Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kehopositiivisuus = läskiaktivismi

Lähettäjä: kss 
Päivämäärä:   8.3.26 16:44:15

Ylellä on Saara Särmän kolumni "Ympyrä sulkeutuu – keho­positiivisuuden sijaan läskifobia on taas täällä"

https://yle.fi/a/74-20213655

Minua alkoi heti alussa rasittaa tuo kehopositiivisuuden määritelmä, eli "jokainen saa olla sen kokoinen kuin on".

Ei.

Eihän se noin mene.

Minä olen jo lapsena oppinut, että kehopositiivisuudella tarkoitetaan vaikka raajavammaista tai -amputoitua, pyörätuolissa olevaa, tms. Se ei todellakaan ole mikään lihavuus-läski -juttu. Vaikka se sisältää myös eri kokoiset kehot, niin se ei tarkoita pelkästään lihavia kehoja. Ja eniten minua ärsyttää se, että kehopositiivisuus tuntuu tarkoittavan monien mielestä vain lihavia kehoja, mutta hoikkia/laihoja saa piikitellä ja arvostella edelleen. Eli eipä taidetakaan olla niin kehopositiivisia....

Nyt kun monet ovat onnistuneet laihtumaan lihavuuslääkkeiden avulla, siis normaalipainoisetkin todella laihoiksi, niin taas tuntuu se kehopositiivisuus unohtuneen. Ja moni entinen lihava, lääkkeillä tai jotenkin muuten laihduttanut, halveksii lihavempiaan, myös itseään lihavampana. Eli sellaista kehopositiivisuutta...

Mikä tämä juttu oikein on, että kehopositiivisuuden väitetään olevan lihavien kehojen hyväksyntää, ja miksi kehopositiivisuus ei koske kaiken kokoisia kehoja?

Tuolla kolumnissa sanotaan näin:
"Yksi kehopositiivisuuteen liitettyjä suurimpia väärinkäsityksiä on, että jokaisen olisi tarkoitus osata rakastaa itseään. Kehopositiivisuudessa tavoite on pikemminkin suhtautua neutraalisti omaan kehoon. Riittää ihan hyvin, ettei aktiivisesti vihaa ruumistaan."

Mutta sitten kuitenkin lihavat eivät osaa suhtautua neutraalisti hoikkiin kehoihin? Miksi he niin aktiivisesti vihaavat hoikkia ihmisiä? Tämän huomaa siitä, että kun hoikka ei liho, niin siitä ilkeillään. Mutta jos hoikka lihoo, niin siitä huomautellaan ja ilkeillään vielä enemmän.

Re: Kehopositiivisuus = läskiaktivismi

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.3.26 16:58:44

Puhumattakaan jos hoikka on lihaksikas, on vaivaisenluut, näkyvät verisuonet, liian isot kädet, pihtikintut, pattipolvet tai mitä tahansa kekditäänkin niin laihalle saa läskiensä suojasta huomautella mitä ikinä haluaa.

Minua itseäni on herjattu erityisen paljon kun olin laiha urheilija. Se tuntui tosi pahalle. Kun lihoin niin joku tunnusti että huomauttelu oli ollut kateutta. No ei se paljon auta jälkikäteen. Ihan sama.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.26 17:31:24

"Mutta sitten kuitenkin lihavat eivät osaa suhtautua neutraalisti hoikkiin kehoihin? Miksi he niin aktiivisesti vihaavat hoikkia ihmisiä? Tämän huomaa siitä, että kun hoikka ei liho, niin siitä ilkeillään. Mutta jos hoikka lihoo, niin siitä huomautellaan ja ilkeillään vielä enemmän."

Johtuu ihan siitä samasta syystä jonka vuoksi lihaville ilkeillään ja huomautellaan. Ihmisistä iso osa rakastavaa ilkeilyä ja toisten kiusaamista, ei siinä sen kummempaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.26 17:41:20

Arvaan avaamatta mitä tuolta linkin takaa löytyy.

Lähettäjä: kwua 
Päivämäärä:   8.3.26 17:50:30

?
Niinpä. Olen aina ollut suht kevyt, eli BMI normaalipainon alarajan lähistöllä. Aina on nälvitty, miten hoikka olen. Tai siitä, että kroppani on suora pötkö. Siitä vasta nälvimistä riittääkin.

