Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten mehen saa ymmärtämään naisten vaivoja?

Lähettäjä: pmsym 
Päivämäärä:   9.3.26 13:57:07

Niin, miten?

Re: Miten mehen saa ymmärtämään naisten vaivoja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.3.26 13:58:11

Mitä on naisten vaivat?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.3.26 14:01:19

Oletan, että tarkoitat kuukautisia ja kaikkea muuta hormoneihin liittyvää. Selitä miten asiat toimivat tai lukekaa aiheesta yhdessä. Toimii, jos miestä kiinnostaa. Jos ei kiinnosta, niin tuskin oppii ikinä ymmärtämään.

Lähettäjä: paimio 
Päivämäärä:   9.3.26 14:08:06

Itselläni on ollut muutama suht pitkäaikainen suhde, enkä ole havainnut mitään "yleistä" naistenvaivaa joka haittaisi joka päiväistä elämää. Ei kai tällaiset "naistenvaivat" vaan johdu kumppanista?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   9.3.26 14:08:43

Olla puhumatta niistä naisten vaivoin. Puhu kivusta, särystä, kuumeesta, turvotuksesta, mitä sinulla nyt onkaan. Niitä on miehilläkin, tekee aiheen helpommin samaistuttavaksi. Sillä voisi aloittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 14:15:16

Aika moni mies on varmaan kokenut todella pahat vatsavaivat, sellaiset että koko suolisto tuntuu kramppaavan. Ne menee aika hyvin kuukautiskivuista, jos haluat jotenkin annata suoraa vertausta.

Mutta ymmärtäminen vaatii ihmistä joka haluaa ymmärtää. Todella moni mieluummin vähättelee vaivoja ja naureskelee niille. Siihen voi vaikuttaa parhaiten kumppanin valinnalla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.3.26 14:22:12

Jotkut ymmärtävät toisten kipuja ja toiset eivät. Pitää kertoa selkokielellä kun on kipuja yms.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   9.3.26 14:28:24

No puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä. Särky, kipu, jne. "mulla on tosi kipeä vatsa" tai "hirveä päänsärky". Jotkut puhuu "naistenvaivoista" häveliäisyyttään ja osa siksi että on niin kovin tärkeää alleviivata että kuinka mies ei voi koskaan ymmärtää asiaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.26 14:36:31

Toisilla on empatiakykyä ja toisilla ei ole. Älä tuhlaa aikaasi empatiakyvyttömän kanssa.

Päivämäärä:   9.3.26 14:40:21

Minun eksäni alkoi ymmärtää ihan sillä, että näki miten huonovointinen olen. Ei paljoa kysellyt, kun se toistui joka kuukausi ja olin aivan raato ja pelkäsin, etten kuole tälläkään kertaa.

Minulla ei ollut mitään fyysistä syytä niille karseille kivuille. Ultrattiin kyllä, tehtiin myös laparoskopia, jos löytyisi esim. endoa. Ei mitään. Pelkkää priimaa, ei edes kystia, polyyppeja, myoomia, adenomyoosia, yhtään mitään. Pelkkää priimaa.

E-pillereitä en voi käyttää aurallisen migreenin vuoksi, tulehduskipulääkkeille olen allerginen, keltarauhashormonit pahentavat PMS-oireet päivittäisiksi ja olen oikeasti aivan itkuraivoinen ja tuntuu, etten saa henkeä, eli niitä ei voinut käyttää. Mielialalääkkeilläkään ei voinut oireita tasoittaa, kun niissä oli niin hirveät sivuoireet, niillä elämä vain paheni. Kierukkaakaan ei voitu laittaa, gynen kanssa tämäkin puhuttiin läpi.

Ikä onneksi korjasi tuonkin ongelman ja kun aloin olla lähemmäs nelikymppinen, muistaakseni 37 v, niin tajusin, että menkat on rauhoittuneet. PMS-oireet on edelleen sellaiset, että haluan kuolla ja ihan joka asia ärsyttää niin että tekee mieli hajottaa kaikki, mutta kun tiedän sen johtuvan PMS:stä niin tyhjennän kalenterin enkä tee muuta kuin pakollista, niin silloin ärsyttäviä asioita on vähemmän.

Menkat on siis edelleen täysin säännölliset ja normaalit, ei runsaat. Menkkakipuja ei juurikaan enää ole, harvoin muistan ottaa edes särkylääkettä. Olen siis onnellisessa asemassa, kun en tarvitse kuukautisiin mitään apua enää. Nuorempana se eka päivä pahoinvointeineen ja kipuineen oli ihan kauheaa. Myös eksälleni, kun ei voinut auttaa mitenkään.

Ainoa ongelma nykyään voi olla, että ekana päivänä olen aivan käsittämättömän voimaton ja vetämätön. Kaikki lihasvoimat on vedetty minusta pois ja ei kierrä veri ja happi mihinkään. Mutta tätäkään ei joka kuukausi ole.

Sådant är livet... :D

Päivämäärä:   9.3.26 15:20:41

Ylempi piste, oletko kokeillut Brintellixiä? Se on ainakin pienillä annoksilla hyvin siedetty ja monelle ihan pelastus, tasaa oloja.

