Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  9v jätti maksamatta muovipussin – osa 3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.26 13:40:26

Edellinen:

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10324960&t=10324960

Re: 9v jätti maksamatta muovipussin – osa 3

Päivämäärä:   8.3.26 13:40:55

Oppiipahan että jatkossa kysyy apua.

Lähettäjä: iiaa 
Päivämäärä:   8.3.26 13:46:54

Miksi ensin sanoi, että unohti maksaa pussin ja sitten, että yritti kyllä, muttei onnistunut.

Jos oikeasti unohti eikä tiennyt, vaikka pussien kohdalla on kyllä hintalappu ja kassan näytössäkin on nappi pussien maksamiseen, niin silloin saa kyllä syyttää itseään.

Jos oikeasti yritti moneen kertaan maksaa pussin siinä onnistumatta, niin silloin kuuluu pyytää apua. Eli ihan oma vika, että sai seurauksia muovipussin varastamisesta.

Vaikka tämä nyt kuulostaakin naurettavalta ylireagoinnilta, niin tosiasiassa oli ihan oikein. Ja tuo selitys, ettei uskaltanut ottaa puhelinta esiin soittaakseen äidilleen, oli myös oma vika.

Ja tuo äidin valehtelu, että lapsi oli kopissa lähes tunnin on noloa, kun sitten selittää, että kuitin kellonajan ja kotiintuomisen välillä oli lähes tunti, eli lapsi ei ole kauaa kopissa ollut, kun ensin selvitellään asiaa kaupan aulassa, sitten viedään koppiin, sitten odotellaan niitä poliiseja, sitten selvitetään tilanne poliisien kanssa, ja sitten vasta lapsi tuodaan kotiin. Jos lapsi ei asu ihan kauppaa vastapäätä, menee matkaankin aikaa, eli kovin kauaa se lapsi ei oikeasti ole kopissa ollut :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.26 13:48:21

Ja edelleenkään ei ymmärretä, että noin pieni lapsi ei välttämättä osaa toimia kuin aikuinen. Kummasti heruu kassalle ymmärrystä, kun antaa liian vähän vaihtorahaa takaisin, mutta lapsilta odotetaan täydellisyyttä.

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   8.3.26 13:56:56

Onneksi kaikki lasta virheestä maalittavat hötöläiset ovat itse olleet superlapsia, jotka ovat aina osanneet täydellisesti aivan kaiken. Eikä kukaan olisi missään nimessä pelästynyt tai hämmentynyt vartijan kohtelusta vaan pystypäin ymmärtänyt tehneensä hirvittävän rikoksen ja tyynesti odottanut poliisia ja rangaistusta. Sentään kuitenkin 30 sentin muovipussi!
Suoranainen porttiteoria siitä, että seuraavaksi tämä pieni lapsi varmasti kähveltää jo sisäfileitä, jolloin vartijan pitää hapettaa ja antaa vähän sakinhivutusta.
Vanhemmille myös rangaistus, etteivät ole kouluttaneet lastaan täydelliseksi yleisneroksi, joka ei ikinä missään tilanteessa tee virheitä.

Ja edellisessä ketjussa minun viestiini kommentoinut uje (tai joku sellainen), joka kauhisteli, että miten kukaan lapsi voi kuvitella muovipussin olevan ilmainen; väännetäänpä uudestaan rautalangasta, lapsi on itse monasti pyytänyt pikkuostoksilleen kassalta pienen pussin, joka ei ole maksanut mitään. Hänellä on siitä jäänyt mielikuva, että muovikassit ovat ilmaisia. Ei ole koskaan ostanut muovikassia, eikä asiasta ole ollut puhetta, joten ymmärrän jos sellainenkin moka kävisi pienelle tokaluokkalaiselle, ettei opastamatta heti hoksaa myös sen piippaamista. Mikäli sattuisi siis itsepalvelukassalla ensimmäistä kertaa asioimaan.
No nyt hän tietää, kun asiasta on kerrottu, huoli pois.

Lähettäjä: 522 
Päivämäärä:   8.3.26 13:58:32

Se lapsi kannattaa opettaa tekemään asiat itse, jos hän tekee asioita itse. Ja erityisesti kannattaa opettaa se, että jos ei osaa, niin kysyy joltain neuvoa.

