Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko pentuni fysiologinen ihme? (OK)

Lähettäjä: Tyrmistys 
Päivämäärä:   18.2.26 10:55:22

Puoliksi kyselen, puoliksi hehkutan, kun olen aivan tyrmistynyt.

Minulle tuli neljä päivää sitten 9-viikkoinen pentu ja olen paitsi tyrmistynyt, myös seitsemännessä taivaassa. Ekana päivänä siivoiltiin välillä vahinkoja ja ekana yönä oli ilmestynyt pari lätäkköä, mutta maalla asuvana ravattiin myös ahkeraan pihalla ekat kolme päivää ja kaikki tarpeet paria vahinkoa lukuun ottamatta on tehty pihalle. Yhtenäkään aamuna sen ensimmäisen jälkeen ei ole löytynyt jälkeäkään ja olen saanut nukkua helposti 8 h yöunet. Eilen oli myös ensimmäinen 7 h yksinolo pentuaitauksessa ja ainoa märkä löytyi vesikupin ympäristöstä, kun pentu oli tylsyyksissään pannut hyrskyn myrskyn pissapaperin kanssa. Hajusta ja väristä päätellen pelkkää vettä. Kotiin tullessa teki heti pihalle isot pissat ja kakat.

Onko tämä fysiologisestikaan mahdollista? Pentu on isokokoinen, mutta vasta 9,5-viikkoinen narttu. Ikinä ennen nähnyt tällaista. En valita, olen suorastaan hurmiossa, mutta voiko tämä olla todellista?

Lisäyksenä vielä, että pentu paitsi syö ruokansa reilulla vedellä turvotettuna + lakt. piimällä höystettynä, myös juo pitkin päivää ihan ok määriä. Kuivumisesta ei siis tietoakaan. Riekkuu ja sekoilee ihan niin kuin normaali pentu, silmät kirkkaat ja turkki säihkyy. Aikuinen koira kaverina, eli mallista kyllä oppii helpommin kuin yksinäinen pentu, myös rauhoittumisen mikä toki auttaa pidätyshommissa.

Re: Onko pentuni fysiologinen ihme? (OK)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.2.26 11:08:17

Ei ole ihme, tai jos on niin meillä on ollut ajan mittaan muistaakseni neljä samanlaista ihmettä. Nämä meillä olleet itäsiperianlaikoja ja porokoiria.

Lähettäjä: Raxu 
Päivämäärä:   18.2.26 11:13:39

En näe tuossa mtn ihmeellistä ja ylistettävää.
Kaikki omat pennut oppineet sisäsiistiksi yhtä nopeasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.26 11:14:08

Kyllä pentukin pidättämään pystyy. Joskus meni 8vko pentu häkkilepoon ja eihän se sinne häkkiin tarpeitaan tehnyt ikinä vaikka joutui olemaan siellä pitkiäkin aikoja putkeen (mm ne yöt).

Päivämäärä:   18.2.26 11:15:56

Ehkä se on sitten alkuperäisten rotuominaisuus, tuossa on aimo annos siperianhuskya. Muut koirat ovat olleet paimenpainotteisia ja on ollut todella paljon hankalempaa ja pitkäkestoisempaa. Toki tuo turkki myös auttaa näillä keleillä, voidaan olla pihalla niin paljon kuin on tarve ja tuo viihtyy lumessa. Hyvä ettei ole poikkeavaa ja voin rauhassa vain nautiskella tilanteesta. :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.26 11:16:42

Ei, vaan fiksulta kasvattajalta joka opettanut pennuilleen sisäsiisteyden ennen luovutusta.

Päivämäärä:   18.2.26 11:22:40

Ja toki yöt on eri juttu kun pääasiassa nukutaan, mutta tuo pahimpaan iltavilliaikaan tapahtunut selvästi ei-pelkästään-nukkumiseen käytetty 7h yksinolo tiputti leuan lattiaan.

Ehkä mulla on sitten aiemmin ollut poikkeuksellisen huonosti oppivia pentuja, kun ei niiden kanssa ollut puhettakaan, ettei työpäivän aikana tule paperille mitään tässä iässä.

