Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoren aikuisen mt-ongelmat, mikä auttaisi?

Lähettäjä: kaveri 
Päivämäärä:   9.3.26 15:17:23

Kaverini lapsi on nyt vähän päälle parikymppinen. On mt-ongelmia, jotka hankaloittavat elämää.

Lapsena oli ihan tavallinen, normaali poika. Yläasteen/-koulun alkaessa kuulemma oli jo outo. Taisi tuo outous alkaa jo ala-asteen lopulla. Ei tietääkseni ole autisti tms. Koulu mennyt aina todella hyvin. Mutta valitti, ettei kukaan häntä ymmärrä ja siedä kun hän on outo. Ihan tavallisen näköinen, mutta kuulemma todella outo, kun hänellä on pitkät hiukset ja yltää ponnarille. Pukeutuu ihan kuten muutkin, ei mitenkään massasta poikkeavana. Peruskoulu ja lukio menivät hyvin, mutta hän piti itseään outona jota kaikki välttelevät eikä hän saa kavereita. Vaikka hänellä oli kavereita ja tietääkseni tuli ihmisten kanssa ihan hyvin toimeen eikä muut häntä vältelleet outouden vuoksi. Kavereita oli kyllä joka suunnassa. Omasta mielstään ei, kun on niin outo.

Pääsi parikymppisenä kouluun johon halusi. Iso motivaatio ja oikea ala. Jätti kuitenkin ekana vuonna jo kesken mt-ongelmien vuoksi, kun on niin outo, kaikki välttelevät ja kummastelevat, ei ystävysty, ei saa kavereita, on yksinäinen. Alkoi käydä jossain keikkatöissä muutaman tunnin kerrallaan pari kertaa viikossa, enempään ei pysty kun on mt-ongelmia.

Ongelmana on siis se, että hän pitää itseään pään sisällä outona. Vika on siis pään sisällä, mutta diagnoosia ei ole.

Tämä tapahtui kun poika oli 20 v, eli muutama vuosi sitten. Kun eräissä juhlissa olin keittiössä laittamassa ruokia tarjolle, tämä poika tuli keittiön ovelle. Tervehdin, ei vastannut tervehdykseen, meni kyyryyn ja luikki ohitseni hanan ääreen ja täytti pullon ja häipyi sanomatta sanaakaan. Sitten oli mennyt itkemään kavereilleen ja äidilleen, että minä en puhunut hänelle mitään ja pidän häntä outona. Okei..? Minä siis tervehdin häntä, hän vältteli minua eikä puhunut mitään. Yleensähän tuossa tilanteessa sanottaisiin "Moi. Tuun täyttään vesipullon", eli jotain small talkia, mutta tämä meni lysyyn, eikä vastannut tervehdykseen.

Äitini oli myös mennyt tervehtimään noissa juhlissa häntä ja kavereitaan ja esitellyt itsensä. Kaverit olivat moikanneet ja kertoneet nimensä, tämä poika vain mennyt myttyyn ja ollut mykkä. Ja taas hän valittanut, että häntä pidetään outona ja kukaan ei halua olla hänen kanssaan. No juurihan äitinsä ystävä tuli oma-aloitteisesti moikkaamaan ja tervehti häntäkin!

Miten tuollaista ihmistä voi auttaa? Hänellä on kavereita, mutta uusiin ihmisiin ei tutustu, kun pitää itseään niin outona ja menee myttyyn sosiaalisissa tilanteissa. Sitten itkee, että kukaan ei pidä hänestä ja ystävysty, kun hän on muiden mielestä niin outo.

Minun ymmärtääkseni muut ovat kyllä yrittäneet suhtautua häneen ihan normaalisti, mutta hän itse menee myttyyn ja mykäksi.

Kuitenkin, kun näin hänet äitinsä ja siskoni kanssa ja ohimennen moikkasin, hän hymyillen moikkasi ja heilutti kättä. Eli ei aina ole outo mykkä mytty minuakaan kohtaan.

Ei ole muusu, trans, skitsofreenikko, tietääkseni edes nepsy. Mutta mt-ongelmainen. Omasta mielestään niin outo.

