Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Ihan sama, aivan sama, päätä sä :)))"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.26 17:57:29

Miksi jotkut sanovat kaikkeen "Ihan sama, päätä sä :)", mutta sitten kuitenkin jälkeen päin valittavat, että "oisin valinnu toisin".

Eli ei olekaan ihan sama.

Esim. kaveri tulee yökylään, käymme kaupassa ostamassa ruokaa. Kysyn, mihin kauppaan haluaa mennä. "Ihan sama :)". Mennään Lidliin kun se oli lähimpänä ja kuljimme kävellen. Lidlissä sitten sanoo "Mä oisin kyllä ennemmin halunnut S-markettiin". No, kotona oli vielä "ihan sama :)", joten enää ei voi valittaa.

Kysyn, että ostetaanko tätä tai tota vai jotain, johon vastaa kaikkeen "ihan sama :)" "Aivan sama :)" tai "Päätä sä :)". Ja kaikesta, mitä valitsen, nurisee kotona "Mä en kyllä ikinä osta tällaista, ostan aina luomua. En koskaan osta tällaista, ostan aina erilaista" jne.

Kysyn, ottaako ohuen vai paksun peiton vai molemmat, "Ihan sama :)" ja aamulla valittaa, kun oli liian kylmä/kuuma kun annoin väärän paksuisen peiton ja vain yhden peiton.

Kysyn, mitä haluaa aamiaiseksi, niin "Ihan sama :)", ja aamiaispöydässä kommentoi "Mä en kyllä yleensä syö tällaista, en oo koskaan syöny tällaista, tää on tosi outoa ruokaa". Jaa. No, vielä hetki sitten oli kyllä "ihan sama :)".

Miksi?

Re: "Ihan sama, aivan sama, päätä sä :)))"

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.2.26 18:00:53

Kiitos käynnistä ja näkemiin!

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   26.2.26 18:05:41

Oletko miettinyt, miksi olet tuollaisen ihmisen ystävä?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   26.2.26 18:09:05

Piti oikein tarkistaa että eksyinkö junnulaan mutta kyllä tämä sennulassa näyttää olevan.

Miksi olet tuollaisen kaveri jolla on pokkaa valittaa jälkikäteen vaikka ei itse päätä mistään?

Miksi et pakota häntä päättämään? Ei se niin vaikeaa ole sanoa että "mutta kun mä kysyn nyt sulta niin sun pitää päättää".

Päivämäärä:   26.2.26 18:09:06

"Oletko miettinyt, miksi olet tuollaisen ihmisen ystävä?"

Missä väitin, että olen tuollaisen ihmisen ystävä? Saattoihan tuo olla ihan vain sivusta kuunneltuna jonkun muun kaveria kuunnellen, mutta kirjoitettu siinä muodossa kuin olisi minun ystävästäni kyse, tai sitten ihan päästä keksittyjä tilanteita.

Ole hyvä ja vastaa siihen mitä kysyin.

- Miksi joku sanoo "ihan sama", kun ei olekaan ihan sama?
ja
- Missä väitin, että minä olen tuollaisen ihan sama -ihmisen ystävä?

Päivämäärä:   26.2.26 18:14:03

huoh:
Sama kysymys sinulle. Missä väitin, että kyseessä on minun kaverini?

Aloituksessahan oli vain esimerkkejä mitä tarkoittaa "ihan sama" - ei ookkaan.

Jos olisin jättänyt kirjoittamatta tuon esim. -jälkeisen tekstin, olisi aletty räkyttää, että "Mistä puhut, nyt vähän kontekstii, kerro joku esimerkki, en tiiä mitä tarkotat". Siksi laitoin keksittyjä esimerkkejä, joillä vähän selvennän sitä, mitä tarkoitan. Missään en ole sanonut, että minä olisin nyt tai joskus ollut tuollaisen ihmisen kaveri.

Mikä pakkomielle teillä on tulla kommentoimaan tänne ja haukkumaan minua sen sijaan, että vastaisitte siihen, mitä aloituksessa kysyn?

Joten huohille samat kysymykset kuin Å:lle:
- Miksi joku sanoo "ihan sama", kun ei olekaan ihan sama?
ja
- Missä väitin, että minä olen tuollaisen ihan sama -ihmisen kaveri?

