Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teinin palkkaaminen kesätyöhön yksityishenkilönä

Lähettäjä: rieea 
Päivämäärä:   11.3.26 13:14:13

Kun kukaan ei töitä saa, vaikka rahaa tarvitsisi, niin tekisi mieli palkata joku tekemään hommia kotiini. Mutta ihan noin vain se ei onnistukaan. Aina on nuorille sanottu, että "kysy naapureilta ja tutuilta, olisiko jotain hommia. Nurmikon leikkuuta, ikkunoiden pesua, lapsenvahtihommia, tms.". Ei ole paljon vakuutuksista ja vastuista huudeltu. Ihmiset on kai aiemmin olleet niin fiksuja, että ovat osanneet olla sössimättä ja rikkomatta, kantaa vastuun itse ja tehneet hommat hyvin.

Nykyään jo kopsautat polven alumiinitikkaisiin ohi kävellessä, alkaa itku ja parku ja muiden syyttely, pitää jäädä loppukesäksi saikulle ja saada kymppitonnin korvaukset, kun polveen tuli mustelma. Ei yhtään mietitä, että ihan oma vika oli, olisi pitänyt katsoa mihin kävelee ja jatkossa olla kolhimatta itseään. Kolhaisu sattuu hetken ja mustelma paranee parissa päivässä ja hommia jatketaan kuin ennenkin kertomatta kolhusta kenellekään.

Nykyään ei voi palkata naapurin teiniä tekemään mitään, kun kaikki on niin vaarallista ja liian työlästä. Ei teineillä voi teettää yhtään mitään, kun eiväthän ne osaa ja voivat loukata itsensä. Voi tulla jopa hiki tai lihaksiin vähän maitohappoa. Eihän se nyt käy!! Liian raskasta! Ja vaarallista!!

Pari vuotta sitten kyselin täällä, millaista työtä voisin kesän ratoksi teettää teineillä. Se ketju oli kyllä kamalaa luettavaa. Kaikki mitä ehdotin, oli ehdoton nounou, koska liian rankkaa ja vaarallista. Pihan haravointi, liian rankkaa. Jonkun roudaaminen kottareilla, liian rankkaa ja vaarallista. Nurmikkoa nyt ei ainakaan saa laittaa leikkaamaan, kun se on vaarallista. Siivousta ei saa teettää, kun se on fyysistä ja vaarallista. Minun auttaminen niin, että pitää hyllyn toisesta päästä kiinni kun minä kasaan sitä paikalleen toisesta päästä, on liian rankkaa ja vaarallista. Siis ihan niitä hommia, joita moni tekee kotonaankin ja on aiemmin tehty naapurille/sukulaiselle rahaa vastaan. Palkkaa olisi pitänyt teinille maksaa 50 e/tunti ja aikuiselle 100 e tunti, jotta edes tulee paikalle. 15 e/tunti on ihan liian halpa korvaus, vaikka se menisikin pimeästi, eli taskurahana.

No, eipä sitten palkata ketään leikkaamaan nurmikkoa, haravoiman pihaa, pesemään ikkunoita, imuroimaan remppapölyjä kun asensin uudet vaatekaapit tai kuuraamaan kylppäriä. Kun liian rankkaa, liian työlästä ja ihan hemmetin vaarallista!

Ainoa mahdollisuus on palkata joku yrittäjä, vaikka toiminimellä, ja maksaa siitä hinnaston vaatima summa. Turha kuvitellakaan, että voisi auttaa jotakuta teiniä tai aikuista saamaan vähän rahaa ja ajanvietettä....

Kyllä on ajat muuttuneet. Vielä 20 v sitten oli ihan normaalia, että ajettiin naapurin nurmikko ja pestiin mummin ikkunat. Nykyään se ei onnistu, kun ei teineistä ole siihen.

Jos minä rapsutan naapurin kissaa mahasta ja se ei siitä tykkää ja huitaisee kynnellä tai koettaa näykätä, niin ihan itseäni syytän, olen kuin ei mitään enkä kerro kenellekään. Mutta nuo nykyteinit!!! Karsea parkuminen kestää kaksi viikkoa, ihan paska kissa kun raapaisi, nyt on elämä pilalla ja pitää saada tonni korvauksia ja viikko saikkua. Au au au sattuu kun kissa raapaisi. Ihan kamalaa, sattuu, yhyy, tekoitketään kolme tuntia....

Olin parikymppisenä kesätöissä rakennuksella loppsiivoojana, ihan palkattuna työntekijänä siivousfirmalla. Kyllä oli välillä rankkaa, tuli hiki, saatoin hengästyä, vaatteetkin oli sotkussa ja jokunen mustelma siellä täällä. No mitä sitten? Sain silti työt tehtyä enkä istunut valittamassa kun nyt tohon tulee mustelma tai vaatteissa on pölyä kun pyyhin jotain hyllyä....

