Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En voi sietää siskoani ja kaikki mitä hän tekee

Lähettäjä: Ärsyttää minua 
Päivämäärä:   6.3.26 13:25:14

Olemme siskoni kanssa aika eri tyylisiä ihan jo luonteiltamme. Ikää on minulla 43 ja siskollani 48 eli emme ole edes enää kovin nuoria aikuisia. Tuntuu, että vuosi vuodelta siskoni ärsyttää minua enemmän ja enemmän ja muutaman viimevuoden olen saanut pinnistellä kohteliaan tekohymyn naamalle, kun olen ollut siskoni kanssa tekemisissä.

Jouluna siskoni tuli hakemaan minua, kun menimme vanhemmilleni jouluna viettämään. Jouluni oli välittömästi pilalla, kun siskoni ennen tervehtimistä aloitti ärsyttävän naurun mistä ei meinannut tulla loppua. Aiheena se, että kuvittelinko muuttavani vanhemmille takaisin kun minulla on niin paljon tavaraa mukanani. Minulla oli reppu (yöpymis kamppeet minulle ja lapselle) sekä kaksi kestokassia. Toisessa ruuat, koska sovimme aina nyyttäri periaatteella kuka tuo mitä symisiä ja toisessa lahjat. No ehkä siskoni ei vain ymmärtänyt tavaran määrää, koska hänen osuutensa oli pussi manteleita ja rusinalaatikko ja lahjoja hän ei anna koskaan kenellekkään jos ne pitää maksaa itse tai osallistua maksuun. Minulla oli ne glögit, laatikkoruokia, rosoli sekä napostelu herkkuja myöhemmälle illalle. Joka tapauksessa siskoni saa aina sellaisen tekonauru kohtauksen mistä ei meinaa tulla loppua kun näemme jostain vastaavasta syystä kuin nyt se, että minulla on kaksi kassia ja reppu parin päivän jouluvierailua varten.

En myöskään voi ymmärtää siskoni tapaa elää. Hän on käynyt lukion ja sen jälkeen tehnyt hommia jos sattuu saamaan ja kiinostamaan. Yleensä ei kiinosta, kun on niin rankkaa jos töissä pitää käydä muutamanakin päivänä viikossa. Juuri oli jossain työllistämis projektissa 3 x viikossa 6 h päivän ja lopetti sen kesken, kun eihän kukaan jaksa sellaista määrää raskasta työtä. On hyvin usein asunnottomana, kun ei saa vuokriaan maksettua ja olettaa, että kyllä joku sukulainen ottaa hänet luokseen asumaan kunnes saa taas asunnon itselleen.

Nähdessämme muistelee lapsuuden ja nuoruuden asioita mitä minä olen tehnyt ja muistelee niitä pilkalliseen sävyyn ja odottaa muidenkin yhtyvän hänen tekonauruunsa. Samoin jos kuulee minun harrastuksistani, matkoistanintai mistä vain niin ne ovat syy pilkata, kun eihän ne minulle sovi ja kuka viitsii tehdä sellaista.

Meillä on whatapissa perheryhmä ja sain jo äitini kysymään miinulta aika ikävään sävyyn, että miksi en kommentoi ja tykkäilensiskoni sinne laittamista koira kuvista. Siskoni laittaa mielestäni aika samanlaisia kuvia, missä koira makaa tai istuu useamman kerran päivässä. En ole kovin koira ihminen (en nyt inhoakkaan koiria), mutta ei minulla ole tarvetta ihailla ja läsyttää jonkun muun koirakuville toistuvasti. Vielä kun toedän, että siskoni ottaa aina koiran, aluksi se on kaikki kaikessa, mihinkään ei mennä ilman koiraa ja siitä lähetellään luvia. Sitten koira lakkaa kiinostamasta viimeistään parin vuoden päästä ja antaa sen jollekin tutulle, kun ei jaksa ulkoilla säännöllisesti.

