Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiihtolatu ja jokaisenoikeus - saako hiihtää?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   5.3.26 23:44:23

Läheiselle pellolle on tehty latukoneella perinteinen hiihtolatu. En tiedä, kuka pellon omistaa. Saako jokaisenoikeudella hiihtää koneella tehdyllä ladulla? Tai mistä voisin lähteä selvittämään pellon omistajaa, lähellä ei ole maalaistaloja. Jotain viljaa pellolla kasvoi viime vuonna, joten joku sitä käyttää.

Lapsi vasta opettelee hiihtoa. Tuon pellon kiertävä lenkki olisi sopivan lyhyt ja tasainen.

Re: Hiihtolatu ja jokaisenoikeus - saako hiihtää?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   5.3.26 23:49:46

Itse en todellakaan menisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.3.26 23:50:32

Hiihtää saa missä tahansa, paitsi pihamaalla. Sinne vaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.26 01:14:28

Kysele kylillä. Antaa hyvän kuvan kun kysyy luvan

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   6.3.26 05:56:41

"Saako jokaisenoikeudella hiihtää koneella tehdyllä ladulla?"

Todellakin saa.

Oman kunnan/kaupungin tekemät ladut menee monesti yksityisten pelloilla. Pitäisi löytyä paikallisen liikuntatoimen nettisivuilta tarkemmin reitit ja muu info.

Lähettäjä: vastaus 
Päivämäärä:   6.3.26 05:57:27

Viljelyllä pellolla ei saa hiihtää jokaisenoikeuksien nojalla. Jos pellolla on latu, sittenkään ei sinne mennä kysymättä maanomistajalta. Omilla pelloillanikin on ladut, eikä niille kukaan mene kyselemättä, täällä ei asu niin yksinkertaista porukkaa.

Lähettäjä: Old 
Päivämäärä:   6.3.26 06:31:43

Jätä sinne lappu kepinnokkaan pellon omistajalle.

Lähettäjä: 222 
Päivämäärä:   6.3.26 06:52:26

Jos on koneella ajettu latu, niin saa sitä käyttää jos se ei mene kenenkään pihassa. Omaa latua et saa tehdä toisen maalle. Pelloilla saa kyllä liikkua kunhan ei vahingoita peltoa tai veljeltyä kasvia. Valmiiksi tehdyllä ladulla et voi vahingoittaa peltoa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.3.26 06:54:46

Kysy paikallisessa Facebook ryhmässä, jos oot.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.3.26 06:58:39

Pellolla ei saa talvella kävellä /hiihtää, koska se (syntynyt polanne) voi aiheuttaa haittaa kasvustolle. Mutta jos pellolle on ajettu ladut, ne voivat itsessään aiheuttaa haittaa kasvustolle, ei se hiihtäjä latujen päällä. Eli kyllä mielestäni laduilla saa hiihtää, toki kannattaa kysellä, jotta sopu säilyy.

Täällä meillä viljelijä on antanut joka vuosi tehdä ladut kylän keskellä olevalle pellolle, jotta lapsilla olisi hyvä & helppo hiihtopaikka. Toinen viljelijä vetää omille pelloilleen kunnon luisteluhiihtobaanan ja sinnekin on kaikki tervetulleita hiihtämään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.26 07:31:33

Aiheuttaakin hitonmoista polannetta, jos joku käy hangella hiihtämässä :D Kuka sinne muka umpihankeen menee? Ja vaikka menisikin, miten siitä syntyy kauhea polanne, jos siellä tarpoo suksin tai jalan? On taas niin kaukaa haettua. Jännä kun toisten pellot kestää latukoneita, mönkkäreitä, autoja, moottorikelkkoja, hevosia....

Lähettäjä: Maaseudun ihminen 
Päivämäärä:   6.3.26 07:42:28

Todellakin saat hiihtää toisen tekemää latua oli se sitten suksin tai koneella tehty.
Sinua ei voi kukaan kieltää jos et vahingoita latua etkä maata sen alla etkä hiihdä jonkun kotirauhan piirissä.

Ns.ensilumen ladut ovat asia erikseen ja olet ehkä sekoittanut tavalliset ladut niihin kun olet noin hassun varovainen. Maaseudulla hiihdellään ihan rauhassa toisten pelloilla ja metsissä. Latua ei sotketa eikä rikota se on pääasia eikä se että se on nyt jonkun ihan oma yksityinen latu...höpö.

Pääsispä vielä hiihtämään mutta lumi suli jo!

Päivämäärä:   6.3.26 07:45:51

Maaseudun ihminen: Todellakaan ET SAA hiihdellä missä sattuu. Esim. meillä on tehty ihan omaan käyttöön latupohja eikä se ole muitten lainattavissa, kun ei haluta sinne mitään kävelijöitä ja koiranulkoiluttajia.

On se vttu kumma, että tommonen kommunistinen ajattelutapa edelleen elää. Saanko mä käyttää sun autoasi koska haluan? Entäs sun mökkiäsi? Ai en vai? Miksen?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.3.26 07:51:56

Minä taas olen sillä kannalla että aina lupa! Tuohan voi olla esim koirahiihtoon tehty niin tuskin tykkäävät että samaan aikaan siellä taapero opettelee.

Omistajan saa kyllä halutessaan selville kunhan vaan kyselee.