Päivämäärä:   18.2.26 11:27:20

Tähti, tämä eli vielä viime viikolla 24/7 sisällä, pääsi kerran, max kaksi päivässä käymään ulkona. Eli sisäsiisteysopetusta on ollut nyt 4,5 päivää. :)

Lähettäjä: MB 
Päivämäärä:   18.2.26 11:47:58

Mulla olevista roduista shar pei on sellainen, että pennut ovat käytännössä aina luovutusiässä sisäsiistejä, eli eivät tee sisälle, vaan pyytävät ulos. Tietenkään eivät pysty pidättämään tuntitolkulla, mutta kun pääsevät halutessaan ulos, niin mitään eivät tee sisälle.
Kaikilla pennuilla sisäsiistikai oppimista auttaa se, että ne pääsevät mahdollisimman usein ulos tarpeilleen. Mulla on nyt puolivuotias pikkutyyppi, joka on sisäsiisti, eli osaa pyytää ulos. Se nukkui tullessaan kainalossa 7h yöunet (meillä viimeinen pissatus klo 23 ja aamulla mennään ulos klo 6) ja kun näiden ei tarvitse olla yksin käytännössä koskaan neljää tuntia pidempään, niin hyvin nopeasti oppi tekemään asiansa ulos.

Päivämäärä:   18.2.26 12:30:44

"tämä eli vielä viime viikolla 24/7 sisällä, pääsi kerran, max kaksi päivässä käymään ulkona."

Mikä saa ottamaan koiran huonoista oloista?

Lähettäjä: hiiri 
Päivämäärä:   18.2.26 12:34:23

Yllättäen kaikkien kommentit on luokkaa, pentuni oli sisäsiisti jo syntyessään.

Toiset koirat oppivat tosi nopeasti, toiset hitaammin. Varmasti kasvattajan roolilla on merkitystä. Älä pety, vaikka jossain vaiheessa tulisi "takapakkia". Tosi hienosti teillä on homma lähtenyt käyntiin.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   18.2.26 12:37:05

Minulla on kaksi saman rodun koiraa. Toinen oppi noin viikossa, toisella meni kuukausia. Vaihtelua siis on paljon ja kasvattajan teot vaikuttaa myös todella paljon. Tämän toisen kasvattaja ei ollut asiaan panostanut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.26 12:42:12

Normaali pentu, ja hyvin hoidettu ja opastettu jo kasvattajalla.

Meillä on tuollaisia fysiologisia ihmeitä ollut vuosien saatossa jo 7.

Ihania pentuaikoja sinulle.

Päivämäärä:   18.2.26 12:54:02

Piste, se asia tai minkään pennun taustat eivät taas liity tähän keskusteluun mitenkään.

Ja takapakkia tulee varmasti viimeistään juoksujen alkamisen aikaan, mikäli yhtään vanhat merkit paikkansa pitää. Ja kuin varmimmaksi vakuudeksi tämäkin "ihmelapsi" kävi äsken kasuaalisti vessan matolla kun olin kiinni työhommissa. Se on sitä, mitä odotin näillä kilsoilla, ei 7 yksinolotuntia pidättelevä jättirakko. :D

Päivämäärä:   18.2.26 13:03:19

Toit sen kuitenkin ilmi, että penturaasu ei ole suurinpiirtein ulkoilmaa koskaan nähnytkään ennen sinulle tuloasi.

Päivämäärä:   18.2.26 13:10:56

Hohhoj. Kerroin vastauksena siihen, että tähti ehdotti, että kasvattaja on opettanut sisäsiistiksi. Ei ole. On nähnyt ulkoilmaa, on peuhannut sisarustensa kanssa lumessa, ei pelkää oikeastaan mitään mutta ei ole päässyt sitä 10-20 kertaa päivässä pihalle mitä vaadittaisiin siihen, että pikkupentu on luovutusikäisenä täysin sisäsiisti. Pitääkö kaikesta täällä tehdä joku änkyrävänkyrä-kettuiluketju, kun yrittää jakaa iloisia asioita ja samalla oppia elämästä muutakin kuin omien kokemusten verran?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.