Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perinnöstä luopuminen

Lähettäjä: Sipsu 
Päivämäärä:   16.3.26 10:24:39

Pitääkö minun ilmoittaa luopuminen perukirjoituksen yhteydessä vai jakotilaisuudessa? Perukirjan laatimistilaisuus on tulossa, mutta en edes tiedä onko perittävällä testamenttia.
Oletettavasti ei ole.
En pääse nyt tähän perukirjan laatimiseen itse paikalle, mutta jakotilaisuuteen pääsisin. Onko silloin myöhäistä kieltäytyä perinnöstä?

Re: Perinnöstä luopuminen

Lähettäjä: Ajoissa 
Päivämäärä:   16.3.26 10:27:05

Mun mielestä perunkirjoituksessa on jo liian myöhäistä

Lähettäjä: Sipsu 
Päivämäärä:   16.3.26 10:30:53

Mut eihän siinä perunkirjoituksen laatimisessa vielä mitään jaeta, vaan ainoastaan selvitetään varat, velat ja sukulaissuhteet? Sit jos menen varsinaiseen jakotilaisuuteen, ilmoitan siellä luopuvan perinnöstä? En ole mitään siihen mennessä ottanut vastaan.
Olisko jollain vaikka omakohtainen kokemus eikä mutu?

Päivämäärä:   16.3.26 10:42:07

No mun sisko ehdotti vasta perunkirjoituksessa että luopuisi perinnöstä ja pojalle tulisi hänen perintönsä
Ei käynyt enää lakimiehelle ja poika poistui paikalta. Ei saanut olla koko tilaisuudessa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.3.26 10:43:45

Siihen perunkirjaan kirjataan perijät laatimisvaiheessa eli ennen jakotilaisuutta pitää ilmoittaa perinnöstä luopumisesta.

Lähettäjä: naakka 
Päivämäärä:   16.3.26 10:48:15

Itse laitoin kirjallisen dokumentin pesänilmoittajalle heti kun tiesin luopuvani perinnöstä. Kaikkein simppeleintä.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   16.3.26 10:50:50

Pelkkä perunkirjoitukseen osallistuminen ei estä perinnöstä luopumista, joten Ajoissa-nimimerkin lakimies on toiminut väärin.
Niin kauan kun ei ole "ryhtynyt perintöön", eli jakanut pesän omaisuutta, käyttänyt omistajan oikeuksia, nostanut pesän varoja, tehnyt lakiosailmoitusta tai tehnyt testamentin moitekanneetta, voi vielä luopua perinnöstä. Mutta siis viimeistään siinä perunkirjoitustilaisuudessa olisi ilmoitettava perinnöstä luopumisesta. Perukirjoituksen jälkeenkin ehtii, mutta joutuu tekemään ilmoituksen perinnöstä luopumisesta dvv:lle ja verottajalle kun sitä ei näy perukirjassa. Perunkirjoituksessahan perukirja on jo valmis, ja se vain käydään läpi.

Lähettäjä: paimio 
Päivämäärä:   16.3.26 11:10:16

Perinnöstä luopuja ei voi määritellä sitä kenelle hänen osuutensa menee.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   16.3.26 11:20:43

Ajoissa : oliko ihan oikea juristi tekemässä perukirja? Eihän ennen perunkirjoitusta voi edes tietää, mitä perintöä on.
Oliko siskolla muita rintaperillisiä kuin poika, ja oliko hän itse rintaperilllinen? Luopuja ei voi määrätä kenelle perintö menee. Jos poika oli hänen ainoa perillinen, ei olisi tarvinnu mainita mutta ei olisi käynyt jos olisi ollut

Päivämäärä:   16.3.26 11:33:51

Oikea juristi oli
Ainoa siskoni poika on

Ja kyllä perunkirjoitusta varten kaikki isäni omaisuus oli tiedossa koska äitini oli kaiken omaisuuden tuonut lakimiehen tietoon.
Omaisuuden arvo vaan kirjattiin perunkirjaan verotusta varten.
Kuolinpesä vieläkin kyseessä koska on maa- metsäomaisuutta jossa äidillä hallintaoikeus.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   16.3.26 11:38:10

Ajoissa : lakimies toimi väärin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.3.26 11:44:55

Mene sinne perunkirjoitukseen ja selvität tilanteesi. Voit tietysti lähettää lakimiehelle ilmoituksen, että luovut perinnöstäsi, jos et siis voi mennä perunkirjoitukseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.