Päivämäärä:   6.3.26 08:01:50

Sori mutta lain mukaan saa jos ei vahingoita latua.
En ole kommunisti vaan yksityistä omistusta kannattava ihminen.
Mulle kyllä sopii että kysytään lupaa. Täällä ei koskaan ole vaan tarvinnut koska ihmisillä on kunnioitus toisten omaisuutta kohtaan tallella.
Mitä enemmän tulee muita kuin perinteistä maanviljelijäporukkaa maalle sen vaikeammaksi taitaa mennä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.26 08:01:51

Koirahiihtoon ei tehdä perinteisen hiihdon latua. Ja jos se jossain pellolla on niin ap kykenee varmasti pitämään silmät auki ja siirtämään lapsen hetkeksi ladun viereen jos sieltä joku kilpahiihtäjä kiireellä lähestyy.

Kohteliasta on toki kysyä lupa, mutta kyllä sinne mennä saa jos ei ole kotirauhan piirissä.

Meillä on tehty koirahiihdolle väylä, mutta kyllä sitäkin saa muut käyttää :) laitoin ihan paikalliseen fbryhmään tiedon kun pohja valmiiksi tuli. Että saa käyttää ja kytketyn koirankin kanssa mennä, mutta mielellään ei kävellä jos lämpötila lähellä nollaa ettei tule koloja joihin koira voi loukata.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.3.26 08:06:08

Täällä myös porukka ilmoittelee tekemistään laduista ja käskevät käyttää.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.3.26 08:15:33

Jännä kun toisten pellot kestää latukoneita, mönkkäreitä, autoja, moottorikelkkoja, hevosia....

^ Jännä kun se toisille ei vaan millään mene jakeluun, että peltoja on erilaisia. Toisissa ne on jo kylvetty syksyllä, toisissa ei, toiset on heinämaita jonne ei kaivata hevosenpaskaa, toiset savimaita jotka menee tallomisesta helposti pilalle, toiset hiekkaisempia, jne jne jne. Viljelijä sen tilanteen tietää. Vaan ei, ku määää ja mummielessst pelto ku pelto ja jos joku pelto kestää suviseurat nii määki saan tehä sun pellollas mitä lystään ja määhän lystään!!!!!!

Jos joku hevonen kestää kolmen tähden kenttäkisat, niin kai sitten joku tallikaverin hankkaritoipilaskin nyt muutamat hankilaukat siellä sun naapurisi heinäpellolla (ilman lupaa, koska se joku muu pelto jossain!) ihan hyvin kestää ja täysin turhaa draamailua muuta mussuttaa? Selkään ja menoksi ja hevosen omistajankaan ei tarvitse laukoista tietää koska se kenttäkisaheppakii kestää!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   6.3.26 08:18:51

"Jännä kun toisten pellot kestää latukoneita, mönkkäreitä, autoja, moottorikelkkoja, hevosia....

" jännä kun ei sitten käytetä niitä peltoja, jotka kestävät.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.3.26 08:22:45

Hankikantosilla helppo hiihtää missä vaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.3.26 08:34:46

Hangen päällä hiihtäminen kaiketi ihan ok jos ei puutu aitoihin, tule pihapiirin, ratsastuskenttien jne lähelle. Eikä kulje edes näiden poikki/kautta eikä pysäköi autoaan yoisen maille tai tienvarteen.
Itse katson että jos joku selkeästi omalle pellolleen tehnyt ladun itseään varten niin se on yksityinen. Se rinnastuu rakennettuun liikuntapaikkaan kuten raviradt ja ei ole yhteiskäytössä.

Miten se taapero nyt juuri siihen oitää viedä ja millä ajattelit viedä? Ajattelitko pysäköidä luvatta toisen maille? Toki orat koiran mukaan ja päästät sen irti että kupoutesi pääsee täyteen kukkaansa?

Tee oma latu omaan pihaan ellei julkiset kelpaa.

Päivämäärä:   6.3.26 08:34:49

Onko tosiaan niin, että lumisena aikana ei pelloillakaan saisi hiihtää ilman lupia? Vahingoittuvatko viljelykset hangen alla? En tarkoita nyt mitään sentin lumikerrosta, vaan oikeasti paksua ja kantavaa lunta.

Lapsena maalla asuessa tehtiin selväksi, että kasvukaudella ja lumettomana aikana ei ole mitään asiaa toisten viljelyksille, mutta lumiset talvet kyllä hiihdettiin pelloilla. Täytynee ensi kerralla kysyä äidiltä, että oliko hiihtämisestä sovittu ympäröivien peltojen omistajan kanssa. Muistan, että koulun vieressä ja yhden kaverin kodin suunnalla pelloille oli vedetty latukoneella ladut, mutta meidän kotimme vieressä ladut tehtiin itse suksilla.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   6.3.26 08:36:42

"Viljelyllä pellolla ei saa hiihtää jokaisenoikeuksien nojalla."

Todellakin saa, jos siinä on paksu suojaava lumipeite tai hankikanto, eikä vetele jatkuvasti jotain samaa kohtaa niin, että siitä latu-urasta alkaisi olla jotain vahinkoa. Kertahiihdosta lumisella pellolla ei ole mitään haittaa, vaikka siihen lumeen jälkikin jäisi.