Minua ärsyttää, kun nykyään pelkästään siskoni näkeminen tai hänestä kuuleminen saa ärsytyksen pintaan. En jaksaisi yhtään hänen seuraansa ja huomaan, että sukujuhlat ovat yhtä piinaa jos siskoni on paikalla. En vain jaksa hänen juttujaan ja tapaansa kaivella asioita joista voi pilkata minua ja sitten se louskuttava tekonauru päälle jolloin katsoo kaikkia muita saadakseen heidätkin osallistumaan. Yleensä näistä tilanteista seuraa vain kiusallinen hiljaisuus. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa ja millä oppisi vain sietämään siskoa? Tai siis etten ärsyyntyisi hänen käytöksestään ja saisin oman mielialan pysymään hyvänä hänen seurassaan.

Re: En voi sietää siskoani ja kaikki mitä hän tekee

Lähettäjä: nuiva 
Päivämäärä:   6.3.26 13:28:15

Tämän kuvauksen perusteella siskosi ärsyttää minuakin. Niin tosin sinäkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.3.26 13:33:14

"Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa ja millä oppisi vain sietämään siskoa? Tai siis etten ärsyyntyisi hänen käytöksestään ja saisin oman mielialan pysymään hyvänä hänen seurassaan."

Melkoiset tavoitteet. Siskosi käyttäytyy huonosti, minkä takia sinun täytyy olla rauhanturvaajana kun hän loukkaa sinua tarkoituksella? Käske häntä käyttäytymään kuin aikuinen ihminen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.3.26 14:10:54

Sano suoraan että ole hiljaa siinä. Naura samanlaista teko naurua takas. "ai niinkö" heh heh heh. "olipa taas juttu" heh heh heh. Nuille idiooteille pitää antaa samalla mitalla takas. "ai miten niin loukkaavaa muka" heh heh heh.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.3.26 14:11:54

Itse olen mahdollisimman vähän tekemisissä ja kun vanhemmista aika jättää, niin vielä vähemmän. En tule koskaan tapaamaan siskoani ns. kahdestaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.26 14:27:46

Kuvauksesi perusteella siskollasi ei ole kaikki ihan hyvin... Ainakaan elämänhallinta ei ole ihan kohdillaan, jos 48-vuotiaana joutuu toistuvasti asumaan muiden nurkissa asunnon menetyksen vuoksi. Ei kyllä ehkä muutenkaan, jos pahoittaa mielensä, kun joku ei tykkäile koirakuvista tai käyttäytyy toistuvasti huonosti.

Voit miettiä, mistä ärsytys johtuu? Jos se johtuu vain siskosi huonoista käytöstavoista, niin voit kai kohdata hänet: "Hei! Tuntuu kurjalta, kun naureskelet tuohon sävyyn harrastuksestani!" Todennäköisesti hän kääntää asian silti sinun syyksi ja sinä olet herkkis, kun otat tommosesta itseesi, mutta jos ette saa keskusteltua asiaa läpi, niin onpahan sinulla hyvä syy viilentää välejä.

Kuulostaa kuitenkin siltä, että osa ärsytyksestä voi myös olla häpeää. Ainakin korostit aloituksessasi siskosi elämänhallinnan ongelmia, vaikka ne eivät sinänsä liity huonoihin käytöstapoihin. Muistuttele itseäsi, ettei siskosi tekemiset tai tekemättä jättämiset heijastele mitenkään sinuun, vaikka olettekin _siskoksia_. Koita nähdä hänet "ulkopuolisena". Ärsyyntyisitkö, jos jollakin tuntemattomalla ei olisi varaa tuoda nyyttäreihin samanlaisia sapuskoja kuin itse toit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.26 14:28:34

Sanoisin, että kateus vie kalatkin vedestä. Siskosi vaikuttaa katkeralta ja kateelliselta ihmiseltä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.3.26 14:33:49

Entä jos taannut hetkeksi hänen tasolleen. Tuumaat että nyt jumaliste turpa kiinni ja opettele käyttäytymään. Annat tulla kerralla kaikki esimerkein ja sano että nyt loppu ja vielä sanakin paskaa suusta niin raivostut kunnolla. Kuulostaa tyypiltä jolle ei toimi kuin kova puhe.

