Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siis mitä ihmettä? On terveydestä

Lähettäjä: Pallomaha 
Päivämäärä:   19.2.26 17:11:15

Kävin verikokeissa. Olipa yllätys nähdä nämä tulokset:

Kolesteroli 5,7 (kolme vuotta sitten 5,4)
LDL-kolesteroli 3,7 (kolme vuotta sitten 3,5)
Triglyseridit 2,59 (viimeksi 3,3, eli nyt parempi, mutta silti reilusti koholla)
ALAT 44 (aina ennen ollut normaali)

Ei näiden perusteella vois arvata, että syön keskimääräistä terveellisemmin, harrastan liikuntaa 6-9h viikossa, en tupakoi enkä käytä ollenkaan alkoholia. Ikää on reilut 40, ja olen kolmen vuoden aikana lihonut 11 kg, ja ylipainoa on reilusti. Koko ajan yritän kyllä painoa pudottaa ja tuosta pahimmasta lukemasta onkin lähtenyt 3 kg. Mutta voiko pelkkä läski tosiaan vaikuttaa veriarvoihin noin paljon?

Re: Siis mitä ihmettä? On terveydestä

Lähettäjä: Silli 
Päivämäärä:   19.2.26 17:12:25

Voi. Ylipaino on terveydelle haitallista.

Päivämäärä:   19.2.26 17:12:55

Silli: ihanko totta? Enpä tiennytkään!

Lähettäjä: aiempi pallomaha 
Päivämäärä:   19.2.26 17:21:19

Kirrjoitin tänne kesällä ketjun "hemmetin pallomaha". En löydä sitä enää, mutta jos jollain on se sivuhistoriassa tallessa niin linkatkoon. En siis ole aloittaja, olen eri henkilö.

Kyllä lihominen voi vaikuttaa veriarvoihin aika paljonkin. Omat arvoni ovat kohdallaan enkä ole ylipainoinen. Mutta edelleen pallomaha...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.26 17:27:15

Vaan syötkö keskimääräistä terveellisemmin jos olet lihonut ja ylipainoa jo ennestään?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   19.2.26 17:29:35

Jälleen hyvä osoitus siitä, etteivät terveet elämäntavat ole oikeasti tae mistään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.2.26 17:31:08

Voihan tuohon olla myös geneettistä alttiutta, ei se välttämättä pelkäästään läskistä johdu. Toki siitä helposti syntyy kierre, jossa painonpudotus on vaikeaa (esim insuliiniresistenssi) ja lihominen taas pahentaa metabolista oireyhtymää.

Päivämäärä:   19.2.26 17:34:47

Tähti: kyllä mä syön. Mutta pari vuotta sitten elämässä tapahtui iso muutos, minkä vuoksi aktiivisuus vähentyi. En tajunnut sitä, ja söin yhtä paljon kuin ennenkin. Siitä tuli muutama kilo, ja kun lopetin tupakanpolton, niin tuli muutama kilo lisää. Ja kyllä ovatkin tiukassa!

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   19.2.26 17:42:01

Otetaan ne helpot: jos ruokavalio on keskimääräistä terveellisempi niin tsekkaa rasvan laatu ja määrä. Sama hiilihydraattien osalta. Kuitua ja vihanneksia lisää, sokeria ja keino makeaa pois. Pidä ateriat pieninä ja rytmi tasaisena arkena ja viikonloppuisin. Pidä ruokapäiväkirjaa pari viikkoa, sieltä se löytyy mitä pitää vähentää tai jättää pois. Tsemppiä!

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   19.2.26 17:50:00

Syön terveellisesti, näin sanotaan melkein aina. Mutta mitä on terveellinen syönti? Ne ei välttämättä ole nykyiset terveyssuositukset. On tunnettuja "terveellisesti" syöviä henkilöitä, joilla rasvamaksa. Ovat syöneet ravintosuositusten mukaisesti, miettikää suositusten oikeellisuutta!

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   19.2.26 17:50:50

Mua hirvittää, oon 42 eikä multa ole koskaan katsottu kolesterolia :D No nyt on tulossa verikokeet, kun verenpaineet on vähän koholla. Saapa nähdä mikä on tuomio.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   19.2.26 17:59:43

Kolesteroliarvot voi olla mitä vaan, vaikka kuinka terveelliset elintavat olisi. Osaan voi vaikuttaa, mutta osalle se geeniperimä on niin rankka.

Mulla on läheinen, joka on tosi hoikka, liikkuu ja syö terveellisesti. Silti joutuu lääkkeitä syömään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.2.26 18:07:23

"On tunnettuja "terveellisesti" syöviä henkilöitä, joilla rasvamaksa. Ovat syöneet ravintosuositusten mukaisesti, miettikää suositusten oikeellisuutta!"

Nimeäisitkö meille näitä vihjailemiasi tunnettuja henkilöitä? Voisimme sitten itse tarkastella heidän ruokavalionsa ja muiden elintapojensa terveellisyyttä. Ilman noita tietoja on aika vaikea miettiä mitään oikeellisuutta...

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   19.2.26 18:17:27

”Mutta voiko pelkkä läski tosiaan vaikuttaa veriarvoihin noin paljon?”

Kyllä voi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.2.26 18:18:39

Siis onko aloittaja oikeasti yllättynyt siitä, että 11 kiloa rasvaa näkyy myös veriarvoissa? Tämä on ihan perustietoa.

Kolesteroli on toki sellainen, että se voi olla pelkistä geneettisistäkin syistä korkealla. Mutta jos se on sinulla noussut painon lisääntymisen myötä, niin helppo laskea 1 + 1.

Mitä on terveellinen syöminen sinulle? Terveellisyys kun ei todellakaan ole mikään yksiselitteinen asia, joka tarkoittaisi jokaiselle samoja ruokia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.