En ole myöskään naisellinen. Pieni pää, aika mitättömät kasvot, hassu nenä. Kädet kuin lapiot, kämmenet isot ja leveät, sormet lyhyet ja paksut, kynnet ei ole naisellisia nähneetkään.

Laitetaan oma kämmen minun kämmentä vasten ja ihmetellään, miten minulla voi olla niin iso kämmen, lyhyet ja paksut sormet. Kengänkoko on iso, sitä jaksavat muut naureskella. Laittavat oman jalkateränsä minun jalkateräni viereen ja nauravat tekonaurua ilkeillen siitä, miten kamalan isot jalat minulla on.

Kengänkokoni on 39, olen 162 cm pitkä. Vaivaisenluita ei ole, joten niistä ei pääse ilkeilemään, mutta varpaani eivät ole naisellisen kauniit, joten niistä kyllä saan kuulla ilkeilyä.

Eikä tuota tehdä vain kerran, vaan jatkuvasti. Toistuvasti. Vuodesta toiseen.

Vyötäröä vertaillaan, miten minulla voi olla niin leveä vyötärö. Miten minulle ei mahdu XS/34 koon housut, vaikka painan vain 52 kiloa. Miten housukokoni voi olla 36-38/S-M, kun olen kuitenkin niin kevyt.

Kaikkea mahdollista kommentoidaan, kun en ole lihava. Kun on niin ohuet käsivarret. Ohuet raajat. Pieni perse. Pienet tissit. Hiukset jotenkin kummallisesti. Tullaan oikein lähelle tuijottamaan, että oliko sittenkään mitään kommentoitavaa. Tuijotetaan sieraimiini, että valuuko nenästä verta. "Katoin vaan, ei sittenkään mitään." (????).

Minulla on myös puhevamma. Siitä ilkeillään ihan mahdottomasti. Puhutaan ohitseni, ei kommentoida sitä mitä sanon vaan keskustellaan keskenään, miten hassu minua on kuunnella kun minulla on puhevamma. Puhevammaa matkitaan, naureskellaan kun joku ei osaa matkia sitä, tai kommentoidaan jotain muuta, esim. murrettani.

Mutta kun ei pääse kommentoimaan sitä, miten läski olen. Silti kommentoidaan "Sinä et kyllä ole kerännyt joulu/kesä/loma/koronakiloja". "Syötkö sä koskaan mitään kun oot noin laiha." "Miten sä voit syödä tota/noin paljon vaikka oot noin laiha?". Jopa puristellaan vyötäröäni tai jenkkakahvojani, että onko siinä mitään ylimääräistä tai mistä ottaa kiinni. Tai kun kaaduin joskus pyöräillessä ja satutin sääreni ja siitä lähti nahat. alkaakin joku puristella reittäni "Sulla ei kyllä oo reisissä ylimääräistä". (Siis what??????)

Ja kun joskus olenkin vähän turvonnut, niin kamala ihmettely, että mitä olen syönyt tai mitä mulle on tapahtunut, kun olen niin turvonnut. Päivitellään moneen kertaan, miten turvonnut olen ja kylläpä olen tänään turvonnut. Mutta ns. kestoturvonneilta ei joka päivä kysytä, että miksi sä oot päivästä toiseen niin turvonnut. Vain meiltä hoikilta, jotka emme ole joka päivä turvonneita.

Sitten kun lihoinkin muutaman kilon niin, että se näkyi, niin jestas sitä ilkkumista, että "No tarttuuhan se läski sinuunkin!" "Olethan sinäkin vihdoin lihonut!!".

Ihan käsittämätöntä...

Lihavat eivät saa samoissa piireissä jatkuvasti kuulla miltä näyttävät. Ei heille joka päivä hoeta syömisistään, koostaan, vaatteistaan, paksuudestaan. Ei heille naureta kengänkoosta, käsivarsien paksuudesta, puhevammasta, hapsottavasta hiustupsusta, paksuista sormista, lyhyistä/pitkistä kynsistä, tulla ihohuokosia tarkastamaan, että onko niissä jotain sanottavaa. Puhuta ohi, että miten tuo voikin syödä joka päivä tollasta ruokaa tai varsinkaan naamatusten nälvitä, että miten sä voit syödä noin paljon. Ei heille naureta, että "siis onko sun perse oikeesti noin iso, mullon paljon pienempi" tai vertailla käsillä "siis sullon näin levee vyötärö, siis kauheen paksu, mullon näin paljon kapeempi".

