|
Lähettäjä: ll
Päivämäärä: 6.3.26 13:15:03
Paljon puhutaan että lihaa kulutetaan liikaa nykypäivänä. Suuri syy siihenhän on se, että lihaa on "liian" helposti saatavilla. Niin paljon kuin haluaa vuoden jokaisena päivänä. Lihan "arvostus" on kaukana siitä mitä se oli sata vuotta sitten.
Olen itse ajatellut, että jokapäiväistä lihan käyttöä voisi vähentää. Haluaisin ostaa vähemmän ja laadukkaammin. Meilläkin on lähellä mm. wangus (wagu x angus) sekä kyyttötila, vuohitila jne. Rekoa ei "maalta" löydy. Mutta se päivittäinen kanasuikaleitten ja jauhelihan ostaminen tuntuu tyhmältä.
Tässä kun kevään hyötykasvipuutarhaa suunnitellessa tuli taas katsottua Tanskalaista maajussia, tuli semmoinen ajatus, että mitä jos meidän kuuluisikin syödä lihaa sen verran, kuin pystyisimme itse tuottamaan. Frankhan laittaa aina sillontällön jonkun naudan lihoiksi ja syksymmällä muutaman lampaan. Lihat menevät pakkaseen.
Lihanaudasta saa n.200kg syötävää lihaa. Jos annosmäärä olisi suosiellun 100g, saatavia aterioita olisi 2000 (ympäripyöreää teoriaa, huomioimatta eri laatuja) ja sama määrä lampaalle 200 annosta, sialle noin 650 ateriaa. Nämähän ovat toki isoja lukuja ja jos asiaa katsoo näin, niin nopeasti ajateltuna ajattelee ettei syökään itse liikaa lihaa? Jos kaikki ateriamäärät jakaisi nelihenkiselle perheelle, ympäripyöreästi voitaisiin vuodessa syödä 500 nautaillallista, 160 sikaillallista ja 50 lammasillallista.
Mutta hyvä esimerkki on broilerin kulutus (mikä nyt ei muutenkaan ole eettistä). Jos vertaa sitä, kuinka monta suikale tai rintafilepakettia vuodessa kaupasta kiikuttaa, vs. se kuinka monta kanaa teurastaisi vuodessa, olisi ostettua lihaa aivan liikaa. Oikeampi määrä olisi se, kuinka monta nyt ikinä kesän jälkeen syksyllä "pataan" laittaisi.
Eli mitä tässä sitten pitäisi muuttaa? Jos nyt ajattelisi niin, että naudan jauhelihan vaihtaisi eri ruhonosiin vaihdellen ja mahdollisuuksien mukaan muualta kuin ruokakaupasta ostamiseen ja söisi enemmän muitakin lihoja kuin nautaa ja broileria (ehdottomasti vähentää) ja erityisesti useampien nauta/broileri aterioiden vaihtaminen esim. kalaan kannattaisi. Nytkin toki on viimekesänä tullutta kuhaa, haukea yms. pakkasessa, mutta siellä ne on ollut puoli vuotta, kun helpompaa on unohtaa ne sinne ja mennä kaupasta hakemaan broileria..
Sitten voisi miettiä, kuinka monta lihatonta tai vähälihaista ateriaa "suostuisi" syömään viikossa. Syön usein etätöissä lounaaksi pinaattikeittoa ja pari munaa, mutta pinaattikeiton lisäksi (tai täysin lihattomia) ruokia on melko vähän listalla. Joskus harvoin tulee tehtyä tulista papusoppaa (siihenkin lisätty chorizoa), paahdettua tomaattikeittoa, kasvissosekeittoa, uunifetapastaa (maitotuotteita en huomioi) mutta mitään muuta täysin lihatonta ei tule edes mieleen. Mitään tofuja ja soijarouheita en aio ottaa ruokavalioon. Ehdotuksia saa antaa.
|