Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rahapuhe ja taloudellinen rehellisyys

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   16.3.26 13:23:56

Rahapuhe ja taloudellinen rehellisyys: Missä menee rajasi?
​Heitetäänpä palloa foorumilaisille aiheesta, josta harva puhuu omalla nimellään. Kuinka avoimia olette oikeasti taloudellisesta tilanteestanne lähipiirille?
​Kiinnostaisi kuulla teidän ajatuksianne seuraavista:
​Kuinka rehellisesti puhut rahasta? Kerrotko perheelle tai ystäville totuuden, vai kaunisteleeko/vähätteletkö tilannettasi?
​Mitä "ei ole rahaa" tarkoittaa sinulle? Jos sanot ystävälle, ettei ole varaa lähteä johonkin, tarkoittaako se nollaa tilillä, vai sitä, että käyttötili on tyhjä, vaikka säästöt ja sijoitukset olisivat kunnossa?
​Tulot ja varallisuus: Jos joku kysyy suoraan palkkaasi tai nettovarallisuuttasi, vastaatko rehellisesti, kiemurteletko vai jätätkö vastuun kuulijalle?
​Lainaaminen: Kuinka korkea kynnys sinulla on pyytää rahaa lainaksi ystävältä tai sukulaiselta (asteikolla 1–10)?
​Itse kyselen anonyyminä, koska en itsekään pystyisi olemaan täysin suora tästä omalla naamallani. Sana on vapaa!

Re: Rahapuhe ja taloudellinen rehellisyys

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   16.3.26 13:33:16

Äidilleni olen jutellut suoraan mutta sellasta ystävää ei ole jolle voisin suoraan jutella.
Miesystävä tietää omaisuuteni suuruuden suunnilleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.26 13:34:36

Kuinka rehellisesti puhut rahasta? Kerrotko perheelle tai ystäville totuuden, vai kaunisteleeko/vähätteletkö tilannettasi? Kerron totuuden, ei tarvitse kaunistella. Harvammin tulee raha-asioita otettua puheeksi, mutta jos puhetta tulee.

Mitä "ei ole rahaa" tarkoittaa sinulle? Jos sanot ystävälle, ettei ole varaa lähteä johonkin, tarkoittaako se nollaa tilillä, vai sitä, että käyttötili on tyhjä, vaikka säästöt ja sijoitukset olisivat kunnossa? Se tarkoittaa sitä, että kuukausibudjetista ei jää tarpeeksi kyseiseen reissuun ja en arvota reissua niin suureksi, että käyttäisin säästöjä siihen.

Tulot ja varallisuus: Jos joku kysyy suoraan palkkaasi tai nettovarallisuuttasi, vastaatko rehellisesti, kiemurteletko vai jätätkö vastuun kuulijalle? Rehellisesti. Nettopalkka 2300e/kk, lainaa reilu 100t (en nyt muista paljonko tarkalleen)

Lainaaminen: Kuinka korkea kynnys sinulla on pyytää rahaa lainaksi ystävältä tai sukulaiselta (asteikolla 1–10)? Ei ole koskaan tarvinnut lainata rahaa, joten en osaa sanoa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   16.3.26 13:34:39

Ei ole rahaa = ei ole tuloja ja kassavirtaa.

En mielelläni puhu, koska lähipiiri on helposti kateellinen. Kaduttaa että olen ollut suhteessa avoimempi, mutta suhteen toinen osapuoli ei ole ollut. Tienasi oikeasti ihan keskituloisesti, mutta toisti olevansa köyhä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.3.26 13:37:50

"Ei ole rahaa" tarkoittaa, etten laita asiaan x rahaa, vaikka tilillä rahaa onkin. On paljon asioita, mikä voisi olla ihan kiva, mutta välttämättä en halua juuri kyseiseen asiaan investoida, jos en koe saamaani hyötyä käyttämääni rahamäärää suuremmaksi. Viimeksi tällainen asia oli risteily Viroon ja yöpyminen siellä. Jostain syystä risteilyliput olivat juuri tuolle ajankohdalle sen verran tyyriitä, että en kokenut käyttämäni rahamäärän ja hyödyn kohtaavan.. Jätin siis risteilyn väliin, sillä totesin saavani halvemmalla lennot Lontooseen. Käytännössä priorisoin asioita aina sen mukaan, kuinka tarpeellisena asioita pidän ja lykkään hankintoja, jos en ole täysin varma, ovatko ne todella tarpeen.

