Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Gastroskopia ja humautus

Lähettäjä: dkd 
Päivämäärä:   8.3.26 22:51:23

Miksihän monissa muissa maissa tämäkin toimenpide tehdään poikkeuksetta humautuksessa ihan kaikille, mutta Suomessa siihen ei saa lapsia lukuun ottamatta edes mitään rentouttavaa lääkitystä?

Katson Asian ytimessä -dokumenttia ja siinä näytetään pätkiä lihavuusleikkaukseen menevälle potilaalle tehtävästä gastroskopiasta. Karsean näköinen toimenpide, eikä tuokaan potilas näytä siitä nauttivan.

https://www.mtv.fi/video/4d5d7ac8fe03f0a446f2/
asian-ytimessa-doc-painava-hapea

En nyt halua tästä mitään lihavien haukkumisketjua, vaan aiheena on se, että miksi muissa maissa monet toimenpiteet tehdään kunnolla lääkittynä, humautettuna tai nukutettuna, mutta Suomessa ne tehdään ilman mitään. Esim. Keski-Euroopassa on automaatio, että kierukan laittoon humautetaan ja kun Suomalainen menee sanomaan, että Suomessa tähän ei saa edes kivunlievitystä, niin ulkomailla tuosta saadaan slaagi ja sanotaan "TÄÄLLÄ EI OLLA NOIN BARBAAREJA!". Vaikka nykyään Käypä hoito -suositus ehdottaakin, että kivunlievitystä on kierukan laittoon tarjottava viime vuoden alusta lähtien, ei tänäkään vuonna välttämättä kivunlievitystä saa. On kuulemma edelleen normaalia, että potilas pyörtyy kesken kierukan laiton tai viimeistään kun toimenpide on tehty. Kaverin kokemus viime kuun alusta.

Ulkomailla usein tehdään lileä edeltävä gastroskopiakin leikkauspäivänä, ennen lileä, potilaan ollessa jo nukutettuna. Suomessa se tehdään niin, että hoitaja pitää päätä kiinni ja potilas tukehtuu, yökkii ja toimenpiteen loputtua hänellä on oksennusta korvassakin.

Neljä tuttuani on käynyt lilessä, viimeisin tämän vuoden alussa, kaksi tuttua sairastanut ruokatorven syövän (toinen heistä kolme vuotta sitten) ja yksi mahalaukun syövän kaksi vuotta sitten. Jokaiselle luvattu etukäteen rauhoittava lääkitys aina ennen toimenpidettä, kukaan ei heistä kertaakaan sitä saanut. Eli en edes puhu mistään kymmenien vuosien takaisista asioista.

Miksi Suomessa on niin vaikea antaa lääkitys, ettei potilaan korvassa olisi toimenpiteen jälkeen oksennusta?

Minulla ei ole herkkä oksennusrefleksi, mutta tuota katsellessa tunsin vahvaa myötätuntoa ja meinasin monta kertaa oksentaa, kun näytettiin kun putkea vedettiin kurkusta ulos ja tyynyllä oli oksennuslammikko.

Miksi se humautus tai rauhoittava lääkitys on niin mahdoton saada?

Re: Gastroskopia ja humautus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 07:46:38

Mulle ei tehty mitään, kun tehtiin gastroskopia. Se oli todella nopeasti ohi ja lähdin sitten siitä suoraan töihin kun vointi oli hyvä. Humautuksissa ym on aina se valvonta ja seuranta ja muut resurssia vievät jutut.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   9.3.26 10:58:08

Sanopa se.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   9.3.26 14:14:17

Valitettavasti on vain osattava vaatia. Olen ollut skopiassa useasti ja sovin jo etukäteen, että rauhoittavaa suoneen.

Ei vaadi sen kummempaa seurantaa, puolisen tuntia istunut jälkeenpäin paikalla ja lähdin sit pois.

Päivämäärä:   9.3.26 14:16:43

Kyllä minä sain tajun kankaalle gastroskopiassa! Etukäteen lähetettä tehdessä sanoin että tarvitsen sen ellei sitä tehdä nenän kautta, ja sitten se ei ollutkaan mikään ongelma.

