Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylimääräinen lainanlyhennys pankille

Lähettäjä: Hgfder 
Päivämäärä:   28.2.26 10:44:44

Jos haluan lyhentää jo olemassa olevaa asuntolainaa kerralla vaikkapa 5000€, niin ottaako pankki tuosta jotain kuluja, ja meneekö tuosta vielä osa korkoihin? En ole vielä kysynyt omalta pankilta miten siellä menee tämä homma, mutta ihan yleisesti kaipaan tietoa, paljonko tuolla 5000:lla laina lyhensi.

Re: Ylimääräinen lainanlyhennys pankille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.2.26 10:52:45

Ylimääräiset lyhennykset ovat yleensä kuluttomia ja kohdistuvat lainan pääomaan eivätkä korkoihin.

Jos siis teet aidosti ylimääräisen lyhennyksen etkä kohdista maksua tuleviin lyhennyksiin.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   28.2.26 10:56:22

Nordeassa asuntolainassa ainakin mulla on lyhennysjousto-ominaisuus. Voin siis vaihtaa maksamaan summaa tuon jousto-osuuden puitteissa kuitenkin niin, että korko pitää aina maksaa. Mulla tuo jousto-osuus on 15 000 e. Sen verran voin jättää lyhentämättömänä eli maksaa vain korot, mutta tuleehan ne tietty myöhemmin maksaa. Voin myös maksaa enemmän lyhennystä muuttamalla summan. Mitä enemmän teen ylimääräisiä lyhennyksiä, sitä suurempi on lyhenevä osuus ja koron osuus pienenee.

Katso sun laina verkkopankissa ja sieltä kohta "tiedot". Sieltä selviää, millaisen lainan olet ottanut. Kannattaa myös miettiä, saisitko isomman tuoton tuolle summallesi sijoittamalla sen, kuin mitä säästät koroissa lyhentämällä.

Lähettäjä: Potku 
Päivämäärä:   28.2.26 11:07:08

Jos olet sen kuukauden koron jo maksanut, ylimääräinen lyhennys lyhentää vain itse lainaa. Riippuu lainastasi, että meneekö ylimääräisestä lyhennyksestä jotain kuluja. Minulla on aina ollut asuntolaina, jossa on ollut joko joku summa tai lyhennyskertojen määrä, joiden tekeminen ylimääräisenä on ollut kulutonta. Tarkista siis oman lainasi tiedot. Jossain pankeissa ylimääräinen lyhennys pitää tehdä asiakaspalvelijan kanssa/kautta, jossain sen voi tehdä itse verkkopankissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.26 11:26:03

Op-äpissä voi lyhentää lainaa koska vain haluamallaan summalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.26 12:22:45

"Jos siis teet aidosti ylimääräisen lyhennyksen etkä kohdista maksua tuleviin lyhennyksiin."

Ei sillä ole väliä lyhennätkö ylimääräisellä 5000 lainaa edestä vai lopusta, lainan pääoma pienenee joka tapauksessa sen 5000 euroa. Ero on vaan se, että lainan lopusta lyhentämällä ylimääräinen lyhennys ei vaikuta mitenkään nyt tuleviin seuraaviin maksueriin,vaan ne pyörivät kuten ennenkin. Jos taas ylimääräisen lyhennyksen kohdistaa lainan eteen, siis tuleviin maksueriin, niin pankki veloittaa seuraavat kuukaudet pelkät lainankorot, koska varsinainen lyhennys on jo etukäteen maksettu. Voit silti näinä kuukausina itse lyhentää lainan pääomaa ihan niin paljon kuin haluat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.