No, ehkä joskus alan sanoa takaisin. Mutten vielä ole viitsinyt, kun sehän olisi ilkeää ja kiusaamista... Ehkä sitten kun täytän 50 v. Nyt 45-vuotiaana minulla on vielä käytöstavat.

Lähettäjä: 099 
Päivämäärä:   8.3.26 17:53:54

"Arvaan avaamatta mitä tuolta linkin takaa löytyy."

Siellä mm. puhuttiin hoikista halveksivaan sävyyn. Joku oli siitä kommenteissakin huomauttanut.

Nimimerkki annaeetu kopioi pätkän ja kirjoitti näin:

"Nyt taas jo alkujaankin hoikat julkkikset kävelevät punaisille matoille entistä ohuempina rintalasta ihon alta törröttäen." Tämäkö kommentti on kehopositiivisuutta, jossa jokaisen keho on arvokas ja johon suhtaudutaan neutraalisti? Havainnoidaanpa tätä toisella tapaa: "Nyt taas jo alkujaankin pyöreät julkkikset kävelevät punaisille matoille entistä paksuimpina vatsat löllyen". Tällainen kommentti olisi mauton. Toivon kirjoittajan tarkastelevan neutraalisti kaikkia kehoja."

Täysin samaa mieltä.

Kolumnissa oli siis pätkä: "Nyt taas jo alkujaankin hoikat julkkikset kävelevät punaisille matoille entistä ohuempina rintalasta ihon alta törröttäen."

Tuoko siis on sitä kehopositiivisuutta?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   8.3.26 18:30:44

"Olen aina ollut suht kevyt, eli BMI normaalipainon alarajan lähistöllä. Aina on nälvitty, miten hoikka olen. Tai siitä, että kroppani on suora pötkö. Siitä vasta nälvimistä riittääkin."

Kurjaa, että joudut olemaan tekemisissä ihmisten kanssa, jotka kommentoivat kroppaasi koko ajan ja tuolla tavalla. Siis ihan oikeasti on.

Jokaisella meillä on oikeus kehorauhaan, minkälainen se keho sitten onkaan. Pitkä tai pätkä, laiha tai lihava, tai mitä ikinä siltä väliltä. Kehorauha koskee tietysti myös sellaisia, joilla on jonkinlainen vamma, tai puuttuu jonkin raaja. Se koskee ihan kaikkia.

Kuten piste tuossa ylempänä sanoi, "Ihmisistä iso osa rakastavaa ilkeilyä ja toisten kiusaamista, ei siinä sen kummempaa." Kukaan meistä ei ole mitenkään vääränlainen, vaan joidenkin ihmisten nyt on päästävä laukomaan suustaan typeryyksiä ja asiattomuuksia. Niin täydellistä ihmistä ei olekaan, etteikö joku siitä jotain pahaa keksi kommentoida, kun on alusta alkaen sillä jalalla liikenteessä.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   8.3.26 18:58:46

"Minä olen jo lapsena oppinut, että kehopositiivisuudella tarkoitetaan vaikka raajavammaista tai -amputoitua, pyörätuolissa olevaa, tms. Se ei todellakaan ole mikään lihavuus-läski -juttu. Vaikka se sisältää myös eri kokoiset kehot, niin se ei tarkoita pelkästään lihavia kehoja. "

Kehopositiivisuus -liike on alunperin nimenomaan lihavien liike.
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/z2w7dp3

Liike alkoi 70-luvulla jenkeissä, mutta en tiedä missä vaiheessa se on rantautunut suomeen. En muista että olisi vielä 2000-luvullakaan puhuttu aiheesta. Vasta 2010-luvulla se on noussut pinnalle. Totta kai aikaisemminkin on opetettu että kaikki pitää hyväksyä yms. mutta varsinainen kehopositiivisuus liike ja sana ovat lähtöisin lihavien puolustamisesta.

Mutta siinä olen samaa mieltä, että on ikävää, että hoikkuudesta kommentoidaan. Ei hoikkuus kaikille ole edes tavoite, ihminen voi olla hoikka/laiha esim. sairauden takia. Laihtuminenkaan ei ole aina positiivinen asia.