Ensimmäinen annos ei edes riittänyt, joten sain toisen annoksen kun tärisin siinä pöydällä ja inisin jotain. Sitten kaikki menikin loistavasti. Todella hyvää kohtelua.

Päivämäärä:   9.3.26 14:19:03

Miettinyt samaa kuin aloittaja. Mikä siinä humautuksessa on niin vaikeaa?

Isälleni tehtiin joskus gastroskopia syövän vuoksi ja oli kuulemma vaikeaa, kun skooppi ei mennyt kasvaimen ohi mahalaukkuun. Olen nähnyt lääkärin kirjoittaman epokriisin ja siinäkin lukee, että toimenpide oli vaikea, kun skooppi oli pitänyt väkisin saada kasvaimen ohi. Isälle oli luvattu rauhoittava lääke, muttei sitä saanut. Sen sijaan oli kaksi hoitajaa pitelemässä paikoillaan, toinen makasi keskikropan päällä ja toinen pään päällä silitellen naamaa ja käytännössä suudellen häntä lässyttäen, että "ei kestä kauaa, parissa minuutissa ohi". Toimenpide oli epikriisin mukaan kestänyt yli 20 minuuttia.

Isä oli viety toimenpiteeseen ambulanssilla, pukattu paareilla. Tuo oli se tähystys, joka tehtiin ennen leikkausta. Hän ei siis kävellyt askeltakaan omin jaloin, joten ei ole mitään syytä sille, miksi ei olisi voitu antaa rauhotitavaa tai vaikka sitä humautusta.

Toimenpiteen jälkeen lääkärikin oli naureskellut "Huhhuh! Olipa kyllä hankala toimenpide!".

Siis mikä lääkäreitä vaivaa?

Ymmärrän sen, jos potilas sanoo, ettei halua rauhoittavaa tms. kun tuli paikalle autolla ja menee tämän jälkeen iltavuoroon. Mutta jos potilas vaatii lääkityksen ja se hänelle etukäteen luvataan, niin miksi sitä ei sitten anneta, kun hän on tullut paikalle saattajan kanssa?

Kaverini kävi alkuvuodesta lilessä ja gastroskopiassa viime vuoden lopulla. Oli yökkinyt niin, että verisuonia oli katkeillut naamasta ja silmistä ja näytti ihan siltä, kuin olisi roikotettu pää alaspäin ja hakattu naamaan puoli tuntia. Mutta kun on niin nopea toimenpide, niin ei siihen mitään lääkitystä anneta.... Ei, vaikka se on etukäteen luvattu ja potilasturvalaissakin sanotaan, että se on saatava, jos potilas sen haluaa, eikä sille ole mitään ehdotonta estettä.

Italiassa sai kierukan laittoon automaationa humautuksen 15 v sitten. Ei edes ehdotettu muuta. Suomessa humautusta ei saa yksityiselläkään, vaikka siitä maksaisi omalla rahalla, kuten naiset gynekäyntinsä maksavat, kun julksiella puolellla ei gynelle juurikaan pääse.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.3.26 15:00:38

Ihan karsea lukea näitä EDELLEEN :(

Mä kävin tänään lääkärissä. Multa ei pystytä enää ottamaan nielunäytteitä, ja syynä on lääkärit. Mulla on aina ollut tosi herkkä nielu ja paha emetofobia eli pelkään oksentamista kuollakseni. No, erään hankalan sairastelukierteen aikana 20v sitten mulle tehtiin tähystys päivystyksellisesti. Pelkäsin niin paljon, että meni monta vuorokautta ennenkö suostuin. Suostuin juuri sillä, että oli kanyyli valmiiksi ja luvattiin, että saan heti lisää lääkettä jos tuntuu että olen liian hereillä. Siinä pöydällä maatessa otin suukapulan pois ja pyysin lääkettä, koska olin TÄYSIN hereillä. Kaks hoitajaa käsistä ja kaks jaloista kiinni ja letku kurkkuun. Kas, näin saadaan pelkopotilaita!!!! Muutama vuosi sitten eräs lääkäri vielä kurkkua tutkiessa pahensi tätä niin, että sen tutkimisen jälkeen tulee yökkäysrefleksi jo jos niistää liian kovasti. Arvatkaa nautinko? Ja arvatkaa, annanko yhdenkään lääkärin katsoa enää sen tikun kanssa kurkkuuni.