Lähettäjä: Ilpo 
Päivämäärä:   26.2.26 18:26:40

Minä olen ollut tuollainen. Huonosta itsetunnosta johtui.

Päivämäärä:   26.2.26 18:31:07

Kiitos Ilpo. Edes yksi aiheeseen liittyvä vastaus.

Ymmärrän sen, että huonon itsetunnon vuoksi ei uskalla sanoa mitä haluaa, mutten tajua sitä, miten ei kehtaa kysyttäessä sanoa, mitä haluaa, mutta myöhemmin sitten kehtaa valittaa "oisin valinnu toisin". Osaatko vastata tuohon? Kun silloin kuitenkin vastaus on "turha enää valittaa".

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   26.2.26 18:53:02

Mitä hän vastaa, kun kysyt? Sinä voit tietenkin ystävällisesti huomauttaa, että hän olisi saanut valita toisin. Nyt siirtää aina vastuun sinulle. Siispä seuraavalla kerralla pyydät häntä itse ottamaan paremmaksi katsomansa peiton, valitsemaan kaupassa tuotteet ja muutenkin tekemään valinnat itse.

Sitä minä en tiedä, oletko missään kertonut, oletko hänen kaverinsa, siskonsa, lapsensa vai mikä. Päätelmä on se, että yleensä käydään yhdessä kaupassa ja annetaan peitto ystävälle tai muulle jokseenkin läheiselle. Oletettavasti puolisosi olisi ottanut itse peiton.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.2.26 18:53:22

Viritteli suhdetta tuollaisen miehen kanssa. Loppui äkkiä, ei tuollaisen ihmisen kanssa voi elää.

Päivämäärä:   26.2.26 19:01:20

Ihanaa angstaamista kun ei vastaukset miellytäkään :D Eli kyllä, olet aivan väärällä palstalla kun sennulaan kirjoitat.

Ja ei, en tiedä miksi kukaan AIKUINEN ihminen vastaisi kaikkeen jotain ihan samaa. Teinit tekee niin.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   26.2.26 19:15:09

On kyllä raivostuttavaa, siis ymmärrän ettei moni kehtaa sanoa mitä haluaisi, mut sit ei myöskään pitäisi kehdata valittaa myöhemmin (jotkut myös sit valittavat vasta selän takana). Tai sit käyttävät myöhemmin aseena tyyliin "no enhän minäkään olisi halunnut asiaa x mutta sun mieliksi olin mukana" vaikka tuolloin asia olisi ollut "ihan sama".

Päivämäärä:   26.2.26 19:15:21

c
Kerroin kyllä, että ei minulla tuollaisia kavereita ole. Mainitsin jo toisessa kommentissa, että nuo oli ihan päästä keksittyjä esimerkkejä siitä, miten jonkun yökylään tulleen kaverin kanssa voisi jotkut tilanteet mennä.

Minä kysyn teiltä, tiedättekö te, miksi joku sanoo "ihan sama :)", vaikka asia ei ole ihan sama ja te vastaatte haukkumalla minua "Miksi oot tommosen kaveri" tai esittämällä minulle vastakysymyksiä "mitä hän sanoi kun kysyit miksi tekee niin?".

Siis ihan oikeasti... :DDDD

Tiedän kyllä tuollaisia aikuisia ihmisiä, mutteivät he minun kavereitani ole, joten en minä voi heiltä mennä kysymään "Miksi silloin sanoit Eijalle, että ihan sama, kun sitten jälkeenpäin kuulemma murisit, eikä asia ollutkaan sinulle ihan sama?".

Huoh:
Mihin perustat tuon "ei vastaukset miellytäkään"? Eihän täällä ole edes juuri kukaan vastannut siihen mitä kysyin. Et sinäkään :') Miksi vastausten siis pitäisi miellyttää, kun vastauksissanne vain haukutte minua?

Kun kysyn, miksi joku tekee noin ja vastaat "miksi olet tuollaisen kaveri?" vaikken missään ole sanonut, että minun kaverini toimivat noin, niin vastasitko omasta mielestäsi esittämääni kysymykseen?