Mutta se on myös karu totuus, että kyllä lihavat kohtaavat ihmisryhmänä huomattavasti enemmän syrjintää. Hoikat saattavat sellaista kohdata, mutta kyse on yleensä vain yksittäistapauksista. Harvassa työssä hoikkuus voi aiheuttaa esimerkiksi sen, että jätetään palkkaamatta tai ei pääse etenemään töissä. Tai että terveydenhuollossa sairauden oireita ei oteta vakavasti tai ei suostuta tutkimaan vain painon takia (en puhu tilanteista, joissa paino oikeasti estää tutkimisen).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.3.26 19:12:37

Tuo kehopositiivisuus ja normaalipainoisten sekä hoikkien arvostelu on 2010-luvulla rantautunut Suomeen.

Nuoret naiset eivät edes hahmota mikä on normaalikroppa. Normaalipainoisia pidetään laihoina, ja hoikkia anorektikoina.
Ylipainoisia normaaleina.

Mä olen kuuskymppinen, ja viimeisen 10 vuoden aikana muutamakin ylipainoinen työkaveri on kommentoinut minun olevan anorektinen. Enkä todellakaan ole.
On epäilty minun jopa sairastavan bulimiaa, koska syön kuulla niin usein, ja niin paljon.

Naurettavimpia ovat parikymppiset, jotka suuressa viisaudessaan tietävät, että 50-80-lukujen valokuvat, jopa alakoulujen luokkakuvat, ovat a) photoshopattuja, jotta ihmiset näyttäisivät laihoilta, tai b) miehet pakottivat naiset olemaan nälissään, jotta eivät lihoisi, tai c) silloin ei Suomessa ollut ruokaa ja ihmiset näkivät nälkää.

Ja sanoppa näille, että olet ylipainoinen läski, koita liikkua ja syödä vähemmän pikaruokaa.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   8.3.26 19:14:56

Kehopositiivisuuden ymmärtäminen väärin on kyllä hämmentävän yleistä. Sen huomaa tälläkin foorumilla aivan koko ajan.

Lähettäjä: Ghana 
Päivämäärä:   8.3.26 19:18:08

Nuoret naiset eivät edes hahmota mikä on normaalikroppa. Normaalipainoisia pidetään laihoina, ja hoikkia anorektikoina.

Ei nyt vain näinkään. Hyvin paljon (taas lisääntyvässämäärin) on nuorilla naisilla myös sitä suuntaa, että sairasta alipainoa pidetään tavoiteltavana ja normaalipainoista, tavallista tervettä kehoa virheellisesti lihavana.

Päivämäärä:   8.3.26 19:40:48

"Ja sanoppa näille, että olet ylipainoinen läski, "

Miksi sanoisit? Ethän sinä kuulu ilkeisiin kiusaajiin.

Lähettäjä: normibmi 
Päivämäärä:   8.3.26 19:41:17

Se BMI:n mukaan normaalipainoinen ja terve kehokin voi olla huonoryhtinen, plösö ja lihakseton, joka ei todellakaan pitäisi olla kenenkään tavoitteena.

Olen nimittäin itse juuri sellainen. BMI vähän päälle 21, terve, verikokeet priimaa, ei mitään terveysongelmia, edes tule-vikoja. Ferritiinikin 120 ja verenpaineet priimaa.

Mutta normaalipainosta ja terveydestä huolimatta kehoni ei kyllä näytä siltä, että tällaisia kannattaisi kaikkien olla. Toivon silti kehorauhaa kaikille, oli sitten minkä näköinen ja kokoinen vain, mutta ymmärrän siis todella hyvin, miksi minun näköistäni kroppaa ei kukaan muu normaalipainoinen tavoittele. Ehkä jotkut lihavat voivat ajatella "Olisinpa minäkin noin hoikka" (eli normaalipainoinen), mutta veikkaan, että jos näkisivät jonkun sopusuhtaisemman ja lihaksikkaamman ja parempiryhtisemmän samalla BMI:llä, niin katsoisivat häntä "olisinpa tuon näköinen" ja voisivat katsoa minua ihmetellen, että miksihän toi on ton näköinen. Varsinkin, jos näksiivät minusta kuvia 5+ v takaa, jolloin olen ollut timmimpi. Monet kaveritkin ihmettelevät, miten minusta on tullut tällainen plösö, vaikka itse ovat huomattavasti pulskempia, jopa ihan lihaviakin.