Nyt tuli melkoinen opetus siitä, että vanhemmat eivät ole opettaneet lapselle edes perusasioita ja lapsi ei osaa pyytää apua, vaikka sitä tarvitsisi.

Toivottavasti se lapsi tuosta oppi, että ensi kerralla pyytää apua. Voi vaikka mennä kauppaan ja ottaa tehtäväksi pyytää 10 asiakkaalta tai työntekijältä apua "Missä täällä on tuote X" tai "Voitko antaa mulle ton ylähyllyltä, kun en itse yllä". Ihan vain harjoituksen vuoksi, niin osaa sitten jatkossa pyytää apua, jos ei itse osaa.

Päivämäärä:   8.3.26 13:59:05

Tiedän aika monta aikuista jotka ovat kuvitelleet pussin olevan ilmainen :D

Päivämäärä:   8.3.26 14:01:15

Eiköhän se lapsi tuosta opi ja olisi oppinut ihan ystävällisellä neuvomisella asiakaspalvelijalta. Mutta sellainenhan on nykyään mahdotonta.

Lähettäjä: Uijui 
Päivämäärä:   8.3.26 14:03:01

Tässähän supertyhmä on äiti. Hankkii minäminä- julkisuutta ja lähteekin vyöry liikkeelle. Joka varmasti vahingoittaa lasta.

Tuon ikäinen lapsi toki osaa näpistää ja valehdella jos haluaa. Mutta ostoskassin kanssa sähellys tuskin oli tätä, vaan lapsi hätääntyi.

Vartija teki ohjeen mukaan ja asia olisi voinut päättyä selvittelyyn kotona ja poliisin ja kaupan kanssa ihan yksityisesti. Kaikki olisivat ottaneet opikseen ja elämä olisi jatkunut.

Mutta kun supertyhmä äiti.

Lähettäjä: khh 
Päivämäärä:   8.3.26 14:03:23

"Onneksi kaikki lasta virheestä maalittavat hötöläiset ovat itse olleet superlapsia, jotka ovat aina osanneet täydellisesti aivan kaiken."

Tai ehkä ovat osanneet pyytää apua, jos eivät jotain osaa. Ei tarvitse olla mikään superlapsi eikä muutenkaan superihminen osatakseen sanoa "hei voitko auttaa".

Minä olen jo lapsena osannut pyytää apua ja edelleen päälle nelikymppisenä osaan pyytää apua, jos tarvitsen. Helpottaa elämää todella paljon, kun uskaltaa soittaa puhelimella, vastata puhelimeen ja kysyä joltain, jos ei tiedä.

Joskus kaupassa joku ehkä kolmevuotias lapsi kysyi "missä on mannaryynejä". Oli oikeassa hyllyvälissä mannaryynien kohdalla, eli tarkoitti varmaankin "en yllä, voitko ojentaa". Eli jos joku kolmevuotias osaa pyytää apua, niin pitäisi onnistua 9-vuotiaaltakin.

Päivämäärä:   8.3.26 14:04:45

522, sinusta tuo "opetus" oli kohtuullinen tapahtuneeseen nähden? Kyse ei ole muovipussista, kyse on vartijan täysin idioottimaisesta käyttäytymisestä ja ylimitoitetusta toiminnasta, jossa normaalisti olisi huomautettu asiasta ja annettu lapsen maksaa se hiton muovikassi.
Aika monen mieli saattaa muuttua siinä vaiheessa, jos joku kerta oma piltti tulee poliisiautolla kotiin kuin suurrikollinen, syynä ettei annettu mahdollisuutta korjata erehdystä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.3.26 14:08:15

Lapsilla on vähemmön kokemusta ja osaamista, jioten siksi virheet ovat heidän kohdallaan hyväksyttävämpiä. Ja niitä tuleekin toisinaan katsoa läpi sormien. Jos lapsi saa kaikista virheistä täyslaidallisen aina, lapsen itseluottamus ei vahvistu ja lapsi voi lakata yrittämästä virheiden pelossa.

Päivämäärä:   8.3.26 14:08:52

khh, eikö olekin jännittävää, että ihmiset ovat erilaisia? Sinä varmasti olisit kolmevuotiaana kysynyt neuvoja reippaasti, minä taasen olin niin ujo ja arka, että ennen yläasteikää en taatusti olisi kyennyt siihen. Ja hei, ihan soiva aikuinen minusta tuli silti.
Siksipä varmaankin osaan samaistua tähän lapseen, kun itselläni olisi iskenyt totaalinen paniikki vastaavassa iässä, vastaavassa tilanteessa.

