Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä proteiinia lautaselle?

Lähettäjä: tavallinen typy 
Päivämäärä:   9.3.26 16:04:35

Mitä syötte jotta saatte päivän proteiinit täyteen?

Re: Mitä proteiinia lautaselle?

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   9.3.26 16:44:33

Seuraan tätä!

Itse sekasyöjänä syön palkokasveja, kananmunaa (erit. valkuisia, keltuaisista en tykkää), kanaa, välillä kalaa, harvoin punaista lihaa, rahkaa jos meinaa ihan päivän proteiinit jäädä saamatta...

Oon vähän aikaa sitten aloittanut Yazion käytön ja oon yllättynyt miten paljon pitää nähdä vaivaa saadakseen päivän proteiinit täyteen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.3.26 16:51:57

Suomessa proteiinin saaminen ei le ongelma. Pikemminkin sen liikasyöminen on. (Pl kasvissyöjät).

Normaali, monipuolinen ruokavalio riittää vallan mainiosti. Täysjyväviljoja, pähkinöitä ja siemeniä, palkokasveja, lihaa, kalaa, äyriäisiä, kananmunia ja maitotuotteita monipuolisesti ja vaihtelevasti, niin proteiinin saanti on turvattu. Ei tarvitse laskea erikseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.26 16:52:33

Lihaa, kananmunia, jogurttia ja rahkaa, maitoa, raejuustoa. Lisäksi muissakin kuin eläinperäisissä tuotteissa on proteiinia. Esim. tummassa makaronissa on yllättävän paljon proteiinia, 14g sataa grammaa kohden.

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   9.3.26 17:00:51

Seuraan! Oma proteiinin tarve on 100 g päivässä ja erittäin vaikeaa saada täyteen. Liha, juusto ja rahka ovat perusta. Pieniä annoksia 2-4 kertaa päivässä elimistö sietää.

Ällö häipyköön pilaamasta ketjua. Suomessa proteiinin saatavuus ei ole ongelma, mutta sen sijoittaminen ruokavalioon kiireisessä elämänrytmissä tai pieniruokaisella voi olla. Kaikki me emme ole Ällöjä, onneksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.26 17:02:29

Argh: ei ällö itse ole keksinyt ettei suomalaiset kärsi proteiinin puutteesta. Se nyt vain on fakta että harva meistä syö liian vähän proteiinia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 17:07:08

Proteiini ei ole ihmisille ongelma. Kuitujen saanti on. Proteiiniahan tarvitaan vain noin gramma per normaalipainokg. Mun proteiineista varsin iso osa tulee viljoista. Esim. 100g pastaa on 13 - 23g proteiinia.

Hopeasijalle pääsevät käyttömäärissä pavut ja maitotuotteet, varmaan aika 50/50 niissä.

Suomessa proteiinin vajaasaanti ei ole ongelma.
Meillä ongelmana on proteiinin liikasaanti.

Liian proteiinipitoinen ruoka voi tukkia verisuonia
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010232696.html

Liika proteiinin syönti kuormittaa puhdistamoita ja rehevöittää Itämerta
https://yle.fi/a/3-11178799

Suomalaiset tankkaavat proteiinia, vaikka ei kannata – Runsasproteiininen ruokavalio lisää uusien tutkimusten mukaan diabeteksen riskiä 
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006060798.html

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.3.26 17:14:01

Suomessa proteiinin saanti ei todellakaan ole ongelma muille kuin vanhuksille. Ja he sitä eniten tarvitsisivat.

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   9.3.26 17:20:30

Keitetyssä täysjyväpastassa on max 8 g proteiinia per 100 g. Kuka sitä syö vaikka 500 g?

Ja olen vanhus 60 +. Syön väkisin paljon proteiinia ja olen loistokunnossa vielä. Kai minun pitäisi jo kuolla pois mutta ajattelin elellä ja ratsastaa vielä pari-kolmekymmentä vuotta.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.3.26 17:21:23

Urheileva ihminen (esim. kuntoasaliharrastajakin) tarvitsee proteiinia hiukan enemmän kuin gramma per painokilo. Puhumattakaan laihduttajista!

Mieluummin ottaa kaloreita proteiinista, kuin hiilarista. En ikinä tajua tuota että Suomessa ihmiset saisi muka tarpeeksi proteiiniia. No ei saa, paitsi ne, jotka siihen oikeasti kiinnittävät huomiota.

Aloittajan aiheeseen, mulla tavoitteena ihan vähintään 100 g päivässä (1,4 x paino), mieluiten 120-130 g.

Mä teen aamuin illoin kaurapuuron maitoon, sinne 15 g suklaaproteiinijauhetta, cashew-pähkinöitä, kaakaojauhetta lisää suklaan makua tuomaan jne. Piti kokeilla joitakin kertoja että löytyi sopiva suhde kaikille ainesosille.

