Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen ostaminen ja raskauden yritys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.2.26 08:35:36

Muistan nähneeni vastaavan keskustelun joskus aiemmin, mutta asia ei ollut silloin itselle ajankohtainen, joten en lukenut niin tarkalla silmällä. En enää löydä keskustelua haulla.

Tilanne on siis se päälle kolmekymppisen klassikkoasetelma: nyt olisi viimein aidosti varaa toteuttaa unelmia, kuten hevonen, mutta olisi myös aika suunnitella tosissaan lastentekoa. Mitä ihmettä tässä tekisi?

Järki sanoo, ettei missään tapauksessa kannata ostaa hevosta nyt. Mutta mitä jos en tulekaan heti raskaaksi, tai jos en tule ollenkaan? Jos lapsen saamiseen menee vaikka pari vuotta, siinä olisi ollut tosiaan ne pari hyvää vuotta harrastaa… Yritystä ei ole siis aloitettu, mutta se on ollut puheissa, ehkä vasta tämän vuoden lopussa kuitenkin aidosti ajankohtaista.

Re: Hevosen ostaminen ja raskauden yritys

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   18.2.26 08:39:24

En suosittele. Jos haluat lapsia, suosittelen harrastamaan muualla sen aikaa että näet tärppääkö. Jos kuitenkin raskaudut nopeasti, joudut miettimään kuka hevosta liikuttaa raskauden edetessä pidemmälle. Lapsen synnyttyä joudut keskittymään lapseen, tallille pääset ehkä käväisemään jos on hyvät turvaverkot.

Hanki ne lapset ensin ja osta hevonen sitten kun lapset ovat vähän isompia, jos hankinta sitten vielä tuntuu ajankohtaiselta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.2.26 08:46:06

Jos vasta vuoden lopussa aloitatte yrityksen, niin ehtiihän tuossa hyvin harrastaa ensi kevääseen.

Tallille pääsee kyllä vauva-aikanakin, jos on tasapuolisesti osallistuva puoliso.

Päivämäärä:   18.2.26 08:47:45

"Jos vasta vuoden lopussa aloitatte yrityksen, niin ehtiihän tuossa hyvin harrastaa ensi kevääseen."

… siis olettaen, että raskaudut heti, se piti lisätä.

Päivämäärä:   18.2.26 08:51:35

Osta nyt hevonen jos oikeasti haluat. Et tule ostamaan hevosta, kun saat lapsen.

Kun hevonen on valmiiksi ja olet hetken tottunut siihen osana arkea, niin lapsi "sujahtaa" siihen elämään paljon helpommin, kuin että yrittäisit saada hevosta lapsielämään.

Ja jos raskaus on vaikea tai vauva nukkuu huonosti, voit aina laittaa hevosen ylläpitoon. Itse pidin hevosta 4kk ylläpidossa, kun raskaus oli vaikea.

Lähettäjä: Easy 
Päivämäärä:   18.2.26 08:59:11

Itse olen molempien raskauksien aikana ostanut hevosen (varsan).
Hyvin on ehtinyt ja pystynyt harrastamaan. Hevoset kehittyneet hyvin ja sopivat nykytilanteeseen täydellisesti. Eli en ole tehnyt virhettä, vaikka raskaana hevosen olen ostanut kahdesti.

Toki loppuraskauden ja synnytyksen jälkeen tulee pieni tauko. Kyllä hevoselle liikuttajan löytää ellei jossain ihan perämetsässä asu. Toki harrastuskustannukset voivat olla suuria verrattuna siihen saatuun hyötyyn. Tämä tietty hetkellinen negis.

Jos löydät sinulle sopivan hevosen, niin osta. Väkisin ei kannata ostaa missään tilanteessa.

Päivämäärä:   18.2.26 09:02:17

Osta. Voihan sen aina myydä. Nimim. 2 vuotta lasta yrittänyt joten onneksi tuli hankittua sekä koira että hevonen.

Päivämäärä:   18.2.26 09:02:53

Molemmat. Itsellä kesti 2v tulla raskaaksi. Nyt odottelen esikoista ja useampi heppa löytyy pihasta :)

Päivämäärä:   18.2.26 09:03:31

Hevonen ensin tai muuten ssirä ei tule hankittua koskaan, ainakaan niin kauan kun on lapsia kotona.

Päivämäärä:   18.2.26 10:00:48

Kiitos kannustuksesta!

Easy: Koetko, että varsan omistaminen oli helpompi yhdistää vauva-arkeen kuin aikuinen hevonen ja sen liikutus? En toki tiedä kuinka vanhoja hevosia sinulla on muuten ollut.

Olen nimittäin katsellut myös varsoja, jos aikuisista hevosista ei löydy sopivaa. Lähipiiristä löytyisi ammattilaisia avuksi, mm. varsapihattoa pitävä kokenut tekijä. En olisi muutenkaan aikeissa esim. sisäänratsastaa itse, vaan hevonen saisi mennä ammattilaiselle siksi aikaa.

Lähettäjä: Kaapo 
Päivämäärä:   18.2.26 11:25:47

Itse päädyin ratkaisuun, että jätin hevosen ostamatta, enkä ole katunut. Ehdottomasti oli oikea päätös, vaikka tarjolla tuolloin olisi ollut tuttu ja ihan mahtava hevonen.
Raskaus tärppäsi heti ensimmäisestä yrityksestä. Alkuraskauden kärsin hirveistä migreenistä, enkä olisi voinut silloin ratsastaa tai edes hoitaa hevosta. Kun migreenit hellittivät oli maha jo alkanut kasvaa eikä hevosen selässä istuminen tuntunut enää hyvältä.

Lapsen ollessa pieni sattui elämässämme monenlaista läheisen vakavasta sairaudesta lähtien. Joten voimavarat ja resurssit olivat tiukilla. Olisi ollut kamalaa miettiä miten hevosen hoito olisi tuossa tilanteessa hoitunut. Muutenkin halusin olla mahdollisimman paljon lapsen kanssa.

Nyt lapset (2 kpl) ovat jo vähän isompia ja hevonenkin on ostettu. Olen sitä mieltä, että kaikelle on aikansa eikä kaikkea kannata yrittää puristaa samaan hetkeen. Lapset ovat hyvin vähän aikaa pieniä ja hevoselle on hyvin aikaa vähän myöhemminkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.