Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen harrastus ja sitoutuminen, jääkiekko

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   23.2.26 11:05:07

Otsikossa voisi lukea selvemmin ”aikuisen sitoutuminen” mutta tila ei riitä.

Me mieheni kanssa pohdimme, onko väärin antaa lapsen aloittaa harrastus, johon meillä todennäköisesti ei tule olemaan varaa siinä kohtaa kun lapsi on teini-ikäinen? Lapsi on vasta 6v ja haluaa kovasti aloittaa jääkiekkoharrastuksen. Tällä hetkellä harrastaa jalkapalloa. On hieman epätodennäköistä että pystyisimme kustantamaan jääkiekkoharrastuksen esim täysi-ikäiseksi asti, tuskin edes teini-iässä. Lisäksi lapsella on nuorempi veli joka on vasta 3v mutta aivan kiekkohullu hänkin ja mielestämme hänelle pitää mahdollistaa sama harrastus hänen niin halutessaan.

Onko väärin antaa lapsen aloittaa kyseinen harrastus? Jos jo etukäteen tiedämme ettei rahkeet riitä sitä kustantamaan kun ehkä ekat 6-7 vuotta? Jotenkin ajattelen että onhan sekin jo pitkä pätkä minkä saisi pelata ja harrastaa, mutta ei se varmaan ole niin yksiselitteistä.. Toisaalta myös olisi varmaan pahin mahdollinen kohta lopettaa harrastus teini-iän kynnyksellä ja ohjata johonkin halvempaan lajiin. Sitten taas toisaalta, voihan sekin olla mahdollista ettei lapsi tykkääkkään jääkiekosta ja haluaa itse jotain muuta ekojen vuosien jälkeen? Rakastaa luistelua ja kiekkoilua isän kanssa ja käyvät hallilla katsomassa pelejä, mutta voi siinä kai siltikin olla sellainen mahdollisuus ettei sitten kuitenkaan tykkää itse harrastuksesta? Jotenkin tuntuu typerältä ajatukselta, ettei lapsi pääse edes kokeilemaan sen takia että me ei sitten 6-7 v päästä pystytä sitä enää mahdollistamaan. Mutta sitten taas jos mietin omaa lapsuutta, niin minulle mahdollistettiin rakas ratsastusharrastus ja olisi ollut iso pettymys jos se olisi pitänyt lopettaa teini-iässä. Toisaalta harmistus se oli todeta etten pystynyt sitä itse kustantamaan kun muutin pois kotoa ja se harrastus jäi aikalailla siihen ja siitäkin päästiin yli.

Millaisia kokemuksia sennuilla aiheesta?

Re: Lapsen harrastus ja sitoutuminen, jääkiekko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.26 11:12:18

En kustantaisi lajia, jota ei pystyisi jatkamaan. Teini-iässä ei yleensä vaihdeta lajia (varsinkaan vanhemman käskystä vaihtaa halvempaan), vaan lopetetaan. Eli siinä vaiheessa, kun harrastaminen olisi monessakin mielessä tärkeää, niin lapsi/nuori jäisi kokonaan harrastustoiminnasta. Jo pienelle voi puhua rahasta ja siitä, että mihin se riittää ja mihin ei. Minulle sanottiin, etten voi aloittaa kalliita harrastuksia, kun raha ei riitä. Samaan aikaan sanottiin, että koulut kannattaa hoitaa kunnolla, jotta voin aikuisena harrastaa mitää haluan. No näin tein, hoidin koulut hyvin. Nyt en itse harrasta kalliisti, mutta lapset harrastaa jääkiekkoa, taitoluistelua ja jalkapalloa. Ovat saaneet lajinsa päättää. Ja kun pojalla leveä lesti, on luistimet ostettava aina uutrna ja hintalappuun katsomatta. Mies totesi, ettei ikinä ostaisi itselleen mitään niin kalliita varusteita ja samalla silmääkään räpäyttämättä maksoi kassalla pojalle järjettömän kalliit leveän lestin muovattavat luistimet. Mutta ollaan myös puhuttu paljon lapsille, että kouluun pitää panostaa kunnolla, jotta tulevaisuudessa voi harrastaa ja tehdä.

Lähettäjä: Harrastejoukkue 
Päivämäärä:   23.2.26 11:12:39

Isommissa kaupungeissa on erikseen vanhemmille teineille ns. kilpajoukkueet (paljon pelejä ja treenejä, kallis harrastus) ja harrastejoukkueet (vähemmän pelejä ja treenejä, edullisempaa harrastaa).

Jos teidänkin kaupungissa on kilpa- ja harrastejoukkueet, ei harrastusta tarvitse välttämättä lopettaa kokonaan, jos harrastejoukkueeseen kuuluminen riittää.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   23.2.26 11:17:06

Antaisin harrastaa nyt. Suurin osa lopettaa teini-iässä joka tapauksessa. Jos taas lapsi osoittautuukin huippulahjakkuudeksi, voitte sitten kartoittaa apurahoja yms.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   23.2.26 11:19:04

Minusta on typerää antaa lapsen olla kokeilematta lajia, joka voi muutenkin hänellä loppua ihan omasta tahdostaan vain sen takia, että ennustat tulevaisuudesssa, ettette pysty lajia enää taloudellisesti kustantamaan. Samalla logiikalla voi jäädä kotiin, koska jonain päivänä voi sataa vettä... Liian pitkälle ei pidä asioita miettiä, mutta voihan sitä varautua kertomaan lapselle sitten realiteeteista jos sen tarve tulee myöhemmin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.2.26 11:20:54

En tekisi lasta jos minulla ei olisi varaa edes jääkiekkoa antaa harrastaa 18v asti. Se kuitenkin on hyvin yleinen poikalasten harrastus.

