Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tapailukumppani ei kertonut totuutta lapsesta

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.3.26 10:11:14

Olen jo lopettanut suhteen, mutta tämä on jäänyt mieleen pyörimään ja kiinnostaisi siksi kuulla mitä mieltä muut on ja mitä olisitte itse tilanteessa tehneet.

Tapasin miehen työaiheisen tapahtuman kautta ja meillä klikkasi heti. Alettiin tapailla ja jo alkuvaiheessa puhuttiin läpi nämä perusjutut, mitä hakee parisuhteelta, tulevaisuuden haaveet, lapsitoiveet jne. Kaikki natsasi. Mies kertoi, että hänellä on lapsi nuoruuden suhteesta ja ettei hän halua enempää lapsia. Minä en halua lapsia lainkaan, mutta kumppaniehdokkaan lapsi ei ole minulle kynnyskysymys, kunhan kyse ei ole yksinhuoltajasta, jolla lapsi on 100% ajasta. Mies antoi ymmärtää, että hänellä on yhteishuoltajuus entisen puolisonsa kanssa (vasta myöhemmin tajusin ettei mies sanonut tätä aivan suoraan, mutta viesti oli että jakaa vanhemmuuden lapsen äidin kanssa, vaikka lapsi ei vaihdakaan kotia vuoroviikoin). Mies painotti myös, ettei halua esitellä uutta kumppania lapselle heti, minkä tietysti ymmärsin hyvin. Jatkettiin tapailua ja kaikki tuntui aivan ihanalta.

Kiinnitin jo aika alussa huomiota siihen, että mies puhui lapsestaan tosi vähän. Aluksi ajattelin, että kyse on lapsen yksityisyyden suojelusta uudelta kumppaniehdokkaalta, enkä ajatellut sen enempää. Välillä kyselin lapsen kuulumisia ja mies vastasi aina itsevarmasti ja epäröimättä, usein kertoi jonkun yksityiskohdankin esim. viikonloppuna oli ollut jotkut kaverisynttärit tai vastaavaa. Ei tietysti asuttu yhdessä vaan tavattiin vähän viikosta riippuen 3-7 kertaa viikossa. Mies oli "varattu" noin joka toinen viikonloppu ja antoi ymmärtää että vietti ne lapsen kanssa. Myöhemmin tajusin, ettei mies koskaan sanonut niin suoraan, mutta johdatteli siihen suuntaan.

Lyhennän vähän, mutta erilaisten käänteiden kautta lopulta sain tietooni noin 7kk tapailun jälkeen, että mies ei ole tavannut lastaan säännöllisesti vuosikausiin ja että lapsilisiä on peritty perinnän kautta useampaan kertaan. Lapsen kuulumisia hän on kuullut vain omien vanhempiensa kautta, sillä he ovat aktiivisesti mukana lapsen elämässä. Mies on tavannut lasta lähinnä omien vanhempiensa luona, eikä aina silloinkaan. Miehen vanhemmat ovat maksaneet lapsilisärästit ainakin kahdesti. Mies ei ole missään puheväleissä lapsen äidin kanssa ja sain useammalta taholta kuulla, että päätös on miehen itsensä. Äiti on hyvissä väleissä miehen muiden sukulaisten kanssa ja on ylläpitänyt lapsen suhdetta erityisesti miehen vanhempiin eli lapsen isän puolen isovanhempiin.

Vaikka en halua omia lapsia, tuntui jotenkin siltä, etten halua miestä, joka hylkää oman lapsensa. Mikä tuntuu hassulta, koska en tosiaan niitä omia lapsia kuitenkaan halua, joten kumppanin isäominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä. Annoin miehelle mahdollisuuden selittää, mutta hän painotti lähinnä sitä, ettei ollut koskaan valehdellut minulle suoraan. Mikä on kyllä totta, mutta toisaalta hän oli aina vihjaillut ihan eri suuntaan suhteestaan lapseensa eikä koskaan korjannut vääriä olettamuksiani. Jos esim. mies sanoi ettei ehdi nähdä tänä viikonloppuna ja minä kysyin onko hänellä lapsiviikonloppu, saattoi hän vastata epämääräisesti "lähdetään mökillä käymään" ja minä rivien välistä tein typeränä oletuksen, että lapsi on viikonlopun hänellä ja lähtevät mökille, vaikka mitään kyllä/ei-vastausta en saanutkaan. Todellisuudessa lähti mökille veljensä kanssa eli monikko ja matkakohde oikein, mutta antoi olettaa että lähtee lapsen kanssa, vaikka ei oikeasti lähtenytkään.