Mietin jo, että pitäisikö ihan laittaa kuvat näkyville nykykropastani? Ne on otettu itselaukaisijalla, eli ihan ei ole ideaali kuvakulma, mutta siitä näkee, etten todellakaan ole mikään ns. "ihannekroppainen", vaikka terve ja normaalipainoinen olenkin...

Päivämäärä:   8.3.26 20:54:07

"Hyvin paljon (taas lisääntyvässämäärin) on nuorilla naisilla myös sitä suuntaa, että sairasta alipainoa pidetään tavoiteltavana ja normaalipainoista, tavallista tervettä kehoa virheellisesti lihavana."

Nimenomaan tämä. Skinnytok on iso juttu ja täysin normaalipainoisetkin hankkivat Ozempicia tullakseen todella laihoiksi. Ja kuten kolumnisti kirjoittikin, myös julkkikset ovat taas äärimmäisen laihoja.

Lähettäjä: ehew 
Päivämäärä:   9.3.26 12:43:25

"Hyvin paljon (taas lisääntyvässämäärin) on nuorilla naisilla myös sitä suuntaa, että sairasta alipainoa pidetään tavoiteltavana ja normaalipainoista, tavallista tervettä kehoa virheellisesti lihavana."

Jaa-a. Nuoret ovat niin lihavia, että voivat toki katsoa kuvia/videoita, mutteivät tavoittele phosopattua tikkulaihuutta. Aikuiset taas ovat vielä lihavampia, joten heidän mielestään BMI 28 on hoikka ja BMI 25 anorektisen laiha.

Lähettäjä: Gilla 
Päivämäärä:   9.3.26 13:29:59

Jaa-a. Nuoret ovat niin lihavia, että voivat toki katsoa kuvia/videoita, mutteivät tavoittele phosopattua tikkulaihuutta. Aikuiset taas ovat vielä lihavampia, joten heidän mielestään BMI 28 on hoikka ja BMI 25 anorektisen laiha.

Höpö höpö. Kaikki ei ole lihavia. Ihan liian paljon on myös alipainoisia ja vaarallisen laihoja nuoria ja nuoria aikuisia. Yllä mainittu äärimmäisen laihuuden ihannointi on surullisen yleistä ja nyt koko ajan vaan enemmän ja enemmän valitettavasti yleistyvä suuntaus.

Päivämäärä:   9.3.26 13:39:22

Mikä läskifobia? Ylipaino on epäterveellistä ja jos siitä ei joku tykkää niin sille ei voi Saarakaan mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.3.26 14:00:32

Missä te olette nähneet liian laihoja nuoria?

Anorektikoita on toki aina muutamia psyk.osastoilla, mutta vähenemässä määrin nykyään.
Mt-ongelmissa korostuu nykyään nimenomaan ylipaino.

Katukuvassakaan ei näitä liian laihoja näy. Niitä ylipainoisia näkyy kyllä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.3.26 14:07:11

kwua, ympärilläsi pyörivät ihmiset ovat kyllä aika säälittäviä, kun jaksavat tuolla tavalla kytätä ja arvostella. Suosittelen, että etäännytät itsesi niistä joista voit. Esimerkiksi työkavereita (tai työ"kavereita") ei oikein voi valita, mutta kaikki nälvivät sukulaiset ja "ystävät" kannattaa siivota hus hittoon elämästään. Jokainen ansaitsee saada olla rauhassa sen muotoinen kuin on. Kukaan ei valitse syntyä sen näköiseksi kuin on, vaan synnynnäiset piirteet ovat täysin sattuman kauppaa. Siksi on aivan erityisen säälittävää kiusata toista ihmistä hänen piirteistään.

Lähettäjä: kwua 
Päivämäärä:   9.3.26 14:52:06

Olen vaihtanut työpaikkaa ja poistanut elämästäni kaikki nälvivät ihmiset, joiden elämässäni oloon voin vaikuttaa. Kaikkiin en voi vaikuttaa.