Sitten on nämä tiktokissa roikkuvat nuoret, joita ei edes saa puhelimestaan irti sen vertaa, että kuuntelevat hetken tai edes vastaavat ksyymykseen. Kun heitä on pyytänyt tekemään jonkun asian selkeillä ohjeilla, niin sen jälkeen kysytään "Ai häh? Mitä piti tehä?". Just....

Jos haluan teettä jollain töitä yksityishenkilönä, niin olen työnantaja. Mitään ei voi enää teettää taskurahoja vastaan.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/
yritys_tyonantajana/kotitalous-tyonantajana/

Mutta eipä kiinnostakaan palkata ketään, kun ei niitä töitä kuitenkaan tehdä. On jotenkin niin outoa, että siivousta kyllä vähäntellään työnä "kaikkihan osaa siivota ja siivoojaksi pääsee kuka vain", vaikka suurin osa ihmisistä ei edes osaa imuroida oikein tai tiedä, miten rätillä pyyhitään lika pois eikä vain levitetä ympäriinsä. Mutta jos edes ohjeita ei kuunnella, niin ei voi teettääkään mitään. Eikä työnteosta mitään tule, kun ei opetella ja sitten märistään, kun imuri on pelottava ja se metelöi ja kuulosuojaimet ahdistaa.

Ja ainoat, jotka jotain töitä saavat ovat ne, joilla on jonkinlainen yritys, toiminimi, kevytyrittäjyys, tms. Muut itkevät, kun ei mistään rahaa saa. Mutta kun ei rahan eteen uskalleta eikä voida mitään tehdä, joten mitään ei uskalla myöskään teettää, jos ei vakuuta työntekijää ja vaadi verokorttia.

Hohhoijaa.

Oletteko te muut palkanneet esim. tuttuja teiniä tekemään hommia? Tekevätkö he jotain vai ovatko vain vikiseviä vätyksiä? Vai teettekö kaiken itse tai palkkaatte pelkästään ns. "oikeita yrityksiä"?

Minä teen itse tai palkkaan yrittäjän. He harvemmin vinkuvat siitä, että jotain pitää tehdäkin.

Re: Teinin palkkaaminen kesätyöhön yksityishenkilönä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 13:18:58

Eli tiivistettynä, haluaisit (laiskana) teettää pimeää työtä puoli-ilmaiseksi mutta teinit on prseestä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.3.26 13:25:13

Meidän kunnan fb-puskaradiossa nuoret ilmoittelevat halukkuudestaan tehdä töitä.
Toki siellä idiootit huutelevat vakuutusten ja verokorttien perään, mutta hyviä työntekijöitä sieltä löytyy.

Meillä on käynyt teinejä vaihtamassa autoihin kesä- ja talvirenkaita, leikkaamassa nurmikkoa meidän lomareissujen aikana, pesemässä mattoja, kitkemässä rannasta rikkakasveja, poimimassa omenoita, tekemässä lumitöitä reissumme aikana, ulkoiluttamassa koiria, aikanaan hoitamassa lapsia...

Kyllä vieläkin on osaavia ja reippaita teinejä, eikä heidän intoaan saisi latistaa mollaamalla facessa heidän työilmoituksiaan.

Päivämäärä:   11.3.26 14:02:39

"Eli tiivistettynä, haluaisit (laiskana) teettää pimeää työtä puoli-ilmaiseksi mutta teinit on prseestä."

Et osaa lukea, mutta pakko oli tulla haukkumaan silti?

Kuten sanoin, kyllä minä ne hommat itse teen tai teetän rahaa vastaan ihan oikealla yrittäjällä/firman palkatulla työntekijällä.

Maksaisin myös enemmän kuin vitosen päivän hommista. Esim. 15 e/h suoraan käteen on jo aika hyvä palkka sellaisesta työstä, jonka voi teettää vaikka koulutetulla apinalla. Mutta jos työntekijä ei voi mitään tehdä, koska nyyh nyyh, niin en mitä sellaista palkkaa.

Päälle nelikymppinen down-syndroomainen pikkuserkkuni on töissä kaupassa hyllyttäjänä. Palkkaisin hänet heti tekemään noita yksinkertaisia hommia, moninkertaisella palkalla nykyiseen nähden, jos ei asuisi 500 km päässä. On jännä, että hän kyllä kehitysvammaisena selviää yksinkertaisista töistä nurisematta, mutta vammattomilta teineiltä samat hommat ei nykyään suju. Vielä 20 v sitten teinitkin pystyi laittamaan haravoimaan pihaa tai imuroimaan taloa, nykyään se on ihan liian vaativaa työtä.