Eli erottiin siis minun aloitteesta. Pitkään kyseenalaistin päätöstäni, koska tosiaan isäominaisuuksilla ei ole väliä ja mies ei koskaan suoraan valehdellut minulle. Olen lukenut meidän viestiketjuja uudelleen ja uudelleen ja mies on tosi taitavasti "antanut ymmärtää sanomatta mitään", hoksaatteko mitä tarkoitan? Minä olin tosi ihastunut ja typerä, etten huomannut punaisena liehuvia lippuja.

Olisiko tämä ollut sinulle turn off? Erityisesti te, jotka ette halua omia lapsia. Miehen kanssa ollaan 34- ja 36-vuotiaat, lapsi on nyt 12-vuotias.

Re: Tapailukumppani ei kertonut totuutta lapsesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.26 10:12:07

Lapsen hylkääminen ja sen piilottelu olisi molemmat täysiä dealbreakereita.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   16.3.26 10:13:39

Lapsilisiä peritty...? Ai valtiolta vai?

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   16.3.26 10:14:45

Olisi ollut deal breaker mnullekin. Tuollaista vastuutaan pakoilevaa paskahousua en elämääni haluaisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.3.26 10:17:54

häh, olisiko tarkoitettu elatusmaksuja.

Ehdottomasti turn off.

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   16.3.26 10:21:23

Jos saan vastata näin vanhempana, niin olisi todellakin iso deal breaker tuollainen mies. Ihan vaan sillä, että ei ole ollut rehellinen. Vaikka ei suoraan valehdellut, niin tottahan se on, että olisi voinut olla rehellinen mutta valitsi olla olematta. Käytti sinun sinisilmäisyyttäsi hyväkseen ja halusi mieluummin rellestää kavereiden/veljen kanssa, kuin viettää aikaa sinun kanssasi ja teki tämän käyttäen lastaan tekosyynä. Varsinainen malliyksilö. Siksi toisekseen, tuo lapsensa hylkääminen on selvästi sinun arvojesi vastaista (pointsit siitä sinulle!) ja jos noin isoissa arvoissa on noin isosti eroa, suhteessa tulee olemaan isoja vaikeuksia ennen pitkää. Lapsensa hylkäävä isä ja elatusmaksujen välttelijä on täysi torvi. Vältit siis luodin, kun tämä paljastui edes tässä vaiheessa. Onneksi et ehtinyt sitoutua tuon enempää. Jos mies väistelee totuutta noin suuressa ja tärkeässä asiassa, hän todennäköisesti harrastaa sitä samaa myös muilla elämän osa-alueilla.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   16.3.26 10:21:44

Punaisia lippuja nivaska! Jos pystyy hylkäämään lapsensa, miten kävisi puolison kanssa, jos puoliso sairastuu?

Eikä selkeästi voi kantaa vastuutaan tuosta asiasta, joten pystyykö kantamaan muutenkaan vastuuta? Ja kyllä sanomatta jättäminenkin menee valehteluksi mun listalla ja varsinkin kun olet kysynyt suoraan lapsiviikonlopuista ja hän ei ole korjannut oletusta. Mitä muuta tyyppi piilottelee? Ja tulevaisuudessa olisi syyttänyt sinua, kun et ole osannut lukea kristallipallosta, että onkin menossa työkaverinsa Jaanan kanssa romanttiselle hotelliviikonlopulle eikä sen kaverinsa Penan kanssa. "Mitäs et kysynyt suoraan, että menetkö Jaanan kanssa?" ja et ole koskaan edes Jaanasta ennen kuullut, jotta voisit asiaa edes epäillä. Perinteinen vastuunvälttelijä.

