Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapseni luokkalaisen äiti pitää lapsiamme kavere

Lähettäjä: Ja tämä on ongelma 
Päivämäärä:   16.3.26 19:48:03

Tyttöni on 6. luokalla. Eskarissa pelasi satunnaisesti yhden pojan kanssa lautapelejä ja 2. luokalla kulkivat muutaman viikon jakson yhdessä kouluun, koska tämä poika ei uskaltanut kulkea yksin ja hänen äitinsä ehdotti tätä ratkaisua. Oma lapseni on perusluonteeltaan ystävällinen ja auttavainen ja on kuulemma ainut joka huomioi tämän pojan puhumalla ja tervehtimällä. Joten tämän pojan äiti on vetänyt johtopäätöksen, että lapset ovat hyviä ystäviä keskenään. Tällä pojalla ei ole ikinä oikein ollut kavereita johtuen suurimmaksi osaksi kai siitä, että ei ilmeisesti vieläkään puhu muille, äidin kertoman mukaan juoksee tuttuja aikusia ja lapsia aina piiloon ulkoillessa tai kaupungilla ymv. tilanteissa.

Surullista ettei tällä pojalla ole kavereita, mutta ongelmaksi on muodostunut, että tämän pojan äiti ajattelee lastemme olevan todella hyviä ystäviä keskenään. Oma lapseni ei halua kyläillä heillä tai viettää vapaa-aikaa tämän lapsen kanssa, kun heillä on kuulemma niin erilaiset kiinostuksen kohteet eikä oikein viihdy tämän pojan seurassa. Lapseni on jo ties kuinka monta vuotta sopinut kavereiden kanssa keskenään näkemiset ymv eikä minulla ole ollut tarvetta mennä mukaan kyläilemään jos hän menee kaverille tai kavereiden kanssa ulkoilemaan/ kaupungille/ luistelemaan ymv ellei erikseen sovita. Luulen, että suurinosa 12-13 vuotiaista toimii jo aika itsenäisesti eikä ota vanhempia mukaan kaverille kyläilemään tai vanhemmat eivät sovi keskenään koska lapset voivat nähdä vaan lapset sopivat keskenään ja kysyvät vanhemmilta onko ok. Minua surettaa tässä sekin, että äiti haluaisi, että aikuiset sopisivat leikkitreffejä kuten vielä lasten ollessa päiväkodissa toimittiin ja sitten valittaa minulle, kun muiden samalla luokalla olevien poikien vanhemmat suhtautuvat niin nihkeästi ja ”katsellaan paremmalla ajalla” hänen ehdotuksiinsa.

En viitsisi pakottaa omaa lasta olemaan tämän pojan kanssa enkä oikein tiedä miten sanoisin asian, että se menisi perille tämän pojan äidille. Äiti ehdottelee jatkuvasti mitä voisimme tehdä lasten kanssa yhdessä ja aina vain ehdotukset ovat suureellisempia. Ensin kutsui heille kylään, sitten kauppakeskukseen vaateostoksille ja syömään, leffaan ja nyt viimeisimpänä viikonlopuksi kylpylähotelliin. Ajatuksena kai, että jos on riittävän mielenkiintoista tekemistä niin lapseni innostuisi lähtemään.

Tämä äiti on ihan ok, mutta ei oikein sellainen jonka seurassa kokisin oloni rennoksi tai mukavaksi. Sellainen hyvänpäivän tuttu jonka kanssa voi muutaman lauseen vaihtaa, mutta kahvittelu menee jo aika kiusalliseksi, kun olemme vain niin erityylisiä ihmisiä tai kemiat eivät vain kohtaa.