Lähettäjä: piira 
Päivämäärä:   8.3.26 14:11:12

Minuakin nauratti tuo höttöpumpuli-äiti. Oikein piti lehtiin soitella kun lapsi jätti muovipussin kaupassa maksamatta. Olisi voinut selvittää tämän ihan vain sen kaupan kanssa. Mutta kun ei kelvannut se "toimittiin ohjeiden mukaan" -vastaus, niin piti nyyhkiä medialle, että hänen vanupuikkoaan on nyt kohdeltu kaltoin, kun varasti kaupasta. Voi jeesus...

Miettikää nyt, jos olisi laittanut ensin rääkymisen
"Mun pikkupentuu kohdeltiin väärin!"
siihen vastattu
"Toimittiin ohjeiden mukaan"
johon äiti olisi vastannut
"Eikö mielestänne yhtään ylireagoitu, kun kyseessä oli 9-v lapsi ja muovipussi? Eikö tuossa olisi voinut käyttää järkeään, sanoa lapselle, että muovipussit ei ole ilmaisia, taluttaa hänet takaisin ip-kassoille, näyttää siitä lapun muovipussien kohdalta "Tossa lukee, että muovipussit maksaa" ja sitten opettaa lapsi maksamaan sen pussin ip-kassan näytöltä, ja sanoa lapselle ihan ystävällisesti, että jatkossa muistat maksaa kaikki tuotteet tai pyytää myyjältä apua."

Olisi siihen varmasti saanut vastauksen, että "Joo tosiaan, olihan tuo vähän ylireagoitu". Saanut pahoittelut ja anteeksipyynnön ilman, että nolaa itseään ja sitä lastaan lehdissä, netissä ja muualla :D

Lähettäjä: 522 
Päivämäärä:   8.3.26 14:22:40

"522, sinusta tuo "opetus" oli kohtuullinen tapahtuneeseen nähden?"

Vartija toimi täysin hänelle annettujen ohjeiden mukaan. Miksi sinä minua syytät?

Äidille vastattiin ensin, että toimittiin täysin ohjeiden mukaan, joten ei se vartija mitään väärää tehnyt.

Täysin kohtuullinen opetus, jos ei sen vertaa osaa lukea, että kaupassa myynnissä olevat tuotteet pitää maksaa. Sehän lukee kassalla kahteen kertaan, että muovipussit maksaa. Siinä ip-kassan näytöllä ja muovipussien kohdalla. Jos ei osaa lukea, niin ei kannata käydä kaupassa yksin.

Päivämäärä:   8.3.26 14:36:58

...........
Minä olen ollut ihan superujo lapsi ja vajonnut maan alle, jos joku huomioi minua. Mutta silti olen osannut näyttää, että tarvitsen apua esim. katsomalla ympärilleni ja vaikka heiluttanut kättä, että joku huomaa ja tulee auttamaan. Olen myös osannut soittaa puhelimella kirjoittamalla lapulle, mitä pitää puhelimessa sanoa. Esim. "Jakkosen Mallu tässä hei. Minun pitäisi ostaa itselleni bussilippu Piippolasta Puuppolaan tämän viikon perjantaille". Olen sitten vaikka änkyttäen lukenut suoraan paperista.

Lukemaan ja kirjoittamaan opin jo ekalla luokalla. Tai no, "vasta", koska isosiskoni oppi jo neljävuotiaana. Mutta kai nykyäänkin lukemisen opettelu aloitetaan jo ennen yläkoulua?

Lapset voi opettaa tekemään asioita ihan kotona. Ei kannata ajatella, että "kyllä joku muu opettaa" tai "kyllä se varmaan joskus oppii". Nythän joku muu opetti ja lapsi toivottavasti oppi. Eli juuri niin kuin äiti halusi, kun ei itse ole opettanut lapselle, miten kaupassa käydään.

Jos lapsi puhui totta sanoessaan, että unohti maksaa muovipussin, niin silloinhan hän ei olisi myöhemmin väittänyt, että yritti kyllä, muttei osannut.