Miten hänet saisi avattua siitä mytystä? Ei siis ole koko elämäänsä ollut tuollainen, vaan jostain yläasteen ja ala-asteen taitteesta. Pahentunut iän myötä. Ulospäin täysin tavallisen näköinen ihminen. Eikä siinä ole mitään outoa, että pojalla/miehellä hiukset on olkapäille ja pitää niitä ponnarilla. Mutta ilmeisesti hän pitää itseään senkin vuoksi outona.

On käynyt terapiassa ja vaikka missä. Jo peruskouluikäisenä. Ei apua.

Jos häntä yrittää auttaa ja ymmärtää, hän uppoaa syvemmälle outouteensa. Jos taas antaa olla eikä yritä auttaa, hän uppoaa syvemmälle outouteensa, kun kukaan ei välitä ja häntä vältellään.

Kuitenkin nuori ihminen, jolla elämä edessä. Miten voisi yrittää auttaa?

Jos jollain on omakohtaista kokemusta siitä, miten tilanteen sai helpottamaan, niiin kaikki vinkit tänne kiitos.

Re: Nuoren aikuisen mt-ongelmat, mikä auttaisi?

Päivämäärä:   9.3.26 15:18:45

Minä siis olen tuntenut hänet ihan vauvasta asti, eikä hän ole ollut lapsena mitenkään outo tai kummallinen, epäsosiaalinen, tai mennyt myttyyn ja ollut mykkä. Aivan tavallinen lapsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.26 15:20:56

Ei voi auttaa. Se HALUAA leikkiä marttyyriä ja outoa (=huomiohuorausta) ja sitä v1tuttaa kun muut eivät lähdekään leikkiin mukaan. No can do, parantumaton tapaus.

Lähettäjä: Harmillinen tilann 
Päivämäärä:   9.3.26 15:32:22

Joku sairaushan hänellä selkeästi on, jota ei ole nyt osattu diagnosoida. Terve ihminen ei käyttäydy noin. Toivottavasti hän pääsisi vielä pätevän ammattilaisen hoitoon ja saa oikeasti oikeanlaista apua. Suomen julkisen terveydenhuollon systeemissä monikin sairaus voi jäädä havaitsematta/ tulla väärin diagnosoiduksi hurjan helposti.

Lähettäjä: Ronkeli 
Päivämäärä:   9.3.26 15:34:09

Nuoruus ja nuori aikuisuus on monelle vaikeaa. Itselläni tilanne ei ollut noin paha, mutta kyllä minäkin olen pitänyt itseäni hyvin outona. Jostain syystä murrosiän alkaminen oli mielestäni tosi inhottavaa ja häpesin naisellistuvia muotojani ja heittelehtivää mielialaani. En siis pitänyt itsestäni yhtään. Yläasteelle siirtyessä minua ruvettiin vielä pilkkaamaan ulkonäöstä. En ollut nätti tyttö jollainen "olisi pitänyt" olla, vaan epämuodikas ja ruma rillipää. Kun viettää päivät sellaisten ihmisten kanssa joilla ei ole sinusta mitään hyvää sanottavaa, niin onko ihme että vetäytyy kuoreensa eikä uskalla olla rennosti silloinkaan, jos joku on mukava.

Jälkikäteen ajateltuna olin vaan tosi herkkä ja otin muiden mielipiteet kovin vakavasti. Olin vasta kasvamassa ja kehittymässä. Olin varmaan 25, kun huomasin etten enää tunne itseäni niin oudoksi muiden seurassa. Ikä ja hyvät kokemukset olivat tuoneet itsevarmuutta ja opin pikku hiljaa hyväksymään sen, millainen olen.

Uskon, että pojallekin aika auttaa. Kun jaksaa vain rämpiä ja viedä itseään epämukavuusalueellekin, niin asiat alkavat helpottaa jossain välissä. Ei pidä vetäytyä yksin kuoreensa murehtimaan, vaan jatkaa terapiassa käymistä ja ihmisten kanssa olemista. On ihan ok olla keskeneräinen, koska sellaisia 20-vuotiaat ovat.

Päivämäärä:   9.3.26 15:40:41

On käynyt psykiatrilla ihan Helsingissä asti hoitojaksolla, oikein "kunnon" mt-polilla, ei pelkästään jollain tk-lääkärillä, jota ei kiinnosta veetuakaan ja osaamista ole minkään vertaa.

On kyllä mietitty vaikka mitä, mutta ei kyllä mikään diagnoosi passaa. Autismiinkin pitäisi olla viitteitä jo lapsuudessa, mutta tällä ei ole.