En haluaisi loukata, mutta tilanne on aika raskas. Tuntuu, että näitä ehdotuksia näkemisistä tulee jatkuvasti ja tiuhaan. Vaikka lapset ovat tainneet viimeksi nähdä koulun ulkopuolella tuolloin 2.luokalla ja minä olen käynyt kaksi kertaa kahvilla ja kerran syömässä tämän äidin kanssa tämän reilun 6,5 vuoden aikana. Ajattelin jo, että nyt alkaa yläaste ja lapset menevät eri luokille, mutta tämä äiti oli ollut yhteydessä tulevan koulun rehtoriin ja pyytänyt, että lapsemme menevät samalle luokalle, kun muuten hänen lapsellaan ei ole yhtään ystävää luokalla.

Re: Lapseni luokkalaisen äiti pitää lapsiamme kavere

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   16.3.26 19:56:21

Ymmärrän pojan äitiä jos pojalla ei muita kavereita. Mutta tietty liiallinen tuputtaminen ikävää. Toisaalta jos äiti noin kovasti pojan eteen yrittää niin onko joku shoppailureissu yms joskus mahdotonta ? Poika lähinnä säälittää.

Lähettäjä: Hjlg 
Päivämäärä:   16.3.26 20:02:34

Itse olen kärsinyt lapsena kiusaamisesta ja yksinäisyydestä, joten en väheksy sitä. En kuitenkaan suosittele edes sitä yhtä kertaa tavata "säälustö", erityisesti siksi että oma lapsi ei koe tilannetta mielekkääksi. Pakolla ei synny edes kaveruutta, ystävyydestä puhumattakaan. Eikä se yksi kerta jäisi kuitenkaan yhdeksi, pojan äiti odottaisi lisää seuraavaksi. Siten kieltäytyminen olisi vielä vaikeampaa. Ja ei, ei ole kiusaamista jos ei halua vapaa-ajalla olla jonkun kanssa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.26 20:08:04

Soita sinäkin sille rehtorille ja sano, että lapset eivät todellakaan ole kavereita etkä halua heitä samalle luokalle. Ei sinun lapsen tarvitse viihdyttää toista vain siksi ettei hänellä ole kavereita.

Kuulostaa siltä, että sekä äiti että poika tarvitsisivat jotain tukitoimenpiteitä. Lapsella autismin kirjon haasteita tai muuta, ja perinyt äidiltä? Varmasti haastava tilanne heillekin mutta ratkaisu ei ole se että se ainoa lähipiirin kiltti tyttö huolehtii pojasta.

Tuossa ikää lapset tuppaavat vielä viettämään aikaa poika- ja tyttöporukoissa muutenkin eli pojan sosiaalisuus vaan kärsii lisää jos koitetaan pakottaa kaveeraamaan aloittajan lapsen kanssa.

Lähettäjä: Roksi 
Päivämäärä:   16.3.26 20:11:00

Hyvä, älä laitakaan lastasi noin vaikeaan tilanteeseen.

Mitä olet tälle äidille sanonut? Siis siitä, että lapsesi sopii jo kaverijutut itsekseen tai että lapsesi on ystävällinen koulussa muttei halua sen tiiviimpää yhteydenpitoa tms?

Päivämäärä:   16.3.26 20:20:33

Olen sanonut, että lasta ei kiinosta enää kyläillä äidin tutuilla, hän sopii menemiset kavereiden kanssa eikä vanhempia ole enää tarvittu moneen vuoteen väliin. Olen kertonut, että yleensä kai tämän ikäiset sopivat jo keskenään kaveri näkemiset eikä vanhempia kaivata esim kaverisynttäreille mukaan. Olen sanonut myös, että tässä iässä pojilla ja tytöillä on kai pääsääntöisesti aika eri mielenkiinnon kohteet ja oma lapsenikin tykkää hengailla nykyään vapaa-ajalla vain tyttöjen kanssa.

