Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pisa kaatuu? Koulutustaso laskenut.

Lähettäjä: Ontääki 
Päivämäärä:   1.3.26 10:59:25

Nuori nainen HM ohjelmassa, INSSI EIKÄ TIENNYT MITTÄÄN..
Nykytaso on tätä. Skipataan yleissivistys monen osalta ja yleistieto. Surkeeta
Nukutaan ei kiinnostavat aineet läpi. Pisaa lirittää. Oon huomannu sen ite tuntiopettajana. Edelleen peruskoulun jälkeen pitää jatkaa seuraavilla asteilla kännykkäkieltoa. Näin on ruåtsalainen, ettei juna mee ohi..Se on fakta, että Suomi on taloudessa sijoilla 20+ sano Kauppalehtikin. Ennen oltiin Top10. Liikasäästlt ei vie oikeaan suuntaan, vaan oppi ja terveyserot kasvaa.

Re: Pisa kaatuu? Koulutustaso laskenut.

Lähettäjä: Hwwhw 
Päivämäärä:   1.3.26 11:00:42

Toivottavasti et ole oikeasti opettaja, kun et osaa kirjoittaa yhtään itsekään.

Lähettäjä: Asiaa 
Päivämäärä:   1.3.26 11:02:05

Sama koskee koulutustasoa Suomessa, nyt ollaan maailmancupin pisteillä ennen jopa mitaleilla, ero on iso, mutta ei mahoton. Pisa suoraksi, Suomi huipulle!

Lähettäjä: Kotimaaensin 
Päivämäärä:   1.3.26 11:04:15

Lakaistaan kotimaan teemoja vaan lisää maton alle juu..kreikkalaisuus kuttuu, eikä se oo mitteen filosofijuttuu.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   1.3.26 11:39:30

Jos aloittaja on opettaja tuolla ulosannilla, minä olen kirjallisuuden nobelisti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.26 11:40:21

Uusi oppilasaines on mitä on.

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   1.3.26 11:53:59

"Lähettäjä: Hwwhw
Päivämäärä: 1.3.26 11:00:42

Toivottavasti et ole oikeasti opettaja, kun et osaa kirjoittaa yhtään itsekään."

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   1.3.26 12:15:21

Tämä laskeva trendi on ollut jo noin 20 vuotta tiedossa, se on vaan kiihtynyt. Peruskoulusta saapuvista noin 20% on niitä, jotka eivät osaa riittävissä määrin lukea ja laskea. Toisen asteen koulutus ei käytännössä onnistu tai sitten sitä helpotetaan ja päästetään armosta läpi.

Päättäjillämme on suuri tavoite nostaa korkeakoulutettujen määrä 50% 2030-luvulla, mutta peruskoulun oppimistulokset kertovat sitä, että korkeakoulutettujen määrä tulee mieluummin laskemaan. Ei mitkään aloituspaikkojen yms. lisäämiset mitään auta, jos opiskelijoilla ei ole valmiuksia korkeakoulutukseen. Olen kuullut, että taso ja vaatimukset olisivat kauttaaltaan korkeakoulutuksessa laskeneet, opiskelijoiden heikon tason takia, mutta ketä se palvelee, että sieltä tulee hienoilla titteleillä porukkaa, mutta osaaminen on ammattikoulun tasoa?

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   1.3.26 12:32:45

Voisin vielä todeta mm. ammattikorkeakoulun tilanteesta, mitä olen kuullut. Olin noin puoli vuotta sitten yhdessä tilaisuudessa ja lounaalla samassa pöydässä sattui istumaan henkilö, joka on opettanut omien sanojensa mukaan 25 vuotta Amk:ssa insinööriopiskelijoille matematiikkaa.

Hän kertoi, että jos hän nyt laittaisi opiskelijoille samat kokeet eteen, kuin 25 vuotta sitten laittoi, niin hänen mukaansa max 50% pääsisi niistä läpi. Nykyään kuulemma noin 50% aloittavista joutuu aloittamaan opiskelut jollain kertauskurssilla, jossa kerrataan peruskoulun aikaisia asioita. Tämä siis sen takia, että itse insinöörimatikassa päästäisiin alkuun. Tästä huolimatta läheskään kaikki ei pääse edes alkuun ja keskeyttävät lopulta opiskelut osaamattomuuteen.

Kyllä tämä kertoo siitä, että aikaisemmilla opiskeluasteilla ei ole tehty tai opittu tarpeeksi. Ihmettelen, että miksi Amk:n pääsykokeet ovat sitten tehty niin, että sinne pääsee läpi osaamattomat. Olisiko sen takia, että jos pääsykokeet olisivat vaikeammat, niin opiskelijoita ei yksinkertaisesti riittäisi?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.