Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ”Juoruaisitko” vuokraajasta omistajalle?

Lähettäjä: Kantelupukki 
Päivämäärä:   23.2.26 13:56:09

”Juoruaisitko” vuokraajaan tekemisistä hevosen omistajalle vai ajattelisitko ”ei ole minun asiani”?

Tallilla on yhdellä hevosella ollut kohta vuoden vuokraaja, sanotaan Liisa. En ole häntä usein nähnyt, mutta ilmeisesti ei noudata tallin sääntöjä. Melko usein on tallinpitäjä tullut taliin ja kysynyt, onko Liisa ollut tallilla tai onko tietty (siivoamaton) sotku Liisan jäljiltä. Noina päivinä tallinpitäjä laittaa wa-ryhmään muistutusta tallin säännöistä (esim. Jos hevonen sontii vesariin, muistakaa siivota. Tallin puolesta siivotaan vain karsinat.)

Nyt olen ollut muutaman kerran tallilla yhtä aikaa Liisan kanssa ja hän tekee asioita, joista en tiedä, ovatko ne Liisan vuokrahevosen kanssa sallittuja vai kiellettyjä. Esim. Liisa nousee (lue: kiipeää) maasta jalustimen kautta satulaa. Kaikki muut käyttävät jakkaraa, ettei satulan runkoon kohdistu vääntöä eikä hevosen selkä kärsi. En tiedä, onko Liisan vuokrahevosen omistajalle ihan ok, ettei Liisa käytä jakkaraa (omistaja käyttää). Tässä yksi päivä Liisa puhdisti vuokrahevosensa satulaa. Satula on saman merkkinen kuin minulla ja minulle satulan myyjä sanoi, ettei satulaa saa puhdistaa kuin merkin omilla puhdistusaineilla, muuten nahka kärsii ja satulan takuu loppuu. Liisa puhdisti satulaa jollain markettisatulasaippualla. En tiedä, oliko hevosen omistaja ohjeistanut Liisaa käyttämään tuota satulasaippuaa vai ei. Olen nähnyt hevosen omistajan puhdistavan satulaa satulan oman merkin tuotteilla.

En oikein tiedä, mitä tehdä. ”Juorutako” hevosen omistajalle, että Liisa ”pilaa” satulan ja hevosen selän, kun ei käytä jakkaraa selkäännousussa ja Liisa puhdistaa satulaa väärillä aineilla. Toisaalta, ei minulle kuulu, miten hevosen omistaja vuokraajaa ohjeistaa ja noudattaako vuokraaja annettuja ohjeita. Mitä te tekisitte? Vuokraaja on arvioni mukaan parikymppinen, vaikuttaa nuorelta, mutta on ajokortti, käy töissä ja asuu avoliitossa. Minä taas olen kohta 50v. täti.

Re: ”Juoruaisitko” vuokraajasta omistajalle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.26 14:03:17

No en puuttuisi ja juoruaisi. Saattaisin ehkä kysyä onko Liisa huomannut että hevosen satulasaippua on paikassa x, tai voisin kysyä että haluaako hän että tuot jakkaran kun näet että on lähdössä ratsastamaan.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   23.2.26 14:04:34

Jos omistaja ei mistään valita eikä asioista kysy, en lähtisi raportoimaan mutu tuntumalla asioita. Tulee vain häjyn akan maine.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.2.26 14:05:57

Saattaisin kysyä siltä omistajalta että onhan hän tietoinen tästä että satulaa pitäisi putsata vain sen merkin saippualla.

Lähettäjä: Smilla 
Päivämäärä:   23.2.26 14:06:45

En minäkään varmaan puhuisi tuon mittaluokan asioita.

Yhden kerran joitain vuosia sitten olen kertonut havaintoni omistajalle, kun hevosen vuokraaja laukkasi hevosella, jolla ei olisi vielä jännevamman jäljiltä saanut laukata.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.26 14:07:54

Jos omistaja olisi minun ystäväni niin voisin kysyä näistä mutta jos korkeintaan sanon moi ohimennessä niin en sotkeentuisi. Itse hän on vuokraajaansa valinnut ja ohjeistanut ja hänen tulisi joskus ehkä käydä itse tsekkaamassa sujuuko ne hommat sovitusti edelleen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.2.26 14:08:57

Miksi olisi sinun asiasi puuttua siihen, mitä tallinpitäjä puhuu vuokraajan tekemisistä?