Lähettäjä: Parkkipatu 
Päivämäärä:   6.3.26 08:44:43

"Ajattelitko pysäköidä luvatta toisen maille? "

Pysäköinti ei ole kylläkään kiellettyä, jollei sitä ole VIRALLISELLA liikennemerkillä kielletty, eikä pysäköi kenenkään pihalle. Kupo olet itse pisterivi.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   6.3.26 08:50:40

"Jokamiehenoikeudella saat liikkua jalan, hiihtäen tai pyöräillen muualla kuin pihamaalla ja erityisen käyttöön otetuilla alueilla (esim. viljelyksessä olevat pellot ja istutukset)"

https://maanomistajainliitto.fi/jokamieh

Eli ei, ette saa jokaisenoikeudella mennä hiihtämään toisen pellolle vaikka olisi millainen hankikanto.

Päivämäärä:   6.3.26 09:01:49

"Viljelysmaalla on mahdollista liikkua maan ollessa jäässä tai lumen peitossa, jos liikkuminen ei varmuudella aiheuta maanviljelylle haittaa."

Päivämäärä:   6.3.26 09:04:03

Parkkipatu: eli taimikot, pellot ja metsät ovat ovat siis sallittuja pysäköintialueita?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.3.26 09:10:59

Joo zäkä, pysäköi vaan sinne taimikkoon tai metsään, kyllä varmaan huomaat sillä ensimmäisellä kerralla jo, että oliko hyvä idis.

Päivämäärä:   6.3.26 09:14:00

Jokamiehenoikeudet*

Päivämäärä:   6.3.26 09:27:58

?: voin vaikka pysäköidäkin, nimittäin omaan metsään. Ymmärsit kuitenkin varmaan, mitä ajoin takaa.

Päivämäärä:   6.3.26 09:29:22

T: se syksyllä kylvetty vilja tai nurmi ei mene miksikään, jos umpihangessa tai hankikelillä pellolla hiihtää, kun ei mitään latua muodosta. Vähän voi järkeään käyttää maajussitkin kiihkossaan.

Päivämäärä:   6.3.26 09:32:06

Vai kiihkoissasi olet naapurin maajussiin.

Päivämäärä:   6.3.26 09:38:27

Zäkä, sinäkin varmaan ymmärsit, mitä parkkipatu ajoi takaa?

Että pysäköinti ei ole kiellettyä vain siksi, että kyseessä on jonkun toisen maa. Ne ovat muut lainkohdat (ja oman järjenkin pitäisi kertoa), jotka määrittävät sitten sitä, että et saa toimillasi aiheuttaa vahinkoa toisen omaisuudelle tai tukkia kulkuväyliä. Ja pihalla pysäköinnillä taas et välttämättä aiheuta näitä, mutta se on erikseen kielletty.

Lähettäjä: r1 
Päivämäärä:   6.3.26 09:39:27

https://www.suomenlatu.fi/ulkoilu/jokaisenoikeudet/pelloilla-kulkeminen.html

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   6.3.26 10:19:48

Juuri tämmöisten minä,minä, henkilöiden takia kannatan kaikkien maiden valtiollista haltuun ja omistamisottoa. Eli ei tarvita mitään yksityisiä " minun" maita.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.3.26 10:43:13

"voin vaikka pysäköidäkin, nimittäin omaan metsään"

No mutta jos ihan omalla pysäköinnilläsi osoitat, että siitä metsääsi tai taimikkoosi pysäköinnistä ei ole mitään vahinkoa, niin ei sinua sitten varmaan haittaa, vaikka siinä seisoisi jonkun muunkin auto. Aika omituista, jos parut, että ei saa parkkeerata minun taimikkooni, kun se menee pilalle, mutta sitten länttäät siihen oman autosi. Se vahingoittamisperuste tässä kuitenkin on kiellon takana, eikä se että jonkun ruma auto haittaa sinun esteettistä silmääsi.

Lähettäjä: Hiihoo 
Päivämäärä:   6.3.26 10:44:54

Oletko zäkä oikeasti noin yksinkertainen?

Lähettäjä: ik 
Päivämäärä:   6.3.26 10:48:33

"Jännä kun toisten pellot kestää latukoneita, mönkkäreitä, autoja, moottorikelkkoja, hevosia...."

Se pelto on silloin yleensä oma, ja tasan tarkkaan tiedetään, mitä se kestää. Et ehkä ymmärrä, että on aivan eri asia kymmensenttisen lumikerroksen alla oleva edellisenä syksynä kylvetty vilja kuin metrisen lumen alla oleva kesanto tai nurmi. Päälle päin kumpikin näyttää olevan lumista peltoa.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.3.26 10:53:46

"No mutta jos ihan omalla pysäköinnilläsi osoitat, että siitä metsääsi tai taimikkoosi pysäköinnistä ei ole mitään vahinkoa, "

Mistä päättelet, että ei minun pysäköintini aiheuta mitään vahinkoa? Minun pysäköintini ei ei aiheuta vahinkoa, koska tiedän jokaisen istuttamani taimen paikan ja osaan varoa niitä toisin kuin sellaiset, jotka eivät niitä tiedä.

Kuitenkin minulla on oikeus aiheuttaa OMALLE taimikolleni miten paljon vahinkoa tahansa eikä siihen kenelläkään ole mitään sanomista.

Lähettäjä: Mhy 
Päivämäärä:   6.3.26 10:56:33

Itse asiassa et saa aiheuttaa vahinkoa edes omalle taimikollesi, tai ainakin tuhoamasi taimet sinun pitää istuttaa uudelleen.
No, eipä sinulla taida mtn metsää h edes olla.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.3.26 10:56:46

Parkkipatu: eli taimikot, pellot ja metsät ovat ovat siis sallittuja pysäköintialueita?