Lounaaksi ja päivälliseksi yleensä jotain jauheliha- tai kanaruokaa niin, että hiilarit jää vähemmälle ja pääpaino on siinä proteiininlähteessä. Pasta on esim. Torino tumma proteiinipasta (siinä on vähän enemmän kuin tavallisessa, mutta kaikki lasketaan. :D)

Väliin joskus joku proteiinipatukka tai välipaloista muuten kertyvät proteiinit täydentää päivän saantimäärän.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.3.26 17:21:42

Argh, tutki ennen kuin hutkit. On jotenkin huvittavaa, että kimppuuni hyökätään, vaikka kerron faktoja. Tutustu aiheeseen, tuossa muut jo linkkejä laittoivatkin. Ravitsemusasiantuntijat eivät suosittele proteiinien ylitankkausta.

Päivämäärä:   9.3.26 17:24:54

Mikä on Ällö mielestäsi ylitankkausta? Määrä per painokilo? Onko se sinun mielestäsi muka sama laihduttajalle, liikkujalle, toimistotyöläiselle jne??

Päivämäärä:   9.3.26 17:27:18

Täällä myös yksi, jonka on vaikea saada proteiineja täyteen. Pitäisi saada vähintään se 100 g ja mieluusti enemmän, koska treenaan aika paljon. Yritän lisätä raejuustoa vähän joka ruokaan. Kananmunia päivässä useita, joskus vielä lisävalkuaisia. Proteiinijauhetta kreikkalaiseen jogurttiin.

Lähettäjä: eei 
Päivämäärä:   9.3.26 17:29:42

Kananmunia, kalaa (pakasteesta kirjolohi 9 e/kg tai esim. alaskanseiti), naudan paistia (jos tarjouksessa ), tonnikalaa, raejuustoa nyt ainakin. Soijalle olen allerginen niin se on pois laskuista :/

Päivämäärä:   9.3.26 17:30:05

"Keitetyssä täysjyväpastassa on max 8 g proteiinia per 100 g."

Myllyn Paras tummassa makaronissa on proteiinia sen 14g sadassa grammassa. Keittämättömässä siis.

Teille jotka mietitte mistä saisitte lisää proteiinia, jos jogurtista tykkäätte niin tutustukaa Salakis-merkin nollaprosenttiseen kreikkalaiseen jogurttiin, siinä on proteiinia 13g sadassa grammassa. Somessa tätä on hypetetty ja testasin huvin vuoksi, vaikka tykkään mielummin että jogurtissa on jonkin verran rasvaa.

Päivämäärä:   9.3.26 17:39:43

Mulla kesti vuosikausia oppia saamaan tarpeeksi proteiinia, mulle ei ainakaan riitä joku 60 grammaa päivässä vaan nälkä yllättää joka nurkalla jos en syö sitä sataa grammaa päivässä. Veikkaan että aika harva myöskään vetää esim 100 grammaa pastaa (kuivapaino) kun normi annos on puolet tuosta. Itse kun seurailin niin oma proteiininsaanti jäi usein 40 päivässä grammaan jos en erikseen vahdi asiaa.

Mä syön proteiinia joka aterialla. Lempparituotteita on vanilja Keso, Salakis jossa 13 g proteiinia per sata grammaa tuotetta, Skyr vanhanajan vanilja, Eränkävijä-juusto 10%. Lisäksi käytän kananmunia ja proteiinijuomia (Profeel on paras omaan makuun) ja teen leivonnaisia joissa on vähän sokeria ja paljon proteiinia. Esim. marjapiirakka maitorahkaan ja skyriin kermaviilin ja sokerin sijasta. Proteiinijäätelöt on kesällä hyviä kun voisin elää pelkällä vesimelonilla. Myös proteiinijauhetta käytän satunaisesti jos ei muuten ole aterialla prodea.

Päivämäärä:   9.3.26 17:45:10

Se, että keskiarvoisesti suomalaiset eivät tilastojen mukaan kärsi proteiinin puutteesta, ei kerro yksilön tilanteesta mitään. Suuri osa miehistä syö proteiinia moninkertaisia määriä tarpeeseen nähden, mikä keikauttaa tilastoja, ja tarkoittaa, että yhtä iso osa suomalaisista (naisista ja vanhuksista) saa proteiinia liian vähän.

Oma proteiinintarpeeni on 100-140g/vrk, eli ihan joka aterialla on pakko olla reipas annos soijaa/lihaa/kalaa/kananmunaa/maitotuotteita.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.3.26 18:20:29

Pitäisikin oikeasti laskea. Mulla onkin ongelmana se, että en voi syödä lihaa, enkä myöskään oikein kasvisprotskuja, koska maha ei kestä mitään palkokasveja (myös soija siis pois pelistä). Kalaa syön, mutta ei mulla ole varaa sitä syödä mitään isoja määriä joka päivä kuitenkaan. Kananmunia syön jonkun verran, mutta en missään nimessä päivittäin kuitenkaan. Sieniä syön normaalisti kans jonkun verran, mutta ei niissäkään nyt hirveesti taida olla. Maitotuotteita jonkun verran, taitaa niistä ja kalasta enimmäkseen tulla protskut. En kuitenkaan syö mitään rahkaa tms erikseen, joskus tosi harvoin raejuustoa.