Päivämäärä:   23.2.26 14:18:02

Lähettäjä: h
Päivämäärä: 23.2.26 14:05:57

Saattaisin kysyä siltä omistajalta että onhan hän tietoinen tästä että satulaa pitäisi putsata vain sen merkin saippualla.

Noin minäkin. Tai ehkä keskustelun lomassa kysyisin että tekeekö hän niin, ärsyttää ostaa juuri jotain merkkisaippuaa, miten paljon merkitystä sillä voi oikeasti olla jne.

En juoruilisi vuokraajasta ellei hän tee jotain oikeasti vaarallista, ja silloinkin puhuisin hänelle asiasta ensin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.2.26 14:19:22

.: tämä. Jos esim laukkaa huonoilla pohjilla tai hyppää hepalla jolla se kiellettyä tms.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.2.26 14:22:50

Ihmettelen, ettei tallinpitäjä keskustele vuokraajan sotkuista omistajan kanssa. Ei kuulu aloittajalle vaan tallinpitäjälle ne.

Ihmettelen myös mistä Liisa on kaivanut väärän merkkisen satulasaippuan, jos omistajalla kuitenkin on myös oikeaa merkkiä. Vaikea uskoa, että Liisa kuskaisi omaa mukana. Tämä satulasaippua juttu oli muutenkin jo niin provolle haiseva, että haiskahtaa koko juttu.

Jakkaran käyttämisestä voisin kysyä siltä Liisalta itseltään, että oliko huomannut, että täältä löytyy jakkara, jonka käyttöä suositellaan syystä x. Kaikki ei ole asiasta tietoisia, esim. Monella ratsastuskoululla noustaan selkään ilman jakkaraa ihan aina. Yhdenkään hevosen selkä tai yksikään satula ei mene pilalle siitä, että joku joskus nousee selkään ilman jakkaraa.

Jos aloittaja olisi mun tallikaveri, pitäisin vähän outona näistä havainnoista, jos ei itse osaa neuvoa mielestään oikeampia tapoja Liisalle. Liittäisin toki ja jos Liisa toimisi vastoin mun ohjeita, neuvoisin paremmin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.2.26 14:25:31

Miksi vuokraajalla edes on omat saippuat?

Päivämäärä:   23.2.26 14:31:05

Loppuiko naapurikyttääjältä ideat kun jutut siirtyi talliympäristöön?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.2.26 14:35:40

Älä koskaan juorua asioista, joista olet kuullut vain toisen käden kautta. Siinä jos missä saa turhaa draamaa aikaiseksi, kun et koskaan voi tietää miten asia on oikeasti mennyt. Tallinpitäjän tehtävä on puhua ongelmista, joita hän on havainnut.

Satulasaipuasta saattaisin kysäistä vuokraajalta. Kysäistä että onko tietoinen että satulan valmistaja on antanut tämmöiset ohjeet ja että onko omistajalla tuota toista saippuaa kaapissa, kannattaisi käyttää sitä, jos on.
(Joku ihmettelee miksi edes on väärää saippuaa. Saattaahan omistajalla olla kaapissa useampaakin saippuaa, esim. jotain vanhaa jota käytetään halvempiin tavaroihin ja erikseen satulaa varten ostettua).

Selkään noususta turha huomauttaa. Ei hevonen mene siitä pilalle jos joku joskus nousee maastakäsin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.2.26 14:43:04

No en kyllä juoruaisi mistään satulasaippuasta. Todennäköisesti se on ihan hevosen oma, ja siitä syystä Liisa sitä käyttää. Jospa se merkkituote on loppunut ja omistaja on ohjeistanut käyttämään tätä toista?

Omistajana kyllä pitäisin erikoisena, jos joku tallilainen alkaisi juoruilla minulle siitä, mitä saippuaa vuokraaja käyttää. Ajattelisin, että jollain on hieman liikaa aikaa.