Ovat, mutta ainoastaan ja vain taimikon, pellon ja metsän omistajalla tai erikseen luvan saaneille. Onhan noita isojakin tapahtumia järjestetty niin, että yleisölle on parkkipaikkoja pellolla - maanomistajan luvalla!

Lähettäjä: Naapuri 
Päivämäärä:   6.3.26 11:16:58

Eipä niitä maanomistajia tavan tallukka tiedä joten paha mennä kyseleen saako valmista latua pitkin hiihtää. Kyllä saa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.3.26 11:52:36

Meillä on tehty peltoa kiertävälle entiselle hiekkapohjaiselle hevosradalle hiihtäen latu jota käytämme vain me ja jos sielä joku muu kävisi saisi äkkiä lähdöt.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   6.3.26 12:02:46

Saat hiihtää pellolla olevaa latua pitkin, jos:

pelto ei ole viljelyssä
hiihtäminen ei vahingoita maata tai satoa
et mene pihapiiriin tai muulle kielletylle alueelle

Et saa hiihtää, jos:

pelto on viljelyksessä (esim. syysvilja, nurmi)
hiihto aiheuttaa haittaa maanomistajalle

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   6.3.26 12:04:13

Paitsi että metsälailla on. Tsekkaa viides ja kahdeksas pykälä.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   6.3.26 12:05:00

Eli oleellinen asia on, että onko pelto viljelyksessä vai ei ?
Asia selviää maanomistajalta, lumen alla olevaa et voi tietää.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   6.3.26 12:05:21

"Kuitenkin minulla on oikeus aiheuttaa OMALLE taimikolleni miten paljon vahinkoa tahansa eikä siihen kenelläkään ole mitään sanomista."

Liittyen tähän.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   6.3.26 12:06:25

Olen tehnyt ladun pelloilleni ja laduilla hiihdän vain minä. Saa tulla kokeilemaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.3.26 12:06:55

Jokaisenoikeudella saa lähtökohtaisesti hiihtää myös pellolla, mikäli siitä ei aiheudu varmuudella haittaa. Haittaa ei ole maanomistajan mielipaha. Esimerkiksi nimimerkin Mä tapauksessa, mikäli rata ei ole pihapiirin välittömässä läheisyydessä, tulkitsisin lakia niin, että siinä saa jokaisenoikeudella myös hiihtää. Hyvät tavat sitten erikseen.

Päivämäärä:   6.3.26 12:17:48

"Kuitenkin minulla on oikeus aiheuttaa OMALLE taimikolleni miten paljon vahinkoa tahansa eikä siihen kenelläkään ole mitään sanomista."

No todellakin on sanomista. Ei metsän uudistamisvelvoite sillä täyty, että istutat, mutta sen jälkeen tuhoat sen. Sitten istutat uudelleen ja jos jatkat pelleilyäsi, niin sakot siitä seuraa.

Lähettäjä: Ne 
Päivämäärä:   6.3.26 12:19:21

Maattomilla näyttää olevan vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Esimerkiksi kysyä maanomistajalta lupa hiihtää tai parkkeerata auto tämän maille. Jokaisenoikeudet joutaisi poistaa, ja tähän vielä mennäänkin tätä menoa. Muualla maailmassa näitä ei ole.

Päivämäärä:   6.3.26 12:22:58

Näyttää täällä olevan maallisiakin (tai sellaisia esittäviä), jotka luulevat, että heillä on vain oikeuksia.

Päivämäärä:   6.3.26 12:24:01

^"Täällä myös porukka ilmoittelee tekemistään laduista ja käskevät käyttää."

-Ennea ihana lukea jotain noin positiivista tuon typerän jankkauksen keskeltä!

Tuntuu että ihmiset ovat ihan sekopäisiä eivätkä omaa enää vanhoja kunnon käytöstapoja muita ihmisiä saati maaseudun peltoja ja metsiä kohtaan. Vai täällä palstallako vaan on enimmäkseen kireitä tiukkapipottajia?
Onhan tosi hienoa että saamme liikkua vapaasti koska osaamme käyttäytyä...olemme osanneet tähänkin saakka. Luotan siihen.

Jos mun latua , itse umpihankeen omalle pellolle tai metsään tehtyä, joku muu tai peräti lapsi haluaisi käyttää niin olisin vaan onnellinen ja kannustaisin jatkamaan.

Päivämäärä:   6.3.26 12:26:38

Ne: Tervemenoa sinne muualle maailmaan, jos ei Suomen jokaisenoikeus kelpaa.

Päivämäärä:   6.3.26 12:26:52

"Jokamiehenoikeudella saa talvella pellolla hiihtää, kun pelto on paksun lumipeitteen peittämä. Lumipeite suojaa peltoa eikä aiheuta viljelyksille haittaa."

Lähettäjä: Maaseudun ihme 
Päivämäärä:   6.3.26 12:28:55

Minä en halua hiihtäjiä taloni ympärillä kulkeville laduille, en lapsia enkä aikuisia. Asun täällä siksi, että haluan olla rauhassa. En minäkään mene kiertelemään toisten taloja ja tuijottelemaan pihalle ja ikkunoihin.

