Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Papakokeeseen menemättä jättäminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.3.26 11:32:08

Onko muita jotka jättävät menemättä kun kutsu tulee? En vain pysty menemään, liittyyy traumoihin.

Re: Papakokeeseen menemättä jättäminen

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   19.3.26 11:34:58

Joskus jätin menemättä, kun toimenpide on niin ikävä. Kun mammografiassa löytyi syöpä, en enää koskaan jätä menemättä mihinkään seulontaan.

Lähettäjä: Lupu 
Päivämäärä:   19.3.26 11:42:35

No en tosiaan jätä menemättä! Ilmainen tutkimus mikä ei tunnu juuri miltään. Vähän nipistää, onpa kauheaa. Ne on ammattilaisia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.3.26 11:46:03

Vähän nipistää??? Minä melkein pyörryin kivusta kun viimeisen kerran kävin. Kiitos ei.

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   19.3.26 11:56:36

En ole käynyt. En kuulu riskiryhmään -nuorena aloitettu seksielämä ja paljon kumppaneita tietty nostaa riskiä. Ja ettei käytä kumia.

Lähettäjä: Yep 
Päivämäärä:   19.3.26 12:00:18

Pari kertaa jätin käymättä ihan laiskuuttani. Tarjottu aika ei käynyt enkä saanut varattua uutta, ja koronan aikana taisi olla jotain ihme säätöäkin. Viimeisimmässä kävin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.26 12:03:19

En todellakaan jätä menemättä. Parhaalta ystävältäni löytyi muutoksia, jotka hoidettiin. On nuori. En muutenkaan ymmärrä, että joku jättää menemättä. Jos muutaman mikuutin homma tuntuu ikävältä, niin on se kuitrnkin pient verrattuna mahdollisen pitkälle levinneen syövän ikäviin tuntemuksiin. Ikävistäkin adioista tässä elämässä selviää. Kaikki asiat nyt vaan ei tunnu kivalta. Ja tuo ei kauaa kestä.

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   19.3.26 12:03:39

"No en tosiaan jätä menemättä! Ilmainen tutkimus mikä ei tunnu juuri miltään. Vähän nipistää, onpa kauheaa. Ne on ammattilaisia."

Ole onnellinen, että kuulut siihen ryhmään, jolle tuo tutkimus on noin helppo. Kaikille se ei ole. Endometrioosipotilaille se voi olla supertuskallinen.

Lähettäjä: >> 
Päivämäärä:   19.3.26 12:06:25

No.. tästähän oli joku kokeilu, että näytteen voisi ottaa itse kotona ja lähettää tutkittavaksi? Poistaa menemisahdistuksen, mutta saa nähdä miten vaikuttaa näytteiden laatuun ja miten se käytännössä pitää tehdä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   19.3.26 12:08:00

Tietenki käyn. Joskus on käyny kipeästi kun näyte on otettu mutta nämä jotka niitä näytteitä ottaa päivästä toiseen osaa kyllä ottaa näytteen niin ettei se satu. Ja mammografiassa käyn myös vaikka se kipeää käykin. Syöpä se vasta kipeä onkin niin nämä tutkimukset kyllä kestää kun kipua on vain hetken

Lähettäjä: Yep 
Päivämäärä:   19.3.26 12:12:04

Onko muilla otettu näyte heti eli ettei oikeasti mene kauan?

Mä jouduin viimeksi olemaan siinä lavetilla jalat levällään vaikka kuinka kauan odottamassa että jotain tapahtuu. Toi alkoi vaivaannuttamaan, muuten ei ongelmaa. Tosi ihana ja mukava näytteenottaja oli, mutta miksi makuuttaa noin pitkään.

Päivämäärä:   19.3.26 12:16:35

On todella typerää jättää menemättä koska sen HPVn voi saada vaikka omalta äidiltään että se siitä "riskiryhmästä". Voin kertoa että papakokeen kipu ei ole mitään syöpä hoitoihin verrattuna että kannattaisi mennä sinne kun kutsutaan. Sitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä edes joka vuosi että sen verran pitäisi olla järkeä ja kivun sietokykyä että siihen pystyy muutaman vuoden välein. Menkää yksityiselle jos julkisella hommat ei suju.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.3.26 12:18:43

Kannattaakohan silti mennä, vaikka on saanut HPV-rokotteen?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   19.3.26 12:22:51

No kannattaa mennä. Kohdunkaulansyöpä voi tulla, vaikka HPV olisi nega. Harvinaisempaa, mutta ei mahdotonta.

Mulla on HPV ollut aina nega, enkä ikinä ole jättänyt seulontoja väliin. Joo, voi tuntua ikävälle, mutta syöpä se vasta kirpaseiskin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.3.26 12:28:55

Tosiaan kotona otettava näyte olisi paras. Näistähän usein miehet päättää mihin satsataan eikä ajatella naisia. Suolistosyöpääkin seulotaan jo kotinäytteillä. Toivottavasti tämäkin kehittyy.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   19.3.26 12:31:05

"Kohdunkaulansyöpä voi tulla, vaikka HPV olisi nega. Harvinaisempaa, mutta ei mahdotonta."

