Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ihminen lamaantuu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.26 17:59:57

Miksi jotkut ihmiset lamaantuvat pelkotilassa? Eikö biologisesti voisi ajatella tämän olevan vaarallista jos peto hyökkää kimppuun ja ihminen lamaantuu siitä? Vai onko sitten kauan sitten lamaantuneet yksilöt sitten olleet ne jotka pedon suuhun helpommin sitten jäikin? Olen kuullut että vuohilla on yleistä myös lamaantua kaatumalla säikähtäessään?

Re: Miksi ihminen lamaantuu

Lähettäjä: Tuplapiste 
Päivämäärä:   4.3.26 18:13:41

Se on hyvä vaihtoehto jos karhu hyökkää.
Ihmispedon käsistäkin on jotkut selvinneet hengissä tekeytymällä kuolleeksi.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   4.3.26 18:14:30

Et oo kuullut hermoston toiminnasta?

Äkillisessä pelko/hätä/stressitilanteessa hermosto päättää ihmisen puolesta, kannattaako paeta, taistella, leikkiä kuollutta vai miellyttää/ mukautua.

Se, minkä tavan hermosto valitsee, riippuu aiemmasta kokemus/ traumahistoriasta. Yleensä se valitsee tavan jolla on ennenkin jääty henkiin ja selvitty.

Päivämäärä:   4.3.26 18:26:34

Mieti myös eläimiä, vaikka kaneja. Kun jähmettyy paikalleen, peto ei ehkä näe.
Mieti ihmistä joka näkee sapelihammastiikerin. Ei kannata yrittää paeta, sen vaisto pistää sen jahtaamaan. Ehkä jos pysyt paikallaan, jähmetyt, se menee ohi. Tai ehk joku muu on onnettomampi ja sen aivot arpoo sille ratkaisuksi juoksemisen, jolloin sinä selviät.
Kuollutta esittävät on sitten vielä askel pidemmälle.

Aivoja ei kiinnosta se, miten toivut kokemastasi, jos ajattelet vaikka lamaantuvaa raiskauksen uhria. Aivoja ei kiinnosta se, että ennen raiskauslain uudistusta se katsottiin suostumukseksi jos et tapellut kaikin keinoin vastaan, ja siispä raiskausta ei tapahtunut. Aivoja kiinnostaa vain että selviät, ja useissa tilanteissa lamaantuminen on paras tapa selvitä.

Lähettäjä: Rek 
Päivämäärä:   4.3.26 18:37:22

Se on tietyt prosentit ihmisistä, jotka hätääntyy, lamaantuu tai toimii. Etukäteen ei tiedä, ennen kuin näkee mitä oikeasti tapahtuu. Itse biologialle ei voi oikein mitään muuta kuin harjoitella. Käytännössä mahdollisuuksia toimintaan parantaa ihan koulutuksin. Ei helppoa, mutta mahdollista.

Itse olen saanut turvallisuuskoulutusta.

Olen huomannut haastavissa tilanteissa olevani toimintakykyinen ja pätevä johtamaan tilanteita. En siksi, että olisin erityisen hyvä vaan siksi, että minulla on sellainen biologia.

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   4.3.26 18:44:15

Sitten kun joudut oikeasti vastatusten kuoleman kanssa yksin, niin että henki on sekunneista kiinni, voi olla että hermostosi valitsee ihan jotain muuta kuin kuvittelet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.26 19:22:17

Mä oon tällanen lamaantuja ja jäätyjä, ja se reaktio ei vaadi ees mitään oikeasti hengenvaarallista vaan tapahtuu ihan kaikissa yllättävissä tilanteissa.

Voin kertoa että n. puolessa näistä tilanteista se on pelastanut minut pahempaan lopputulokseen johtavilta ratkaisuilta, ja noh, lopuissa tapauksista on sit käynytkin vähän huonommin (esim. ette uskois mikä määrä ihmisiä käyttää lamaantujia kaikin tavoin hyväkseen ilman tunnontuskia).

Summa summarum, tämä ominaisuus on pitänyt minut hengissä mutta tehnyt elämästäni sellaista, että toivoisin etten olisi :'D

Päivämäärä:   4.3.26 19:29:54

"Summa summarum, tämä ominaisuus on pitänyt minut hengissä mutta tehnyt elämästäni sellaista, että toivoisin etten olisi :'D"

Tismalleen sama kokemus. Valitettavasti aivoja ei kiinnosta sellaiset jälkikäteen tulevat seuraukset, eikä se vaikka miten kehon lamaantuessa kuvainnollisesti hakkaisit nyrkeillä seinään että päästäkää minut takaisin kehoon täältä, haluan kyetä toimimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.