Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häiriöilmoitus vaarallisesta naapurista?

Lähettäjä: Pelokas 
Päivämäärä:   20.3.26 11:18:55

Seinäni taakse muutti viime vuonna mieshenkilö, joka on aiheuttanut häppeninkiä pitkin vuotta. Poliisit ovat olleet pakkalla usein, toisella kerralla käskyttivät mm. "pudottamaan puukon". Näissä tilanteissa naapurin luona on aina ollut joku, jonka kanssa hänellä sitten on mennyt ranttaliksi, huutamiseksi, riitelyksi. Rappukäytävässä oli joku kerta jotain kyynelkaasua tai pippurisumutetta tms., josta sai oireita useampikin naapuri minun lisäkseni. Palokunta tuuletti rapun, mutta kyllä siellä yskitti pidemmän aikaa. Useamman kerran kuussa kuuluu huutoa, kolinaa, random imurointia keskellä yötä tai kovaa musiikkia. Joskus joku soittaa poliisit, joskus olen itse soittanut. Kerran herra makasi rappukäytävässä tuskaisen oloisena, mutta joku ilmeisesti kylässä ollut nainen oli hänen kanssaan, niin en puuttunut asiaan.

Nyt jostain syystä kerroksemme tuuletusparvekkeen ovi on jätetty yhtenään auki. Sinne on myös ilmestynyt mattoja, jotka ovat olleet siellä jo pari viikkoa. Olen ymmärtänyt, että tämä on taas naapurin tekosia. Tuossa ovessa lukee, ettei sitä saa jättää auki. Olen nyt neljästi jokusen viikon aikana sulkenut sen ja tänään aamulla se oli taas auki. Heräsin seitsemän jälkeen järjettömään karjumiseen ja ovien paukkaamiseen, mikä lie tilanne siellä nyt oli päällä. Ainakin avaimista ja asuntoon tulemisesta huusi.

Tekisi mieli tehdä häiriöilmoituksia näistä, mutta samaan aikaan naapuri vaikuttaa todella arvaamattomalta ja epävakaalta. Kerroksessa ei ole montaa asukasta, etenkään hänen seinänaapurinaan, saati tuuletusparvekkeen puolella. Toki nuo pahimmat metelit kuuluvat varmasti useisiin asuntoihin.

Uskaltaisitteko tilanteessani valittaa häiriöstä? Pelkään, että naapurille käy ilmi kuka on valittanut tai hän arvaa sen ja tekee (tai uhkailee) minulle jotakin. En toki tiedä omistaako hän tuon asunnon, että onko häätö edes mahdollinen (vai miten sellainen omistusasunnoissa kerrostaloissa toimii?).

Re: Häiriöilmoitus vaarallisesta naapurista?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.3.26 11:49:15

Taloyhtiö ei automaattisesti saa tietoa poliisien käynneistä. Korkeintaan jos sattumalta joku hallituksen jäsen osuu paikalle samaan aikaan tai on itse ilmoittajana, kulkeutuu tieto myös yhtiölle.

Toisin sanoen, häiriöilmoitus on tärkein kanava tuoda häiriöt taloyhtiön tietoon. Kannattaa käyttää sitä ihan rohkeasti silloin, kun syytä on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.26 11:51:05

Kuulostaa mun entiseltö naapurilta :D hän ei onneksi henk. koht juuri mulle ongelmia aiheuttanut vaikka ikkunasta kerran näki miten juttelin alaovella poliisien kanssa ennen kuin menivät kyseiseen asuntoon.

Onneksi olin vuokralla, ongelma korjaantui kun muutin pois. Häirikkökin kuulemma sai kyllä häädön, mutta en tiedä koska sitten oli sieltä lopulta lähdössä niin lähdin itse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.26 12:11:34

Jos toiveissa on, että naapuri saa häädön, niin ilmoituksia vaan menemään. Sano samaa muille naapureille myös. Ei tule yllätyksenä varmasti naapurillesi. Häädetty varmasti jo useamman kerran.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   20.3.26 12:19:56

Myös omistusasunto voidaan haltuunottaa, mikäli asukas käyttytyy häiritsevästi. Pitkä se prosessi on, mutta täysin mahdollista.

Itse asuin omistusasunnossa kerrostalossa ja eräs naapuri joka asunut omistamassaan asunnossa pitkään, alkoi käyttäytymään häiritsevästi. Oli jäänyt eläkkeelle ja alkoholi + päihteet tuli kuvioihin, samoin sekalaista seuraa. Poliisit kävi useamman kerran viikossa hakemassa joko asunnon omistajan tai jonkun vieraan putkaan.
Lopulta taloyhtiön hallituksen kanssa ryhdyttiin toimiin ja alettiin valmistelemaan asunnon haltuunottoa. Se lopulta rauhoitti tilanteen.

Toki helpompaa jos naapurisi on vuokralla, mutta ei sekään nopeasti asiaa ratkaise. Ehdottomasti kannattaa tehdä valitus ja lähteä asian kanssa etenemään, jos joskus haluaa asua rauhallisesti.

Lähettäjä: Pelokas 
Päivämäärä:   20.3.26 13:14:41

Eikö teitä siis pelottaisi, että epävakaan oloinen ja selvästi herkästi suuttuva (tai ainakin huutoa riittää) ja puukon kanssa kertaalleen poliisin haltuunottama henkilö tekisi teille jotakin, jos teette hänestä valituksen? Minusta tämä pelko tuntuu todella todelliselta ja pyrin muutenkin välttämään tuon naapurin kohtaamista rapussa ym. Olenko vain turhan pelokas? Ehkä katson liikaa true crime -sarjoja...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.