Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ravurivarsa ratsuksi

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   10.3.26 17:47:13

Omistajan vakavan sairastumisen takia minulle tarjottiin vuotiasta, puhtaasti ravisukuista suokkivarsaa. Nätti ja kiltti, rakennekin mielestäni ihan ok eli ei pystyä lapaa, on suorat jalat, kaula ei mikään töpö jne. Olen itse heB tasoinen+höntsäkärryttelijä ja hevonen tulisi monipuoliseen harrastekäyttöön, ratsastuspainotteisesti. En aio kisata koulua joten mitään liitokaviota en tarvitse.

Mutta olen omistanut vain puoliverisiä ja yhden ratsuvarsan kouluttanut. Ravihommista ja -suvuista en tiedä mitään, suokki rotunakin olisi ensimmäinen. Onko nuo jalostettu liikkeiltään ja rakenteeltaan niin vahvasti ravitouhuun että eron huomaa väkisinkin? Yleensä puhutaan entisen ravurin ratsukoulutuksesta mutta onko ajamaton, opettamaton ns. tyhjä aihio? Vai onko siellä himoravi ja juoksupää jo valmiiksi? En nyt osaa päättää tartunko tähän vai ostanko ratsuponivarsan..

Re: Ravurivarsa ratsuksi

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.3.26 17:54:06

Voit kouluttaa ratsuksi ihan normaalisti. Varsan voi ja kannattaakin opettaa ajoon niin voi harrastaa myös ajamalla. Ei ravureitakaan ajeta lujaa kotona, kilpailuissa ja hiitiillä sitten lujempaa. Eli hevonen oppii kyllä menemään rauhallisesti ja jarrut löytyy.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   10.3.26 18:13:45

Ei siinä ratsuksi kouluttamisessa ole sen kummenpaa kuin ratsusukuisenkaan. Mutta on suomittiin jo sen verran eriytyneet, että usein ravisukuisilla on huono laukka verrattuna ratsusukuisiin. Mutta näkeehän sen jo varsasta, että miten puhtaat askellajit sillä on.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   10.3.26 18:14:30

*on suokitkin

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.3.26 18:19:59

Se todellakin on "tyhjä aihio".
Opeta ratsuksi, mutta anna ennen sitä ensi syksynä ajo-opetukseen jollekin ravitallille. Ja kerrot toki, että ratsu tästä tulee, mutta haluat myös ajella kärryillä välillä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.3.26 18:22:33

Ei se hevonen sitä tiedä mikä sen suku on. Tottakai pitkään ratsuksi jalostetut linjat erottuu jo ravipuolesta, laitan tähän esimerkiksi että Hessin Leevin jälkeläiset näyttää erilaiselta. Mutta perussuokki on aivan saman rakenteinen riippumatta siitä onko se raveissa vai ratsuna.

Kun ei ole tavoitteita mistään kisaamisesta niin en minä ainakaan näe mitään syytä miksi se varsa ei voisi harrasteratsuna toimia oikein hyvin.

Päivämäärä:   10.3.26 18:51:21

Kiitos teille!
Ehkä minä sitten tähän tartun.
Joo, omat taidot ei todellakaan ajopuolen koulutukseen riitä. Olisiko kellään suositella Uudenmaan/Etelä-Suomen alueelta hyvää ajo-opetuspaikkaa mistä voisi sitten kysellä syksylle paikkaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.26 18:51:59

Riippuu geeneistä. Jos se sattuu olemaan dmrt3 AA, sille ei välttämättä saa tehtyä kolmitahtista laukkaa tekemälläkään.

Päivämäärä:   10.3.26 18:52:40

Voi olla että kunnon laukkaa ei sille koskaan tule, mutta maastopuksuksi ja hyvän mielen kärryttelyyn varmasti loistava aihio.

Päivämäärä:   10.3.26 18:56:32

En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta geenistä

Lähettäjä: Pepe 
Päivämäärä:   10.3.26 18:59:50

Ravigeeni.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.3.26 19:07:37

Saa opetettua laukankin. Entisiä ravureita kilpailee ihan koulukisoissakin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.26 19:13:25

??, ei saa jos hevosella ei laukkaa askellajina löydy geeneistä. Ei mille tahansa hevoselle saa tölttiäkään opetettua. Suokeilla on edellä mainittu "ravivarmuusgeeni" jolloin hevonen ei kykene kolmitahtiseen laukkaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.3.26 19:21:23

Vie ajo-opetukseen vaikka Juha Utalalle Orimattilaan. Pätevä ja rauhallinen mies.

Päivämäärä:   10.3.26 19:22:49

Miten tuo "ravigeeni" sitten periytyy? Jos molemmilla vanhemmilla ok laukat, niin voivatko silti kantaa geeniä vai ollaanko silloin turvallisilla vesillä laukan suhteen?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.