Päivämäärä:   16.3.26 10:32:10

En ole siis ajatusteni kanssa yksin. Olin (ja varmaan vieläkin vähän olen) tosi ihastunut ja mies vaikutti olevan "Se Oikea". Kuvio alkoi paljastua joulun vieton yhteydessä ja erottiin loppiaisena. Vieläkin välillä tulee olo, että haluaisin laittaa viestiä miehelle. On vähän ikävä miestä ja toivon, että tämä keskustelu pitää silmäni auki ja järjen päässä. Kiitos viesteistä!

Häh, tosiaan elatusmaksuja tarkoitin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.3.26 10:33:05

Isä maksaa elatusmaksut, ei lapsilisiä. Kela maksaa lapsilisät.

Lähettäjä: Jeppis jee 
Päivämäärä:   16.3.26 10:38:11

Kiva että vapautit kiertoon tollaisen, minulle kelpaa heti.

Usein viikonloppuisien paljastukset liittyy siihen, että käytännössä exän kanssa tehdään "lasten takia" sitä sun tätä ja aika usein. Mies pelkää että ex vie lapset jos hän ei suostu, joten sielläpä sitä sitten kävellään kuin koira narussa vaikka kuinka ollaan erottu. Tämmöiset asetelmat ei vedä minua puoleensa, koska omat ja uuden parisuhteen aikataulut on loppukädessä eksän taskussa.

Se, että mies on reilusti jättånyt naisen eikä suostu kiristykseen kertoo suoraselkäisyydestä.

En itse etsi isäpotentiaalia vaan tsekkaan potentiaalin hyvälle suhteelle, joten ottaisin tuollaisen riemusta kiljuen. Lapsia haluamattomat miehet on kiven alla.

Päivämäärä:   16.3.26 10:42:03

Jeppis jee, en tiedä olisinko suhtautunut asiaan toisella tavalla, jos mies olisi heti alussa kertonut, että hänellä on lapsi, jonka elämässä ei ole mukana eli ollut asiasta heti avoin. Mies on ollut kuitenkin vasta 22-vuotias, kun on lapsen saanut, joten ehkä olisin avoimesti kerrottuna voinut antaa asian olla. Elatusmaksujen jättäminen rästiin voisi tosin silti vähän mietityttää, koska kertoo minusta vastuuttomuudesta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lapsia haluamattomia miehiä on hankala löytyy, siis sellaisia joilla ei olisi jotain ongelmia elämässään.

Lähettäjä: ji 
Päivämäärä:   16.3.26 10:45:42

Mietipä myös mitä tuollainen salailu- ja asioden kaunistelutaipumus tarkoittaisi jatkossa muissa hankalissa asiossa. Mies puolustautuisi aina sillä, että kun et ole osannut asetella kysymystäsi juuri oikein sanoin, niin eihän hän valehdellut.

Ja kyllä hän valehteli sinulle jo tuossa lapsiasiassakin.

Ja on paska jätkä myös sen perusteella miten on toiminut lasta kohtaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.26 10:47:07

"Se, että mies on reilusti jättånyt naisen eikä suostu kiristykseen kertoo suoraselkäisyydestä."

Mitä hel vet tiä nyt! Mies on jättänyt lapsensa. LAPSENSA. Lapsen äiti on kuitenkin ihanasti pitänyt huolta, että lapsi näkee myös isänsä puolen isovanhempia. En ihmettele, ettet sinä ole kellekään kelvannut kun ajatusmaailmasi ja arvosi ovat sellaisia, että "on ihan ok hylätä lapsensa."

Mulla on lapsi. Enkä ikimaailmassa jättäisi häntä. Tekisin ihan mitä vaan hänen vuokseen. Ihan mitä vaan.

Tuollaiset lapsensa hylkäävät velliper seet on alinta kastia. Lapsia ei ole pakko hankkia, mutta jos niitä hankkii, sinulla on vastuu olla heille turvallinen ja rakastava vanhempi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.3.26 10:47:55

Ei jatkoon, hyi olkoon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.26 10:48:32

Tuollainen mies hylkää sinut ihan samalla tavalla, jeppis jee.

