Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maitoa juova koira.

Lähettäjä: Ohthosedays 
Päivämäärä:   18.2.26 12:11:34

Meillä oli 80-luvulla koira, ihan sekarotuinen sellainen. Se ei suostunut vettä juomaan vaan maitoa piti olla. Koira voi hyvin ja eli 13-vuotiaaksi.

Onko teillä kokemuksia koirista jotka elivät hieman hassusti nykyaikaan peilaten?

Re: Maitoa juova koira.

Lähettäjä: nippe 
Päivämäärä:   18.2.26 12:27:54

No varmaan vielä 80-luvulla kaikki koirat eli vähän hassusti nykyaikaan peilaten. Eihän silloin ollut edes vielä teollisia koiranruokia juurikaan tarjolla, kissanruuista nyt puhumattakaan.
Mun kotona oli sekarotuinen koira, joka asui ulkona koko ikänsä. Se oli kiinni ketjussa navetan ulkoseinässä ja sillä oli siis puolikaaren mallinen elintila. Koppia sillä ei ollut, vaan se pääsi heinälatoon ja kaivoi itselleen pesän heiniin. Ihan kovimmilla pakkasilla se vaan päästettiin irti ja se juoksi itsensä lämpöiseksi, silloin saattoi päästä käymään jopa tuvassakin. Se oli oikeasti pappani koira ja pappa teki sille aina ruuan jälkeen keitetyistä perunoista, kastikkeesta ja maidosta ruuan kuppiin joka sitten vietiin ulos koiralle. Vettä sillä oli, talvella söi kai lunta koska esim. lämmitettyä juomakuppia ei siihen aikaan liioin ollut.
Siihen aikaan myös kissat oli vapaana ja aina lypsyn jälkeen äiti laittoi kissoille lämmintä maitoa juotavaksi. En muista saiko koirakin sitä maitoa silloin. Muuten ne saalistivat maatilalla hiiriä, eikä niitä sen erikoisemmin ruokittu. Vasta joskus 85-vuoden paikkeilla sain oman kissan jota alettiin pitää sisällä ja oli hiekkalaatikko, johon vaan haettiin ulkoa hiekkaa. Ei sitä kaupasta saanut tai ei ainakaan meille ostettu. Silloin kauppoihin tuli myös koiranmakkaraa, jota joskus ostettiin kissallekin.
Ei siihen aikaan myöskään pieneläimiä eläinlääkärillä käytetty. Eläinlääkäri oli vain lehmiä tai hevosia varten ja tilalle se kutsuttiin harvoin ja yleensä lehmän tilanne oli jo tosi vakava. Itse muistan vain kerran eläinlääkärin käynnin, koska silloin äiti itki kun kohtunsa ulos työntänyt lehmä piti lopettaa.
Jos kissa tai koira loukkaantui pahasti, sen "hoito" oli lopetus ja sitä en itse koskaan nähnyt. Yleensähän kissat sitten vaan katosi, koska ne menivät piiloon sairastuessaan. Kissojen leikkaaminen oli myös ihan tuntematon asia ja pyrittiin vaan aina ottamaan poikakissoja, ettei tulisi pentuja.

Lähettäjä: Ruokapöytä 
Päivämäärä:   18.2.26 12:29:31

Olen isovanhempieni ensimmäinen lapsenlapsi. Pienenä mummolassa minulla ei siis ollut toisia lapsia leikkikaverina. Leikin mummun koiran kanssa. Olen ollut 3v. uhmaikäinen, kun oli lounas ja olin sanonut, että haluan syödä koiran kanssa (koira siis sai ruuan lattialla olevaan kuppiinsa). Minun ei kuitenkaan annettu syödä lattialla vaan ratkaisu oli, että koiralle katettiin lautanen pöytään ja koira istui ruokapöydän tuolilla ja söi lautaselta ja me muut siinä vieressä. En itse tätä alkutilannetta muista, mutta sen muistan, että aina kun oltiin mummolassa, koiralle katettiin lautanen pöytään ja se istui tuolilla syömässä yhdessä meidän muiden kanssa. Tästä on jopa muutama valokuva. Olin 7v. kun koira kuoli ja loppuun asti se söi pöydässä. En tiedä, katettiinko sille pöytään vain silloin, kun me olimme mummolassa vai saiko se syödä pöydässä myös silloin, kun mummu ja ukki olivat kahdestaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.2.26 12:40:02

Tuskinpa sillä maidon juomisella oli asian kanssa mitään tekemistä. Elinikä riippuu pitkälti geeneistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.26 12:44:44

Anopin koira joi maitoa ja söi mm. ruuantähteitä, sai toki koiranruokaakin. Eikä tuosta niin kauaa ole aikaa, koira lopetettiin muistaakseni 5 vuotta sitten, oli 14-vuotias.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.