Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hääjuhlan etiketti, puheet?

Lähettäjä: Miten? 
Päivämäärä:   5.3.26 11:04:25

Poikani vihitään siviilisti morsiamen kotipaikkakunnalla, hääjuhla vihkipaikalla. Morsiamen isä tvallisesti kai on juhlien isäntä ja pitää myös puheen parille, mutta hän on menehtynyt.
Puolisoni, sulhasen isä siis, ei osaa eikä halua pitää puhetta, voisinkohan minä?
On kokemusta puheista mm. muistotilaisuuksissa.
Pyydänkö itse puheenvuoron ja missä kohtaa, vai antaako joku puheenvuoron? Kuka? Bestman on täysin kokematon tampio näissä tilanteissa.

Re: Hääjuhlan etiketti, puheet?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   5.3.26 11:10:20

Ei meillä ainakaan isäni pitänyt puhetta kun ei halunnut ja en todellakaan ketään siihen pakota. Eikä hän myöskään mikään isäntä ollut, sai olla ihan täysin vieras juhlissa. Katso, bestman ja muutama muu kaveri oli sitä varten että hoitivat asioita ja näistä oltiin enemmän kuin kiitollisia heille.

Meillä vain bestman piti puheen, jossain vaiheessa ruokailun jälkeen nousi seisomaan ja kilisytti lasia ja kaikki tajusivat hiljentyä ja bestman piti puheensa. Bestman itse hallitsi musiikkia niin se nyt oli yksi merkki että jotain tapahtuu kun musiikki loppui :D piti puheen loppuun ja ihan pieni hetki seurattiin että nousisiko joku muu, ei noussut joten musiikki takaisin päälle. Oli siis sellainen taustamusiikki tässä kohtaa, oikein kiva.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   5.3.26 11:11:57

Pidä ihmeessä! Tyylejä on erilaisia, eikä se ole niin tarkkaa enää. Minusta olisi hieno, että pitäisit lapselle puheen.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   5.3.26 11:36:22

Ei nykyään ole enää mitään sellaista täysin vakiintunutta kaavaa. Eli ihan hääpari itse päättää, miten juhlansa järjestää ja millä kaavalla mennään. Ei morsiamen isä ole tavallisesti mikään juhlien isäntä, jos näin joskus on ollutkin, niin ei taatusti viimeiseen 30 vuoteen.

Kysy siis hääparilta etukäteen. Kerro että haluat pitää puheen, niin tietävät suunnitella sellaisen ohjelmaan. Tai ehkä haluavat kieltää puheet, niinkin voi käydä, jos halutaan epämuodolliset ja rennot juhlat.

Älä pidä yllätyspuhetta.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   5.3.26 11:41:44

"Morsiamen isä tvallisesti kai on juhlien isäntä ja pitää myös puheen parille"

Eipä ole tainnut yksissäkään häissä, joissa olen ollut, tällaista tapahtua. Sitäpaitsi jos hääpari itse järjestää häänsä, niinkuin usein on, ei kummankaan isäpappa mikään isäntä edes ole tai äitimuori emäntä.

Lähettäjä: pliu 
Päivämäärä:   5.3.26 12:51:21

Harvemmin tosiaan nykypäiänä morsiamen isä enää mikään varsinainen häiden isäntä on.

Omissa häissäni puheen pitivät:
-morsiamen (minun) isä
-sulhasen isä
-morsiamen äiti
-morsian
-kaasot
-best man taisi sanoa pari sanaa myös

Meillä on varsin puheita pitävä suku :D

Olen ollut myös kaaso monta kertaa, ja aina pitänyt puheen joko yksin tai muiden kaasojen kanssa. Best man on yleensä pitänyt myös puheen ja usein myös hääparin vanhemmista joku / jotkut. Joskus myös mummot, vaarit, kummisedät tai muut vaan, joilla on ollut jotain sanottavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.