Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mummon alkoholinkäyttö, olenko nipo?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   18.3.26 13:28:25

Meillä on 3,5-vuotias lapsi, joka on silloin tällöin mummolassa. Vuosi sitten, lapsen ollessa 2,5-vuotias, sain tietää että lapsen mentyä nukkumaan oli alkoholia maisteltu puolisen pulloa viiniä. En todellakaan hyväksy tällaista, olin heti yhteydessä mummoon että lapsesta vastuussa oleva aikuinen on aina täysin selvä. Piste. Mummo tästä loukkaantui, ja vastasi että yritänkö vihjailla ettei hän huolehdi lapsesta. Vastasin, että en yritä, vaan ilmoitin rajat jotka asetan vanhempana suojellakseni lasta ja jos niihin ei sitouduta, niin lasta ei hoideta. Tähän en saanut vastausta, mutta oletin asian menneen perille. Nyt lapsi oli yökylässä ja sanoi mummon juoneen kaksi sandelssia (papalla on usein sandelssia mökin portaikossa niin jäänyt lapselle mieleen, tietää tasan mikä on kun kaupassakin sanoo aina että papan sandelssit). En nyt tiedä mitä mieltä olisin. Joo, lapsi voi sanoa väärin, ainakin määrät, mutta en usko että on ainakaan kokonaan keksinyt tätä. Tuon ikäiseltä ei kuitenkaan voi ruveta "tenttaamaan" mitään. Toisaalta olen @!#$ pettynyt, että mummon on pakko ottaa kun lapsi siellä on, toisaalta en nyt tiedä onko joku saunaolut niin paha mistä jaksaisin metelin nostaa. Useampi olut on ongelma. Toisaalta olin asettanut rajat, että lapsen siellä ollessa en hyväksy juomista. Toisaalta tuntuu nipolta lähteä lapsen puheiden perusteella tenttaamaan montako on juotu. Kyseessä on siis anoppi, miehen äiti. Miehen kanssa en ole vielä asiasta jutellut, kun on töissä ja yritän tässä nyt itsekin jäsentää asiaa. Anoppi asuu yksin eli on ainoa lapsesta vastuussa oleva aikuinen silloin kun lapsi siellä on. Mitä mieltä on hötöraati?

Re: Mummon alkoholinkäyttö, olenko nipo?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.3.26 13:34:35

Lapsen kanssa nyt tietty ollaan selvin päin mutta eikai saunaoluesta tai lasista viiniä kun lapsi jo nukkuu niin ole haittaa ? Oluissa myös eroja-on vahvoja ja mietoja ja alkoholittomia. Ajokelpoinen mielestäni hyvä raja. Itse olen absolutisti.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.3.26 13:36:13

Hän popparit valmiiksi. Kohta haukutaan anoppi alkoholistiksi, jonka hoidossa lapsi vähintään tulee kuolemaan ja saamaan traumat loppuiäkseen.

Päivämäärä:   18.3.26 13:37:06

Niin tuossa nuo oluet oli juotu lapsen kanssa ollessa. Ja juu, yksi olut, lasi viiniä tms nyt periaatteessa ihan ok, mutta puoli pulloa menee jo yli. Mielestäni kuitenkin lapsen kanssa, ainoana aikuisena pitäisi olla vesiselvä, etenkin kun on ne kaikki muut illat aikaa juoda niin paljon kuin huvittaa...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.3.26 13:39:22

Papan Sandekseja mummo jio, vaikka asuu yksin.
Mahtaa olla oikein vuosikerta-Sandelsit, jos pappa on ne sinne jo yli vuosi sitten jättänyt.

Päivämäärä:   18.3.26 13:43:07

En muistanutkaan kuinka täällä tartutaan kaikkiin epäolennaisuuksiin :D tähti hyvä, myös minulla on vanhemmat, ja näin ollen lapsella sitä kautta pappa, kenen sandelssit siellä mökillä on. Lisäksi miehellä on isä, ja lapsella toinenkin pappa, vaikkei mummon kanssa asukaan enää.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   18.3.26 13:44:54

Taitaa nyt ap olla ainoa jolla on ongelma.

Päivämäärä:   18.3.26 13:48:18

Joo, no oikeastaan sitä tässä pohdinkin että olenko vain itse liian tiukkapipoinen asian kanssa.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   18.3.26 13:52:24

Mä kyllä miettisin sitä, että miltä tapahtuisi, jos lapsi pitäisi viedä päivystykseen. Huomaisiko henkilökunta aikuisen olevan juonut? Puoli pulloakin voi olla jo siinä siinä.

Kyllä minuakin ihmetyttäisi, miksi pitäisi juoda yhtä annosta enempää silloin kun lapsi on hoidossa. Se tuskin tapahtuu joka viikonloppu?