Eli jos kyseessä oli se, ettei onnistunut, kun yritti piipata viivakoodia sen sijaan että olisi painanut näytön isoa nappia "maksa muovipussi", niin minä olisin tuossa tilanteessa katsellut ympärilleni ja heiluttanut kättä jollekin, jolloin joku olisi kysynyt, onko joku hätänä. Olisin sitten ujona piipittänyt, että "en saa muovipussia maksettua". Hän olisi ivarmasti tullut lähemmäs, kun ei olisi kuullut, ja olisin piipittänyt uudelleen "en saa pussia maksettua", jolloin olisi yhdessä ihmetelty, miten sen pussin saa maksettua.

Eikö olekin jännittävää, että myös ujo lapsi voi osata pyytää apua, kun sitä tarvitsee :) Vaikka sinä olet niin tyhmä, ettet tajua pyytää neuvoa, niin minä en onneksi ihan NOIN tyhmä ole ollut :D

Lähettäjä: orri 
Päivämäärä:   8.3.26 14:43:08

"Olisi siihen varmasti saanut vastauksen, että "Joo tosiaan, olihan tuo vähän ylireagoitu". Saanut pahoittelut ja anteeksipyynnön ilman, että nolaa itseään ja sitä lastaan lehdissä, netissä ja muualla :D"

^^ TÄMÄ!!!

Jestas sentään että minua hävettäisi, kun kaikki tietävät, että olen kämmännyt kaupassa ja äiti soitellut pitkin lehtiä ja antanut haastatteluita joka paikkaan. Nuo ei netistä poistu koskaan ja vielä 20 v päästäkin kaikki naureskelisivat, että "Sä oot se, joka ei maksanut muovipussia kaupassa ja jonka äiti riehui pitkin mediaa". En antaisi äidilleni tuota IKINÄ anteeksi ja vaatisin häntä hyvittämään minulle sen, että en saisi olla päivääkään missään rauhassa ton jälkeen, kun kaikki haukkuvat ja kiusaavat, kun en maksanut muovipussia kaupassa.

Nykyään on niin helppoa kiusata muita linkkaamalla juttuja whatsappissa ja snäpissä ja mitä lapset nyt käyttävätkään. Se nälviminen on ihan mahdotonta eikä se lopu millään. Aina joku ottaa sen esiin, oli siihen syytä tai ei. Ihan ihmeellisessäkin yhteydessä joku muistuttaa jostain menneestä.

Ei hlvetti, kyllä tuo mutsi teki nyt todella pskasti lapselleen. Ihan sääliksi käy. Ei siksi, että vartija sulki koppiin ja poliisit toivat kotiin vaan siksi, että mutsi rääkyi ympäriinsä ja saisin kuulla siitä LOPPUELÄMÄNI AJAN, miten mokasin ja miten häiriintynyt sekopää mutsi minulla on... :(

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.3.26 15:29:21

Lähettäjä.

Päivämäärä8.3.26 13:59:05

Tiedän aika monta aikuista jotka ovat kuvitelleet pussin olevan ilmainen :D

..

Osa jättää tarkoituksella muovikassin ostamatta ja sitten kuvittelevat, etteivät joudu maksamaan siitä kun sellaisen haluavat.

Lähettäjä: baa 
Päivämäärä:   8.3.26 15:56:16

Samaa mieltä kuin Orri. Ihan hirvittää, miten paljon lasta tullaan tämän vuoksi kiusaamaan! Varmasti mukava mennä huomenna kouluun muiden kiusattavaksi.

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   8.3.26 16:30:29

Onkohan kukaan tajunut sanoa tuolle äidille että onko hän tajunnut miten paljon paskaa lapsi tuosta päälleen saa?

Jos lapsi on jo aiemmin ollut ennemmin herkkis kuin kovis, niin millaisia ongelmia tästä ryöpytyksestä sitten tulee? Jo aikana ennen nettiä ja somea tuli pienistäkin asioista todella pahasti kiusatuksi ja muistettiin nälviä vuosikausia eteenpäin, joten kauankohan lapsi joutuu tästä kuulemaan? Toivottavasti koko perhe muuttaa nimensä ja asuinpaikkakuntansa että lapsi saisi olla rauhassa...