Päivämäärä:   23.2.26 11:23:14

Anna harrastaa. Monessa paikassa tosiaan myös ihan harrastepuoli sitten teini-iässä joka ei kovin kallista. Tukea harrastamiseen voi hakea monestakin eri tahosta. Isolla osalla loppuu myös mielenkiinto harrastamiseen teininä ja lopettavat.

Päivämäärä:   23.2.26 11:23:28

Antaisin harrastaa. Voi sitten teininä itse osallistua kuluihin jos haluaa jatkaa tai voi olla että teidän tulot kasvaneet. Tai haluaakin lopettaa tms.

Lähettäjä: Potku 
Päivämäärä:   23.2.26 11:30:15

6-7 vuodessa voi tapahtua paljon asioita ja voi olla, että pystytte sittenkin kustantamaan harrastuksen tuolloin tai voi olla, että poika joutuu syystä tai toisesta lopettamaan aiemmin. Ei tulevaisuutta voi tietää tismalleen ja noin pienen lapsen kanssa olisi typerää kieltää kokeilemasta asioita, koska ei ehkä voi jatkaa harrastusta ikuisesti. Jos teillä nyt on mahdollisuus niin antakaa pojan se käyttää!

Meillä pelasi kumpikin poika jääkiekkoa ala-asteen ajan. Toinen lopetti kuudennen luokan keväällä ja siirtyi pelaamaan salibandyä. Toinen pelasi vielä yläasteen ajan tosissaan, mutta lukiossa ei enää halunnut uhrata 6-7 päivää viikosta lajille. Olisi halunnut jatkaa höntsäillen muutaman kerran viikossa mutta täällä päin ei ollut sellaista mahdollisuutta niin lopetti kokonaan. Olin alkuun huolissani, kun kaikki kaverit yms. olivat joukkueesta , mutta samaan aikaan lopetti moni muukin joukkuekaveri ja keksivät alkaa yhdessä käydä salilla ja muuten liikkumassa ja pelaamassa ulkojäillä ja kesällä sitten muita pallopelejä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.2.26 11:41:07

Anna harrastaa. Varusteita saa vielä pitkään todella hyvin käytettynä ja junnukoossa halvemmalla. Saattaa lopettaa vuoden päästä. Tilanteet muuttuu ja teini voi tehdä töitä ja talkoita harrastuksen eteen kun sille opettaa ettei raha puissa kasva ja illallinen ei tuu eteen yhtä helposti kuin manulle.

Seuroilla on myös mahdollisuus anoa vähävaraisille perheille tukeaharrastukseen.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.2.26 11:44:38

Miten vanhemmat jaksaa kuskata monta kertaa viikossa lasta harrastuksiin? Työpäivän jälkeen vielä. Minä en jaksais.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.2.26 11:47:50

O; tottakai jaksaa. Siinä vaiheessa kun teet lapsia laitetaan asiat tärkeysjärjestykeen ja asenne "ei jaksa" nakataan tauolle. Toki joku järki kannattaa pitää mutta niin itsekäs et voi olla ettet mihinkään kuskaan kun "äiti/isi ei nyt jaksa".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.26 11:56:44

Titta kai annat aloittaa harrastuksen.
Asiat muuttuvat 6-7 vuodessa.
Ja jos lapsi on oikeasti lahjakas, hän kyllä saa taloudellista apua harrastukseensa vaikka sponsorivoimin sitten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.2.26 12:02:15

Isommissa kaupungeissa on erikseen vanhemmille teineille ns. kilpajoukkueet (paljon pelejä ja treenejä, kallis harrastus) ja harrastejoukkueet (vähemmän pelejä ja treenejä, edullisempaa harrastaa).

Jos teidänkin kaupungissa on kilpa- ja harrastejoukkueet, ei harrastusta tarvitse välttämättä lopettaa kokonaan, jos harrastejoukkueeseen kuuluminen riittää.

Näin. Anna harrastaa. Teini-iässä tuo kilpajoukkueen tekeminen ja treenaaminen alkaa olla niin totista touhua, että lahjattomat lopettavat jo omasta tahdostaan ja siirtyvät harrastelätkään. Anna lapsille mahdollisuus, se on hyvin pieni todennäköisyys että lahjat ja mielenkiinto riittäisi tosimielessä tekemiseen teini-iässä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.2.26 12:09:17

Minä antaisin harrastaa. Tuossa ajassa voi tapahtua vielä vaikka mitä. Lisäksi rohkaisisin kokeilemaan muitakin lajeja vapaasti vaikka niin että perheenä käytäisiin kokeilemassa välillä erilaisia juttuja.

Päivämäärä:   23.2.26 12:12:32

”Miten vanhemmat jaksaa kuskata monta kertaa viikossa lasta harrastuksiin? Työpäivän jälkeen vielä. Minä en jaksais.”

Helposti ja useampaa lasta eri suuntiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.26 12:12:51

Antaisin harrastaa. Koskaan ei tiedä kuka meistä jää huomenna auton alle, kuolee syöpään parin vuoden sisään jne.

Elämä on tässä ja nyt.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.2.26 12:17:11

"Helposti ja useampaa lasta eri suuntiin"

Mä en kyllä helposti jaksa, mutta jaksan, koska se on lapsille tärkeää.

Päivämäärä:   23.2.26 12:25:37

”Mä en kyllä helposti jaksa, mutta jaksan, koska se on lapsille tärkeää”

Näin meitä on erilaisia. Meillä on vielä pitkät matkat maalta, mutta hyvin on jaksanut jo 10 vuotta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.