Lähettäjä: juu-u 
Päivämäärä:   16.3.26 10:55:53

Itselle se lapsen elämästä poisjättäytyminen ei olisi paha. Mieluummin niin kuin se että väkisin roikkuu mukana, lapsi kyllä huomaa sen että hänestä ei olla aidosti kiinnostuneita. Lapsen kannalta siis paras tuo että hänestä välittävät ihmiset ovat elämässä läsnä ja iso arvostus lapsen äidille joka on ylläpitänyt sukulaissuhteita lapsen isän puolen sukuun.

Se, että mies ei ole ollut asiasta rehellinen olisi mullekin syy päättää suhde. Vaikka ei olekaan suoraan valehdellut niin on kyllä ihan tarkoituksella antanut aloittajan ymmärtää väärin. En ymmärrä, miksi tuossa asiassa ei ole voinut olla rehellinen. Ja miten hän on ajatellut että tämä ei paljastuisi? Jos suhde olisi jatkunut niin varmasti jossain kohdassa olisi tullut eteen esim yhteenmuutto. Viimeistään siinä kohdassa asian oikea tila olisi paljastunut.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   16.3.26 11:41:39

"Vaikka en halua omia lapsia, tuntui jotenkin siltä, etten halua miestä, joka hylkää oman lapsensa. Mikä tuntuu hassulta, koska en tosiaan niitä omia lapsia kuitenkaan halua, joten kumppanin isäominaisuuksilla ei ole mitään merkitystä."

Ymmärrän todella hyvin, että kiinnostus lopahti! Itselläni on myös välinpitämätön isä, ja kyllä se asenne näkyy yleisestikin muita ihmisiä kohtaan - heti kun näistä ei ole hyötyä, tai ovat "alempiarvoisia". Se, että hylkää tuolla tavalla oman lapsensa ei kerro ihmisestä mitään hyvää. Lisäksi tuo valehtelu, kyllä tuossa on tarkoituksella johdatettu harhaan.

Vähän samaan tapaan en itse haluaisi lemmikkikania tai papukaijaa, mutta en huolisi miestä joka olisi joskus kohdellut kania tai papukaijaa huonosti.

Lähettäjä: ji 
Päivämäärä:   16.3.26 11:47:28

Tuossa näkyy sekin, että mies on valehtelullaan lapsesta pitänyt itsellään oman salatun elämän. Lapsi on ollut selitys ja tekosyy sille, että mies voi vapaasti hummailla ympäriinsä ties missä ja kenen kanssa ja antaa vain ymmärtää, että ko. ajankohta on lapselle varattu. Sen sijaan, että olisi ilmoittanut että tapaan sinua joka toinen viikonloppu ja joka toinen kavereita/veljeä/toista naista, mikä ei välttämättä olisikaan ollut aloittajalle niin okei ja fine.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   16.3.26 11:52:11

Minusta jokainen tekee omat päätöksensä suhteidensa suhteen, myös lapsiinsa. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä siellä on tapahtunut ja vaikka ex olisi kuinka ihanan oloinen muiden mielestä, voi siellä oikeasti olla isoja juttuja taustalla. Onhan noita naisiakin jotka pääsee väkivaltaisesta suhteesta pois vain kuunnellakseen kuinka suku heitä syyttelet ihanan miehen jättämisestä.

MUTTA oli päätös minkälainen vaan, minusta ihmisellä täytyy olla rohkeutta seistä päätöksensä takana. Ei ole pakko selittää kaikkia yksityiskohtia muille ihmisille mutta ihan vähintään pystyä sanomaan että lapsi ei ole omassa elämässä mukana (koska tämä vaikuttaa seurustelukumppaniin etenkin jos ajatus on joskus muuttaa yhteen) ja ei halua puhua asiasta sen enempää. Tuossa mies ei ole selkeästi halunnut tunnustaa asian oikeaa laitaa vaan olettanut että sinä haluat tietynlaisen vastauksen ja antanut sen sinulle. Se ei minusta ole ok ikinä, se on ihan puhdasta toisen kusetusta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.