Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako kuvaaja käyttää tilattuja kuvia ilman

Lähettäjä: lupaa? 
Päivämäärä:   18.3.26 13:59:16

Jos maksan valokuvaajalle (toimii oman yrityksensä kautta), että hän ottaa tiettyjä kuvia, oli kyse sitten hääkuvista, lapsen 1v. kuvista tai vaikka ratsastus- ja poseerauskuvia hevosen kanssa sänkkärillä.

Saako kuvaaja käyttää näitä minun tilaamiani ja maksamiani kuvia julkisesti, ilman minun suostumustani?

Esimerkkejä:

Saako kuvaaja julkaista hääkuvan tai lapsen 1v. kuvan, jossa henkilöt näkyvät tunnistettavasti, omalla fb- tai ig-tilillään ja samalla mainostaa ”tilaa minulta hääkuvat/lapsikuvaus”?

Saako kuvaaja osallistua ”paras eläinkuva” kilpailuun kuvalla, jossa minä poseeraan hevoseni kanssa sänkkärillä?

Tietenkin kuvaaja omistaa oikeudet ottamiinsa kuviin, mutta onko kuvattavalla ihmisellä mitään oikeutta sanoa, ettei halua kuviaan someen?

Re: Saako kuvaaja käyttää tilattuja kuvia ilman

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.26 14:01:12

Ammattikuvaaja kysyy yleensä luvan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.3.26 14:04:50

Yleensä nämä keskustellaan etukäteen tai fiksu kuvaaja varmistaa vielä, että se on ok. Periaatteessa kukaan ei kiellä käyttämästä kuvia, joihin omistaa oikeudet.

Jos olisin itse kuvattavana, enkä haluaisi että kuvia käytetään muuhun, haluaisin sen kirjallisena soppariin. Sitten on selkeät säännöt kaikille eikä tartte miettiä asiaa. Kuvaaja voi sitten hinnoitella myös tuotteen uusiksi (kalliimmaksi).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.26 14:06:30

Kuvia voi myydä erilaisilla oikeuksilla eli kaikki on mahdollista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.