Joskus olin itse vuokraajana omituisessa tilanteessa, kun hevosen omistaja oli ostanut hevoselle tiettyä tuotetta, ja kun käytin sitä, joku tallilainen tuli viereen pätemään ja lopulta vielä huokaili, että kyseinen tuote on ihan huono. Olin vaan että okei, voitko kertoa omistajalle siitä, mitä luulet että minä voin asialle tehdä :D

Nuo sotkutkaan eivät ole sinun asiasi. Tallinpitäjän tehtävä kertoa vuokrahevosen omistajalle ja omistaja neuvoo sitten Liisaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.2.26 14:44:43

olen omistajalle sanonut (olin tosin tallityöntekijänä) että vuokralainen irtojuoksuttaa hevosta, koska oli niin kylmä ettei halunnut ratsastaa. omistaja ei koskaan irtojuoksuta. samainen vuokraaja myös järjesteli itselleen tuuraajaa päivilleen jos ei päässyt, mutta ei kertonut omistajalle asiasta. kummassakaan tilanteessa ei omistaja uskalatanut/halunnut sanoa vuokralaiselle mitään, vaikka ei touhusta tykännytkään. oli sitä mieltä, että ei voi sanoa, koska ei ole itse ollut paikalla näkemässä. varsinaisesti kumpikaan ei ollut kiellettyä, mutta ei normaalia toimintaa kuitenkaan. jos itse olisin ollut samassa tilanteessa, niin todellakin olisin halunnut tietää näistä, jotta voisin vuokralaisen kanssa keskutella asiasta.

aloittajana keskustelisin omistajan kanssa, jos olette muutenkin tallikavereita. jos vain tuttuja, niin antaisin olla. kaverina todellakin haluaisin tietää. satulaan kohdistuu hirveä vääntö, joka voi sen vääntää pilalle. siinä sitten seuraavan sovituskerran kohdalla tuleekin kiva ylläri. ja satuloissahan on noita mokomia tehdastakuita, että pitää käyttää vain merkin omia aineita, tai takuu raukeaa. todellakin haluaisin tästäkin tietää, jos vuokralainen käyttää omia aineita. siinä taas kiva ylläri, jos tarvitsee jotain laittaa takuuseen ja he sieltä toteavat, että ei mene, kun väärillä aineilla hoidettu. ihan vain noilla pikkuaisoilla voi saada aikaan jo tuhansien laskun. ja vuokralaista et sitä kuitenkan saa maksamaan

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   23.2.26 14:46:53

Liisa ”pilaa” satulan ja hevosen selän, kun ei käytä jakkaraa selkäännousussa ja Liisa puhdistaa satulaa väärillä aineilla.

No ehkä Liisa on sen ikäinen että hänellä on ihan omaa maalaisjärkeä ja osaa siksi soveltaa asioita. Ja silloin joskus "ennenvanhaan" kaikki ratsastajat kiipesivät satulaan ilman jakkaroita, normi settiä. Nykyään ihmiset lienee niin kankeita ja koordinaatio surkea ettei pääsisi edes kyytiin ilman jakkaraa...

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.2.26 14:59:25

Pääasiassa on mielestäni ihan ok, että muut omistajat vähän "vahtivat" toistensa vuokraajia, mutta jos et ole henkilökohtaisesti nähnyt, että Liisa jättää jälkensä siivoamatta, niin et tietenkään voi siihen vain kuulopuheiden perusteella puuttua. Jakkara-asia ei mielestäni myöskään ole puuttumisen arvoinen, ei satula lähtökohtaisesti mene pilalle siitä, että joku yksittäinen ratsastaja ei käytä jakkaraa. Satulasaippuasta kysyisin omistajalta, että mitä saippuaa hän yleensä käyttää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.26 15:08:18

Jos mulle tulisi joku tälläistä väittämään, nauraisin päin naamaa :D

"Saattaisin kysyä siltä omistajalta että onhan hän tietoinen tästä että satulaa pitäisi putsata vain sen merkin saippualla."

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   23.2.26 15:20:05

Kantelupukki, kannattaa hankkia oma elämä.

Päivämäärä:   23.2.26 15:30:04

Juu ei kuulu sinulle. Täti pitää huolen vain omista asioista.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   23.2.26 15:47:23

Jos olisin tuon kyseisen hevosen omistaja, pitäisin aloittaja sekopäisenä ja pikkusieluisena. En ole koskaan sopinut vuokraajan kanssa esim. siitä miten hevosen selkään noustaan enkä ole kuullut kenenkään muunkaan sopivan. Jos vuokraaja ilman jakkaraa ketterästi selkään pääsee niin menköön. Ja mitä varusteiden puhdistamiseen tulee, niin oletettavasti vuokraaja puhdistaa varusteita juuri sen vuokrahepan aineilla, joten siinäkään asiassa ei pitäisi olla ongelmaa.
Siisteys ym. asiat taas ei kuulu aloittavalle pätkän vertaa. Tallinpitäjä ihan varmasti itse sanoo omistajalle, jos jotain sanottavaa on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.