|
Lähettäjä: Kantelupukki
Päivämäärä: 23.2.26 13:56:09
”Juoruaisitko” vuokraajaan tekemisistä hevosen omistajalle vai ajattelisitko ”ei ole minun asiani”?
Tallilla on yhdellä hevosella ollut kohta vuoden vuokraaja, sanotaan Liisa. En ole häntä usein nähnyt, mutta ilmeisesti ei noudata tallin sääntöjä. Melko usein on tallinpitäjä tullut taliin ja kysynyt, onko Liisa ollut tallilla tai onko tietty (siivoamaton) sotku Liisan jäljiltä. Noina päivinä tallinpitäjä laittaa wa-ryhmään muistutusta tallin säännöistä (esim. Jos hevonen sontii vesariin, muistakaa siivota. Tallin puolesta siivotaan vain karsinat.)
Nyt olen ollut muutaman kerran tallilla yhtä aikaa Liisan kanssa ja hän tekee asioita, joista en tiedä, ovatko ne Liisan vuokrahevosen kanssa sallittuja vai kiellettyjä. Esim. Liisa nousee (lue: kiipeää) maasta jalustimen kautta satulaa. Kaikki muut käyttävät jakkaraa, ettei satulan runkoon kohdistu vääntöä eikä hevosen selkä kärsi. En tiedä, onko Liisan vuokrahevosen omistajalle ihan ok, ettei Liisa käytä jakkaraa (omistaja käyttää). Tässä yksi päivä Liisa puhdisti vuokrahevosensa satulaa. Satula on saman merkkinen kuin minulla ja minulle satulan myyjä sanoi, ettei satulaa saa puhdistaa kuin merkin omilla puhdistusaineilla, muuten nahka kärsii ja satulan takuu loppuu. Liisa puhdisti satulaa jollain markettisatulasaippualla. En tiedä, oliko hevosen omistaja ohjeistanut Liisaa käyttämään tuota satulasaippuaa vai ei. Olen nähnyt hevosen omistajan puhdistavan satulaa satulan oman merkin tuotteilla.
En oikein tiedä, mitä tehdä. ”Juorutako” hevosen omistajalle, että Liisa ”pilaa” satulan ja hevosen selän, kun ei käytä jakkaraa selkäännousussa ja Liisa puhdistaa satulaa väärillä aineilla. Toisaalta, ei minulle kuulu, miten hevosen omistaja vuokraajaa ohjeistaa ja noudattaako vuokraaja annettuja ohjeita. Mitä te tekisitte? Vuokraaja on arvioni mukaan parikymppinen, vaikuttaa nuorelta, mutta on ajokortti, käy töissä ja asuu avoliitossa. Minä taas olen kohta 50v. täti.
|