Lähettäjä: Asiallinen riittää 
Päivämäärä:   6.3.26 14:39:02

Pitääkö sinunkin olla äitisi vuoksi hyvissä väleissä siskosi kanssa?
Se on melko raskasta jos siitä lapsena koetusta asetelmasta ei pääse eroon.
Minullakin on siskoni kanssa 5 vuotta ikäeroa ja olen se nuorempi. Ikävä kyllä siskoni on ollut aina se määräilevä osapuoli. Vasta aikuisena oikein sen tajusin kuinka kyllä pärjättiin kun minä olin se kiltimpi myötäilijä.

Meillä on hyvin epämiellyttävä suhde nykyisin.
Jos minä pidän puoliani ja kritisoin siskoani niin heti muistutellaan että äidin takia täytyy olla sovinnossa. Hän mielestään on vieläkin se jonka sana painaa. Koen hänet tylyksi, epäempaattiseksi ihmiseksi.
En usko että tämä asetelma koskaan tästä muuttuu. Ajattelen että riittää kun kohtelen siskoani pelkästään asiallisesti. Ei siis mitään tunteita peliin.
Näin säästyy suuremmilta kriiseiltä.

Päivämäärä:   6.3.26 14:41:46

Siskolla on ongelmia ja hän vaikuttaa kateelliselta. Aloittaja häpeää toista ihmistä ja ei ilmeisesti kykene myötätuntoon ja tuskin itsekään on mikään akateeminen eliittikumppani - esim tarvitsee kyydin työttömältä ja oletko myös yh? Ja missä köyhälässä pidetään nyyttäreitä jouluna? Kyllä sitä vikaa ja huomauttelemista löytää kaikesta, kuten huomaat, jos oikein yrittää....
Kuitenkin kaikki me ollaan ärsyttäviä ja epätäydellisiä mutta olisitko muka mieluummin yksin?

Ettekö kykenisi kommunikointiin jossa kerrot että sinua ärsyttää ja kysyt miksi vähättelee ja veetuilee sinulle? Ja kysyt miksi hän niin tekee. Ehkä suhteenne voisi olla parempi ja rehellisempi.

Oma siskoni on kuollut. Kelpaisi vaikka veemäisenä ja epätäydellisenä kunhan olisi olemassa. Ja jos vielä hakisi minua jonnekin niin minua ei ihan pikkujutut harmittaisi. Itsekin jouduin hänen kanssa paljon sietämään ja hän myös kadehti ja väheksyi minua ajoittain. Lisäksi hän oli iso tuki ja hyvä sisko. Kaikessa on kaksi puolta ja vähintään kaksi totuutta.

Lähettäjä: Ärsyttää minua 
Päivämäärä:   6.3.26 14:57:34

En kyllä tunnista tuntevani häpeää siskoni huonosta elämänhallinnasta. Lähinnä tuo tympii, koska käyttää niin häikäilemättä hyväkseen iäkkäämpiä sukulaisia. Majoittuu näiden luokse asumaan ja sitten kuulen kuinka esim mummoni tuskailee kun rahat ei meinaa riittää laskuihin, kun eläke on pieni ja pitää ostaa vähän parempia ruokia kun ei kehtaa vieraille tarjota samaa yksinkertaista mitä itse syö. Tämä vieras siis on siskoni joka ei maksa penniäkään olemisestaan tai syömisestään. Nämä iäkkäämmät sukulaiset eivät kehtaa kieltäytyä ottamasta siskoani luokseen asumaan ja sitten tuskailevat seläntakana kuinka eivät jaksaisi passata vierasta niin pitkää aikaa.
Jossain vaiheessa siskoni ehdotteli minulle aina kimppalahjojen tai kukkien ostamista sukulaisten juhlapäivinä. Tietenkin niin, että minä ostin eikä hän osallistunut muuten kuin tekemällä kortin.

Suoraan sanominen ei auta, kun se menee tosiaan vain siihen, että sitten saa uuden aiheen pilkata minua kun olen niin tosikko.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.3.26 14:59:13

No tuosta sululaisten kuppaamiaesta tulee tehdä loppu! Eihän tuollainen peli vetele. One sitten tosikko, mitä se haittaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   6.3.26 14:59:58

Näkeekö äitisi sisaren toiminnan? Pistäkää yhdessä ruotuun.