En lainaa rahaa keltään enkä myöskään lainaile muille. Raha ei ole mikään yleinen puheenaihe kaveripiirissäni ja ei minua kiinnosta muiden varat. Omalla kohdallani riittää se, että tienaan työstäni vastuuseen nähden riittävästi ja rahalla pärjää. Kavereiden raha-asiat eivät kiinnosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.3.26 13:40:48

"Mitä "ei ole rahaa" tarkoittaa sinulle? Jos sanot ystävälle, ettei ole varaa lähteä johonkin, tarkoittaako se nollaa tilillä, vai sitä, että käyttötili on tyhjä, vaikka säästöt ja sijoitukset olisivat kunnossa?"

Sitä, että budjetissa ei ole rahaa vaikka tilillä olisikin. Ei ole varaa keikkalippuihin koska laskut pitää maksaa ja ruokaa ostaa.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   16.3.26 13:42:38

En puhu rehellisesti ja ajoittan koen jopa häpeää varallisuudestani. Eli tienaan kohtalaisesti ja elän vaatimattomasti, joten säästöjä on ja asuntovarallisuutta (oma velaton asunto ja neljä sijoitusyksiötä, joita jäljellä lainaa alle 50 teur). Käytännössä joka kuukausi jää vähintään tonni säästöön.

Ei ole rahaa, en vastaa, mutta saatan sanoa, että joku juttu on minun tarpeisiin turhan kallis. En halua maksaa luksuksesta tai esim. business-luokan lennoista tai hienoista hotelleista, vaikka niihin olisi varaa. En vaan viihdy sellaisessa.

Olen joskus aikanani lainannut mummoltani ja tästä on tehty velkakirjat ja olen tunnollisesti lyhentänyt velan pois. Tiedän, että enää sellaiseen ei ole tarvetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.26 13:51:13

Kuinka rehellisesti puhut rahasta? Kerrotko perheelle tai ystäville totuuden, vai kaunisteleeko/vähätteletkö tilannettasi?
- Harvoin tulee tilanteita, että olisi mitään syytä sanoa mitään. En nyt keksi yhtään tilannetta.

Mitä "ei ole rahaa" tarkoittaa sinulle? Jos sanot ystävälle, ettei ole varaa lähteä johonkin, tarkoittaako se nollaa tilillä, vai sitä, että käyttötili on tyhjä, vaikka säästöt ja sijoitukset olisivat kunnossa?
- Tarkoittaa, että en ole kiinnostunut kyseisestä aktiviteetistä ja on helpompi vedota rahaan kuin töksäyttää, että ei kiinnosta. Jos siis ei pysty luontevasti vetoamaan muihin syihin, kuten aikatauluihin.

Tulot ja varallisuus: Jos joku kysyy suoraan palkkaasi tai nettovarallisuuttasi, vastaatko rehellisesti, kiemurteletko vai jätätkö vastuun kuulijalle?
- Harvemmin tätä kysytään, mutta ehkä joskus joku kysynyt palkkaa ja sen olen kyllä avoimesti sanonut. Varallisuutta ei ole kysynyt, sitä en varmaan sanoisi suoraan muuta kuin lähimmille ihmisille (tosin en ymmärrä, miksi he sitä kysyisivät).

Lainaaminen: Kuinka korkea kynnys sinulla on pyytää rahaa lainaksi ystävältä tai sukulaiselta (asteikolla 1–10)?
- Tarve ollut vain tyyliä, että ei käy kun käteinen ja itsellä vain kortti eli lainaan rahaa ja laitan mobile paylla takaisin, kynnys luokkaa 1. Jos olisi oikeasti tarve, niin kynnys olisi todella korkea ja silloinkin vain vanhemmilta tai parhaalta ystävältä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.26 13:52:50

Olen rehellinen, mutta aika valikoiva sen suhteen, kenen kanssa asioita jaan. Puoliso tietää aika lailla kaiken, muut eivät. (Hyvien) työkaverien kanssa olen jutellut avoimesti palkoista ihan jo siksi, että se auttaa kaikkia palkkaneuvotteluissa. Menoista olen ehkä vähän avoimempi, en koe yhtä vaikeaksi kertoa, paljon maksoin autosta, asunnosta, harrastuksista tms.

