Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Magneettikuvaus ilman lähetettä

Lähettäjä: Wiwi 
Päivämäärä:   28.2.26 13:32:47

Oletko käynyt esimerkiksi magneettikuvauksessa ilman lähetettä? Jos vaikka et ole saanut omalta lääkäriltä lähetettä, mutta haluaisit kuitenkin käydä kuvantamisessa syystä x.

Esim Synlabilla saa melko edullisesti magneettikuvan ilman lähetettä, mutta katsooko lääkärit pahalla jos käy ilman, että he kokevat sen tarpeelliseksi. Varsinkin jos kuvantamisesta vaikka löytyy jotain ja radiologin tehtävä on viedä asia eteenpäin hoitavalle taholle.

Mulla on tosi sekavat ajatukset tästä, koska tällaista palvelua tarjotaan, eli kukaan ei kiellä menemästä, mutta kuitenkin saa käsityksen että lääkärit paheksuu että kuka vaan voi mennä huvikseen (mulla ei siis olis ihan vaan huvikseen) magneettikuvaan.

Mitä ajatuksia?

Re: Magneettikuvaus ilman lähetettä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.26 13:34:14

Tuskin paheksuvat, etenkin jos sieltä tulee löydäksiä. Kannattaa vaan pitää mielessä että kenestä tahansa löytyy tarpeeksi laajoissa tutkimuksissa vaikka mitä vikaa, ja kaikelle ei kannata tehdä mitään.

Sinulla on varmaan joku syy epäillä vikoja ja hakeutua tietyn alueen kuvauksiin?

Päivämäärä:   28.2.26 13:51:39

"Sinulla on varmaan joku syy epäillä vikoja ja hakeutua tietyn alueen kuvauksiin?"

Kyllä, kävin gynellä pari viikkoa sitten endometrioosiepäilyn takia ja ultrassa näkyi kohdun takana kirkastumia jotka sopivat endoon joten 'määrittämätön endometrioosi' diagnoosi tuli ja hoitona minipillerit.

Mulla on kuitenkin diagnosoitu ibs, koska mitään ei ole löytynyt oireiden syyksi ja nyt mietin voiko ibs oireet johtua endosta mikäli sitä on syvemmällä eli vatsakalvolla ja suolistossa. Syvä endometrioosi on mahdollista (ei aina) nähdä magneettikuvassa.

Gyne sanoi että magneettikuvaus ja tähystysleikkaus tehdään vasta kun mikään lääkitys ei auta ja kivut on infernaaliset ja suunnitellaan leikkausta.

Mutta haluaisin oman mielenrauhan kannalta käydä magneettikuvassa ja mikäli endoa esim. suolistossa näkyisi niin jo se riittäisi minulle. Tieto siitä että se mahdollisesti aiheuttaa suolisto-oireet ja elämäni ei olisi enää niin epätietoista ja onnetonta. Ja muutenkin se vahvistaisi endometrioosin mikäli siellä jotain näkyy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.2.26 14:10:54

Olen käynyt magneetissa ilman lähettä, mutta minua ei voisi vähempää pahalla katsominen kiinnostaa :)

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   28.2.26 14:14:50

Ei sitä pahalla katsota! Sitä varten se palvelu on ostettavissa, että saa myös ilman lähetettä kuviin mennä.

Päivämäärä:   28.2.26 14:18:15

Jotkut lääkärit toki paheksuvat, heitä on olemassa. Ne ei vaan ole kovin mukavia lääkäreitä muutenkaan, ja tuskin auttaisivat vaikkei kuvia olisikaan. Ne on juuri niitä jotka vähättelevät oireita.

Sinä elät kehossasi, sinä kärsit oireesi, on sinun oikeutesi pyrkiä selvittämään mistä on kyse. Jokainen hyvä lääkäri kyllä ymmärtää sen että potilas haluaa tietoa ja ratkaisuja. Ja nykyään tuntuu että uudemmat lääkärit on todella hyviä ja mukavia! Selvästi koulutuksessa on tapahtunut joku muutos.

Toivottavasti se magneettikuvaus kertoo sinulle jotain, ja toivottavasti saat sen avulla hoitoa. En todella usko että se voi satuttaa sinua jos lompakko sen kestää.

Lähettäjä: Fiu 
Päivämäärä:   28.2.26 14:18:21

Kävitkö yksityisellä vai julkisella gynellä? Yksityiseltä kyllä aina saa lähetteen jos pyytää ja on edes jonkinlainen syy tehdä ko. tutkimus. Heille kelpaa raha.

Päivämäärä:   28.2.26 14:22:11

"mutta katsooko lääkärit pahalla jos käy ilman, että he kokevat sen tarpeelliseksi."

Kun nyt mietit omaa terveyttäsi ja omaa kehoasi niin mitä väliä sillä olisi vaikka joku lääkäri "katsoisi pahalla"? Ihan siis oikeasti kun asiaa mietit.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   28.2.26 14:37:05

Olen käynyt omakustannemagneetissa. Ei löytynyt mitään erityistä joten ei tarvinnut viedä asiaa eteenpäin.

Julkisella katsotaan kyllä pahalla jos haluaa, että kaikenlaisia omakustannemagneeteissa löytyneitä maksakystia pitäisi tutkia lisää. Aiheesta on ollut paljon kannanottoja julkisuudessa.

Päivämäärä:   28.2.26 14:40:09

Kiitos kun puhutte mulle järkeä!! Epäilykseni vain kasvoivat kun Synlabin asiakaspalvelustakin sain vähän nuivan vastaanoton tälle asialleni mutta kuitenkin totesi loppuun että "mutta eihän kukaan kiellä kuvantamisessa käymistä". Hän oli ollut radiologiin yhteydessä erääseen kysymykseeni liittyen ja sai radiologin puheetkin kuulostamaan siltä että ei olisi ihan tarpeellinen kuvaus. Mutta eiköhän heille kuitenkin raha kelpaa :D

Kävin yksityisellä (Mehiläinen) gynellä mutta en tiedä mihin hän olisi lähetteen kirjoittanut mikäli olisi sen nähnyt tarpeelliseksi koska Mehiläisellä on sen verran kalliimpi magneettikuvaus että sinne en kyllä olisi mennyt. Olisikohan lähete mennyt julkiselle puolelle? Sillonhan he ei edes rahaa siitä saa joten mitäpä sitä lähetettä kirjoittamaan :D

Työterveyteen meillä ei kuulu nämä asiat ja julkiselle yritin varata soittoaikaa omalle lääkärille mutta ei ollut aikoja vapaana. Vissiin vähän ruuhkaista täällä päin.

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   28.2.26 14:51:28

Minä kävin Visio Magneetissa Espoossa jossa oli erinomainen asiakaspalvelu eikä mitään nihkeyttä. Sitä en tiedä onko heillä toimipisteitä muualla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.