Nyt oon ollut yli 2vko vuodepotilaana typerän virustaudin vuoksi ja vieläkin aivan pois pelistä, niin en saa ite tehtyä ruokaa ollenkaan. Eli nyt on ihan turha miettiäkään. Mutta jos nyt joskus menee tää heikotus ohi (cfs ja POTS taustalla, eka paha flunssa noiden jälkeen niin en oikeasti tiedä, kestääkö viikkoja/kuukausia/vuosia), niin yritän taas saada painoa alas ja kuntoa ylös, jospa sitten yrittäisi jollain sovelluksella ihan laskea. Tällä hetkellä kun syön just sitä mitä joko porukat tuo tai saan tilattua kotiin. Mikä on paras sovellus laskeen makrot ja kalorit?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.26 18:28:33

Näkeekö sen jostain verikokeesta, jos proteeneja ei tarpeeksi ole saanut? Kasvissyöjät lienee vaaravyöhykkeessä.

Päivämäärä:   9.3.26 18:43:31

Fatsecret on tosi hyvä ilmaisversionakin. Mulla on aina ollut vaan se ilmainen versio.

Lähettäjä: N64 
Päivämäärä:   9.3.26 18:59:07

Treenaan salilla kovaa useita kertoja viikossa, koiralenkit ja hyötyliikuntaa paljon päivittäin. Olen laktovegetaristi (oikeasti juustovegetaristi, muut maitotuotteet eivät mene alas). Proteiinia saadakseni syön paljon ruisleipää, tofua, linssejä, papuja, herneitä ja jonkin verran juustoa. Painan 54 kg ja lihakset ovat näyttävät, rasvaa ei paljoa ole. Pyrin saamaan proteiinia n 100 g/vrk ja kyllä ihan kohtuusyönnillä sen saankin. Hyvin tyytyväinen olen salin tuloksiin, jaksamiseen ja terveyteen.

Päivämäärä:   9.3.26 19:00:27

Kuivapastaa ohjeistetaan keittämään 75-100g per henkilö joten 100g on oikeankokoinen pasta-annos kuivapastana.

Päivämäärä:   9.3.26 19:51:41

Proteiinijauhetta, niin saat päivän proteiinit ilman suuria kalorimääriä.

Lähettäjä: Eläinperäistä 
Päivämäärä:   9.3.26 20:26:05

Sellaista proteiinia josta ei tulisi turhia hiilihydraatteja.
Erittäin hyviä ovat eläinperäiset ruoat kuten kananmunat, liha, kala, rasvaiset maitotuotteet.
Pähkinät,siemenet vielä lisäksi.
Eipä tarvitse ihmetellä saako tarpeeksi sitä tai tätä tai onko aminohapot tasapainossa.
Ainut murhe nykyaikana on kuinka välttää liiallinen sokeri, tärkkelys ( muunnettu varsinkin), makeutusaineet, lisäaineet ym.tarpeeton.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.3.26 20:36:17

Onko joku laskenut teille tuon proteiinin tarpeen vai mistä tuo 100g/päivä on vedetty?

Painan noin 58-60 kg, ja olen siinä uskossa että se 60 g proteiinia saa riittää. Jos syön 2 lämmintä ruokaa päivässä, kuvittelen saavani proteiinia tarpeeksi, mutta semmoisina päivinä kun en jaksa tehdä ruokaa, protskun määrä jäänee alle tuon 60 g.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   9.3.26 20:37:33

En todennäköisesti saa riittävästi proteiinia. En syö lihaa ja syön ainoastaan pari kertaa päivässä. Esimerkiksi tänään päivällä söin sienipastaa joka oli tehty täysjyväpastasta jota oli lautasella n. 100g. Sienissä ei kovin paljoa proteiinia ole, ei myöskään kaurakermassa. Illallinen oli pari kasvis nakkia, kananmuna ja iso läjä coleslaw-henkistä salaattia jonka kastikkeena kreikkalaista jugurttia. Tästä sain varmaankin yhteensä n. 30g proteiinia.
Toisaalta, voin hyvin, jaksan lenkkeillä ja elää elämääni joten miksi turhaan näkisin itseeni enempää ruokaa kuin mistä tulee hyvä olo. Lihaksiakin on sen verran, että pystyn esimerkiksi huolehtimaan lumitöistä ja klapihommista.
Mielestäni tämä proteiinihysteria on lähtenyt lapasesta, suolistosyövät lisääntyvät kun kuidun syöminen unohtuu kokonaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.