Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekoäly, sovellukset, edut, kaikkea

Lähettäjä: vihaan sitä kaikke 
Päivämäärä:   17.3.26 12:54:11

Lukaisin hieman toista ketjua, jossa joku reilu 30v kertoi olevansa helisemässä työelämän murroksessa.

Itse olen vajaa 50v. Kävin käsiksi tietokoneisiin aika pian kun netti tuli, ihan netin käyttäjänä. Olen aika näppärä kirjoittamaan koneella, mutta siihen se on jonkin verran jäänytkin. Älypuhelinkin on.

On alkanut vtuttamaan kaikki se mikä on tarjolla älylaitteiden kautta. Helpota elämääsi näin : miljoona uutta ominaisuutta johonkin vehkeeseen. Lataa sovellus : helpotat elämääsi, voit katsoa sataa eri tv-kanavaa.

Nykyään kun kirjautuu sähköpostiinkin, niin pitää kävellä välillä puhelimen ääreen joidenkin vtun varmistuskoodien takia. Juu, varmaan on siihenkin syynsä.

Olen kurkkuani myöten täynnä tätä " elämää helpottavaa älymaailmaa ". Ja olen tipahtanut kelkasta. En ymmärrä enää tietokonetermistöä, ei kiinnosta edes ymmärtää. Moni vehje on helppo asentaa mutta jos ei ole, niin hermojen menetys on taattu. Monen juttuun tuntuu tulleen vaan lisää ominaisuuksia, tai joku s+aatanan chat-palvelu - kaikki asioiden hoitaminen on mennyt vaikeammaksi kun yhteydenotto on porrastettu ja mutkitettu.

Sovellukset - vtun sovellukset! Olen yrittäjä joka työllistää vain itseni, kaikkea tyrkytetään ja sovellukset päälle. Ota sovellus, niin saat alennuksia kun käytät sitä sovellusta aina kun tankkaat tai käyt siellä täällä!

Olen alkanut kyllääntyä kaikkeen tähän, että minua ei enää kiinnosta sovellusten ja jäsenyyksien kautta tulevat alennukset, no ruokakaupassa vilautan että saan edut. Kaikki muu tuntuu vain ylimääräiseltä, koko ajan pitäisi käden käydä veivaamassa johonkin sovellukseen tai ylimääräiseen. Olen niin kyllästynyt että vtuttaa enemmän kaivaa sitä korttia ja tehdä se pienenpieni asia sen jonkin edun saamiseksi, kuin saada se etu. Monen mielestä on varmaan typerää jättää hyödyntämättä jotain senttien etuja vain siksi että on niin tympääntynyt edun keräämiseen vaadittavaan lisäliikkeeseen. Mutta kun tarpeeksi kyllästyy niin se vaan menee siihen. Tullut vissiin joku digibönari - vähän sama kuin ei saisi mentyä enää suihkuun kun ei viitsisi vaivautua vilauttamaan korttia saadakseen etuja. Tai jotain.

Kaikki on digimuodossa. Mitään pankkiasioita en hoida puhelimella. Vihaan sitä. Pöytäkone on parempi ja selvempi käyttää. Jos netti kaatuu niin siinä sitä sitten ollaan.

Teen fyysistä työtä itsekin ja mielelläni käytän näitä typeriä aivojanikin. Mutta en istumalla tietokoneen ääressä. Etsin kyllä mielelläni tietoa, mutta olen ihan allerginen taulukko-ohjelmille ja sen sellaisille. Maailma on digitalisoitunut ja ymmärrän että tietyt asiat olisi syytä hallita ja tietää. Kuten tietoturvallisuusjutut.

Aivoni ovat jo pitkään vihjanneet asioiden yksinkertaistamista. On kyllä myönnettävä, että esim iltaisin reelsien selaaminen ja se netin nopea tykitys pitäisi aivan ensimmäiseksi laittaa pois.

Re: Tekoäly, sovellukset, edut, kaikkea

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   17.3.26 12:58:46

AMEN!

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   17.3.26 13:05:44

Itse olen yli 60 ja käytän tekoälyä helpottamaan omaa työtäni. Se nimenomaan helpottaa niitä taulukkolaskelmia ja muita tylsiä hommia. En ymmärrä miksei iäkkäämmät voisi oppia hyödyntämään tekoälyä. Suurin riski kellä vaan on, jos ei osaa ohjeistaa sitä tekoälyä. Sitä näkee tosi paljon.

Sovelluksia kyllä inhoan minäkin. Kaiken joutuu hoitamaan nykyään kännyllä ja se rassaa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   17.3.26 13:07:03

Olen päälle 40 ja onneksi työni on perinteistä potilaiden hoitotyötä omin käsin sairaalassa eikö työhöni ole ainakaan vielä tehty tekoälykeksintöjä. Olin miettinyt että tulevisuudessa opiskelisin vielä jotain: no ei kiitos enää kun kaikesta tullut tekoälysitä ja tätä. Sitä pitää hyödyntää mutta ei saa käyttää, vai miten se nyt meni.

Aika hyvin olen oppinut ignoraamaan kaikki uudet sovellutset ja ominaisuudet mitä puhelimeen tuputetan. Viihteenä siirryin lukemaan vanhanaikaisia paperille painettuja kirjoja.

Kai minusta tulee aikanaan perinteinen vanhus joka on täysin tippunut kärryiltä kaikesta eikä kykene kaupassa maksamaan ostoksia niillä tekniikoilla millä niitä maksetaankaan.

Lähettäjä: vihaan sitä kaikke 
Päivämäärä:   17.3.26 13:38:44

Tekoäly on sen verran uusi juttukin että pitää käyttää vaan aikaa ja aivoja jo siihen että voi erottaa mikä on skeidaa. Miten tässä sitä ohjeistaisi, en minä tiedä. En jjuttele tekoälyn kanssa, pitääkö ladata ChatGPT vai mikä se on? Taas pitäisi siis ladata jotain uutta.

Ehkä isoin ongelma onkin se, että kun asia mikä ei niin kiinnosta, vaatii koko ajan lisää ja tyrkyttää itseään. Ehkä sama kuin ennen vanhaan, että moni ei ole ollut hevosista kiinnostunut mutta pakko sitä vaan oli käyttää että pääsi paikasta toiseen tai sai viljeltyä jotain. Ja sitten on kiroiltu että prkele tätäkö pitäisi nyt opetella ruokkimaan toisin tai kengittämään.

Nyt alan ymmärtämään niitä jotka käyttävät käteistä ja haluavat käydä virastossa hoitamassa asioitaan.
Sentään pystyn hoitamaan asiani netin kautta, se ei ole ongelma mutta en halua enempää. Loikkiminen digitekemisen ja "tämän maailman tekemisen " välillä on koettu edellisissäkin töissä, digitaalisuuden tunkiessa sinne, itse työstä tuli vaan jatkuvasti keskeytyvämpää ja ärsyttäviä lisätehtäviä vaan lisää.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   17.3.26 14:09:42

Voisin odottaa jonkun 10-20 vuotta sitä, että tekoäly alkaa olla älykkäämpi ja sitten tutustua siihen.

Oon kans naureskellut vanhoille ihmisille jotka ei voi enää matkustaa julkislla kun käteisellä ei voi ostaa lippua ja appia ei "voi" opetella käyttämään, mutta samanlainen änkyrä minustakin tulee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.