Mulle on tuon kammotähystyksen jälkeen tehty 2 kertaa tähystys ja molemmilla kerroilla nukutuksessa. Ekan nukutuksen maksoin itse (oli silloin yli 500e se nukutus). Tehtiin siis yksityisellä niin, että itse tähystys oli palvelusetelillä tms. Toisella kertaa tehtiin ihan Taysin Hatanpään toimipisteessä koronavuonna nukutuksessa. IKINÄ ei letkua minuun enää tungeta nukuttamatta, niin pahat jäljet jättänyt tuo eka tähystys. Ja mua oikeasti harmittaa se, ettei ollut sen 20v vanhan tapauksen jälkeen voimia tehdä jotain valitusta. Se oli oikeesti aivan sairasta touhua.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.3.26 15:12:32

Käsittämätöntä, että ihmistä saa käytännössä kiduttaa terveydenhoidon nimissä.

Lähettäjä: JJK 
Päivämäärä:   9.3.26 16:29:50

Hei, olen menossa juuri tuohon toimenpiteeseen ja olisi kiinnostavaa miten olette saaneet tehtyä "tyhjennyksen". Onko joku hyvänmakuinen juotava litku tai mitä muuta siihen liittyvää olisi tiedossa?

Päivämäärä:   9.3.26 16:36:31

JJK, ei gastroskopia vaadi tyhjennystä, puhutko nyt kolonoskopiasta? Gastroskopia vaatii vain paaston.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.26 17:13:59

Itse olisin päässyt lile leikkaukseen jo vuosia sitten,mutta ton letkun nielemisen takia en ole mennyt.Mua ei saa siihen hommaan saa

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   9.3.26 18:11:39

Ei gastroskopia ole paha. Se ei ole kivulias, tuntuu kyllä ällöttävältä. Mutta kun keskittyy hengittämään nenän kautta, niin sen muutaman minuutin voi kyllä olla, kun tietää, ettei kuole. Toki räkää ja kuolaa ja oksennusta tulee ja on tainnut joka kerta mennä itselläni paita vaihtoon. Siitä voi kuitenkin lähteä suoraan touhuamaan päivän muita touhuja ja ei vaadi koko seurakuntaa ja kuukauden seurantaa, senkus vaihtaa puhtaan paidan ja jatkaa elämää.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   9.3.26 18:12:29

Hyvin loppu sen miehenkin elämä joka toivoi humautuksen magneettikuvaukseen.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   9.3.26 18:19:06

Se ei kyllä ollu pelkkä humautus. Ja lisäks oli jätetty vitaalit seuraamatta.

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   9.3.26 20:23:32

Mistä sitä tietää mikä jää seuraamatta jos jokaiseen toimenpiteeseen täytyy saada taju kankaalle. Tuskin riittää henkilökuntaa seuraamaan vointia.
Tuo että kierukan laittoon/poistoon täytyy saada taju pois on kyllä aika kova vaatimus. Eriasia jos se on jumissa tai langat kadoksissa, se sattuu kuitenkin niin pienen hetken. Kaikille ei edes satu

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   9.3.26 20:25:20

"Tuo että kierukan laittoon/poistoon täytyy saada taju pois on kyllä aika kova vaatimus. Eriasia jos se on jumissa tai langat kadoksissa, se sattuu kuitenkin niin pienen hetken. Kaikille ei edes satu"

Aijaa? Pari henkilöä tunnen, kenellä kierukka. Kumpikin kärsi kivuista pitkän aikaa, ei pelkästään asennuksen ajan. Toinen mm. oksensi ja pyörtyi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.