Mutta ainakin meilläpäin tutkitaan vain HPV ja jos sitä ei löydy, ei tutkita enempää.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   19.3.26 12:31:11

Lupu on oikein oppikirjaesimerkki siitä, että usein toiset naiset eivät osaa samaistua siihen, että toisille naisille kaikki ei ole niin helppoa kuin itselle ja tästä syystä esim. naisgyne ei ole aina se paras vaihtoehto. Ajatellaan, että kyllä nainen naista ymmärtää, mutta näinhän se ei mene. Minullekin on kaverit ihan suoraan sanoneet, että ihmettelivät, miten minä olen kuukautisten aikaan muka niin tuskallisen kipeä, vatsa sekaisin jne. että kun ei heillä ole mikään. Korkeintaan Buranalla pärjää, jos vähän tuntuu.

Mulle alkoi sisätutkimukset olla tosi tuskallisia siinä reilu parikymppisenä, valuin kylmää hikeä kivusta, vuosin verta tutkimuksen aikana ja monta päivää sen jälkeen jakui kivut ja vuodot. Kukaan ei tajunnut, mistä se johtuu, ihmettelivät vaan, miten se voi noin sattua ja mikä tässä nyt on kun vuotaa aivan hulluna.

Endometrioosihan se lopulta oli (miesgyne löysi, naiset laittoi stressin ja ibs piikkiin...) ja nyt leikkauksen jälkeen sisätutkimukset on olleet paljon kivuttomampia enkä enää vuoda vaikka sisätutkimus ja ultraaminen vielä nykyäänkin provosoi kipuja pitkäksi aikaa jälkeenpäin (arpikudosta ja kiinnikkeitä), mutta tosi lieviä nykyään.

Itse aiheeseen - kivusta huolimatta olen papakokeissa aina käynyt, paitsi nyt kun käyn säännöllisesti tuon endon takia gynellä ja samalla otetaan nuo papakokeetkin tarvittaessa vaikka seksielämä aika olematon. Kohdunkaulansyöpä on kuitenkin aika petollinen ja vaarallinen, kyllä sitä kannattaa seurata kun mahdollisuus on.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   19.3.26 12:37:12

Pelkään ihan hulluna, mutta järjestän aina päivän vapaaksi, vedän kipulääkkeitä ja rauhoittavia ja hankin kuskiksi jonkun.

Syöpä ei ole kiva. Liian monta läheistä sille menettänyt.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.3.26 13:08:05

Olen miettinyt samaa, vaikka tähän saakka olen käynyt. Ottaminen on ollut aina hieman säätöä, kohdunkaula on jotenkin taaksepäin kallellaan. Viimeksi oli uusi ihminen ottamassa, sanoin että se on ollut hankalaa. En tajunnut sanoa että pitää käyttää pientä ankannokkaa (ei synnytyksiä), eikä sitä myöskään kysytty. Voi karmeus kuinka kipeää koko homma kävi. Ihan kuin olisi puukotettu, hiki virtasi norona ja rentoutumisesta ei voinut puhuakaan. Tietty siinä näytteenotossa vielä kesti kun se oli vaikea ottaa. Ajattelin kyllä että saa olla viimeinen kerta, mutta en tiedä. Onneksi vielä muutama vuosi aikaa seuraavaan. Mieskuvioitakaan ei ole ollut yli 10v aikana, liekö sillä vaikutista sairastumisriskiin. Vain yksi kumppani ennen "taukoa".

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   19.3.26 13:12:06

Eikös vasta täällä moni sanonut ettei ne kotinäytteet olisi yhtä hyviä kuin jos kävisi paikan päällä? Siinäkin tuntuisi olevan niin monta asiaa ja säätämistä esim. jos ottaa sitä väärästä paikasta itse.

Minä pelkäsin myös että se sattuisi mutta oli nopeasti ja suht kivuttomasti ohi. Tosin näytteenottaja taisi töpeksiä kun jouduin ottamaan sen uudestaan.

Päivämäärä:   19.3.26 13:14:35

"Kohdunkaulansyöpä voi tulla, vaikka HPV olisi nega. Harvinaisempaa, mutta ei mahdotonta."

Mutta ainakin meilläpäin tutkitaan vain HPV ja jos sitä ei löydy, ei tutkita enempää."

Jos HPV on nega, 5 vuoden sisään on käytännössä mahdotonta tulla syöpä. Siis prosentti on luokkaa 0,00000001%. Olen kysynyt useammalta naistentautien erikoislääkäriltä. Siksi negatiivisia HPV-näytteitä ei tutkita enempää, missään. Joten äläpäs ### lietso paniikkia.

Silti seulonnoissa kannattaa käydä, vaikka olisi ottanut rokotteen. Mutta se onkin ihan eri asia, kuin yllämainittu nega tulos.

Lähettäjä: Alkanut sattumaan 
Päivämäärä:   19.3.26 13:18:56

Jätin menemättä viimeksi. Näytteenottajat on tulleet aina vaan huonommiksi ronkkijoiksi.
On noissa tullut jo käytyä neljänkymmenen vuoden aikana ihan riittävästi. Onneks kohta loppuu kutsumiset ettei tarvitse edes miettiä meneekö vai ei.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   19.3.26 13:22:21

35v kävin, 40v jäi käymättä ja nyt 42v on tullut outoja vuoto-oireita. Seuraavaan seulontakutsuun vielä 3v. Pääseekö testiin tk:n kautta?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.