Siis toki olen muotoillut nämä asiat nätimmin ja selkeämmin, mutta nuo ylläolevat asiat olen laittanut hänelle eri viesteihin vastauksiksi.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   16.3.26 20:23:07

Kuulostavat oudoilta sekä äiti että lapsi. Eli ei tuo äitikään täysillä käy. Pikkulapset leikkivät keskenään miten sattuu, mutta tuon ikäisillä harvoin tytöt ja pojat leikkivät keskenään. Miksi pojalla ei ole muita kavereita? Onko esim. assu?

Sano ihan suoraan, että lapsesi ei ole kiinnostunut pojan seurasta ja häntä ahdistaa tuo tuputus, etkä itsekään riemastu siitä. Käske myös etsiä pojalle poikaseuraa. Ja kysy, miksi vuosien varrella ei ole sitä poikaseuraa löytynyt.

Sääliksi käy lapsi, mutta ei ratkaisuna siihen ole se, että pakotetaan joku seuraksi.

Siskoni lapsista esikoisella ja keskimmäisellä on ollut vaikeaa saada kavereita. Välillä on ollut kausia, ettei ole ollut ainuttakaan kaveria ja se on ollut kyllä kamalaa. Keskimmäisellä lapsella on jotain haasteita sosiaalisissa suhteissa, muttei ole saanut mitään selittävää diagnoosia, kuten autismi. Mutta on selkeästi jotain hankaluuksia eikä ole täysin "normaali". Esikoinen taas vaikuttaa olevan ihan normaali, enkä tiedä, miksi kavereita ei hirveästi ole. Mtuta enpä minäkään häneen mitään kontaktia saa, kun selaa vain puhelintaan eikä puhu mitään, vastaa viiveellä yhdellä sanalla ja jos joku lause pitäisi sanoa, se jää kesken parin sana jälkeen. Eli jos hän on kavereidenkin kanssa samanlainen, niin en ihmettele, miksi jää ulkopuolelle.

Lähettäjä: juu-u 
Päivämäärä:   16.3.26 20:40:15

No en nyt lähtisi tuolle hh:n tylylle linjallekaan.

Selvästi tämä äiti ei joko ymmärrä tai halua ymmärtää että poika voisi tarvita ihan ammattiapua. Onko poikaa tutkittu, onko esim nepsy? Ei tuon ikäiset enää tarvi vanhempia sopimaan mitään treffejä eikä niitä lapsia kiinnosta mikään kylpyläviikonloppu äitien kanssa.

Muistathan olla ylpeä omasta tyttärestäsi joka selvästi on hyvin empaattinen ihminen kun on tälle pojalle kiltti vaikka ei hänen kanssaan haluakaan olla kaveri?

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   16.3.26 20:53:47

Kyläpylässähän se poika joutuisi menemään yksin miesten puolelle, kun muut menevät naisten puolelle. Senkin takia olisi parempi saada hänelle seuraksi joku toinen poika.

Kylpyläreissut puolituntemattoman kanssa, samoin vaateostokset, kuulostavat aika oudoilta ehdotuksilta.

Päivämäärä:   16.3.26 20:54:39

Pojalla on add diagnoosi. Äidin kertoman mukaan koululääkäri tai vastaava oli sanonut ettei autismia kannata tutkia, kun se ei muuta tukitoimia ja tutkimuksiin on pitkät jonot ja tutkimukset vievät kauan aikaa.

En tosiaan tiedä onko heillä minkälaista apua ammattilaisten taholta. Jossain kohtaa pojalle oli tulossa tukihenkilö jonka piti käydä muistaakseni joka toinen viikko, mutta tämä ilmeisesti ei sitten toteutunut syystä tai toisesta montaa kertaa.

Mutta jotenkin tulee äidistäkin vähän olo, onko ihan ”normaali” ja tällä tarkoitan sitä, että on hyvin ilmeetön ja eleetön, puhuu tasapaksulla äänellä mistä ei välity mitään tunnetta, katsoo puhuessa ohi tyhjyyteen silmiä räpyttämättä ja pitää usein kesken lauseen pitkiä taukoja ennen kuin jatkaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.