Päivämäärä:   8.3.26 16:35:15

”Osa jättää tarkoituksella muovikassin ostamatta ja sitten kuvittelevat, etteivät joudu maksamaan siitä kun sellaisen haluavat.”

No näin, eikä siitä koskaan tämmöistä haloota tehdä ja selvitään ilman poliisia. Mutta lapset ovat tietysti hankalia rikollisia, niin tarvitaan poliisia apuun.

Päivämäärä:   8.3.26 16:41:18

"Sentään kuitenkin 30 sentin muovipussi!"
59 snt itse asiassa.

Itsepalvelukassoille voisi olla kokonaan alaikäisiltä pääsy kielletty.

Lähettäjä: kss 
Päivämäärä:   8.3.26 16:48:21

En muista montaa kertaa elämäni aikana ostaneeni kaupasta muovipussia. Olen 42 v. Mutta tiesin jo lapsena, että ne maksavat. Monilla tosiaan tuo "unohdin" tai "luulin että on ilmaisia" on vain tekosyy, jolla koetettiin saada se muovipussi ilmaiseksi.

Nyt lapsi teki typerästi, mutta äiti vielä typerämmin. Jos olisin tuo lapsi, en menisi kouluun huomenna, menisinköhän enää koskaan... Ainakaan tuolla paikkakunnalla. Kyllä vähintään nimi pitäisi saada muuttaa ja koulua vaihtaa ennen kuin kouluun suostuisin menemään.

Päivämäärä:   8.3.26 16:50:58

Hienoa khh ja onneksi olkoon, että olet noin älykäs. Ilmeisesti myös aika nuori, koska olet elänyt lapsuuttasi kännykkä aikaan? Minäkin pidän itseäni ihan suht älykkäänä siitä huolimatta, että oli lapsena niin ujo, että menin totaalisen lukkoon joissakin sosiaalisissa tilanteissa. Silloin -70-80 luvuilla ei ollut vielä kännyköitä, joten todellakin piti itse ilman auttavaa puhelinta selviytyä. Kaikki vanhemmat eivät myöskään syystä tai toisesta opeta lapsilleen kaikkia perustaitoja, siitä tuskin voi lasta syyttää.

Ihmiskunta on mennyt todella sairaaksi; täällä aikuiset maalittavat pientä lasta ja toisella kädellä surevat, miten häntä nyt tullaan kiusaamaan seuraavat 20 vuotta.

Kiusaajat ovat huolissaan kiusaamisesta. Entä jos vaikka opetettaisiin lapset siihen, että ketään ei kiusata, yhtään mistään syystä?

" Vartija teki oikein, hän teki vain työnsä ja kuten käskettiin". Kuulostaa vähän samalta kuin toisen maailman sodan jälkeen monet, kun kysyttiin miksi osallistuitte hirmutekoihin. " Tehtiin vain kuten käskettiin".

Juuri tällaiset ihmiset, jotka väistävät oman vastuunsa pukeutumalla aivottomuuden kaapuun, eivätkä ajattele itse, eivät saisi toimia esimerkiksi viranomaisena tai edes vartijoina. Kun tällaiset lampaat laumaantuvat, tapahtuu ennen pitkää vaarallisia ylilyöntejä, kuten se Helsingissä ostarilla vartioiden tappama nainen.

Päivämäärä:   8.3.26 17:28:47

...........
Miten niin olen nuori ja elänyt lapsuuteni kännykkäaikana?

Olen syntynyt kasarin alkupuolella eli yli nelikymppinen. Ihan lankapuhelimella minä lapsena soitin ja sellaiseen vastasin tietämättä, kuka soittaa tai varsinkaan vastaa minun soittoihini. Ei minulla vielä peruskouluikäisenä ollut kännykkää. Jos olisit itse yli parikymppinen, niin tietäisit hyvin, että myös lankapuhelimia on ollut. En usko sekuntiakaan, että olet täysi-ikäinen, kun komemnttisi vaikuttaa lähinnä 17-vuotiaan kirjoittamalta.

"Kuulostaa vähän samalta kuin toisen maailman sodan jälkeen monet, kun kysyttiin miksi osallistuitte hirmutekoihin. " Tehtiin vain kuten käskettiin"."

