Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran omistajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.26 11:14:05

Jos olette kotona koko päivän, mitä ne koirat tekee siellä silläaikaa? Nukkuu? Huomioitteko koiraa jotenkin vai notkuuko se vaan ?

Re: Koiran omistajat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.2.26 11:24:49

Minä teen pääosin etätöitä kotona. Työhuone on yläkerrassa ja koirat on pääosin alakerrassa. Nukkuvat koko päivän.

Aikuisia koiria en yleensä sen kummemmin huomioi työpäivän aikana, lounastauolla saatetaan joskus käydä pienellä kävelyllä, mutta ei todellakaan joka päivä. Jos on pitkä päivä, niin luonnollisesti päästän jossain kohtaa ainakin käymään ulkona (asutaan ok-talossa) ja kesäaikaan saattavat ollakin välillä ulkona pitkiäkin aikoja.

Vaikka työ tällä hetkellä onkin pääosin etätyötä, ei tulevaisuudesta tiedä. Tilanne saattaa jossain kohtaa muuttua ja minusta on tärkeää, että koirat osaavat olla työpäivät rauhassa ja keskenään. Siksi harvemmin tosiaan otan niitä tänne työhuoneeseen notkumaan, vaan ovat siellä missä olisivat jos olisi toimistolla.

Päivämäärä:   27.2.26 11:26:34

Mikä sen koiran virka niinkuin sit on? Notkua ?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.2.26 11:30:28

No koirat lepäävät työpäivän ajan, kuten jos olisin lähitöissä. Mitä niiden kanssa pitäisi täällä päivisin tehdä?

Koirani ovat aktiivisia harrastuskoiria, joiden kanssa harrastetaan useampaakin lajia ja treenejä on 3-5 kertaa viikossa. Lisäksi ne lenkkeilevät paljon. Elävät varmasti paljon keskivertoa aktiivisempaa elämää.

Päivämäärä:   27.2.26 11:31:44

No sen ymmärrän jos on harrastuskoiria, mut jos se koira on vaan kotona eikä sen kanssa kuin lenkkeillä tyyliin kerran päivässä...ompa tylsää elämää koiralla vaan nukkua

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.2.26 11:37:18

Eli lähitöissä käyvällä ei saa olla koiraa, koska koira joutuu olemaan yksin. Eikä etätöitä tekevällä saa olla koiraa, koska ei ehdi työpäivän aikana viihdyttämään koiraa.

Kenellä siis saa olla koira, juuri eläköityneellä virkeällä ihmisellä?

Lähettäjä: Timma 
Päivämäärä:   27.2.26 11:39:04

"No sen ymmärrän jos on harrastuskoiria, mut jos se koira on vaan kotona eikä sen kanssa kuin lenkkeillä tyyliin kerran päivässä...ompa tylsää elämää koiralla vaan nukkua"

Toivottavasti yhdenkään koiran (joka ei esim. asu maatilalla kulkien omistajan mukana hommissa) elämään ei kuulu vain kerran päivässä lenkki...

Minulla koirat aina levänneet sen ns. työpäivän ajan, aamuisin, töiden jälkeen (myös siis lomilla) ja joskus myös ennen nukkumaan menoa tehdään kunnon lenkit. Yleensä ainakin kaksi kunnon lenkkiä päivässä, joskus kolme. Lisänä sitten pikapissatus.

Toki joskus varsinaisen lenkin sijaan saatetaan tehdä jotakin muuta, jolloin lenkki on lyhyempi. Esim. käydään koirapuistossa tai -rannalla tai kylässä tai treeneissä.

Mutta ihan tavallisia kotikoiria meillä, ei harrasteta (tavoitteellisesti) yhtään mitään.

Koirienhan kuuluukin levätä paljon. Ja kameravalvonnan mukaan lähinnä lepäilleet työpäivän ajan, pentuna saattavat joskus välissä hiukan leikkiä tai aikuisenakin hetken esim. järsiä luuta.

Päivämäärä:   27.2.26 11:46:03

En nyt puhu VAIN työpäivästä, vaan koiran elämästä ihan ylipäätään. Että mikä sen koiran virka yleensä on? Se vaan hengaa kotona ja nukkuu? Itse en omista koiraa niin en tiedä mihin tarpeeseen ne hankitaan? Harrastuskaverin ymmärrän ja jos on himolenkkeilijä. Itse käyn kerran päivässä lenkillä, niin en ymmärrä mitä varten koira hankitaan?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.2.26 11:46:04

"ompa tylsää elämää koiralla vaan nukkua"

Koirat nukkuvat paljon enemmän kuin ihmiset ja tarvitsevat sitä lepoa ihan toisin kuin ihmiset.

Vapaa-ajalla sitten touhutaan koirien kanssa ja ihan jo fyysisesti ollaan läsnä, sekin on sille koiralle "kivaa".

Lähettäjä: Molli 
Päivämäärä:   27.2.26 11:47:40

Koirat lepäävät etätyöpäivinä päivän ihan niin kuin toimistopäivinäkin. Teinit, kun tulevat kotiin, päästävät koirat aidatulle pihalle ulkoilmaan ja ruokkivat ne. Koirien kanssa touhutaan, harrastetaan ja lenkkeilemään työpäivien ulkopuolella. Ihan tyytyväisiltä nuo näyttävät. Koiria kolme, joista yksi aktiiviharrastuskoira, yksi sylimallia oleva pölyhuiska ja yksi kremppojen vuoksi varhaiseläkkeellä oleva entinen harrastuskoira.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.2.26 11:48:38

"En nyt puhu VAIN työpäivästä, vaan koiran elämästä ihan ylipäätään. Että mikä sen koiran virka yleensä on?"

