Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sijoittaako kukaan indekseihin?

Lähettäjä: TS 
Päivämäärä:   3.3.26 10:51:01

Olen sijoittanut 10 vuotta suoriin osakkeisiin ja hyvin nämäkin ovat tuottaneet, mutta tässä on se ikävä puoli, että osingot tulevat vuosittain tilille ja siitä joutuu maksamaan sen 30% veroa aina pois, vaikka ko. osinkoa ei tarvitsikaan käyttöön.

Nyt olen tutkinut tuota indeksi sijoittamista. Esim. maailma indeksi on tuottanut viimeisen 10 vuotta liki 10% / vuosi keskiarvolla. Tuo korkoa korolle tuplaa pääoman reilusti alle 10 vuodessa ja ei tarvitsisi seurata mitään kursseja yms. Maailma indeksi pitää sisällää vissiin jopa tuhansia yrityksiä ympäri maailmaa, joten hajautus olisi erinomaisella tasolla.

Itse kysymykseen. Onko täällä indeksisijoittajia. Miten on tuotot menneet pitemmällä ajalla. Kuluthan noissa on edulliset ja sijoittamisesta tai nostamisesta pankki ei peri kulua. Kiinnostaa.

Re: Sijoittaako kukaan indekseihin?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.3.26 10:54:24

Mulla on on paljon hajautettuja indeksejä. Salkku on niiden suhteen plussalla +57 % tällä hetkellä. Pitkällä aikavälillä ovat tuottaneet hyvin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.26 11:00:53

Sijoitan molempiin, tosin varsin uutena sijoittajana, eli kovin pitkän aikavälin omakohtaista dataa ei ole tarjolla. Suoriin osakkeisiin sijoittamalla äärimmäisen harva kykenee peittoamaan indeksin, eli se kannattaa kyllä käytännössä aina. Samoin hajautus tulee automaattisesti, mikä on myös kätevää. Viiden vuoden aikajaksolla katsottuna indeksillä on historiallisesti katsottuna jäänyt käytännössä aina voitolle.

Itse sijoitan suurimman osan indekseihin (tällä hetkellä Suomeen, Eurooppaan ja maailmanindeksiin) ja pienen osan suoriin osakkeisiin. Osakkeissa on kiva, kun ne osingot tosiaan tulevat vuosittain, sitä on hauska seurata ja kertyneet rahat sijoittaa uudelleen. Se on minulle sijoittajana motivoivaa, joten siksi näin.

Kannattaa myös vertailla indeksirahastojen kuluja, ne voivat joissain rahastoissa olla aika suolaisia ja syödä voittoja paljonkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.26 11:03:29

Mikä taho rakentaa indeksirahastot, ja pysyykö yksittäisen rahaston sisältö muuttumattomana?

Päivämäärä:   3.3.26 11:05:57

Mutta hyödyttääkö tuo sijoittaa Eurooppaan ja Suomeen vielä erikseen, jos maailmanindeksi sijoittaa jo joka puolelle? Eikö maailmanindeksillä tule jo itsessään se hajautus tehtyä?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.3.26 11:07:37

OP masilma indeksi on ollut vuosia, menee joka kk pikku summa rahaa lisää, näyttäisi olevan nyt +60,08 %.

Päivämäärä:   3.3.26 11:09:04

"OP masilma indeksi on ollut vuosia, menee joka kk pikku summa rahaa lisää, näyttäisi olevan nyt +60,08 %."

Monta vuotta olet sijoittanut?

Päivämäärä:   3.3.26 11:10:19

Maailmanindeksejä on monenlaisia, kannattaa tutustua oman kohteen sisältöön. Maailmanindeksit ovat kuitenkin aika usein (omalla rauhallisella kokemuksellani) kohtalaisen USA-painotteisia. Etenkin jos ovat esimerkiksi teknologiapainotteisia.

Rahastoja hallinnoi määritelty sijoittaja(t), jotka myös myyvät ja ostavat osakkeita ja joukkovelkakirjoja yms. Eivät siis pysy muuttumattomina. Mutta näiden sisältöön pääsee kyllä tutustumaan ja katsomaan mitä siellä salkussa on.

Päivämäärä:   3.3.26 11:11:02

Rajallisella, ei rauhallisella :'D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.26 11:16:13

Onko kaikki indeksit yhtä luotettavia, vai onko jokin tietty ryhmä / rahasto erityisen luotettava?

Päivämäärä:   3.3.26 11:23:58

OP-Maailma indeksiä minäkin harkitsen. Tuotto ollut 153% vuodesta 2017 lähtien. Monta kriisiä ollut jo tänä aikana. Korona, Ukrainan sota yms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.