Vähän huono verrata, koska sodassa on ammuttu tai pidätetty ne, jotka eivät ole tehneet, kuten käskettiin. Vähän huono siinä on yhden sanoa "en tee". Se olisi silloin pitänyt mennä niin, että kun yksi sanoo "en tee", niin kaikki muutkin ovat sillä sekunnilla hänen puolellaan. Eipä ollut montaa sellaista, joka olisi voinut niin sanoa. Eikä se, että toinen puoli jättää noudattamatta hyökkäyskäskyä ja laskee aseet, tarkoita sitä, että myös vastapuoli laskee aseet vaan sehän on heille helppo tapa eliminoida vastapuoli kokonaan.

Älä siis syytä niitä, jotka noudattivat ohjeita vaan syytä niitä, jotka järjettömät säännöt tai ohjeet ovat laatineet. Tuo vartijahan on vain apina, joka teki kuten sanotaan. Ei hän taatusti itse sääntöjä ole laatinut. Sen puolesta puhuu se asiakaspalvelusta saatu vastaus, että on toimittu ihan ohjeiden mukaan.

Vartijat ovat saaneet ihan hirveästi paskaa niskaan siitä, että ovat sooloilleet mitä sattuu, eivätkä noudata ohjeita. Joten tämä noudatti. Mitäs siitä seurasi?

Jos vartijat alkaisivat jokaisen asiakkaan kohdalla joustaa tai kysellä, että tarvitseeko tämän kohdalla noudattaa sääntöjä niin kirjaimellisesti, niin eiväthän he ehtisi muuta tehdäkään, ja taas valitettaisiin, kun viinat ja juustot kävelee kaupasta maksamatta ulos...

"Kiusaajat ovat huolissaan kiusaamisesta. Entä jos vaikka opetettaisiin lapset siihen, että ketään ei kiusata, yhtään mistään syystä?"

Aivan mie-let-tö-män söpö ajatus <3333 Tätä itsekin olen aina hokenut, mutta saanut paskamaisen vastauksen, että "voit vaikuttaa vain itsesi, et muiden käytökseen". Joten vaikka kuinka toivoisit, ettei kiusattaisi, tai ihmettelet, miksi kiusataan, niin kiusaajia on aina. Moni lapsi kiusaa myös ihan aikuisten tietämättä, joten lapsi voi kotona olla todella herttainen, ja koulussa aivan täysi paskapää. Sitten kun siitä juorutaan kotiin, sanoo lapsi itkien, että tuo on valetta ja oikeasti häntä kiusataan. Ja kun vanhemmat sitten valittaa takaisin, että meidän lasta kiusataan, nauraa tämä lapsi itsekseen, kun vale upposi kuin veitsi sulaan voihin :) Eli sai tehtyä omista vanhemmistaankin kiusaajia! Että se siitä "miksi kiusataan ylipäätään?". Niinpä :)

Päivämäärä:   8.3.26 17:56:35

Kyllä, vartija noudatti vain ohjeita ja siksi koko Lidli meni boikottiin. Kuten sanottu, meidän kaupassa käytetään maalaisjärkeä, eikä tämmöisiä ylilyöntejä edes tapahdu. Jokainen saa mahdollisuuden maksaa sen ”unohtuneen” pussin.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   8.3.26 17:59:53

"Ihmiskunta on mennyt todella sairaaksi; täällä aikuiset maalittavat pientä lasta ja toisella kädellä surevat, miten häntä nyt tullaan kiusaamaan seuraavat 20 vuotta."

Mä vähän luulen että tänne on pelmahtanut muutama hiihtolomalainen hillumaan. Aivan samantyylistä tuubaa monella eri nikillä, mitään ei tiedetä tai ymmärretä toka-kolmasluokkalaisen lapsen kokemusmaailmasta, kiusaamisesta sitäkin enemmän.

Päivämäärä:   8.3.26 18:20:17

" "Kuulostaa vähän samalta kuin toisen maailman sodan jälkeen monet, kun kysyttiin miksi osallistuitte hirmutekoihin. " Tehtiin vain kuten käskettiin"."