Päivämäärä:   6.3.26 12:30:18

Hiihtäkää missä haluatte, mutta lähdöt saatte minun pelloiltani.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.3.26 12:34:28

Kiitti, M. Saako lähtönumeron myös ja kuumaa mehua? Onko voitelupiste tarjolla?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   6.3.26 12:37:38

"Jokamiehenoikeudella saa talvella pellolla hiihtää, kun pelto on paksun lumipeitteen peittämä. Lumipeite suojaa peltoa eikä aiheuta viljelyksille haittaa."

mistäs tämä lause on lainattu?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.3.26 12:45:57

Jokaisenoikeudet saisi poistaa, ei sellaisia ole muualla. Maattomat pyörivät nurkissa provosoimassa

Päivämäärä:   6.3.26 12:58:01

Onneksi jokaisenoikeudet menee teidän mielensäpahoittajien kiukuttelujen edelle.

Päivämäärä:   6.3.26 13:01:17

Saa hiihtää ja M:n tai kenenkään muun on ihan turha yrittää häätää ketään pois. Mikäli maa on siis jäässä ja lunta tarpeeksi.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   6.3.26 13:04:06

Mitä nämä tyypit ovat täällä, joilla on pellot vain siinä oman ikkunan alla ja jotka pystyvät vahtimaan peltojaan ja antamaan "lähtöjä"? Kun meillä päin ainakin peltoja on joka puolella, metsiä välissä ja sitten taas peltoja. Ja ne pellot voivat olla kaukanakin siitä, missä se maatila sijaitsee. Niin eiväthän ne viljelijät edes pystyisi tietämään, jos pellolla menee jokin latu tai hankikannolla ei sitäkään, että kuka siitä on mennyt tai näkemään siellä jonkun. Saatika, että heillä olisi edes aikaa tai kiinnostusta tällaiseen vahtimiseen.

Päivämäärä:   6.3.26 13:13:15

R: meidän pelloilla kulkee latu. Meinasivat tehdä sen ikkunan alta, mutta neuvottiin parempi paikka. Eli annettiin "lähdöt".

Latu kulkee sen verran lähellä kuitenkin, että joku satunnainen hiihtäjä jättää silloin tällöin autonsa tallin pihaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.3.26 13:34:32

Tuleepa mieleeni muisto n. 40-50 vuoden takaa. Meilläpäin oli hyvinä lumitalvina yleensä paikallisen urheiluseuran tekemä peltoja ja metsiä kiertelevä latu, jota usein hiihdin. Jos sitä ei ollut, en oikein tykännyt rämpiä suksineni missään pitkin upottavia lumisia peltoja. Paskinta se oli, jos ensin meinasi vähän kantaa, mutta sitten suksi humpsahtikin läpi.

Tämä sitten tuli puheeksi paikallisen kansankynttilän, kyläkoulun eläkkeellä olevan opettajan kanssa, kun jossain törmättiin. Sen jälkeen sainkin lukea paikallislehden yleisönosastosta hänen kirjoituksensa, miten nykyajan lapsilla ja nuorisolla pitää olla valmiit ladut hiihtoon, että kyllä ennen vain hiihdeltiin pitkin peltoja ilman mitään latuja :D

Joo ne leveät laudat oli vähän erilaisesti käyttäytyviä siellä upottavassa umpihangessa. Sellaiset hänelläkin taisi tuolloinkin vielä olla ja paineli pitkin kylämme peltoja.

Ja saakutti, minä sentään silti ulkoilin. Luistelin, kelkkailin, kävelin, juoksin, fillaroin...

Lähettäjä: Noki 
Päivämäärä:   6.3.26 13:38:44

Hiihtäminen ja jokaisenoikeudet
Jokaisenoikeudet sallivat talvella liikkumisen (hiihtämisen, kävelyn ja pyöräilyn) pelloilla, kunhan maassa on riittävä lumipeite.
Lumipeite suojaa: Ideana on se, että lumi estää maanpinnan vaurioitumisen ja viljelykasvien (kuten syysviljan) vahingoittumisen suksien alla.
Jos joku on nähnyt vaivan ja tehnyt koneella ladun, on kohteliasta pysyä nimenomaan siinä uralla. Se on myös lapselle helpompi paikka harjoitella.
Poikkeus: Pihapiiriin ei saa mennä. Jos pelto on selvästi jonkun kotipihaa tai aivan rakennusten välittömässä läheisyydessä, on parempi pysyä loitommalla.

Päivämäärä:   6.3.26 13:39:40

Kylläpä meilläkin yritti naapuri antaa lähdöt että hänen peltojensa poikki Ei mukamas saa pyöräillä. Käskin soittaa virkavallan paikalle estämään. Ei ole näkynyt..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.3.26 13:41:10

No kun se rata ja pelto on pihapiirin välittömässä läheisyydessä ja pohjat tehty hevosella ajoa varten. Onko teidän vain oikeuksia omaavien mielestä myös oikein mennä käyttämään naapurin itselleen tekemää ajorataa? Kenttää?

Päivämäärä:   6.3.26 13:55:25

Ei sillä ole mitään väliä mitä varten se on tehty. Pihapiirin välittömässä läheisyydessä ei ole sama asia kuin pihapiirissä. Saa sitä käskeä pois mutta ei sitä käskyä ole mikään pakko totella. Siinä kohtaa kun virkavalta tulee sanomaan että minkälainen nojalla en saa pyöräillä esimerkiksi naapurin pellon poikki kun peltoi vahingoitu niin lopetan pyöräilyn. Eipä ole näkynyt.

