Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen opetus ajoon, vinkkejä?

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   5.3.26 09:59:48

Tuli ostettua maastokuljettimeksi sh-ruuna jolla on ajotaustaa mutta ei nyt pariin vuoteen ajettu. On ollut aikaisemmin rauhallinen ja kiltti ajaa, liikennevarma jne. Miten lähtisitte opettamaan hevosta uudelleen ajotouhuun? Olen ajanut lähinnä vain poneilla mutta on saatavilla kokenut kaveri ainakin alkuun. Alkuun pulkkaa perään tai lötköt irtoaisat vai miten?

Re: Hevosen opetus ajoon, vinkkejä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.3.26 10:07:58

Ei kerran kunnolla opetettua hevosta tarvitse opettaa uudestaan. Mahdollisimman samanlaisilla varusteilla kuin aiemminkin on ajettu ja lenkille. Alkuun ehkä kannattaa mennä vain käyntiä, jos kuski on tottumaton.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   5.3.26 10:10:36

Mun hevosella oli viiden vuoden tauko ajohommista. Ei sitä tarvinnu opettaa, kärryt perään ja menoks.

Lähettäjä: Joo. 
Päivämäärä:   5.3.26 10:10:51

Mä ehkä ajaisin kerran perästä,kaveri mukana. Jos toimii moitteetta,kärryt perään ja kaveri varuiksi liinan päässä mukaan. Samat varusteet kuin ennenkin ja ehkä potkuremmi varuiksi. Ja tosiaan käyntiä eka lenkki.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.3.26 10:11:35

Anteeksi mitä?

Ei sitä hevosta tarvi opettaa ajolle. Ei hevosen "ajotietokone" nollaudu vaikka sillä olisi useampien vuosien tauko välissä! Jos hevonen on ollut siivo ja toimiva ajaa, se on sitä nytkin - toki voi olla ensimmäisillä lenkeillä intopiukeana. Sen sijaan puolivaarallista ryöhääjää ei ole mitään järkeä laittaa valjaisiin harrastelijan toimesta.

Hevonen aisoihin ja menoksi! Pulkat ja muut pelleilyt jättäisin ihan ehdottomasti väliin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.3.26 10:13:23

Jos epäilyttää, voi ohjasajaa kerran-pari ennen kuin laittaa kärryt perään.

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   5.3.26 10:24:41

Jos olet varma, että hevonen on ollut aiemmin hyvä ajaa, ei muuta kuin kärryt perään ja lenkille. Ei aiemmin hyvin toiminutta hevosta tarvitse opettaa uudelleen ajoon. Varmuuden vuoksi kaveri mukaan kärryille istumaan ja vaikka liina mukaan, ehkä potkuremmikin, eikä suoraan pahimman liikenneruuhkan sekaan. Muuten ajoa vain.

Minulla oli molemmat hevoset 8 vuotta ajamatta, kun asutin niitä tallilla, jossa ei ollut ajomaastoja ja myin ajovehkeetkin pois. Muutettiin tallille, jossa pystyy ajamaan, ja otin kummatkin taas ajoon. Ihan perusjärkeviä hevosia, kummallakaan mitään ongelmaa. Toimivat kuin ei taukoa olisi ollutkaan. Minulla oli toki satavarma tieto, että ovat hyväajoisia, kun olin niitä itse viimeksi ajanut.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   5.3.26 10:59:21

Jos itseäsi pelottaa etkä tiedä mitä teet niin pyydä vaikka pari raviharrastajaa kokeilemaan ensin kerran tai kaksi että hevonen varmasti toimii.

Ei sitä tarvitse uudelleen opettaa pikku tauon jälkeen mutta kaikkien turvallisuutta ajatellen kokeneet kuskit testaamaan että on sitä mitä pitää.

Päivämäärä:   5.3.26 11:00:44

Ei ole mitään tarvetta opettaa uudelleen.

Lähettäjä: apuja 
Päivämäärä:   5.3.26 11:02:28

On ihan varma luotettava tieto millainen hevonen on ollut aikaisemmin. Kokenut kaveri on saatavilla avuksi ja henkiseksi tueksi. Maastot hyvät, ei ole autoliikennettä juurikaan. Uskaltaisi siis lähteä heti liikkeelle kaverin kanssa?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   5.3.26 11:04:02

Samaa sanon kuin muut, kärryt perään ja lenkille jos kerran taustat on selvitetty (eli tiedät että toimii). Ota joku ravitaustainen kaveri ekalle lenkille mukaan, antaa ajo-ohjeet.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.3.26 11:06:06

Potkuremmin kanssa kannattaa muistaa että se voi provosoida hevosta. Jos hevonen on liikkunut koko ajan normaalisti selästä, eikä se ole tavannut pylläytellä ennenkään, jättäisin potkuremmin laittamatta. Ennemmin vaikka turvaköysi aisasta toiseen.

Kaveri mukaan ja menoksi, ei se sen kummempaa ole. Laitoin vastikään aisoihin hyvän tovin ajamatta olleen hevosen ja ihan samanlainen täyskymppi se oli kuin aina ennenkin. Siitä huolimatta että ensimmäisellä yrittämällä rengas räjähti varsin äänekkäästi parin sadan metrin jälkeen ;)

Päivämäärä:   5.3.26 11:26:53

Jos aiemmin ei ole ollut ongelmia, niin miksi ihmeessä se pitäisi opettaa uudelleen?

Kärryt perään ja menoksi. Jos alat jotain sössöttää ja namittaa niin saat hevosesta vain vaikean, koska se ei tajua yhtään mitään, kun sinä et osaa.

Anna osaavan hevosen opettaa sinua ja nauti kärryillä istumisesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.