Vähän huono verrata, koska sodassa on ammuttu tai pidätetty ne, jotka eivät ole tehneet, kuten käskettiin. Vähän huono siinä on yhden sanoa "en tee". Se olisi silloin pitänyt mennä niin, että kun yksi sanoo "en tee", niin kaikki muutkin ovat sillä sekunnilla hänen puolellaan. Eipä ollut montaa sellaista, joka olisi voinut niin sanoa. Eikä se, että toinen puoli jättää noudattamatta hyökkäyskäskyä ja laskee aseet, tarkoita sitä, että myös vastapuoli laskee aseet vaan sehän on heille helppo tapa eliminoida vastapuoli kokonaan."

Etkö tajua/tiedä että viitattiin Nürnbergin oikeudenkäynteihin, joissa syytettiin Natsi-Saksan johtohahmoja, sotilaskomentajia, ministereitä, SS:n jäseniä, lääkäreitä, teollisuuspohattoja. Ei mitään rivisotilaita.

Lähettäjä: treaa 
Päivämäärä:   8.3.26 18:22:04

Kauankohan nämä erinäiset boikotit aina kestävät? Ihmiset boikotoivat ties mitä tai ketä aina kun tulee joku kohu, mutta hetken päästä ei muisteta koko asiaa ja "boikotti" näy kyseisen asian toiminnassa mitenkään.

Somessa kaikki tapahtuu nopeasti, eli välitön sirkus sillä sekunnilla, hohkataan jostain max viikko, ja sitten koko asia on täysin unohtunut. Ihmisten boikotitkin unohtuu samassa ajassa.

Välivainion Supermarketissa ihmiset käyvät kuten aiemminkin. Tuon kyseisen Lidlinkään liiketoiminnassa ei mitään notkahdusta tapahdu, eikä vartijoidenkaan ohjeet tuosta muutu mihinkään.

Että boikotoikaa vain ihan rauhassa, ei sillä ole mitään vaikutusta teidänkään elämäänne.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   8.3.26 18:24:14

"Etkö tajua/tiedä että viitattiin Nürnbergin oikeudenkäynteihin, joissa syytettiin Natsi-Saksan johtohahmoja, sotilaskomentajia, ministereitä, SS:n jäseniä, lääkäreitä, teollisuuspohattoja. Ei mitään rivisotilaita."

Ihan yhtä lailla heillekin olisi seurauksiai tullut, jos olsiivat vain todenneet, että en tee. "Ei sota yhtä miestä kaipaa" ja olisi löytynyt heidänkin tilalleen ne, jotka olisivat ohjeita noudattaneet ja hirmuteot tapahtuneet yhtä lailla.

Päivämäärä:   8.3.26 18:39:23

”Että boikotoikaa vain ihan rauhassa, ei sillä ole mitään vaikutusta teidänkään elämäänne.”

Niin boikotoinkin. Ja lupaan että se kestää, ollut jo boikotissa monta vuotta ja tarvitse harkita tuohon puljuun astumista jatkossakaan.

Päivämäärä:   8.3.26 19:30:38

"Lähettäjä: Tuplapiste
Päivämäärä: 8.3.26 17:59:53

"Ihmiskunta on mennyt todella sairaaksi; täällä aikuiset maalittavat pientä lasta ja toisella kädellä surevat, miten häntä nyt tullaan kiusaamaan seuraavat 20 vuotta."

Mä vähän luulen että tänne on pelmahtanut muutama hiihtolomalainen hillumaan. Aivan samantyylistä tuubaa monella eri nikillä, mitään ei tiedetä tai ymmärretä toka-kolmasluokkalaisen lapsen kokemusmaailmasta, kiusaamisesta sitäkin enemmän."

Taitaa olla juuri niin kuin kirjoitat.

Päivämäärä:   8.3.26 19:37:15

Ei kai täällä kukaan ole lasta maalittanut tai moittinut?

Mä lähinnä mietin tuota äidin toimintaa. Peilaan siihen, mitä oma äitini olisi tehnyt, jos omalle kohdalle olisi sattunut. Luulen, että oma äitini olisi validoinut tunteeni pelosta (tyylillä ”Olihan se pelottava tilanne”/”Ymmärrän, että tuollaisessa tilanteessa voi pelottaa”). Mutta olisi selittänyt, ettei vartijaa tarvitse pelätä. Että tässä oli tilanne, jossa vartijan piti selvittää, mitä on tapahtunut ja selvitykseen tarvittiin poliisi. Näitä sattuu välillä ja jatkossa voidaan käydä yhdessä kaupassa harjoittelemassa. Ja elämä olisi jatkunut.

