|
Lähettäjä: :V
Päivämäärä: 1.3.26 17:01:09
Onko täällä muita, joilla on (ollut) jonkinlaista alemmuuskompleksia opinnoissa? Aloitin yamk:n vuodenvaihteessa ja aihe kiinnostaa hirveästi, mutta toisaalta ahdistaa. Muut ovat ns. alan ihmisiä ja heillä on paljon käytännön kokemusta ja osaamista, minulla taas on sama pohjakoulutus kuin heillä mutta olen tehnyt aika erilaisia töitä. En siis tiedä aiheesta läheskään niin paljon kuin he. Koetan kyllä ehtiä lukemaan alaan liittyvistä asioista myös opiskelun ulkopuolella, mutta minulla on vielä piiiitkä matka siihen, että voisin sanoa oikeasti ymmärtäväni aiheesta jotain.
Olen miettinyt jopa sitä, että kannattaako minun käydä tätä koulua loppuun. Jos en pääsekään hyödyntämään oppimaani työelämässä tai pääsisin, mutta en osaakaan tarpeeksi.
Luen opettajien diat huolella ja tutkin heidän antamiaan lähteitä, mutta tuntuu jotenkin toivottomalta, kun tietoa on olemassa _niin paljon_ ja kaikki pitäisi sisäistää. Ympärillä on valtavat kasat tietoa ja minulla vain pieni teelusikka, jolla yritän sitä syödä. :D Ei koskaan tule sellaista tunnetta, että nyt minä ymmärrän tästä jotain. Kärsin tästä samasta jo amk-opinnoissa aikanaan ja silloin alisuoriuduin vahvasti, kun tuntui että en oikeasti sisäistä asioita vaikka kuinka opiskelen. Teen kaikkeni ettei nyt kävisi samoin, mutta pelkään että valmistumisenkin jälkeen jää sellainen olo etten tiedä mistään mitään.
|