|
Lähettäjä: $$
Päivämäärä: 1.3.26 12:32:45
Voisin vielä todeta mm. ammattikorkeakoulun tilanteesta, mitä olen kuullut. Olin noin puoli vuotta sitten yhdessä tilaisuudessa ja lounaalla samassa pöydässä sattui istumaan henkilö, joka on opettanut omien sanojensa mukaan 25 vuotta Amk:ssa insinööriopiskelijoille matematiikkaa.
Hän kertoi, että jos hän nyt laittaisi opiskelijoille samat kokeet eteen, kuin 25 vuotta sitten laittoi, niin hänen mukaansa max 50% pääsisi niistä läpi. Nykyään kuulemma noin 50% aloittavista joutuu aloittamaan opiskelut jollain kertauskurssilla, jossa kerrataan peruskoulun aikaisia asioita. Tämä siis sen takia, että itse insinöörimatikassa päästäisiin alkuun. Tästä huolimatta läheskään kaikki ei pääse edes alkuun ja keskeyttävät lopulta opiskelut osaamattomuuteen.
Kyllä tämä kertoo siitä, että aikaisemmilla opiskeluasteilla ei ole tehty tai opittu tarpeeksi. Ihmettelen, että miksi Amk:n pääsykokeet ovat sitten tehty niin, että sinne pääsee läpi osaamattomat. Olisiko sen takia, että jos pääsykokeet olisivat vaikeammat, niin opiskelijoita ei yksinkertaisesti riittäisi?
|