Yrittäjähän ottaa veloittamansa tuntitaksan päälle verot, kulut ja muut menetykset, eli vaikka veloittaisi 45 e/h, ei hän sitä 45 euroa/tunti silti puhtaana käteen saa. Yrittäjää ei myöskään välttämättä tarvitse koko ajan vahtia ja tsempata vierestä, vaan osaa tehdä sovitut asiat ihan vahtimattakin.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   11.3.26 14:07:24

No joo,alottaja on oikeassa monella tapaa.

Siis nykyisin jos olet työtön (olipa sit nuori tai vanhempi) niin valtio vähän "painostaa" makaamaan kotona: et saa opiskella, et saa (liian tosissaan+aikaavievästi) harrastaa, et voi tehdä osa-aikaisesti duunia. Toisaalta muutenkaan mitään pienimuotoista hommaa ei voi virallisesti tehdä koska pitää olla kaikenmaailman luvat kunnossa. En osaa sanoa onko toi hyvä juttu? Valtio ajattelee että jos menee duuniin niin sit painetaan 100% työajalla ja kaikki paperit, luvat ja vakuutukset pitää olla kunnossa.

Lähettäjä: eieja 
Päivämäärä:   11.3.26 14:11:47

Täällä paikallinen urheiluseura koitti joskus kerätä rahaa tekemällä hommia. Oli pihatalkoita, joihin olisi tullut muutaman hengen ryhmä tekemään ja renkaanvaihtohommia. Osallistujien alaikäraja oli 16 vuotta, eli mitään pikkulapsia ei hommin laitettu.

Mutta ne hommat loppui lyhyeen. Hommia teki oikeastaan vain mukana ollut aikuinen. Nuoret vain seisoskelivat ja juttelivat keskenään. Kottareita ei saatu pukattua kaatamatta niitä koko ajan ja haravointi oli vain lehtien levittelyä. Renkaiden vaihdossa eivät tehneet muuta kuin ihmettelivät, kuin olisivat ensimmäisen kerran elämässään nähneet ylipäätään auton ja kuulleet, että sen renkaat saa irti ja vaihdettua.

Ymmärrän siis hyvin aloittajan pointin.

Olen päälle nelikymppinen, asun yksin ok-talossa ja palkkaan välillä ammattilaisen hommiin. Voisin aivan hyvin teettää jotain teineilläkin, mutta ei heistä mihinkään ole, joten muutaman kokeilukerran jälkeen olen jättänyt heidät pois laskuista. Lähipiirissä olisi kyllä teinejä, joilla olisi taskurahan tarvetta, mutta kun ollaan niin veteliä, niin ei sitten.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   11.3.26 14:11:48

Itse asiassa nuorikin voi toimia kevytyrittäjänä niin kenelläkään ei ole vikisemistä sitten.

Päivämäärä:   11.3.26 14:29:09

En minä olen mennyt faceen mollaamaan kenenkään työilmoituksia.

Mielelläni palkkaisin jonkun teinin hommiin, mutta kun ei ole tullut vastaan sellaista, joka jotain osaisi tehdäkin. Eikä voi, kun kaikki on liian vaikeaa, rankkaa ja vaarallista.

Olen koettanut siskoni teinityttöä saada auttamaan. Kaikki pitää sanoa kuusi kertaa ja lopulta lapioida hänet tekemään jotain, kun on maatunut sohvaan. 9-vuotias pikkusisko on helpompi saada auttamaan ja tekemään jotain. Mutta kun eivät kotonaankaan tee piha- tai kotitöitä, niin ei heitä voi laittaa minunkaan luona tekemään mitään. No, se perhe onkin ehkä vähän omanlainen. Mutta kun kavereiden lapset on ihan samanlaisia! Häh? Ai mitä? Häh? Niin mitä?

Jos olen useamman viikon reissussa, niin olen aina palkannut jonkun firman hoitamaan pihatyöt, eli tällainen on kyllä hanskassa. Mutta mielelläni teettäisin nuokin jollain teinillä, jolla tarve taskurahalle, kun kolattava alue ei iso ole, lumet saa helposti pukattua paikoilleen ja välineet on viimeisen päälle. Eikä tarvitse edes käyttää vaarallisia koneita, kun ihan kolalla, lapiolla ja auraavalla lumentyöntimellä saisi tehdä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 14:34:16

” Eli tiivistettynä, haluaisit (laiskana) teettää pimeää työtä puoli-ilmaiseksi mutta teinit on prseestä.”

15e/h on sellainen ”puoli-ilmaiseksi” että monet käyvät ihan palkkatöissä tuotakin huonommalla tuntipalkalla. Ja siitä tuntipalkasta lähtee vielä verot.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.