Päivämäärä:   26.2.26 19:19:34

Perustan sen ihan siihen, että et aloituksessa mainitse edes sivulauseessa että nämä esimerkit on keksittyjä. Taisitkin keksiä sen vasta sen jälkeen kun ne vastaukset eivät miellyttäneetkään :D

Sinua ei myöskään ole kukaan vastannut haukkunut. Se ei ole haukkumista jos ihmettelee että miksi kaveerata esimerkin mukaisen ihmisen kanssa. Mutta teille teineille on niin kovin herkkää jos joku ihmettelee tai kritisoi, se on heti haukkumista :'D

Lisäksi, jos olisit aikuinen niin ymmärtäisit, että on ihan validi kysymys kysyä että miksi olet tuollaisen kaveri.

Päivämäärä:   26.2.26 19:38:35

huoh:
Miksi minun olisi pitänyt sanoa, että esimerkit on keksittyjä?

Miksi et itse voinut ensin nätisti kysyä, että "onko esimerkit keksittyjä" tai "onko sinulla oikeasti tuollainen kaveri" tai "käyttäytyykö joku oikeasti tuolla tavalla?" sen sijaan, että alat haukkua minua
"Piti oikein tarkistaa että eksyinkö junnulaan mutta kyllä tämä sennulassa näyttää olevan. (Haukuit minua junnuksi, kuten myös viimeisimmässä kommentissasi "jos olisit aikuinen".)
Miksi olet tuollaisen kaveri jolla on pokkaa valittaa jälkikäteen vaikka ei itse päätä mistään? (En ole väittänyt olevani tuollaisen kaveri. Mutta miksi sinä oletat minun olevan tuollaisen kaveri?)
Miksi et pakota häntä päättämään? Ei se niin vaikeaa ole sanoa että "mutta kun mä kysyn nyt sulta niin sun pitää päättää"." (Miksi minun pitäisi noissa tilanteissa kysyä yhtään mitään, kun en ole noissa tilanteissa ollut?)

Noloa, huoh, todella noloa :)

Lähettäjä: rikra 
Päivämäärä:   26.2.26 19:45:39

Äidilleni kaikki on aina ihan sama ja myöhemmin valittaa. Kun hänelle sanoo että ei se aiemmin ollut ihan sama, heittäytyy marttyyriksi....

En tiedä miksi. Olen kysynyt, mutta mököttää ja se vain pahentaa sitä hänen marttyyriuttaan.

Päivämäärä:   26.2.26 20:01:12

Ok, junnu, olen nolo, tosi nolo.

Ehkäpä sinäkin iän myötä opit, että keskustelufoorumeilla kannattaa heti alkuun sanoa että nämä esimerkit on sitten keksittyjä eikä tosia.

:)

Päivämäärä:   26.2.26 20:20:57

Sanon usein ihan sama, koska minulle on ihan sama, en ole turhan tarkka, tai halua aiheuttaa vaivaa. Saatan vaikka juoda kahvia vaikken yleensä juo, etten toisi hämmennystä. Jos jokin asia on tärkeä, uskallan sen sanoa. Kommentoin tämän sillä tuntuu, että se ihan sama on monelle ainoastaan sitä itsetunnon puutetta. Pikemminkin ideoiden puutetta kohdallani mutta olen opetellut tätä, että näissä kohti olisi ehdotuksia minultakin.

Lähettäjä: lttl 
Päivämäärä:   26.2.26 20:26:18

Minä ainakin ajattelin että esimerkit on keksittyjä tai sitten kerätty kasa tosielämän esimerkkejä ns. lyhyen ajan sisään laittaen kaikkeen mahdolliseen tilanteeseen "ihan sama". Tuskin kukaan oikeasti on tuolla tavalla aivan joka asiasta ihan sama päätä sä -tyyppinen? Ihmettelen kuitenkin että miten täällä ensimmäisenä hyökätään haukkumaan aloittajaa "Miksi oot tuollaisen kaveri/ystävä". Aloittaja kysyi että miksi jotkut sanovat ihan sama vaikka heille se ei ole ihan sama. Taattua hötölää alkaa haukkua aloittajaa. Ihan oma mokanne joten jos nyt nolottaa niin myöntäkää se suoraan.

