Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko ruokkinut lintuja?

Lähettäjä: tilli 
Päivämäärä:   7.3.26 11:05:53

Nyt tänä talvena, itse lopetin viime vuoteen kun alkoi rotta pyörimään pihalla, tänä talvena ei siis enää ole näkynyt. Harmi kyllä koska lintuja oli mukava seurata ja tuli hyvä mieli kun niille tarjosi ruokaa.

Re: Oletko ruokkinut lintuja?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.3.26 11:09:56

Joo tuokin, naapurit myös. Näin naapurin pihalla keskellä päivää kaksi isoa rottaa ja sen jälkeen jonkun haukan, taisi niitä rottia havitella. Mulla roikkuu vaan rasvatanko ja pähkinätanko, joista ei tipu maahan mitään , mutta naapureilla varmaan tippuu kun rottia näkyi.

Lähettäjä: tilli 
Päivämäärä:   7.3.26 11:12:18

Missä pidät niitä tankoja? Mulla oli pensasaidassa ja pääsihän se rotta siihenkin kiinni

Lähettäjä: hilla 
Päivämäärä:   7.3.26 11:19:18

Ruokin lintuja. Meistä on mukavaa kun on siivekkäitä ystäviä pihalla jotka kohta alkavat myös pesiä rakentamaan kunhan kevät etenee tarpeeksi. Rottia en ole nähnyt. Toki hiiriä on pieni populaatio näin metsän reunassa, joista onneksi naapurien ahkerat kissat pitävät huolta.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   7.3.26 11:25:00

Sepä se maalla onkin kun kissat pitävät jyrsijät kurissa, taajamassa näin ei ole ja rotat ja hiiret ovat vitsauksena.

Lähettäjä: Tirpusten talvi 
Päivämäärä:   7.3.26 11:41:41

Olen ruokkinut syksystä asti. Ruokintaa on ollut jo vuosien ajan. Rottia ei tuossa näy. Kerran näkyi lumikko joten jotain jyrsijää taitaa löytyä. Kissat kyllä hoitelevat varmasti suurimman osan jyrsijöistä. Lintuja eivät saa koska olen suojannut ympyrän muotoisella verkolla koko ruokinta-alueen.
Varpushaukkoja kaksi kappaletta käynyt napsimassa välipaloja kuten tinttejä, keltasirkkuja ja pikkuvarpusia. Varsinaista murhaa saa todistella mutta luin BirdLife-sivuilta että lintulauta on silloin erittäin hyvin sijoitettu eikä mitään hätää kun varpushaukka siellä käy. En kyllä tuotakaan ihan allekirjoita.
Punatulkut ilostutti joulun aikoihin. Kovat pakkaset vaikutti kaikkien lintujen määrään radikaalisti. Puolet ainakin häippäs johonkin vai kuolivatko.

Nyt on vihdoin käynyt jopa kuusitiainen tuossa. Kevättä on ilmassa kun mustarastaat saapuvat.
Kiva nähdä toistuuko taas sama kuin parina viime keväänä että punatulkut tulevat ahmimaan ruokaa kesäkuuhun saakka!
Todellakin on kiva seurata lintuja.Harmaapäätikan ja käpytikkojen puolesta ei tarvitse pelätä. Oravakin tuossa käy ja jähmettyy välillä paikoilleen kun haukka on lähettyvillä. Pikkulinnuille luulis olevan kova stressi jatkuvasti pyrähdellä pienestäkin varoitusmerkistä edes sun takaisin.
Kovaa on elämä tirpusilla. Mukava niitä on auttaa vaikka toisaalta houkuttele myös haukan paikalle. Ristiriitaista.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.3.26 11:43:27

Meillä ei maalla kissat juokse vapaana, aivan yhtä vaarallista ja vastuutonta ihan kaikkialla. Lintuja ruokin kyllä laajasti ja jos rottia tulee niin ketut, supit ja muut pikkupedot ne saalistaa eikä kyllä haittaa muutama rotta muutenkaan. Ihmeellistä hysterisointia joka on johtanut siihen että linnut kuolee talvella nälkään kun ihmiset on niin @!#$ tyhmiä.

Lähettäjä: omppu 
Päivämäärä:   7.3.26 11:50:09

Mä; Itse kyllä kans ihmettelen tuota hirveää paniikkia jostain rotasta, yhden rotan olen parina talvena pihalla nähnyt kun lintuja ruokin, hyi kamalaa! En ole lopettanut enkä lopeta lintujen ruokintaa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   7.3.26 13:02:46

Oulun alueella ollaan, taisi pitkät pakkaset tappaa pikkulinnut kun ei ole montaakaan näkynyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.3.26 13:18:05

Kyllä olen ruokkinut joka talvi. Tänä talvena tainnut tulla tarpeeseen kun oli niin kylmä talvi ja ruokintapaikalle ollut tunkua.

Lähettäjä: Piipi 
Päivämäärä:   7.3.26 13:31:32

Kyllä ruokin joka talvi jo parikymmentä vuotta ja ruokin jatkossakin..yhden rotan olen nähnyt..(kissan suussa)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.26 13:32:46

Olen, asun maalla eikä rotat ole ikinä pyörineet lintujen ruokintapaikalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.