Jos on jotain huomionhakua, niin luulisi, että se olisi vähentynyt, kun outous niin paljon hankaloittaa elämää ja opinnotkin jäi kesken. Mutta ei.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.3.26 16:09:48

Voi olla, että nuori on pohjimmiltaan vaan ujo ja herkkä tyyppi, ja ylianalysoi muiden käytöstä vähän liikaa. Ja nyt kun on tilanne kestänyt jo aika pitkään, niin varmasti hankalampaa muuttaa omaa käyttäytymistä. Varmaan oikeanlaisen terapiamuodon/terapeutin löytäminen olisi tuossa se avainsana, mutta ei välttämättä ole helppoa. Tilanne voi toki helpottaa myös iän myötä.

Päivämäärä:   9.3.26 17:28:18

Yksi syy siihen, miksi hän oli niin innoissaan opinnoista oli se, että sen myötä vaihtoi paikkakuntaa ja sai uusia ihmisiä ympärilleen. Hän olisi siis voinut muuttaa itsensä kokonaan erilaiseksi, mutta jostain syystä jatkoi tuota myttyilyään. Tai no, en edes tiedä, onko hän edes ollut siellä koulussa sellainen mytty, vai onko ollut ihan puhuva ja sosiaalinen, mutta silti kuvittelee päänsä sisällä itsensä oudoksi.

Kunpa edes olisi joku diagnoosi, jonka myötä löytyisi sitten sopiva terapiamuoto, lääkkeet, jne. Muta kun ei ole mitenkään harhainen, on ihan tässä maailmassa, osaa hoitaa asiansa itsenäisesti, ja niin edelleen. Eikä tosiaan ole ollut lapsesta asti mitenkään erilainen tai omannut haasteita asioissa, joka viittaisi kirjolla oloon tai tarkkaavaisuusongelmiin. Lukiongelmiakaan ei ole, näkö ja kuulo on hyvät, puhuu ihan normaalisti, matematiikka ja kieletkin sujuvat eikä ole kömpelö tai ole mitään motorisia ongelmia. Kaikin tavoin siis "ihan normaali ihminen".

En itse ole todellakaan mikään terveydenhoitoalan ammattilainen tai kykenevä diagnosoimaan tai terapoimaan ketään. Mutta sen verran on ehtinyt elämän varrella olla ihmisiä ympärillä, että jotain tiedän monista eri ongelmista, sairauksista, yms. Mutta tämä kaverin lapsi myttyilyineen ja päänsisäisine "olen outo" -ajatuksineen on jotain ihan erilaista. Hän ei osaa edes sen kummemmin selittää, millä tavalla on outo. Sanoo vain, että "muut pitävät häntä outona". Okei...

Lähettäjä: Ronkeli 
Päivämäärä:   9.3.26 17:31:17

"Hän olisi siis voinut muuttaa itsensä kokonaan erilaiseksi, mutta jostain syystä jatkoi tuota myttyilyään."

Harva ihminen muuttuu simsalabim, vaikka ympäristö ja ihmiset ympärillä vaihtuisivat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 17:35:04

Kuulostaa pakkoajatuksilta ja pakko-oireiselta käytökseltä.
Pakko-oire voi muodostua aivan mihin tahansa.

Tiedän ihmisen jonka pakko-oire liittyy syömispelkoon. Hän näkee ruoan esineinä ja pakkoajatukset sanovat että hän kuolee jos syö näitä esineitä. Muuten hän on täysin normaali, hoitaa asiansa, fiksu, järkevä, hyvä työssään. Välillä sairaalassa kun paino putoaa liian alas ja elää vain nesteillä. Hänellä ei siis ole syömishäiriötä vaan ocd.

Pakko-oireilu on niin uskomattoman monimuotoinen ilmiö, se voi muodostua käytännössä mihin vain ja mistä vain.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   9.3.26 17:35:22

käytöstavatonhan tuo on. Sille ei taida mitään voida ulkopuolinen.

Päivämäärä:   9.3.26 17:39:29

Kyllä tuo mun silmiin vaikuttaa vähän aspergerilta.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   9.3.26 17:48:04

Pakko-oireinen todennäköisesti.

Tiedän pari kunnon huomiohu*raa, jotka olen itsekseni todennut että joku pakko-oireilu heilläkin on ja hakeutuisivat hoitoon.