Lähettäjä: Nipo tai ei 
Päivämäärä:   18.3.26 13:54:40

Juttele miehesi kanssa nyt ensin.
Tuollaiset asiat ovat hyvin vaikeita arvioida mutta periaatteessa olen myös sitä mieltä ettei alkoholia käytetä noin.
Mistä yleensä tiedät että joi puoli pulloa viiniä jos ei kukaan muu sitä nähnyt?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.3.26 13:56:55

Muutaman promillelaskurin pyöräytin niin jos lapsi menee nukkumaan klo 21 ja mummo ottaa pari tölkkiä 4,7% sandelssia tai kolme annosta (puoli pulloa) mietoa 12,5% viiniä ja menee nukkumaan keskiyön paikkaille niin promillemäärä on 0,2-0,5 ‰.

En tykkäisi, että lasta hoitaessa juodaan alkoholia mutta en yhdestä tai kahdesta annoksesta nipottaisi. Useamman viinilasillisen jälkeen ollaan jo siinä rajalla onko ajokunnossa, jos sattuu jotakin.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   18.3.26 14:04:16

Jos kuvitteellinen päivystysreissu pitäisi tehdä omalla autolla, silloin en kyllä haluaisi hoitajan nauttivan edes sitä lasillista! Vaikka itse en todellakaan ole absolutisti ja olen lasteni ollessa pieniä saattanut juoda hyvinkin lasin tai pari ollessani yksin heidän kanssaan, rattiin en lähtisi edes yhden annoksen jälkeen. Jos olisi tullut pakkotilanne lähteä jonnekin, olisimme vaan menneet taksilla. Lapsiani en päästäisi henkilön kyytiin, joka on juonut yhtään.

Monessa asiassa olen hyvin höveli mutta autoilu ja alkoholi on minulle asia, jonka kohdalla en jousta. Vaikka lailliset rajat eivät ylittyisi, ei minusta ole ok mennä rattiin edes yhden annoksen jälkeen.

Päivämäärä:   18.3.26 14:22:00

Joo lapsi on hoidossa yön yli maksimissaan kerran kuukaudessa-kahdessa. Ja en minäkään antaisi lasta kenenkään kyytiin, joka on ottanut. Ja tuo viinin juominen tuli esiin sillä, että mieheni kertoi minulle siitä, oli tullut esiin ja sitten kysyin itse loput anopilta. Toki määrää nyt kukaan ei voi todistaa mutta se on se mitä hän itse sanoi.

Sinänsä ehkä nyt kun tätä miettii, niin ongelma ei ole tuossa määrässä, vaan siinä että ilmoitin tämän olevan minulle / meille (miehen kanssa ollaan nämä asiat keskusteltu aikanaan jo ennen lasta) lapsen vanhempana tärkeää ja hän ei vaikuta välittävän asettamistani rajoista. Onhan mummolla toki oikeus elää kuten haluaa ja mummolassa ollaan vähän mummolan säännöillä myös, mutta kuitenkin pienestä lapsesta kyse myös. Tähän on varmasti erilaisia mielipiteitä paljon eikä yhtä "oikeaa".

Lähettäjä: Pirita 
Päivämäärä:   18.3.26 14:24:35

En hyväksyisi.
Ja paljonko todelliset määrät on?
Jos ei voi olla ilman kun lapsi on hoidossa niin jostain kertoo kyllä
Yksi saunaolut nyt on ok mutta yli puoli pulloa viiniä liikaa.

Ja kohta täällä on sen sata selvittämässä että eikö vanhemmat saa sitten enää ikinä juoda alkoholia kun on lapset...

Lähettäjä: seurailija 
Päivämäärä:   18.3.26 14:29:01

Miksi sen mummon on pakko ottaa silloin, kun lapsi on sielä. Kyllä kait nyt aikuinen ihminen voi olla ilman alkoholia yhden tai kaks vuorokautta helposti. Kannattaa jättää yökyläilyt väliin hetkeksi aikaa ainakin.

Lähettäjä: Pahis 
Päivämäärä:   18.3.26 14:32:01

Terveys- ja turvallisuusasioissa ei voi olla lepsumpia mummolan sääntöjä. Jotkut vaatteiden vaihtamiset, ruoka-ajat ja pienet herkuttelut mummo päättää, mutta ei mitään "vain vähän matkaa ilma turvaistuinta tai pelastusliivejä tai kypärää" tai mitään viinoja, sisällä röökaamisia tai insuliinikynä- ja sydänlääkeleikkejä tai maidon märättämisiä eteläikkunalla.

Päivämäärä:   18.3.26 14:41:42

Pahis, siis ehdottomasti näin. En nyt tarkoittanut että mummolassa voi tehdä mitä vaan koska mummolan säännöt, mutta esim myöhäisempään nukkumaanmenoon ei puututa, koska siihen ei kukaan kuole eikä se nyt mitään haittaa. En myös nyt parin ottamisesta tekisi isompaa numeroa, jos kyseinen yökyläilijä olisi vaikka +10 vuotta nykyiseen ikään... Pieni lapsi on kuitenkin täysin hoitajan vastuulla.

Lähettäjä: Bubble 
Päivämäärä:   18.3.26 14:41:47

Sen piltin voi myös kääriä kuplamuoviin ja pitää pimeässä huoneessa kypärä lisäksi päässä.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   18.3.26 14:44:28

Bubble: hehe :D

Ei mun mielestä kaks olutta jonkun illan aikana tee mitään? Eiks sitä oo ajokunnossakin? Mut jokainen tavallaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.