Päivämäärä:   6.3.26 15:09:21

Aloittajan kuvauksen ja etenkin viimeisen viestin perusteella, sisko käyttää muita häikäilemättä hyväksi, pilkkaa tahallaan aloittajaa, eikä omaa käytöstapoja. Sisko kuulostaa vähän tyhmältä ja yksinkertaiselta. Kyllä minuakin ärsyttäisi, enkä haluaisi olla tekemisissä. Jos nyt kuitenkin on pakko olla tekemisissä, niin kipakka vastaus jokaiseen loukkaakseen ja pilkkaan, että noin ei puhuta ja sisko pilaa muiden tunnelman typerillä jutuillaan.

Joku kommentoi tuolla aikaisemmin, että "missä köyhälässä pidetään jouluna nyyttäreitä tjsp", niin meidän suvussa yleensä jokainen tuo jotain ja osallistuu jouluruokien valmistukseen. Tällä ei todellakaan ole mitään tekemistä köyhyyden kanssa.

Päivämäärä:   6.3.26 15:13:11

"Suoraan sanominen ei auta, kun se menee tosiaan vain siihen, että sitten saa uuden aiheen pilkata minua kun olen niin tosikko."

Seuraavaan tosikko-kommenttiin voi todeta, että aika surullista, kun siskolla ei riitä aivokapasiteetti ymmärtämään omaa typerää ja loukkaavaa käytöstään.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   6.3.26 15:13:57

Itse katkaisin välit kokonaan siskooni. On hullu ja manipuloiva ihminen. Ilmoitin perheelle, että en tule samoihin tilaisuuksiin rnkä ole niihin mennyt. Mistään en ole jäänyt paitsi.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   6.3.26 15:22:11

Siskolla menee tosi huonosti ja hän on kateellinen aloittajalle, jolla on kaikki hyvin. Mutta enpä tiedä miten tuollaisessa tilanteessa pystyisi siskoa auttamaankaan saamaan elämänsä hallintaan.

Ehkä jos on joku hoitamaton ADHD tai mielenterveysongelma, voisi tukea avun piiriin hakeutumista, mutta ei kuulosta siltä että voisi onnistua.

Päivämäärä:   6.3.26 16:34:17

Solvaa takaisin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   6.3.26 16:41:41

Niin. No. Siis eihän mikään, eikä kukaan pakota sinua olemaan siskosi kanssa tekemisissä. Valitset sen itse, koska et kestä niitä hankalia tunteita, joita muut ihmiset saattaisivat sinussa muuten aiheuttaa. Koska et voi muuttaa siskoasi, keskity muuttamaan itseäsi. Valinta on sinun.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   6.3.26 17:09:06

Kaikilla ei vaan persoonat kohtaa eikä mun mielestä sukulaisuus velvoita siihen että tykättäisiin toisista.

Mun toinen veli on sellainen jonka kanssa en ole ikinä ollut ns samalla sivulla. Aivan erilaiset arvot ja koko elämäntyyli. Meillä ei ole ollut koskaan mitään yhteistä puhuttavaa eikä olla edes tekemisissä kuin sen verran että syntymäpäivinä lähetetään viesti "onnea" ja tavataan muutaman kerran vuodessa perhepäivällisillä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.3.26 18:09:31

Tiedoksi tuolle yhdelle tollolle tuolla ylempänä että Suomessa on valtava määrä pienitulosia eläkeläisiä joidem lompakko ei kestä että nuorempi suku pölähtää jouluna syömään ja olettaa että kyllä siellä ruuat on eikä mitään tarvi viedä. Jokainen voi miettiä 2 kertaa minkälaiset tulot on sillä eläkeläisellä ja viedä ruokaa sinne itsekin.