Hauskintahan on se, että heissä on asioita, joista voisin nälviä takaisin, mutten viitsi. Esim. eräällä minua 11 cm lyhyemmällä naisella oli tasan samat ulkoiluvaatteet kuin minullakin, mutta kokoa isompana. Eli ei ollut mikään hoikka ja on tuostakin lihonut vuosien aikana reilusti. Olisin voinut sanoa takaisin, että miten ihmeessä hän voi käyttää noin isoja vaatteita, kun on kuitenkin niin lyhyt. Hänellä on myös tooodella ohuet hiukset, minulla on paksut, joten olisin voinut hiplata hänen hiuksiaan ihmetellen, että "Miten sulla on näin ohuet hiukset? En ole kenelläkään naisella nähnyt näin ohuita hiuksia. Siis sulla on kyllä todella ohuet hiukset. Päänahka paistaa *blaa blaa* eihän sulla montaa hiusta edes päässä ole, Siis mitä sulle on tapahtunut kun sulla on noin ohuet hiukset" jne. Mutten viitsinyt.

En viitsi ilkeillä takaisin ihmetellen ja naureskellen, miten joku voikin olla minuun verrattuna jotain. Silti olin sellaisen kohteena jatkuvasti.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   9.3.26 15:09:13

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 8.3.26 19:12:37

Tuo kehopositiivisuus ja normaalipainoisten sekä hoikkien arvostelu on 2010-luvulla rantautunut Suomeen.

----
No tämä. Mul on muutenkin tullut fiilis että pullukkana olemista yritetään jotenkin väkisin vääntää ok-asiaksi. Sehän on ihan naurettavaa. Jos olet läski niin se on takuulla epäterveellistä ja ensi askel olisi laihduttaa.

Lähettäjä: Milena 
Päivämäärä:   9.3.26 15:13:51

Lähettäjä*
Päivämäärä9.3.26 14:00:32

Missä te olette nähneet liian laihoja nuoria?

Anorektikoita on toki aina muutamia psyk.osastoilla, mutta vähenemässä määrin nykyään.

Katukuvassakaan ei näitä liian laihoja näy. Niitä ylipainoisia näkyy kyllä.

^Asutaan ja eletään selkeästi todella eri ympäristössä, koska ainakin minulle tulee vastaan paljonkin todella laihoja (ei normaalipainoisia, vaan laihoja) nuoria ja aikuisia usein. Ihan siis töiden kautta, mutta myös katukuvassa, ystäväpiirissä ja harrastuksissa. Harrastan tosin urheilulajia jossa ihmiset on hoikkia ja syömishäiriöt on todella yleisiä.

Lähettäjä: psyk.sh 
Päivämäärä:   9.3.26 15:22:25

Ei pidä paikkaansa. Anorektikoita (ja muita rajoittavista syömishäiriöistä kärsiviä) on todella paljon, eikä kaikki edes mahdu osastoille vaikka ovat huonossa hapessa. Ihan siis sekä aikuisissa että nuorissa. Anoreksia varsinkin on nyt koko ajan lisääntyvä vitsaus ihmisillä.

Päivämäärä:   9.3.26 15:36:27

"No tämä. Mul on muutenkin tullut fiilis että pullukkana olemista yritetään jotenkin väkisin vääntää ok-asiaksi. Sehän on ihan naurettavaa. Jos olet läski niin se on takuulla epäterveellistä ja ensi askel olisi laihduttaa."

Tämä.
Kun joku on BMI:n mukaan merkittävän lihava ja sanoo siitä irl tai somessa, aletaan rääkyä, että et sä oo ylipainoinen vaan sähän oot ihan normaali ja hoikka!!

On normaalia = todella yleistä, että BMI on 30-35, mutta hoikka tuollainen ei todellakaan ole...

Sitten moni BMI 28-29 sanoo, että "Oon muka ylipainoinen, mutta missä se ylimääräinen paino oikein on, kun ei se missään näy? Voi kuule, saanko luetella...

Ja sitten minä, joka olen pullero ja plösö, vaikka BMI:n mukaan vielä normaalipainoinen, olen pikkutyttö, anorektikko, nssittu heinänkorsi, tikkulaiha, jne.

Lähettäjä: Viiivi 
Päivämäärä:   9.3.26 15:41:59

”Ja sitten minä, joka olen pullero ja plösö, vaikka BMI:n mukaan vielä normaalipainoinen, olen pikkutyttö, anorektikko, nssittu heinänkorsi, tikkulaiha, jne.”