Päivämäärä:   6.3.26 14:00:19

Nämä samat köyhät yrittävät sitten syksyllä mennä ”sänkkärille laukkailee”; kutsun poliisit.

Lähettäjä: Pervo 
Päivämäärä:   6.3.26 14:05:05

Hej Nn, mistä saa kokeilla? Saako pyllystä kokeilla kun luvan annoit kokeilemiseen?

Päivämäärä:   6.3.26 14:05:53

Ympäristöministeriö
https://ym.fi › saako-toisen-mailla-hiihtaa-enta-saako-ja...
15.2.2024 — Et saa. haitata maanomistajan maankäyttöä; kulkea pihamailla, istutuksilla tai viljelyksessä olevilla pelloilla; kaataa tai vahingoittaa ...
Pelloilla kulkeminen

Suomen Latu
https://www.suomenlatu.fi › ulkoilu › jokaisenoikeudet
Kun pelto ei ole viljelykäytössä, sillä saa kulkea jokaisenoikeudella. Viljelty pelto voi olla toisinaan vaikeaa tunnistaa. Jos on epävarma, onko pelto viljelty ...

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   6.3.26 14:37:06

En kyllä kehtaisi kysymättä mennä.

Lähettäjä: Hiihtäjä 
Päivämäärä:   6.3.26 14:38:47

Maanomistaja, herää pahvi: Pelto ei ole yksityisaluettasi ja sinä et ole aatelinen
Suomessa elää sitkeä ja suorastaan koominen harha: pieni läntti multaa saa tavallisen Pentin kuvittelemaan, että hän on vähintäänkin kartanonherra tai moderni feodaaliruhtinas. Tämä ”minun maat ja mannut” -uho huipentuu talvisin, kun pelloille ilmestyy hiihtäjä. Silloin alkaa sellainen suunsoitto ja nyrkinpuiminen, ettei paremmasta väliä.
Lumen päällä liukuminen ei ole maanpetos
Kaikista naurettavin väite on se, että hiihtäminen ”tuhoaa viljelykset”. Siis oikeasti? Jokainen, jolla on edes puolet aivosoluista tallella, tajuaa, että kun maassa on puoli metriä lunta ja pohja on roudassa, suksi ei jätä minkäänlaista jälkeä itse maaperään. Silti nämä wannabe-porvarit vahtivat peltojaan kuin kruununjalokiviä.
Uutispommi: Lumi ei ole sinun omaisuuttasi, vaikka se sataisikin sinun hallinnoimallesi tontille. Jokaisenoikeudet on säädetty tässä maassa juuri siksi, ettei kenenkään ego pääse kasvamaan suuremmaksi kuin hänen metsäpalstansa.
Laki koskee myös ”herra mahtavaa”
Sitten päästään tähän tekopyhyyden huipentumaan. Sama maanomistaja, joka huutaa naama punaisena hiihtäjälle, antaa oman pystykorvansa juosta vapaana pitkin maita ja mantuja keskellä kiinnipitoaikaa.
Logiikka: ”Minä omistan tämän, joten minun koirani saa repiä kauriinvasat ja häiritä lintujen pesintää.”
Todellisuus: Se, että omistat palan maata, ei tee sinusta luonnon lakien tai Suomen järjestyslain yläpuolella olevaa jumalolentoa.
Luonnonrauha ei ole kauppatavaraa, jota voi omistaa. Se, että olet perinyt pätkän peltoa tai ostanut sen velkarahalla, ei oikeuta sinua tuhoamaan luontoa omalla välinpitämättömyydelläsi samalla kun leikit paikallispoliisia viattomille ulkoilijoille.
Lopettakaa se naurettava porvarileikki
On aika pudottaa ne lippalakit silmiltä. Maanomistus on velvollisuutta, ei pelkkää oikeutta kyykyttää muita. Jos hiihtäjä menee pellon yli, nielaise kiukkusi ja keskity vaikka omien koiriesi kytkemiseen.
Suomi on vapaa maa, ja täällä suksi luistaa – halusit tai et.

Päivämäärä:   6.3.26 14:52:31

Hiihtäjä taas tunteella laturaivoaa. tajuatteko te limalautojen käyttäjät että jadun kohdalla lumi pakkaantuu tiukempaan, keväällä jäätyy ja sulaa myöhemmin, se latu haittaa viljelykasvien kasvua.
Ymmärrä tuo ympäristöministeriön juttu.

Lähettäjä: Ladun hiekoittaja 
Päivämäärä:   6.3.26 15:06:14

"mikäli rata ei ole pihapiirin välittömässä läheisyydessä, tulkitsisin lakia niin..."

Kun se RATA on rakennettu ja erityisessä käytössä oleva alue niin siinä ei ole jokaisenoikeuksia. Ei niitä ratoja maasta kasva vaan ne on täysin yksityiseen ja omaan käyttöön tai maksaville asiakkaille tehtyjä.

Lisäksi tulee huomioida että etenkin pyöräily tuhoaa kyllä peltoa ja on tosi häiritsevää sekä rikkoisi ainakin minun pelloilla aidat. Lisäksi minä käytän peltoalueita (niitä aidattuja) laitumena talvisin niin tietenkään sinne ei voi sekaan mennä.

