Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jaksaisinko tällaista?

Lähettäjä: töihin 
Päivämäärä:   16.2.26 18:36:09

Sain hyvän työtarjouksen kaupungista, asun itse maalla. Lähityöpäiviä olisi arviolta noin kerran viikossa. Lähimmälle bussipysäkille on 7 km. Alussa paikan päällä pitäisi todennäköisesti käydä useammin viikossa, mutta ensimmäinen työpäivä olisi vasta siinä vaiheessa, kun lumet ovat jo sulaneet.

En omista autoa, mutta puolisolla on. Jollekin tämä nyt kuulostaa varmasti oudolle että miten pärjään ilman autoa, mutta olen pärjännyt maalla hyvin, koska peruspalvelut löytyvät läheltä. Minulla on sähköpyörä, joten olen miettinyt, olisiko ihan hullua pyöräillä tuo 7 km pysäkille ja jatkaa siitä bussilla, jonka matka-aika kaupunkiin on noin 40 minuuttia suuntaansa. Työpaikalla pitäisi kuitenkin olla siistin ja huolitellun näköinen niin mitenhän onnistuu. Vaihtovaatteet ainakin pitäisi olla mukana jossain repussa.

Toisaalta olen pohtinut myös Airbnb-ratkaisua kaupungista ensimmäisille viikoille, jos lähityöpäiviä on alussa enemmän.

Re: Jaksaisinko tällaista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.26 18:38:51

Osta halpa auto. On halvempi kuin sähköpyörä

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   16.2.26 18:40:19

Voiko sen sähköpyörän jättää turvallisesti sinne pysäkille?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.2.26 18:43:29

Lol. Halvan auton hankinta ja ylläpitäminen ei todellakaan ole halvempaa, kuin jo olemassa olevan sähköpyörän ylläpitäminen.

Jaksaisin, mutta etätyö pitää olla kirjattuna työsopimukseen, jotta siihen on todellisesti mahdollisuus. Voi käydä helposti niin, että ilman kirjallista sopimusta lähityöpäiviä onkin enemmän kuin mitä on suullisesti sovittu. Alussa voisi tosiaan ottaa vaikka airbnb:n muutamaksi yöksi tai setviä kulkemisasiat puolison kanssa. Pyörä ja bussi on oikein hyvä vaihtoehto, jos saat otettua pyörän mukaan tai asemapaikalla on turvallista jättää pyörä lukituksi odottamaan. (Itse saisin myös lähipiiristä autoa lainaan.)

Päivämäärä:   16.2.26 18:45:58

Se pitäisi varmaan jättää lukkoon kyläkaupan eteen. Mietin kyllä hetken, että uskaltaako sitä siihen jättää, mutta tuskinpa kukaan sitä lukosta vie. Olen ennenkin ajanut tuon matkan ihan tavallisella pyörällä, ja ainakin silloin se pyörä pysyi kaupan edessä ilman lukkoakin kun jätin päiväksi siihen.

Päivämäärä:   16.2.26 18:46:29

Kyllä jaksaisin jos työpaikalle olisi mentävä säännöllisesti vain kerran viikossa. Saisitko puolisolta minkäänlaista kyytiapua? Alkujakso kannattaa tosiaan asua vaikka air bnbssä, uudessa työpaikassa kulkeminen päivittäin olisi varmaan työtehosta pois.

Lähettäjä: *zelda 
Päivämäärä:   16.2.26 18:53:26

Mulle tuo pyörämatkan ei olisi mitään, mutta siihen päälle vielä 40 minuuttia bussissa.
Eli reilu puolentoista tunnin työmatka. Kolme tuntia työmatkoja päivässä, huh.

Mä olen jo kohta 20 vuotta kulkenut visi päivää viikossa kahdeksan kilometrin työmatkan ihan tavallisella polkupyörällä, eikä tarvitse töissä vaihtaa vaatteita. Ei tule hiki, mutta tottumattomalle pyöräilijälle alussa toki tulee se hiki.

Lähettäjä: -anna- 
Päivämäärä:   16.2.26 18:54:12

Sähköpyörästä pitäisi ainakin akku ottaa aina irti päivän ajaksi, ja silti laittaa KUNNON lukot pyörään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.2.26 18:56:32

Tein 2.5 kk töitä, joissa työmatkoihin kului pahimmillaan 3.5 h päivässä julkisilla. Voin kertoa, että todellakin söi ihmistä! En olisi jaksanut, jos en olisi tiennyt, että tilanne on väliaikainen. En missään tapauksessa lähtisi enää samaan, jos vaan voi välttää.

Päivämäärä:   16.2.26 18:56:49

Todennäköisesti voisin saada kyytiapua, koska hänkin tekee etätöitä. Hänellä on kuitenkin viikossa satunnaisia lähipäiviä, jotka vaihtelevat, joten jos meille osuu samat toimistopäivät, sille ei tietenkään voi mitään.

Eikä sillekään oikein voi mitään, jos työpäiviä tuleekin enemmän kuin suullisesti on sovittu, ei minulla silti olisi varaa kieltäytyä tästä mahdollisuudesta. Kunhan edes silloin tällöin olisi mahdollisuus tehdä etänä viikossa, varmasti auttaisi jaksamaan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   16.2.26 19:00:17

Vaikka lumet häipyy tänä talvena, niin kevään, kesän ja syksyn aikana sataa kumminkin ajoittain kuin Esterin pepasta - ja sitten tuleekin taas talvi. Vai oliko tässä kyse pätkähommasta?