Samoin esim. rahan lainaaminen puolisolta on ihan ok, keneltäkään muulta en ole koskaan lainaa pyytänyt pl. hätätapaukset tyyliin kortti ei kassalla toimikaan enkä saa jotain pientä ostosta maksettua.

Muille lainaamisessa olen suht höveli, mutten lainaa enempää kuin mitä olen valmis menettämään. Eli yo. pikkuostoksen voisin maksaa (ja takaisinmaksun aikaan saattaisin sanoa, että ei tarvitse maksaa takaisin), mutta mitään usean kympin lainaa en anna muille kuin puolisolle.

"​Mitä "ei ole rahaa" tarkoittaa sinulle?" Tarkoittaa sitä, että minulla ei ole sellaista rahaa, jota haluaisin käyttää kyseiseen asiaan ihan riippumatta kuinka paljon se maksaisi tai millainen rahatilanteeni olisi. Vaikka korvamerkitsemätöntä rahaa olisi miljoona ja kyse olisi vitosen lipusta niin mieluummin makuuttaisin sitäkin vitosta tilillä tai lompakossa. Mutta kyse ei silti ole varsinaisesta kieltäytymisestä, voisin hyvin lähteä mukaan esim. silloin, jos saisin lipun ilmaiseksi.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   16.3.26 13:53:15

En puhu rahasta kenenkään kanssa, tosin veljeni tietää mm. palkkani, koska meillä on yhteistä omaisuutta molempien lainojen vakuutena.
Kavereille en sano, ettei ole varaa. Jos haluan tehdä jotain, mihin ei periaatteessa ole varaa otan joko säästöistä tai maksan luottokortilla. Jos taas jokin yhteinen suunnitelma ei nappaa kerron senkin.
Eipä minulta kyllä kukaan ole raha-asioista kysellytkään.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   16.3.26 13:56:59

Itselläni on ns. kynttilä vakan alla, en juuri mainosta tulojani, hevosiani tai sijoituksiani, vähättelen ennemmin. En juuri arvosta ”statussymboleita”, ajan vanhalla autolla, vaatteeni eivät ole viimeisimmän muodin mukaisia.

En puhu raha-asioista juuri kenenkään kanssa. Isän ja veljen kanssa tulee välillä puhuttua sijoittamisesta yms yleisellä tasolla. Joskus toki ryökavereidenkin kanssa tulee kiinnostavia keskusteluja aiheesta.

”Ei ole rahaa” merkitsee minulle, että en ole motivoitunut käyttämään rahaa kyseiseen asiaan.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   16.3.26 13:59:16

En puhu rahasta oma-alotteisesti. Enkä euromääräisesti. Pääasiassa "Ei ole rahaa" on etten halua käyttää rahaa kyseiseen kohteeseen.

En ole tietoinen myöskään puolisoni rahatilanteesta, olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta. Aina on raha riittänyt elämiseen. Luulen että olemme perheenä keskimääräistä paremmin toimeentulevia. Koska valtaosa kaveripiiristä on aloilla joilla palkkaus on pääsääntöisesti huonompi, en aiheesta keksustele myöskään kaveripiirissä. Eikä muiden rahatilanne edes kiinnosta. Jos on puhe palkasta tai muusta varallisuudesta, vastaan ympäripyöreästi.

Poikkeuksena on pari tyyppiä jotka elävät kädestä suuhun omavalintaisesti. Näiden kanssa raha-asioista keskustellaan lähinnä heidän aloitteestaan, ja silloin ärsytys nousee esiin ja pistän vähän lapinlisää puheisiin.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   16.3.26 13:59:47

Oman talouden ulkopuolisten kanssa ei raha-asioista juuri puhuta, koska moni pienituloisempi pahoittaa mielensä hyvin herkästi. Jos joku kysyisi suoraan palkkaani tai varallisuuttani niin voisin vastata, jos voisin etukäteen olla aika varma ettei vastaus aiheuta pahaa mieltä. Suunnilleen saman tai korkeamman tulotason omaaville ei aiheuta, mutta jälleen, moni vähävaraisempi helposti ärsyyntyy turhaan ja tästä on kokemusta, sen vuoksi vähän mietin ennen kuin puhun.

En ole koskaan pyytänyt rahaa lainaksi ystävältä tai sukulaiselta, mutta itse olen lainannut usein muille ja saanut kyllä aina rahani myös takaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.