Toinen näistä on vain laiska vanhempiensa elätti. Asuu edelleen kotona vaikka on 30 ja lapsikin tehtynä. Ei käy töissä, välillä on jotain puolihämäriä virityksiä joilla aikoo äkkirikastua ja on tuo ollut ihan otsikoissakin yhden ison kusetuksen vuoksi. Kun joku sanoo ääneen mitään kritiikkiä niin tulee "mutku mä oon koulukiusattu" -parku. Kouluajasta ei ole yhtään merkintää tai edes vanhemmilla muistikuvaa että kiusaaminen olisi tullut esille. Eli, voi ollakin kiusattu, voi olla että ei. Mutta hoitoon tarvisi mennä.

Toinen on dramaattinen heppatyttö. Hän on ollut superlahjakkuus sekä ratsastuksessa että raveissa, mutta kun on sitten tullut kaikkea niin ei ole koskaan päässyt näyttämään tasoaan. Ei saa mitään koulua loppuun, ei työllisty minnekään. Mies elättää ja tämä draamailee somessa kun elämä on niin vaikeaa.

Päivämäärä:   9.3.26 18:34:28

OCD:henkään ei oireet täsmää, kun ei käytös ole aina tuollaista eikä edes aina joitakin ihmisiä kohtaan. Tai edes ei koskaan jotakuta muuta kohtaan. Tuntuu, ettei hänen käytöstään voi koskaan ennustaa eikä tietää, eikä hän itsekään osaa selittää mitään, joten oireita ei saada sopimaan mihinkään diagnoosiin.

On tässä kuitenkin 10 v jo yritetty selvittää mikä mättää, mistä johtuu tai mikä auttaisi. Hänellä ei ole mitään pakkoajatuksia muita asioita kohtaan, eli muut asiat elämässä sujuvat ongelmitta.

En tiedä onko ujouskaan, kun ainakaan omasta mielestään ei johdu siitä, että olisi ujo vaan ihan siitä, kun "muut ajattelevat hänen olevan outo".

Toki monet varmasti pitävät häntä outona, kun hän mykkäilee ja myttyilee, mutta en usko, että kukaan ajattelisi ensimmäistä kertaa tavatessaan vain kauempaa katsellessaan esim. ruokakaupassa "Toi on outo, en halua tutustua tai olla tekemisissä". Jos ihmiset pitävät häntä outona, niin se johtuu tasan siitä, ettei hän vastaa tervehdykseen vaan menee ihan kyyryyn ja tuijottaa polviaan, kun häntä tervehtii tai hänen kanssaan yrittää keskustella.

Paniikkikohtaukseenkaan nuo oireet ei sovi.

Vaikea ajatella olevan pelkästään käytöstavatonkaan, kun selkeästi kärsii itse tuosta. Ja jos olisi vain käytöstavaton, tai ei osaa muuttaa itseään "normaaliksi" tuttujen ihmisten seurassa, niin uusien ihmisten keskellähän on ihan valkoinen taulu, jonka saa täyttää haluamallaan tavalla. Mutta hänellä on vain päässään ajatus "muut pitävät minua outona".

Toki voisi ajatella, että ajan myötä helpottaa, mutta kauankohan sitä aikaa pitäisi antaa?

Kun hän aloitti yläasteen/-koulun, niin jatkoi vanhojen kavereiden kanssa, eli ei vaihtanut kaveripiiriä tuossa vaiheessa. Ei siis ollut kyse siitäkään, että olisi kaikki kaverit vaihtuneet eikä tunne uudesta koulusta ketään ja uudessa koulussa jotenkin eri meininki. Hänellä alkoi tuo outouden tunne jo sitä ennen ja vanhojen kavereiden seassa se vain voimistui, vaikkei kaverit häntä hylkineetkään. Päiväkodissa tuli hyvin toimeen ihmisten kanssa eikä siellä ollut mikään outo tai hyljitty.

