Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epäkohteliasta kun ei ota kahvia tai teetä?

Lähettäjä: Kuppi 
Päivämäärä:   11.3.26 12:57:34

En juo kahvia enkä teetä, molemmat ihan yhtä paskan makuisia juomia. Vieraspaikoissa aina kysytään juotko kahvia tai entäs teetä ja kieltävän vastauksen jälkeen alkaa ihmettely ja silmien pyörittely että "no mitäs sulle sitten laitetaan? Vettäkö vaan juot? Ei mulla nyt ole sitä tai tätä" jne. Ihan kuin olisi epäkohteliasta olla ottamatta kuumia juomia? Mulle käy ihan hyvin vaikka mehu tai se vesi tai sit olen mielummin kuivin suin kuin yritän väkisin ryystää jotain pahaa ja liian kuumaa. Miksi sitä pitää aina ihmetellä jos joku ei halua kahvia? Ja samat ihmiset kysyvät aina uudestaan, vaikka tietävät että ei juo. Ei nyt kaikki tietenkään ole tuollaisia, mutta kärjistetysti.

Re: Epäkohteliasta kun ei ota kahvia tai teetä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 13:01:51

En todella tiedä. Monet tuntuvat ottavan henkilökohtaisesti kun en terveysongelmien vuoksi voi juoda kofeiinipitoisia juomia ja ruokavaliokin on todella rajattu, en oikeasti voi ottaa sitä pullaa. Oma isoäiti huutaen komentaa syömään ja juomaan, selvästi on kova paikka hänelle. Meinaa vähän alkaa keittää se ajatus että pitäisi uhrata omaa terveyttä että toisella olisi hyvä mieli. Eihän hän joudu istumaan kivuissa vessassa sen jälkeen seuraavaa vuorokautta.

Ehkä he tuntevat olonsa huonoksi isänniksi ja se purkautuu noin? Tai ehkä se tuntuu heistä torjunnalta ja sitä kautta satuttavalta?

Lähettäjä: Ei ole 
Päivämäärä:   11.3.26 13:27:21

Epäkohteliasta on ihmetellä ja paisutella tuollaista kun vaihtoehto löytyy ja vielä kahvia halvempikin.

Olen jo kauan ihmetellyt miksi Suomessa kahvi on joku maailman ihanin tarjottava jota ilman ei voi olla kukaan. Periytyykö se hirmuinen kahvihimo, joka sota-aikana vielä vahvistui, sukupolvelta toiselle, en tiedä.
Lapset eivät pidä kahvin mausta ja heillä makuaisti on tarkin joten tästä voi päätellä että kahviin ihmiset totutetaan vaikka se on pahaa. Sitten kofeiinin tulee vielä riippuvuus ja siinä sitä ollaan.

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   11.3.26 13:33:49

Minäkin olen monta kertaa ihmetellyt, miksi ei kelpaa vastauksena, että en juo mitään tai juon vain vettä.

Pahinta on se, jos muilla on ruokajuomana viiniä ja sitten minä en sitä juo (kun en juo muutenkaan), ja ihan karsea hätä, että mitä minulle sitten tarjotaan. No vaikka ihan vain vettä....

On se vaikeaa.

Joskus olen sanonut, että tuollainen vouhkaaminen on epäkohteliasta ja tulee epätoivottu olo, kun tehdään niin iso ongelma siitä, ettei minun takiani tarvitse kahvia keittää tai hankkia erikseen jotain tarjottavaa. Ovat sillä yleensä rauhoittuneet.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   11.3.26 13:55:36

Oletko kokeillut jo silloin kun tarjotaan sanoa että ”saisinko vain lasin vettä, se riittää” oman kokemuksen mukaan se toimii hyvin koska joskus se epämukavuuden tunne tarjoajalle tulee ihan siitä että kommunikointitilanne ei mennytkään niin kuin sen odottaisi menevän eikä tiedä mitä tehdä.

Vieraanvaraisuus on joillain tosi vahvassa ja tuntuu epäkohteliaalta itse ottaa jos vieras ei ota. Tai kuvitellaan (ei edes välttämättä tietoisesti) että vieras pitää itseä köyhänä). Pula aikojen ihmiset on myös mahdollisesti tottuneet siihen että kieltäydytään sen takia ettei vietäisi toisen vähistä pois ja silloin patistelu on nimenomaan sitä että varmistetaan että on ihan oikeasti ok ottaa. Ja osa toki niitä jotka ei vaan huomioi muiden tunteita lainkaan

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.3.26 14:03:56

"Oma isoäiti huutaen komentaa syömään ja juomaan, selvästi on kova paikka hänelle"

Olen vähän karu ihminen mutta kun en jaksa boomereilta tuota käytöstä niin en ole nyt viiteen vuoteen kåynyt kylässä joten problem solved.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   11.3.26 14:06:15

Ei kannata ottaa kaikkea henkilökohtaisesti. Itse en myöskään juo kahvia enkä yleensä teetäkään. Kyllähän ihmiset joskus ihmettelee, mutta en koe sitä minään henkilökohtaisena loukkauksena, vaan se on vaan reaktio "voi ei, mitäs minä nyt tarjoan, en tajunnut ajatella että kaikki eivät juokaan kahvia/teetä". Moni voi kokea epäkohteliaana tarjota vain vettä. Tähän voi sanoa vaan kohteliaasti "Lasi vettä sopii oikein hyvin!" ja näin osoittaa että se vesi on ihan okei, ei tarvitse sen kummempaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.