Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matala ferritiini

Lähettäjä: Rauta 
Päivämäärä:   26.2.26 16:23:45

Loputon väsymys ja monet muut oireet taisivat syypään löytää, ferritiiniarvo oli 18..

Olen kokeillut aiemmin elämässä popsia rautalisiä kohtuullisen hyvän ruokavalion tukena, ei vain ole mikään vatsalle sopinut vaan menee ihan kuralle.
Olisiko täällä jollain kokemuksia tai neuvoja?
Lääkärille saan kiireettömän ajan sitten joskus.

Re: Matala ferritiini

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   26.2.26 16:27:23

Sideral nykyään varmaan se suositelluin ja vatsaystävälliseksi kehuttu. Itse sitä nyt kk ajan käyttänyt ja vatsa ok.

Mutta odotukset ei ole korkealla. Söin juuri 6kk rautaa ja ferritiini ei noussut lainkaan. Syytä ei suostuta tutkimaan. Menkkoja ei lainkaan, joten niitä ei voi syyttää.

Lähettäjä: faktis 
Päivämäärä:   26.2.26 16:32:30

Jotkut lääkärit pitävät tuota vielä hyvänä arvona julkisella puolella, saat neuvoksi syödä sitä rautaa, sopi se tai ja vaikka ei se niitä tyhjentyneitä varastorautoja täytä.
Apteekista kannattaa kysyä nestemäistä rautaa (en muista nimeä), jonka pitäisi olla jotenkin vatsaystävällinen. Itse sain julkiselta pitkin hampain ja hirveällä syyllistämisellä yhteiskunnan varojen haaskaamisesta rautainfuusion kun arvot laski neljään, kahdeksalla ei vielä irronnut vaan oli ihan kuulemma normaalia. Lopulta sydänoireet menivät niin pahoiksi liian alhaisesta ferritiinistä, että heidän oli pakko laittaa infuusioon. Söin siis rautaa mutta arvot laski silti.
Ensiapuna kokeilisin sitä nestemäistä ja jos lompakko kestää, menisin yksityisellä infuusioon, koska onhan tuo todella alhainen ja oireita aiheuttava arvo jo tuokin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.26 16:37:29

Mikä on ap:n kohtuullisen hyvä ruokavalio?

Syötkö ruokia, missä on hemirautaa?
Punaistalihaa, maksaa...

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   26.2.26 16:48:06

"Itse sain julkiselta pitkin hampain ja hirveällä syyllistämisellä yhteiskunnan varojen haaskaamisesta rautainfuusion kun arvot laski neljään, kahdeksalla ei vielä irronnut vaan oli ihan kuulemma normaalia. Lopulta sydänoireet menivät niin pahoiksi liian alhaisesta ferritiinistä, että heidän oli pakko laittaa infuusioon."

Aika hurjaa :o

Kun mulla laski alle 20, oli liikalyöntejä, nivelkipuja, tukka lähti ja palelin jatkuvasti. Eikä mitään pientä vilua, vaan olin 24/7 ihan horkassa. Onneksi työterveys hoksasi ottaa hemoglobiinin lisäksi ferritiinin, niin ongelma lähti hoitumaan.
Nyt tosin ferritiini on jämähtänyt siihen 30:n korville, vaikka olen syönyt rautaa päivittäin yli vuoden. Menkat ovat kyllä runsaat. Epäilen myoomia, mutta mahahaavan riskikin on olemassa. Tähystykseen on jo lähete, tosin kroonistuneen refluksin takia, koska "eihän nuorella voi mahahaavaa olla". Olen 43v.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.2.26 17:23:05

Mulla varmaan koko aikuisiän ollu ferri alle 10 keliakian takia. Niin oon ollu töissä, harrastanu liikuntaa ja ratsastusta. Hoitanut 2 lasta lähestulkoon yksin. Viime vuosina ferri on noussu kun ei ole kuukautisia enää. Gluteeniton ruokavalio yli 20v. En tiedä paljonko on nykyään, viimeksi vuosi sitten 45. Ainut mistä huomaan eron on että hiukset on paljon tuuheammat.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   26.2.26 17:27:07