Kunpa olisi joku outojen ihmisten kerho tai terapiaryhmä. Ei siis mitään skitsofreenikkoja tms. harhaisia, vaan hänenlaisiaan, joilla ei diagnoosia ole tai eivät pääse eroon ajatuksesta, että heitä pidetään outoina. Jos edes siellä saisi avattua asiaa ja apua ongelmaansa. Terapiassa ei ole kuulemma oikein muuta kuin kohautellut olkiaan ja sanonut, että muut pitävät häntä outona. Sen enempää en hänen terapioistaan tiedä. Tiedän vain sen, ettei opinnoista tullut mitään, kun on mt-ongelmia ja mt-ongelma on kuulemma tuo päänsisäinen outous.

Lähipiirinsä ei ole pakottanut häntä olemaan tietynlainen vaan on saanut olla sellainen kuin on. En sitten tiedä, onko se hyvä vai huono asia? Jos olisi jo nuorempana puututtu, että nyt lopeta tuo höpinä ja ala käyttäytyä normaalisti, niin olisiko se sitten pahentanut vai parantanut tilannetta? Hän on ainoa lapsi, ei siaruksia.

Päivämäärä:   9.3.26 18:44:04

Tämä nuori ei asu vanhemmillaan, ei ole enää muutamaan vuoteen asunut. Sai lukion suoritettua kolmessa vuodessa ja on töitäkin saanut, jos mt-ongelmiltaan niitä on pystynyt tekemään. Kävi sivarin ja sai senkin suoritettua. En tiedä oliko silloin mt-ongelmia, mutta ainakaan minun tietääkseni ei sivari jäänyt kesken.

Voi kun voisikin sanoa, että tahallaan tekee ja huvikseen draamailee. Mutta kun ei siltä tunnu. Muutenhan olisi varmasti suoraan sanottu ja kaverit hylänneet, jos hän huvikseen olisi tuollainen. Ja tuskin olisi ikuisuuksia jo käynyt terapiassa, jopa toisella paikkakunnalla (siellä Helsingissä, missä ei siis koskaan ole asunut), jos ihan huvikseen tätä tekisi. Ihan omista rahoistaan on kuitenkin noitakin maksellut, ei mene vanhempiensa lompakosta. Ainakaan kokonaan.

Vanhempansa ovat ihan tavallisia ihmisiä hekin, ei mitenkään kummallisia. Koulutettuja, työssäkäyviä, tietääkseni perusterveitä, ei tietääkseni mt-ongelmia.

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   9.3.26 18:47:45

Mielenkiintoinen neuroosi tai mikä lie pakkomielle, kieltämättä.

Mitähän se tuumaisi jos vain saisi raivarin ja huutaisi että mikä perkleleen pakkomielle sinun päässäsi oikein on tuosta outoudesta ja sitten sanoisin noi pari esimerkkiä missä häntä on tervehditty kyllä ja otettu huomioon mutta herra nuoriherra on vaan lähtenyt myttyillen vinkumaan kun häntä pidetään outona.

Ja sitten voi huutaa myttyilijän perään että kyllä, tuo on aivan vi-tun outoa käytöstä tuollainen että luulee koko ajan että muut pitävät outona.

No ei, tuollainen on nuppivika ja kuulostaa vähän yhtä sakealta kuin se täällä yhteen aikaan ravannut, jostain häpeä-viiraamisesta jankuttanut kilipää.

Päivämäärä:   9.3.26 19:09:59

"Mitähän se tuumaisi jos vain saisi raivarin ja huutaisi että mikä perkleleen pakkomielle sinun päässäsi oikein on tuosta outoudesta ja sitten sanoisin noi pari esimerkkiä missä häntä on tervehditty kyllä ja otettu huomioon mutta herra nuoriherra on vaan lähtenyt myttyillen vinkumaan kun häntä pidetään outona."

Tätä ^ minäkin olen miettinyt. Jos noin olisi karjaissut, niin olisiko sillä saanut hänelle aikaan paniikkihäiriön/OCD:n vai kenties vähän järkevämmän pääkopan.

"No ei, tuollainen on nuppivika ja kuulostaa vähän yhtä sakealta kuin se täällä yhteen aikaan ravannut, jostain häpeä-viiraamisesta jankuttanut kilipää."

Mikä tämä on? Ei mitään muistikuvaa. Tosin en täällä jatkuvasti roikukaan.