Pysäköinnistä: mihin nää hiihtosankarit aikoo auton jättää? Tielle ei tietenkään saa jättää kun siinä ajetaan. Toisen pihaan ei saa jättää. Sinne taimikkoonkaan ei toki pääse kun siinähän on lumipenkka tai pellolla hiihtämiseen ei ole kylliksi lunta.
Niin aidosti haluaisin tietää mitä teillä vähäjärkiskllä on mielessä kun pysäköitte kieltomerkitylle kapealle tielle, yksityiselle kulkuväylille, toisen (esim tallin) pihaan, lumenauraustöiden tai hiekkakasojen eteen jne? Eikö se @!#$ vähäinen järki sanoo ettei siinä luontoelämyksen himossaan voi estää paikallisten ajamista, elämistä eikä tunkea yksityisalueille?
Teille maattomille on julkisia latuja ja ulkoilualueita joilla on parkkipaikat. Teidän saati teidän rakkienne seikkailunhalu ei ole asia joka oikeuttaa häiritsevään toimintaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.3.26 15:07:15

Pellon yli saa hiihtää talvella mutta tietty naapurin pellolle ei luvatta saa tehdä latua latukoneella tai ajaa moottorikelkalla . Itsellä peltoa eikä ole tullut mieleenkään vetää herneitä kun joku jonkun kerran hiihdellyt.

Lähettäjä: Kuntoilija 
Päivämäärä:   6.3.26 16:49:47

Hiihdon tarkoitus oli ennen siirtyä talvella paikasta toiseen.

Nykyään nämä trikoo-äijät luulevat että hiihto on auton parkkeeraus ladun viereen ja veto pitkin jonkun toisen tekemää latua tai painaa ja autolla pois.

Tekoladut pilaavat oikean liikunnan syksystä kevääseen ulkoilureiteillä. Hiihtäjät pitäisi kieltää.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   6.3.26 16:57:07

kaikki aggressiourheilu spandexeissa pitäisi kieltää. niin raivopyöräilijät kuin laturaivoajat. tai ne pitäisi velvoittaa ostamaan oma maa-alue, aitaamaan se jollain kiinanmuurilla ja pysymään aidan sisäpuolella tohottamassa.

"sen näkee naamasta kun lakkaa saamasta". Kauempaa saman asian kuitenkin erottaa trikoo-urheiluasusta.

Kertokaa nyt toki tuohon pysäköintiin, miten te niille muiden pelloille ja taimikoihin pääsette hiihtämään kun kävely varmasti olisi mahdottomuus... :D

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   6.3.26 17:11:17

Kyllä on harvinaisen "tyhmiä" kommentteja jokaisen oikeudesta! Lukekaa ne jokaisen oikeudet, niin ei tarvitse kuvitella mitä saa tehdä ja mitä ei!

Päivämäärä:   6.3.26 17:29:29

!: en silti voi ilman lupia parkkeerata naapurin leimikkoon. Edes samaan kohtaan mihin naapuri parkkeerasi eilen. Turha kitistä ja itkuparkua, kun niin se vaan on.

Lähettäjä: finlex 
Päivämäärä:   6.3.26 18:19:51

Jokamiehen oikeudet on siinä mielessä hankala asia, että niitä ei ole missään oikeastaan määritelty. Erilaiset organisaatiot ovat tulkinneet eri tavoin, yleensä itselleen suotuisalla tavalla.

Ehkäpä olisi hyvä lisätä jokaisen oikeudet vaikka Suomen lakiin, jolloin löytyisi yksi tulkinta.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.3.26 19:13:57

"No todellakin on sanomista. Ei metsän uudistamisvelvoite sillä täyty, että istutat, mutta sen jälkeen tuhoat sen. Sitten istutat uudelleen ja jos jatkat pelleilyäsi, niin sakot siitä seuraa." Mutta jos kaupunkilaiset tuhoaa, niin täyttyy? Kenelle sakko tulee?

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   6.3.26 19:24:13

"Mutta jos kaupunkilaiset tuhoaa, niin täyttyy? Kenelle sakko tulee?"

Joo täyttyy, pyydä joku kaupunkilainen tuhoamaan leimikkosi. Huomioi, että täytyy olla syntyperäinen kaupunkilainen.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.3.26 19:31:56

Jospa kukaan ei tuhoaisi metsiä tahallaan. Ukkini ajoi metsään traktorillaan kun ei raukka muuten päässyt. Viimeiseen asti kuitenkin teki puita sen minkä pystyi, se oli hänen intohimonsa. Oli päiviä, jolloin ei päässyt liikkeelle edes pyörätuolilla työnnettynä ja oli päiviä, kun moottorisaha soi.

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   6.3.26 19:35:10

leimikkosi -> taimikkosi, piti kirjoittaa. Yläpuolella kirjoitettiin just leimikosta.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   6.3.26 19:53:17

Muistakaapa metsänomistajat vaatia korvauksia jos jonkun auto suistuu tieltä, kyllä siinä aina puuta ja tainta vahingoittuu. Voi mennä tuleva tukkipuu poikki jo keskenkasvuisena, harventua ihan vääriä puita jne. Ei pelkästään se nuorisopemari jossa kolme kuoli, vaan kaikki ne pelastustyypit, poliisit ja hinurit polkemassa taimikoita aivan surutta.

Päivämäärä:   6.3.26 20:24:24

Suhteellisen usein nuo tapahtuvat tiealueella. Enkä tunne ketään, joka valittaisi katkenneesta puusta kun joku on kuollut, eli lienee olkiukkoilua taas.