Eräs kaverini on sellainen ettei hänestä koskaan tiedä onko hänellä nyt joku ruokavalio tai retriitti meneillään. Tuntuu että aina kun häntä tapaa niin ruokavalio tai joku on muuttunut ja aiemmat asiat, oli ne mitkä tahansa ei enää kelpaakaan. Hänen kanssaan on myös vaikea sopia mitään kun sanoo kaikkeen ihan sama ja mulle käy kaikki ja miten vaan, mutta sitten kun hänelle ehdottaa jotain niin se ei käykään. En tiedä miksi tekee noin kun olen joskus kysynyt että mikä logiikka tossa on, mutta kohauttelee vain olkiaan.

Hän oli joskus luonani kylässä ja kysyin mitä syö tai mitä ostan valmiiksi kaappeihin, niin kuulemma ei ollut silloin mitään erikoista ruokavaliota. Ihan sama kaikki käy. Mutta sitten kun tuli luokseni niin onkin vhh gluteeniton luomu. No jaha, käy sitten itse kaupassa. Ei käynyt, vaan söi minun ruokiani. Niitä hiilaripitoisia gluteenisia ei luomuja. Kun menimme seuraavana päivänä kahdestaan kauppaan, hän vain mateli siellä ikuisuuden ja kaikki oli ihan sama mutta kun jotain ehdotin, se olikin ei. Eli sanoi heti ei eikä vasta kotona. Mutta kun kysyin että mikä sitten jos tämä ei kelpaa niin kohautteli olkiaan "jotain muuta". Lopulta kyllästyin ja sanoin, että minä ostan näitä ja teen huomenna itselleni ruuaksi tätä ja jos haluat jotain muuta niin osta ainekset itse ja kokkaa itse. Ei sanonut mitään, mateli perässäni kassalle ja kokkasi ja söi seuraavana päivänä samaa ruokaa kuin minäkin.

Sitten kun menimme kaupungille syömään niin ei tiennyt millaista ruokaa haluaa tai mitä haluaa syödä. Ei osannut itse ehdottaa mitään vaan sanoi että ihan sama. Mutta kaikki mitä ehdotin oli jotain muminaa tai ei. Kun sitten kysyin että saatiinko me päätettyä että mihin mennään niin vastasi, että ei me kyllä saatu. Lopulta sanoin että mä meen tonne wokkiravintolaan jos ei muuta keksitä niin sitten sai suunsa auki, että hän haluaa yhteen tiettyyn sushipaikkaan. No vihdoin se suu aukesi!

En todellakaan tajua miksi tekee noin. Miksi kaikki on muka ihan sama mutta sitten kaikki ehdotettu onkin ei. Ei vastaa kun kysyn, kohauttelee vain olkiaan. Ja iältään oli tuolloin 40 v eli ei mikään lapsi/teini. Ei ollut aiemmin ollut tuollainen. Tuo käytös alkoi joskus ja eri paikkakunnalla asuvina näimme harvoin. Mutta enää emme ole olleet tekemisissä kun minä väsyin niihin pariin ihan sama ei tota -päivään.

Lähettäjä: prill 
Päivämäärä:   26.2.26 20:33:45

"Sanon usein ihan sama, koska minulle on ihan sama, en ole turhan tarkka, tai halua aiheuttaa vaivaa."

Tämähän ei ole ketjun aihe... Aiheena on se, että miksi joku sanoo "ihan sama" jos se ei sitten kuitenkaan ole ihan sama vaan sanoo, että sun valitsema vaihtoehto ei kelpaa mulle.

Minulle on usein moni asia ihan sama ja mulle käy oikeasti kaikki. Eli en osaa vastata, miksi joku vastaa "ihan sama" ja sitten sanoo että ei se ollutkaan ihan sama. Monia myös ärsyttää jos joku sanoo "päätä sä", vaikka oikeasti toinen saa valita. Mutta sen takia pyrin kuitenkin aina itse ehdottamaan jotain. Yleensä menee niin, että toinen sanoo minulle ihan sama, ja kun ehdotan jotain, se ei hänelle kelpaa, joten hän ehdottaa jotain ja tehdään sen mukaan.

Joten en valitettavasti osaa auttaa aloittajaa siinä, miksi joku sanoo aivan sama sä saat päättää, kun heillä selkeästi on jokin idea mitä haluavat, tai mitä eivät ainakaan halua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.