Lähettäjä: toisaalta 
Päivämäärä:   6.3.26 20:00:54

No entäs kun yrität tuoda ja etukäteen kyselet mitä voisi tuoda, ettei vahingossa tule esim. kahta kinkkua. Ja sulla olisi varaa ostaa ja tuoda vaikka koko joulun setti mukanasi. Niin tulee ehdoton kielto että eieieiei, mitään ei saa tuoda, kunhan tulette vain itse! Pari-kolme kertaa vielä sen jälkeen varovasti ehdottelet, että josko mekin tuotais jotain joulupöytään. Melkeinpä suututaan...

Lähettäjä: voijeesus 
Päivämäärä:   6.3.26 21:15:28

"No entäs kun yrität tuoda ja etukäteen kyselet mitä voisi tuoda, ettei vahingossa tule esim. kahta kinkkua. Ja sulla olisi varaa ostaa ja tuoda vaikka koko joulun setti mukanasi. Niin tulee ehdoton kielto että eieieiei, mitään ei saa tuoda, kunhan tulette vain itse! Pari-kolme kertaa vielä sen jälkeen varovasti ehdottelet, että josko mekin tuotais jotain joulupöytään. Melkeinpä suututaan..."

No prkele. Se on sitten sillä lailla teillä.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   7.3.26 00:21:53

Mitä jos yrittäisit olla vähän rennompi. Joo, ymmärrän että sisko ärsyttää. Mutta oma elämäsi olisi helpompaa, kun yrittäisit tulla toimeen, vetäisit henkeä etkä ottaisi itseesi.

Siskosi nauraa röhönaurua. Mitä sitten? Vastaa asiallisesti, että toit mukanasi ruokaa ja yöpymisvarusteet. Mitä sitten jos sisko sille nauraa. Anna nauraa.

Et voi ymmärtää siskosi tapaa elää? Mutta se on hänen tapansa. Anna hänen elää kuten hän haluaa. Sinun ei ole pakko majoittaa häntä luoksesi, mutta jos toiset sukulaiset näin tekevät, sen ei pitäisi kuulua sinulle. Niin kauan kun iäkkäämmät sukulaiset ovat kuitenkin täysissä järjissään, on heidän oma tehtävänsä kieltäytyä antamasta apua. Niin ikävää kuin se onkin, ei ole sinun homma kertoa mihin he saavat rahansa käyttää. Jos he tuhlaavat vähät rahansa siskoonsa, se on heidän asiansa. Turha sinun on ottaa siitä kierroksia.

Jos siskosi pilkkaa harrastuksiasi tms. tekemisiä, vastaa kohteliaasti, että koet tuon tosi epäkohteliaana/ ikävänä käytöksenä. Kerro se muiden kuullen, niin muutkin ymmärtävät, ettet pidä tuollaisesta käytöksestä.

Jos siskolle tai äidillesi on tärkeää että muut tykkää niistä somekuvista, eipä se nyt ole iso vaiva sitä peukkua tai sydäntä klikata, jos kuvia tulee somessa vastaan. Pääset itse paljon helpommalla, kun et mieti asiaa se syvällisemmin.

Voi olla että siskosi jopa olisi mukavampi sinua kohtaan, jos sinä osaisit olla hyväksyvämpi häntä kohtaan. En väitä että siskosi kuulostaisi mitenkään kivalta ihmiseltä. Mutta kannattaa yrittää ymmärtää häntä. Hänellä on selvästi elämänhallinnassa ongelmia ja se voi aiheuttaa kateutta ja sitä kautta ilkeyttä. Jos sitten itse olet nihkeä ja töykeä häntä kohtaan, se voi vaan pahentaa tilannetta, koska olet siskon silmissä ylimielinen ja "luulet olevasi parempi". Jos sen sijaan olet ystävällinen (vaikka olisitkin etäinen) ja osoitat huomiota ja hyväksyntää pienillä jutuilla, esm. sometykkäyksillä, saattaa siskokin olla mukavampi sinua kohtaan.

Et hyödy mitään siitä että kihiset kiukusta siskoa kohtaan ja puutut asioihin, jotka ei oikeastaan edes sinulle kuulu (kuten siskon majoittuminen). Sillä aiheutat haittaa vaan itsellesi. Mutta jos olet ystävällisempi, saatat jopa saada aikaan jotain hyvää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.