Joo niin olen minäkin harrastanut liikuntaa, käynyt töissä jne. Mutta ei se poista sitä, että sydän hakkaa hulluna, hiukset tippuu päästä, koko ajan palelee, väsyttää jne.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   26.2.26 17:42:38

Keliakokeet kannattaa pyytää ottamaan vaikkei suolisto-oireita olisikaan. Keliakia voi olla yllättävän oireeton.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.26 18:06:07

Harvalla ne rautalisät toimiikaan. Minulla rauta-arvot korjaantuivat ihan hemirautapitoisella ruokavaliolla, lisäämällä proteiinin määrää ja poistamalla viljat ruokavaliosta. Lähtötilanteessa hemoglobiini oli 102 ja ferritiini 3. Rautalisät saivat vain karseat mahavaivat aikaan, oli ummetusta, ripulia ja paukkupiereskelyä. Kuukauden päästä hemoglobiini 104 ja ferritiini edelleen 3.

3 kk järkevämpää ruokavaliota ja hemoglobiini oli 128 ja ferritiini 63. Minulla oli normaalit kuukautiset koko ajan. 6 kk tuosta ferritiini 72 ja hemoglobiini 133.

Vuoden päästä noista aiemmista verikokeista oli ferritiini 120 ja hemoglobiini jotain 142 ja tässä on pysynyt.

Eli jättäkää ne rautalisät apteekkiin ja alkakaa syödä kunnolla...

Kasvikunnan rauta ei imeydy juuri ollenkaan, ja kasviksissa on aineksia, jotka estävät rautaa imeytymästä, myös kuitu tekee tämän eli viljoilla on turha koettaa rauta-arvoja nostaa.

Jättäkää turhat ruuat ostamatta ja säästyneellä rahalla ostakaa vaikka kilon naudan paisti joka viikko, leikkokaa se pihveiksi ja syökää viikon mittaan, niin saatte proteiinia, hemirautaa, vitamiineja ja vaikka mitä hyvää.

Terveemmät kynnet ja hiuksetkin tulee sivutuotteena, kun hiuksille ja kynsille riittää viimein ravintoa, kun nehän saavat vain sen mitä muulta elimistöltä jää yli.

Päivämäärä:   26.2.26 18:15:25

Monilla on oireeton keliakia ja siksi ravintoaineet imeytyvät huonosti tai valikoiden. Eli kokeilkaa gluteenitonta ruokavaliota ja raudan lähteeksi ihan punaista lihaa tai gluteenittomia verilättyjä.

Päivämäärä:   26.2.26 18:22:07

"Eli jättäkää ne rautalisät apteekkiin ja alkakaa syödä kunnolla..."

Minä olen syönyt vuosikausia "kunnolla", ei mitään vaikutusta ferritiiniin, laski vain. Niillä kamalilla rautatableteilla sitten nostanut arvot kolmesta yli 140.

Päivämäärä:   26.2.26 18:27:04

"Harvalla ne rautalisät toimiikaan."

Kova väite. Jos etsii netistä tutkimuksia rautahoidon vaikutuksista tutkimusryhmissä, kaikissa on vaste. Ei tuolla väitteelläsi ole mitään pohjaa.

Se on totta, että oraalinen rautahoito aiheuttaa sivuvaikutuksia koska rauta on limakalvoärsyttäjä. Rautalääkkeissä on enemmän rautaa kuin elimistö pystyy kerralla imeyttämään ja siitä seuraa suolisto-oireita. Ruoassa ei ole niin paljon rautaa ja siksi ruoka ei aiheuta suolisto-oireita. Esim 100g veriletuissa on n. 20mg rautaa, jos otat saman rautamäärän rautanesteenä, ei sekään aiheuta suolistovaikutuksia.

"kilon naudan paistia joka viikko..."

Kilossa nautaa on 21 mg rautaa. Äärimmäisen vähän siis. Ja tämä on se syy, miksi ferritiiniä ei voi nostaa ruoalla.

