Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitkästä etäsuhteesta yhteen muuttaminen

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   11.3.26 10:27:18

Tulipas tuosta toisesta topikista ajatuspurkaus itselläkin niin teen oikein oman avauksen.

Te, ketkä olette eläneet yksin tai lapsen/lasten kanssa jo pidempään (vuosia), olleet ehkä etäsuhteessa ja muuttaneet sitten jossain kohtaa yhteen: miten meni? Tekisitkö jotain toisin?

Itselläni on etäsuhde, joka täyttää kohta 3v ja nähdään viikonloppuisin. Miehessä ei ole mitään vikaa, mutta pakko sanoa että nautin myös niistä viikonlopuista aika paljon, jolloin ei nähdä. Tarkoitus on muuttaa yhteen sitten, kun molempien lapset on muuttaneet pois kotoa (parin vuoden päästä), mutta tässä kun on jo 11v asuttu lapsen kanssa kahden niin enpä tiedä tottuuko sitä ikinäkään enää muuhun!

Mies on hoitanut omaa talouttaan totaaliyksinhuoltajana myös vuosia eli ei ole peukalo keskellä kämmentä -tyyppi. Silti ahdistaa lievästi ajatus siitä, että pitäisi alkaa yhdessä päättää mitä siellä kämpässä saa tai ei saa tehdä, missä järjestyksessä se pidetään (mies esim. hamstraa tavaraa ja minä olen mieluummin minimalisiseen suuntaan) jne.

Minä olen turvallisuushakuinen, pidän rutiineista, haluaisin kasvattaa juuret tähän paikkaan missä nyt asun, kasvattaa puutarhaa ja pikkuhiljaa lisätä sinne kaikenlaista, ottaa vaikka kanoja/toisen koiran tms. Mies tekee kunnianhimoisesti uraa ja pienesti haaveilee jopa ulkomaille muutosta hetkellisesti. Itse en voisi lähteä lapsestani niin kauas vaan haluan olla edes 2h matkan päässä. Saas nähdä saako näitä sovitettua yhteen =D. Ikää molemmilla jo lähemmäs 50v, joten omia rutiineja todellakin on ehtinyt muodostua ja omaa aikaa arvostan ainakin itse todella korkealle.

Mietin myös sitä, että alkuhurmiossahan sitä on varmasti helpompi sopeutua ja muokata omaa arkeaan toisen arkeen sopivammaksi, mutta kun suhde on jo tässä vaiheessa niin varmasti hankalampaa kun ei ole enää ne vaaleanpunaiset lasit silmillä? Kertokaahan kokemuksia!

Re: Pitkästä etäsuhteesta yhteen muuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 10:30:50

Puhukaa asioista huolella! Ilmaise huolesi ja toiveesi ja kuuntele miehen vastaavia. Voisiko esim olla asunto, jossa miehellä on oma tila jonka voi (järjen rajoissa) hamstrata täyteen, ja ehkä olohuoneessakin voisi olla muutama miehelle mieluisa esine tai taulu eikä niin minimalistista kuin haluat? Ja ehkä sinun huoneesi / yhteinen makuuhuoneenne voisi olla enemmän sinun makuusi? jne.

Sovitte alustavasti kotitöistä ja muusta.

Tietysti yksi vaihtoehto olisi, että asutte edelleen omissa asunnoissanne mutta toinen muuttaa samalle paikkakunnalle. Sellaisessa ei ole mitään vikaa jos rahatilanne kestää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.26 10:31:25

Kuulostaa vähän siltä, että te sovitte yhteen juuri tällä järjestelyllä mutta yhdessä asuminen vaatisi molemmilta aika suuria muutoksia monella elämän osa-alueella.

Kulaanhan ei voi tulevaa luvata, tärkeintä on kertoa rehellisesti toiselle jos ajatukset alkavat muuttua. Ilmeisesti olette jutelleet haaveistanne? Eikö keskustelussa ole kumpikaan tarttunut siihen, että nämä eivät ehkä voi yhdessä toteutua?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.3.26 10:36:10

Kuvauksesi perusteella yhteisasumisesta ei tule teidän osaltanne yhtään mitään. Ensimmäinen vuosi voi vielä mennä uutuudenviehätyksessä, mutta sen jälkeen erilaiset elämäntavat alkavat hiertää enemmän ja enemmän.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   11.3.26 10:40:54

Ei mitään järkeä yhteen muuttaa. Yleensä yhteenmuuttaminen johtaa eroon.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   11.3.26 11:28:34

Miksi aloittaja te edes haluaisitte asua yhdessä? Eikö olisi järkevää jatkaa omien asuntojen kanssa myös lasten muutettua pois? Ei asioita tarvitse tehdä siten kuten ehkä jonkun ulkopuolisen mielestä kuuluu.

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   11.3.26 12:00:48

On meillä myös toki samankaltaisuuksia elämäntavoissa ja -tyylissä, kummatkin tehdään etänä toimistoaikaista työtä, tykätään olla paljon kotona ihan rauhassa, kumpikaan ei ravaa baareissa eikä käytä päihteitä, harrastetaan ulkoilua ja valokuvausta yksin ja yhdessä.

Yhteenmuutosta olisi suurimpana etuna toki se taloudellinen aspekti, kahdessa omakotitalossa asuminen ja molemmista asuntolainan maksaminen erikseen on aika kallista. Yhdessä asuen olisi varaa matkustella ja harrastaa, itse jouduin esimerkiksi ratsastuksesta luopumaan, jotta lapsi saa sitä harrastaa. Viihdytään hyvin kyllä yhdessä, huumori on samanlaista, samoin arvot. Mutta sen takiahan näitä ihmiset miettii, aina on jotain/paljon hyvääkin, mutta sitten taas mikä painaa vaakakupissa eniten?

Puhuttu on näistä kyllä, mutta yhteenmuuton ajankohta tuntuu sen verran kaukaiselta, ettei tietty olla aivan tosissaan rautalankaa vielä väännetty. En tiedä saako tuo mies ikinäkään aikaiseksi esimerkiksi talonsa kuntoon laittamista ja myyntiä (pintaremppaa ja iso talo täynnä 4 lapsen, sekä exän vaatetta ja tavaraa viimeisen 15v ajalta), ei tunnu ymmärtävän ettei se käy ihan käden käänteessä.

Itselläni on pieni okt, johon ei mahtuisi edes miehen vaatteita minnekään, puhumattakaan kaikesta muusta kamppeesta. Toki häntä autan tuon talon kanssa vaikka siivouksessa kun se aika koittaa, mutten ala ketään enää tässä iässä pelastamaan, organisoimaan ja tekemään puolesta, sitä olen ihan riittävästi harrastanut tässä elämässä =D. Vedän tiukasti rajan esimerkiksi siihen, että minä en esim. siivoa tai pese pyykkiä hänen luonaan, eikä hän minun. Tehdään yhdessä ruokaa ja hoidetaan yhdessä sotkut, mutta ei muuta. Toki jotain pieniä remppajuttuja ollaan tehty yhdessä molempien luona. Perusarjen pyörittää kumpikin kotonaan.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   11.3.26 12:11:43

Voihan suhdetta jatkaa ihan omissa kämpissä asuen. Vaikka lippuelämänne. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla yhdessä. Tiedän pariskunnan, jitka ostivat paritalon ja molemmat asuivat omissa puolikkaissaan. Ja oikein hyvin meni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.