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   6.3.26 20:35:19

"Suhteellisen usein nuo tapahtuvat tiealueella."

Tieltä suistuminen tarkoittaa hallitsematonta "tiealueelta" poistumista. Perinteinen kiertoilmaus "meni metsähallituksen puolelle. Tai pellolle, pääsee samoilla alkuvauhdeilla pidemmänkin matkan pilaamaan viljelyksiä.

Päivämäärä:   6.3.26 22:05:25

''Maanomistus on velvollisuutta, ei pelkkää oikeutta kyykyttää muita''

Tämä! Täällä maalla asuu yksi tällainen ''ylijumala'' koska on vain perinyt vähän maata ja talot vanhemmiltaan. Mitään niiden eteen tehnyt edes, mutta hänellä tuntuu olevan vain oikeuksia. Ei ihan ymmärrä että, joo voit nimellisesti ''omistaa'' mutta et ole esim. lakien tai valtion yläpuolella ja yrittää sitten kyykyttää sekä kieltää ihmisiä kävelemästä hänen metsissään.

Päivämäärä:   6.3.26 22:09:17

"Lähettäjä: finlex
Päivämäärä: 6.3.26 18:19:51

Jokamiehen oikeudet on siinä mielessä hankala asia, että niitä ei ole missään oikeastaan määritelty. Erilaiset organisaatiot ovat tulkinneet eri tavoin, yleensä itselleen suotuisalla tavalla.

Ehkäpä olisi hyvä lisätä jokaisen oikeudet vaikka Suomen lakiin, jolloin löytyisi yksi tulkinta."

Ehkä nämä keräilykaudelta olevat oletusoikeudet pitäisi poistaa, liikkuminen sallittaisiin vain valtion omistamissa metsissä ja järvissä. Rahvas pysyköön ruodussaan.

Lähettäjä: Hjlg 
Päivämäärä:   7.3.26 00:40:20

Kyseessä on siis yksityinen varta vasten rakennettu ulkoilualue? Esimerkiksi koneella tehty hiihtolatu tai luistinrata ei ome automaattisesti kaikille sallittu liikuntapaikka.

Päivämäärä:   7.3.26 01:14:31

.... tai sitten voisi muistaa ne käytöstavat

Päivämäärä:   7.3.26 01:26:51

Hyvä ja kiitos kaima !

Päivämäärä:   7.3.26 05:43:51

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 5.3.26 23:50:32

Hiihtää saa missä tahansa, paitsi pihamaalla. Sinne vaan."

Edes joskus voisi pitää suun supussa kun ei tiedä.

Lähettäjä: Miuku 
Päivämäärä:   7.3.26 06:54:46

Tehtiin aikoinaan omille peloille hiihtobaana, jossa sitten hiihdettiin koiramme mukana. Tuli sitten pari rouvaa vastaan hiihtäen ja alkoivat kiukkuisesti valittamaan, että koirat pois ladulta. Oli aika mielenkiintoinen tilanne, oma maa ja itse itselle tehty hoihtobaaba.

Päivämäärä:   7.3.26 07:13:58

. Kannattaa irsesi pitää suusi supussa, kun ei tiedä. Laki on varsin yksiselitteinen.

Lähettäjä: finlex 
Päivämäärä:   7.3.26 07:16:58

Mikä laki on yksiselitteinen?

Päivämäärä:   7.3.26 07:17:22

"Lumisella ja routaisella viljelysmaalla liikkuminen
Viljelysmaalla on mahdollista liikkua maan ollessa jäässä tai lumen peitossa, jos liikkuminen ei varmuudella aiheuta maanviljelylle haittaa."

Eli kyllä, pellolla saa hiihtää.

Lähettäjä: Puusilmä 
Päivämäärä:   7.3.26 07:22:30

Valitettavasti olette väärässä sen suhteen ettei latu aiheuta vahinkoa pellolle.
Meillä on oma yksityinen latu pellolla ja kyllä nurmi kuolee ladun kohdalta joka vuosi. Olisi todella ärsyttävää jos se tapahtuisi luvattoman ladun takia.

Päivämäärä:   7.3.26 07:31:16

"Pellolla ei saa liikkua kasvukaudella ilman maanomistajan suostumusta. Viljelysmaalla on mahdollista liikkua maan ollessa jäässä tai lumen peitossa, jos liikkuminen ei varmuudella aiheuta maanviljelylle haittaa."

Käytännössä roudan ja lumipeiteen ollessa maassa on täysin ok hiihdellä.

Lainaus ympäristöministeriön sivuilta.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   7.3.26 07:35:09

Maaseudun ihminen, taidetaan olla samaa ikäluokkaa. Mun lapsuudessa ja nuoruudessa ei kellekään tullut mieleenkään, ettei latuja saisi käyttää. Jos jossain oli pellolle tehty latu, sillä hiihtivät kaikki lähiseutujen ihmiset. Maanviljelijät kyllä tiesivät, ettei siitä pelloille mitään haittaa aiheudu. Kenenkään päärakennuksen altahan ei menty hiihtämään.

Mutta niin kuin sanoit, mitä vähemmän maanviljelijöitä ja mitä enemmän kaupungista muuttaneita oman elämänsä keisareita, sitä kovemmin puolustetaan niitä hehtaarin peltoplänttejä, jotka on saatu ostettua.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.