Mitä tulee rautalääkkeisiin, tärkeintä olisi tukkia raudan hukan syy, esim ne kuukautiset ja toiseksi etsiä valmiste mitä sietää. Parhaat raudat ovat nesteraudat koska niistä ei suolistoon tule rautatabletin pistemäistä rasitetta suoraan limakalvoon. Vitaalirauta ja ferroforte b+c 50mg hyviä. Sitten vaaditaan myös malttia. Ferritiinin nostoon voi laittaa suosiolla yli vuoden olettaen että rautahävikki minimoidaan.

Päivämäärä:   26.2.26 18:38:35

"Kova väite. Jos etsii netistä tutkimuksia rautahoidon vaikutuksista tutkimusryhmissä, kaikissa on vaste. Ei tuolla väitteelläsi ole mitään pohjaa."

Tää on palstan vanha tuttu rautajankkaaja. Hän syö oikein, kaikki muut väärin.

Päivämäärä:   26.2.26 18:45:46

Toiselle pisteelle tiedoksi, että rautalisän rauta on non-hemirautaa eli kasvikunnan rautaa, kun eläinkunnan tuotteissa, kuten punaisessa lihassa yms. oleva rauta on hemirautaa. Tiedät varmasti, että hemirauta imeytyy 10-kertaisesti non-hemirautaan verrattuna, joten saadaksesi rautalisästä imeytettyä yhtä paljon rautaa kuin verituotteista ja punaisesta lihasta, täytyy rautalisää syödä 10-kertainen määrä verituotteisiin verrattuna ;)

Eli kun syö verilättyjä 20 mg raudan edestä, pitää rautalisää syödä 200 mg. Ja kuten itse sanoit, siitä tulee ongelmia, niin jokainen vähänkään älyllinen olento tajuaa, että on järkevämpää syödä sitä hemirautaa :)

"Kilossa nautaa on 21 mg rautaa."

Mihin perustat tämän?

Minä löydän tiedon, että naudan paistissa on lähteestä riippuen noin 40-65 mg rautaa/kg. Ja sehän on vain osa terveellistä ruokavaliota, en sanonut, että pitää syödä pelkkää nautaa. Kehotinkin syömään sitä lihaa myös muiden ravintoaineiden, ei vain raudan vuoksi. Vitamiinit, proteiini, niitäkin elimistö tarvitsee, just saying...

Lähettäjä: miila 
Päivämäärä:   26.2.26 18:51:42

"Tää on palstan vanha tuttu rautajankkaaja. Hän syö oikein, kaikki muut väärin."

Minä muistan kun jossain hius- tai ihoketjussa joku sanoi että pitää syödä enemmän proteiinia että hiukset, kynnet ja iho voi paremmin kun "kynnet ja hiukset on elimistön roskakori ja niille riittää vain se mitä muulta elimistöltä jää yli". Kiitos sen kirjoittajan, minun hiustenkasvunopeuteni tuplaantui ja paksuus varmaan triplaantui eikä ole enää ollut ongelmana myöskään alhainen ferritiini. Eli oli se sitten sama tai joku muu kirjoittaja, niin kiitos vinkistä hänelle! Tuosta aikaa jo vuosia, 2018 muutin ruokavalion. Kyllä täällä jotkut antavat ihan hyviä ja toimivia vinkkejäkin mutta aina löytyy noita haukkujia joiden mielestä he ovat väärässä :')

Aloittajalle sanon sen että jätä ne rautalisät pois, hoida suolisto kuntoon että ravintoaineet voi imeytyä ja rautalisät todennäköisesti vain huonontaa suolistosi kuntoa. Suoliston parantamienn on hidas prosessi mutta sen myötä sitten moni asia paranee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.2.26 18:56:52

"Mihin perustat tämän?"

Ravitsemusasioissa kannattaa luottaa noin yleisesti ottaen tutkittuun tietoon eikä mutuun. Fineli on Thl:n kansallinen ravitsemustietopankki ja sitä kannattaa hyödyntää muutenkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.