Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten estää norotartunta?

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   17.2.26 15:40:02

Sunnuntaina paikassa x järjestettiin eräs tapahtuma. En osallistunut tapahtumaan, mutta maanantaina vietin samassa paikassa noin tunnin, olen koskenut ovenkahvaan yms. Tänään selvisi, että hyvin moni sunnuntain tapahtumassa vieraillut on sairastunut rajuun noroon eilisen ja tämän päivän aikana. Onko mitään mitä voin tehdä estääkseni mahdollisen tartunnan? Minulla on ollut lievästi etova olo tänään, mutta se alkoi sillä sekunnilla kun luin tiedon norotartunnoista ja aloin vainoharhaisesti kuulostella oloani, eli tuskin on "aitoa" pahoinvointia.

Re: Miten estää norotartunta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.2.26 15:40:56

Peset käsiä ja et laita sormia suuhun tai kaiva nenää. Ei siihen muita konsteja ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.2.26 15:43:10

No et voi enää estää mitenkään. Kyllä se parissa päivässä selviää, saitko tartunnan vai et.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.2.26 15:47:35

Jotkut väittää et sitruunamehu tai valkopippurit auttaa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.2.26 15:50:35

*, utbaanilegenda, ei auta. Tulee jos tulee, toiset ovat herkempiä. Kaverilla on tuo miltei joka vuosi, minä en le sairastanut noroa koskaan.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   17.2.26 15:53:48

Ei enää voi mitään tehdä. Toivottavasti et laittanut sormia tai sormilla koskettua ruokaa suuhun, kun olit siellä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.2.26 16:01:40

Jos tartunta pelottaa noin paljon niin miksi ei suhtautuisi tautikaudella jokaiseen tapahtumaan/paikkaan aina potentiaalisena tartuntalähteenä ? Ei paljain käsin niitä kahvoja, ei julkisia vessoja, ei lähikontakteja ja käsien pesua joka välissä...noin esim. Se on se ainoa tapa yrittää tartunta estää, ei enää sen jälkeen kun on jo kaikkea käpälöity ja potentiaalisesti suuhun,nenään,naamaan niiden käsien kanssa koskettu.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.2.26 16:42:30

Viruspartikkeleita voi olla huoneilmassa vuorokausi sen jälkeen kun huoneessa on esim. oksennettu. Myöskään vessassa kaikki eivät sulje pöntön kantta ennen huuhtelua, jolloin virus on aerosolina koko hyysikässä. Teoriassa venttiilimaski, ffp3 olisi varmaan se oikea kuonokoppa jos mielii hengitellä noroisissa tiloissa.
Pese kädet saippualla, se tuhoaa viruksen vaipan. Käsidesi ei ole siihen samalla tavalla tepsivä kuin bakteereihin. Jos olet B-veriryhmää, olet immuuni. Noron virulenssi on korkea, eli pienikin määrä sairastuttaa ja sitten vaan sairastat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.2.26 16:42:46

Juo paljon kokista

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.2.26 16:55:47

Noro kai iskee aika nopeasti ja kunnolla...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.2.26 16:57:35

Se on tarttunut jo jos on. Itämisaika vuorokausi max kaksi. Noroon ei tepsi nuo pippurit jq muut

Lähettäjä: Hyi 
Päivämäärä:   17.2.26 17:00:41

Olen melko varma, että en laittanut sormia suuhun, kyseessä kuitenkin aika likainen paikka ja omat sormet oli koirannappulamönjän ja kuolan peitossa. En käynyt vessassa (en kyllä ole varma onko siellä edes vessaa), en myöskään syönyt siellä mitään tietenkään. Koskin ovenkahvaan tullessa ja mennessä. Tilassa/tapahtumassa ei tietääkseni oksentanut kukaan (ellei nyt joku koira, mutta ei ihmiset), kaikkien oireet alkoivat aikaisintaan seuraavana päivänä.

Mutta joo, eipä auta kuin odottaa ja katsoa miten käy.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.