Päivämäärä:   9.3.26 15:23:23

^^ Tuolla ei ollut kyllä minuun mitään vaikutusta. Olen nyt vasta vaihdevuosissa tajunnut kuinka paljon vaikeat pms oireet ovat invalidisoineet elämääni.

Päivämäärä:   9.3.26 15:26:48

"Ylempi piste, oletko kokeillut Brintellixiä?"

Olen. Käytin sitä 2 kk, mutta pahoinvointi oli ihan hirveää. Aloitusannos 5 mg eikä sitä saatu nostettua, vaikka tarkoitus oli ekan kuukauden jälkeen nostaa annos 10 mg:aan. Oksetti ja puhallutti. Kirjoitin tännekin silloin aloituksen, että onko muilla kokemusta ja onko pahoinvointi helpottanut ja mikä voisi auttaa. Sain neuvoksi muuttaa ottoajan iltaan, mutta ei auttanut. Koko tuon 2 kk olin huonovointinen enkä uskaltanut tehdä juuri mitään. Pelotti matkustaa autossa/bussissa, kun oli niin huono olo. En voinut juurikaan syödä, kun oksetti. Sen seurauksena väsymys, keskittymisvaikeudet, päänsärky, jne.

Sain ensin 1 kk annoksen, sitten hain toisen kk annoksen. Apteekissa kysyttiin, että onko ollut sivuvaikutuksia ja sanottiin, että on yleisiä.

Ei todellakaan ollut pelastus ja tasannut oloja. Oloni parani vasta sitten, kun lopetin lääkityksen. Älkää syyttäkö lääkäriä siitä, että käytin 2 kk, se oli ihan oma päätökseni. Hän olisi antanut luvan lopettaa sen jo aiemmin, mutta minä jääräpäänä halusin kokeilla, helpottuisiko sivuoireet kun käyttäisi pidempään kuin kuukauden.

Mutta nykyäänhän en tarvitse enää mitään, kun menkkakivut on helpottaneet. PMS:n kanssa pärjään kyllä, kun osaan katsoa kalenteria.

Lähettäjä: vastakysymys 
Päivämäärä:   9.3.26 15:44:42

Miten naisen saa ymmärtämään miehen vaivoja, ettei kaikkea vain kuitata "miesflunssana" ja naureta räkäisesti päälle?

Päivämäärä:   9.3.26 15:47:55

^^ En ole ikinä väheksynyt mieheni flunssaa. Kyllä hänestä selvästi näkee jos ei ole kunnossa ja yrittäjänä joutuu olemaan välillä sairaanakin töissä.

Lähettäjä: hömm 
Päivämäärä:   9.3.26 15:49:54

Kukas olikaan se nainen jonka tuomio kumottiin koska hän oli tehnyt teon kuukautisten aikana ja tuomioistuin katsoi että teko oli tehty pms oireiden aikana?

Päivämäärä:   9.3.26 16:30:24

Brintellixin voi ottaa myös sängyssä ennen nukkumaanmenoa, huomasin että se vei pahoinvoinnin pois.

Päivämäärä:   9.3.26 18:47:54

"Brintellixin voi ottaa myös sängyssä ennen nukkumaanmenoa, huomasin että se vei pahoinvoinnin pois."

Kuten sanoin, ei vaikuttanut minulla mitenkään. Ihan yhtä lailla oli huono olo vaikak otinkin sen illalla ennen nukkumaanmenoa.

T: Se piste, jolle ei Brintellix sopinut eikä tuonut elämään mitään hyvää.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.3.26 19:02:45

Ei ne ymmärrä.

Kuten ei ymmärrä ystävätkään montaa asiaa vaikka kuinka yrittäisi selittää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.26 19:06:25

"Miten naisen saa ymmärtämään miehen vaivoja, ettei kaikkea vain kuitata "miesflunssana" ja naureta räkäisesti päälle?"

Mä en ole kuullut ainakaan omissa piireissä kenenkään nauravan aidosti kipeälle miehelle, mutta miesten itsensä olen kuullut vitsailleen miesflunssasta.

Tosin on sanottava, että pari naista tiedän, joita ärsyttää, kun heillä mies heittäytyy pienimmänkin nuhan tullessa ihan passattavaksi siinä missä samainen mies kuitenkin olettaa naisensa norossa tai 39:n asteen kuumeessakin hoitavan sen mukulan iltahommat tai koiran ulkoilutuksen. Nämäkään naiset eivät naura, vaan ovat ärsyyntyneitä, kun sairastelut menevät noin epäreilusti.

Sanoisin, että paljon riippuu myös kasvatuksesta ja perheestä, miten mies näihin suhtautuu. Omassa lähipiirissä huomaan, että äitin/naisten ja siskojen kanssa ei-uskonnollisessa tai -häveliäässä perheessä kasvaneet miehet usein ymmärtävät ja tietävät ns. naisten vaivoista ja jutuista varsin paljon verrattuna muihin.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   9.3.26 19:11:37

Brintellixillä on myös muita ei niin kovin kivoja sivuoireita, mm. se, että seksi ei tunnu enää miltään ja orgasmittomuus. Eikä tämä sivuvaikutus välttämättä edes häviä, vaikka lääkkeen lopettaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.