Tuon pojan ongelmana siis ei tunnu olevan se, että muut eivät halua tutustua häneen vaan se, että hän alkaa mytyksi ajatellen, ettei muut halua tutustua häneen. Eli vaikka muut ottaisivatkin hänet mukaan ja olisivat ihan normaalin sosiaalisia, ei tähän yhteen ihmiseen saa otetta, kun on niin mytyssä. Kuitenkin on onnistunut saamaan ja pitämään kavereita, eli ei ole jäänyt täysin yksin. Mutta nyt nuo opinnot keskeytyivät viime vuonna, kun "on niin outo".

Ujot ihmiset usein pääsevät kuorestaan kun heidän kanssaan on normaalin sosiaalinen. Ja harhaisista taas huomaa, että ovat harhaisia, kun heidän kanssaan on tekemisissä. Mutta tämä poika ei juo, polta, käytä huumeita tai lääkkeitä, ei ole "sillä tavalla harhainen", kykenee käymään kaupassa, eikä hän muutu yhtään vähemmän mytyksi, vaikka muut olisivat ihan normaaleja ja mukavia.

Mutta sitten kuitenkaan ei ei aina ja kaikkien kanssa ole sellainen mytty. Minun kanssani voi olla kahden kesken mytty tai sitten ei, tai sitten porukassa on sosiaalinen, tai sitten mytty. Ja kuitenkin hän nytkin käy töissä pari kertaa viikossa, ja siinä työssä pitää osata puhua ja kommunikoida, siellä ei voi olla mykkä mytty.

Joten en tiedä. Pitäisikö häntä oikeasti vain ottaa olkapäistä kiinni ja ravistaa "Herää, pahvi!". Vai kehittyisikö sillä paniikkihäiriö....

Hänellä on kai ollut jotain mielialalääkkeitä, muttei niille ole saatu vastetta tai mitään hyötyä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.3.26 19:42:54

Miten olisi jos kokeilisi perhepsykoterapiaa? Vaikka nuori asuu jo omillaan, mutta kuulostaa siltä että hän hyötyisi siitä että terapeutin kanssa keskustelemassa olisi myös muita ihmisiä hänen arjestaan.

Päivämäärä:   9.3.26 19:44:27

Äitinsä on ainakin nuorempana ollut mukana, mutta silloin puhui vielä vähemmän terapiassa mitään. Tuolloin oli käytännössä kokonaan mykkä, yksinään puhuu sentään jotain.

Päivämäärä:   9.3.26 19:54:49

Aloittaja voisi lopettaa tämän diagnoosi shoppailun täällä kun se ei mitään auta. Jos on olemassa hoitokontakti niin silloin on myös joku diagnoosi jota sinulle ei haluta kertoa. Jos oikeasti haluaisit auttaa niin puhuisin ko ihmiselle tai hänen äidilleen etkä draama luukuttaisi tätä täällä.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   9.3.26 20:02:21

Tuossa on kyllä pointti, siis että voi olla diagnoosi mutta sitä ei kerrota muille.

Vaikea on tuollaista kyllä auttaa. Varmana pitäisi sanoa että kyllä sinä oletkin outo ja alkaa kyräilemään vaan takaisin niinkuin kyrääjät outoja ihmisiä kyrää. Saisi poika viimein vahvistetta sille että häntä joku pitääkin outona.

Ja kyllä varmaan jo oikeasti pidetäänkin, ei tuollainen jää huomaamatta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.3.26 20:08:38

Aloittaja, miksi vaivaat päätäsi asialla näin paljon? Anna olla, tervehdi ja juttele normaalisti. Ei ole sinun tehtäväsi löytää diagnoosia, tuomita tai yrittää "parantaa".

Päivämäärä:   9.3.26 21:27:45

Kylläpä tähän ketjuun löysi moni päävikainen minua haukkumaan.

Jos pojalla on tarkemmin joku diagnoosi tiedossa, niin sitten hän ei sitä kerro edes vanhemmilleen.

En ole yrittänyt udella keneltäkään, lapsen äiti on tästä ihan avoimesti puhunut kanssani, kun kuitenkin olen heidät tuntenut koko ikäni.

Poika on itsekin minulle valittanut, kun opinnot keskeytyi, niin ehkä minua siksi kiinnostaisi, jos häntä voisi jotenkin auttaa. Tällä foorumilla kun on yleensä mt-ongelmaisia todella paljon, niin ajattelin, jos täältä löytyisi hänen kaltaisiaan ja jotain neuvoja.

Jos teitä veetuttaa lukea tätä ketjua, niin älkää lukeko!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.