Kyllähän lapset tulee välillä poliisikyydillä kotiin, jos ovat vaikka sattuneet väärään aikaan väärään paikkaan. Ei poliisikyyti tarkoita mitään ”suurrikollisuutta”, kuten joku oli kirjoittanut.

Nyt oli tytöllä vähän tavallista jännempi iltapäivä ja voi olla, että tyttö tarvitsee vähän tukea siitä ylipäästäkseen. Mutta en ymmärrä, miksi äiti on lähtenyt noin lietsomaan tilannetta. Välillä sattuu ylilyöntejä ja väärinymmärryksiä, kun ihmiset tekevät työtänsä. Hyvä siihenkin on tottua ja ymmärtää. Ei meistä kukaan ole täydellinen, vaikka jokainen parhaansa yrittääkin.

Päivämäärä:   8.3.26 19:50:49

Vartijaa sen sijaan on maalitettu senkin edestä.

Päivämäärä:   8.3.26 19:55:08

Pisteellä on jonkinlainen auktoriteettivamma.

Päivämäärä:   8.3.26 19:57:18

Natsi touhut tästä kyllä mieleen tulee.

Lähettäjä: treaa 
Päivämäärä:   8.3.26 20:06:12

"Niin boikotoinkin. Ja lupaan että se kestää, ollut jo boikotissa monta vuotta ja tarvitse harkita tuohon puljuun astumista jatkossakaan."

Eli ei vaikuta sinun elämääsi millään tavalla. Et ole siellä aiemminkaan käynyt, et käy jatkossakaan, joten mitä ihmettä sinun boikottisi mihinkään vaikuttaa :D

Ihan sama kuin minä Kittilässä/Rovaniemellä/Tampereella/missä tahansa muualla asuvana, joka en muutenkaan pks:lla kaupoissa käy, vinkuisin täällä, etten ole tuolla koskaan käynyt ja aion boikotoida jatkossakin. Juu.. :)

Boikotoikaa te, jotka olette tähän asti pitäneet sitä vakikauppananne ja käyneet siellä 2-6 kertaa viikossa. Kun 10 000 sellaista jättää tuossa kaupassa käymättä, niin se saattaisi ehkä näkyäkin. Mutta veikkaan, että te nimenomaan ette jaksa korvaanne lotkauttaa ja käytte siellä ostoksilla kuten ennenkin.

Päivämäärä:   8.3.26 20:07:27

Kunhan kiukuttelee miesvihaansa.

Päivämäärä:   8.3.26 20:49:44

Ollaan muka niin huolissaan lapsen kiusatuksi joutumisesta vaikka itse solvataan täällä lasta ja tämän äitiä (niin, miltäs ajattelisitte lapsesta tuntuvan jos hän tietäisi miten hänen äitiään haukutaan) minkä ehditään.

Aikuisilla ihmisillä ei ole enää mitään häpeää. Jopa lapsi on aivan sopiva maalittamisen kohde.

Ja ylimmäisenä rääkymässä ylilautaviiva, jonka on vedettävä lempiaiheensa _miesviha_ tähänkin mukaan. Tiedoksi vain, että tähän keskusteluun on osallistunut monta pistettä, mutta sinä reppana olet nyt aivan innoissasi kun luulet, että täällä on yksi ja sama vihasi kohde nyt "kiukuttelemassa". Tämä on ensimmäinen viesti, jonka olen tähän keskusteluun tänään tuottanut, että nyt voit sitten käydä minun kimppuuni ja jättää muut rauhaan.

Päivämäärä:   9.3.26 18:17:51

Jotkut Lidlin mainokset on olleet hauskoja: kauniisti hymyilevä vampyyri, poika joka voittaa ostoksensa loppusumman 1,20€ tai sinnepäin, nuorisolaiset joita kassa kehottaa maksamaan myös sen lehtipuhaltimen jonka yksi sitten tempaisee housuistaan.
Mutta olisikos tuo viimeinen oikeasti ikinä mahdollinen tilanne? Sälli oli jo kassasta ohi, miten saisi vielä maksaa tieten tahtoen varastamansa?
Odotan mielenkiinnolla mainostoimiston seuraavia tuotoksia. Jos vaikka esittelisivät sitä takahuonetta; tule Lidlin pakohuoneeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.