No koiria nyt on työ-, metsästys- tai harrastuskoirista seurakoiriin. Erilaiset rodut sopivat eri käyttötarkoituksiin. Mikä tässä nyt on ihmeellistä??

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.2.26 11:50:17

Koirat joko nukkuu tai leikkivät keskenään, välillä myös minä niiden kanssa leikin.
Lenkillä käydään kolmesti päivässä niin, että yksi lenkki on pitkä ja kaksi lyhempää, sen lisäksi ulkoilevat aidatulla pihalla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.2.26 11:52:34

Koiran kuuluu nukkua 14-20 tuntia vuorokaudessa. Nukkuminen ei ole koiralle tylsää, vaan tärkeää henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta. Toivottavasti kukaan ei revi koiraa lenkkeilemään kun se nukkuu!

Meidän koira käy työpäivän jälkeen noin kahden tunnin lenkillä ja aamulla ja illalla lyhyet pissatukset. Viikonloppuisin pidemmät metsälenkit pitkässä liinassa. Kerran viikossa käydään höntsä-agilityssä tai rallytokossa, eli ei ole harrastuskoira. Se on hieman arka ja reaktiivinen, joten palautuminen on sille tärkeää. Etätyöpäivinä se nukkuu lähelläni, usein ihan kiinni. Toki juttelen ja rapsutan jos sattuu heräämään. Lähityöpäivinä se on siskolleni hoidossa, joten yksinoloa ei tule.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.26 11:58:05

Työpäivän ajan nukkuu olin kotona tai lähinä. En huomioi työpäivän aikana koska haluankin että koirat nukkuvat työaikaan. Vapaa-ajalla sitten ulkoillaan ja treenaillaan, vaikka toki mulla on silloin välillä myös muuta elämää kuin koirat. Ja joku 6h aktiivista tekemistä päivässä olisi noille aktiivisillekin koirille yksinkertaisesti liikaa, koira kun tarvitsee yllättävän paljon unta.

Seurakoirakin mulla on joskus ollut ja ihan onnellinen sekin oli vaikka ei sen kanssa mitään ihmeellistä tehty. Puuhaili arjen jutuissa mukana ja illat makasi sylissä siliteltävänä. Huomiota se sai aina kun sitä pyysi ja tehtiin kyllä älypelejä yms sen kanssa.

Toki sitten on niitäkin jotka eivät tee niiden koirien kanssa yhtään mitään ja tylsäähän niillä koirilla on. Exä nyt hyvänä esimerkkinä, koiransa pääsivät 2x päivässä n. 10min "lenkille" ja joskus saivat jonkun luun tai minuutin rapsutuksia. Sitten vielä väitti niiden olevan onnellisia ja hän kuulemma välitti niistä enemmän kuin minä omistani koska eihän harrastuskoirasta voi välittää :'D kouluttikin niitä rankaisun kautta, tosin siitä sain häntä opetettua vähän nykyaikaisempiin menetelmiin. Hänestä tuli exä ihan puhtaasti koira-asioiden takia. En tiedä paljonko tuollaisia koiranomistajia on. Mutta tuskin hän on ainoa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.2.26 11:59:21

Meidän koira on rodultaan seurakoira ja sellaiseen käyttöön hankittu. Se pitää minulle seuraa ja minä sille. Ison osan vuorokaudesta yhdessäolo on lepäilyä, koska koiran elimistö nyt vaan toimii niin. Lenkkeilyä tulee 2-3 tuntia päivässä, usein pitkässä liinassa metsässä peuroja ja jäniksiä "jäljestäen". Käydään harrastemielessä agilityssä ja rallytokossa, kokeillaan monia lajeja kuten mantrailingia ja viehejuoksua, käydään erilaisissa koulutuksissa, retkillä eri paikoissa, kahviloissa, jne.

Mitä seurakoira kanssa pitäisi tehdä että sellaisen saisi hankkia?

Lähettäjä: Timma 
Päivämäärä:   27.2.26 12:09:21

"
En nyt puhu VAIN työpäivästä, vaan koiran elämästä ihan ylipäätään. Että mikä sen koiran virka yleensä on? Se vaan hengaa kotona ja nukkuu? Itse en omista koiraa niin en tiedä mihin tarpeeseen ne hankitaan? Harrastuskaverin ymmärrän ja jos on himolenkkeilijä. Itse käyn kerran päivässä lenkillä, niin en ymmärrä mitä varten koira hankitaan?"

No itse varmaan menen himolenkkeilijä-kategoriaan, mutta valitettavasti nykyinen koirani ei ainakaan vielä... :,D Sen kanssa lenkkeily on enemmän tutkimusmatkailua kuin varsinaista lenkkeilyä, mikä sekin sopii. Matkallisesti ei välttämättä kuljeta ainakaan vielä paljon, mutta ajallisesti toki enemmän.

Koira on seuralainen, kaveri. Sen kanssa tulee tehtyä paljon enemmän asioita arkisinkin kuin yksin tulisi. Opetellaan uusia ja vahvistetaan vanhoja asioita, koirapuistoillaan, käydään kavereilla kylässä, tutkitaan monenlaisia maastoja, mökkeillään yhdessä jne. Treenaillaan huviksi, leikitään, loikoillaan sohvalla yhdessä jne.

Meillä on koirat olleet mukana niin marjametsällä, suppailemassa, veneilemässä, päikkäreillä kuin vaikka mökillä halkohommissa. Eikö sitä seurakoiran virka pääasia ole? :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.