Hassua miten erilaisia kommentteja ihmiset kehostaan saa. Itse taas olen BMI mukaan normaalipainoinen, siellä normaalipainon alarajoilla ja olen silti koko elämäni saanut kuulla eri tavoin olevani pullukka, esim omalta äidiltäni sekä harrastuksessa kavereilta ja valmentajalta (lajina voimistelu)…

Päivämäärä:   9.3.26 15:45:38

"Hassua miten erilaisia kommentteja ihmiset kehostaan saa. omalta äidiltäni sekä harrastuksessa kavereilta ja valmentajalta (lajina voimistelu)…"

No minä en ole voimistelija ja saan kuulla noita pikkutyttö ja nssittu heinänkorsi -kommentteja itseäni lihavemmilta ihmisiltä.

Joidenkin voimisteluvalmentajien ja lajiharrastajien keskuudessahan minä olisin tämän näköisenä ja kokoisena aivan s44tanan läski :D "Tavallisten ihmisten keskuudessa, kun muut on BMI 30++, minä olen se anorektikko tikku plussapallojen seassa. Minun BMI:ni on 22.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.26 16:10:54

Kyllä huomaa ettei suomalaiset ole vielä 16 vuodessa sisäistäneet kehopositiivisuutta. Tälläkin foorumilla enemmistöllä olisi vielä opiskelun paikka tämän suhteen.
Kenenkään paino tai ulkonäkö ei kuulu kenellekään toiselle ihmisille. Mikä siinä on niin vaikeaa? Eikä kenelläkään ole mitään oikeutta haukkua toisen kehoa, ei läskiksi eikä anorektikoksi eikä miksikään muuksi.

Päivämäärä:   9.3.26 16:19:31

Ei tietenkään pidä haukkua ketään mutta epäterve ylipaino on kyllä enimmäkseen oma valinta ja jos ei sovi lentokoneen penkkiin tai ei turvavyössä riitä pituus niin se on kyllä oma vika eikä kenenkään muun.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.3.26 18:04:57

Piste: onko anoreksiakin ja sitä kautta sairaalloinen laihuus oma valinta?
Sitä paitsi kehopositiivisuuden tarkoitus ei ole väittää ylipainon olevan terveellistä tai ihannoida ylipainoa vaan antaa jokaisen keholle rauha. On se kumman vaikea näköjään ymmärtää.

Päivämäärä:   9.3.26 18:10:26

"Asutaan ja eletään selkeästi todella eri ympäristössä, koska ainakin minulle tulee vastaan paljonkin todella laihoja (ei normaalipainoisia, vaan laihoja) nuoria ja aikuisia usein. Ihan siis töiden kautta, mutta myös katukuvassa, ystäväpiirissä ja harrastuksissa. Harrastan tosin urheilulajia jossa ihmiset on hoikkia ja syömishäiriöt on todella yleisiä"

Juuri näin. Nuoret tytöt ovat pääsääntöisesti hyvin hoikkia ja moni heistä on epäterveellisen laiha. Lisäksi on syytä muistaa, että myös normaalipainoisella voi olla vääristynyt kehonkuva ja monella onkin. Todella moni tyttö pitää itseään lihavana vaikka ei ole yhtään ylipainoinen, inhoaa kehoaan, häpeää syömistä jne. On tosi vahingollista toistaa tätä väitettä, että nuoret olisivat muka aivan järjestään lihavia.

Harrastuksista sen verran, että myös ratsastuksessa on paljon syömishäiriöitä. Varsinkin nyt someaikana kun esimerkiksi kilpailuista otetaan aina kuvia ja laitetaan ne nettiin. Paine olla todella laiha on kova.

Päivämäärä:   9.3.26 19:00:16

Olen opettajana pikkupaikkakunnalla, jossa yläkoululaiset ja lukiolaiset pyörii samoissa tiloissa ja enemmän täällä on viime vuosina ollut punkeroita ja ylipainoisia nuoria kuin hoikkia ja tikkulaihoja nuoria... Tulin tänne opettajaksi v. 1997 eli jonkin aikaa olen saanut seurata muutosta hoikista pulleroiksi. Kaikki tuppaavat olemaan pulleroita sukupuolesta riippumatta, lihavia on nykyään paljon, kun vielä ysärin lopulla heitä oli vain muutama yksittäinen. Hoikkia ei paljon näe eikä kovin laihojakaan ole näkynyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.