Työmatkoihin kuluu myös ihan hyvä siivu aikaa. Kauanko poljet tuota seitsemää kilsaa? Ja 40 min mennen tullen, tekee yli 2 h per lähipäivä. Fillarin kanssa ei myöskään ihan kaikkia matkan varrella näppärästi hoidettavia ostoksia tehdä (sade edelleen), itelle nyt tulee mieleeni ihan ruokaostokset, koirien papanapussi, hevosiin liittyvät ostokset.

Työmatkan varrelta on nimittäin hyvin näppärä poimia nuo, ei tartte erikseen lähteä kauppareissuille. Mulla on työmatkaa noin 25 km = noin 25 min ja en nyt edes muista, koska olisin viimeksi lähtenyt erikseen minkään sortin kauppaan, jos ei ole mitään muuta asiaa samalle suunnalle.

Päivämäärä:   16.2.26 19:02:48

Metris// No, ajattelin lähinnä sitä, että jos alun jälkeen pitäisi pyöräillä vain kerran viikossa, niin kyllähän se varmaan menisi, vaikka sataisi tai olisi pakkasta.

Päivämäärä:   16.2.26 19:08:22

Olen pyöräillyt tuon 7km tavallisella pyörällä per suunta 30min. Suht hyvä kunto mulla kyllä on.

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   16.2.26 19:15:07

"Osta halpa auto. On halvempi kuin sähköpyörä"

Jep, sellainen joka todennäköisesti kestää noin 2 viikkoa ennen seuraavaa tonnien remonttia. :D "Halpa" auto :D

Päivämäärä:   16.2.26 19:21:07

Minä henkilökohtaisesti en jaksaisi. Aamut on muutenkin inhottavia, en ainakaan itse ole aamuisin missään parhaimmassa sporttikunnossa energiaa puhkuen.

7km polkemista (säässä kuin säässä tietenkin, myös hirveässä kaatosateessa tai koko matkan vastatuulessa) JA sen jälkeen melkein tunnin bussimatka on hulluutta.

Työpäivä 8h ja siihen päälle vielä matkojen ajat, hulluutta.

Päivämäärä:   16.2.26 19:26:09

Sähköpyörän voi lukita rungosta kunnolla U-lukolla ja akku pitää aina irrottaa ja ottaa mukaan. Sitä en pitäisi ongelmana. Eikä pyöräily ole edes raskasta kun saa vain pyöritellä jalkoja kun sähkö hoitaa fyysisen puolen.

Otat laukkuun mukaan vaihtovaatteet ja hius- ja meikkijutut, jos pitää tällätä naamaa ja hiuksia. Lähdet sen verran aikaisella bussilla, että ehdit kiireettä vaihtaa vaatteet ja ehostaa ja siistiä itsesi ennen työpäivän alkua.

En näkisi tuota ongelmana.

Minulla oli pari kollegaa, jotka pyöräilivät töihin vuoden ympäri säällä kuin säällä 10 km matkan. Vähän hiusten laittoa ja siisti meikki työpäivän alussa, ei ongelmaa. Meillä siis ihan pukkari, jossa voi säilyttää ylimääräiset kamat ja vaatteet omassa kaapissa.

Jos sinulla ei ole pukkaria tai kaappia, johon voit kamat työpäivän ajaksi jättää, on asia eri. Voi olla tympeää raahata romuja ympäriinsä työpäivän ajan.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   16.2.26 19:26:25

Mua epäilyttäisi tuossa
-se, saako oikeasti pitää niin paljon etäpäiviä kuin nyt lupaillaan
-työmatkoihin kuluu paljon aikaa, mikä ei ehkä ole ongelma jos saa olla paljon etänä. Mutta jos "lähipäivä arviolta kerran viikossa" onkin todellisuudessa "lähipäivä kolmena päivänä viikossa", niin se vaikuttaisi jo aika paljon.
-sähköpyörän säilytys työpäivän ajan: kyllähän noita viedään keskelle kirkasta päivää kauppojenkin edestä. Haluaisin ainakin ottaa akun pois päiväksi, mutta mihinkä sen sitten säilöisi.

Vaihtovaatteet ja tarpeelliset ehostusvälineethän saa kyllä kuljetettua repussa, ja sähköpyörällä ajaessa ei välttämättä tarvitse reuhtoa niin että tulisi hikikään ja tukka olisi pörrössä.

Airbnb tai muu majoitus ei ole ollenkaan huono idea, jos se on rahallisesti järkevää.

Kuinka kaukana tuo kaupunki on, jaksaisitko hyvällä kelillä ajaa koko matkan pyörällä? Mietin, että kestääkö bussimatkassa siksi että bussi pysähtyy monessa paikassa, ts. saattaisiko pyörällä päästä jopa nopeammin. Olen itse suht rapakuntoinen, mutta 30 kilometrin lenkki sähköpyörällä menee helposti. Tavallisella pyörällä 20 km jälkeen olen jo ihan poikki. :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.2.26 19:33:10

Voisin kuvitella, että olet tulossa meidän firmaan kesätöihin. Kerran viikossa toimistopäivä, muutoin etänä. Paitsi, että ei nyt ihan niin mene uutena työntekijänä. Uudet joutuu olemaan toimistolla ainakin kuukauden ja senkin jälkeen riippuu miten työt alkaa sujumaan. Osa voi olla useammankin kuukauden ennen kuin saa etätyöluvan. Sen sijaan toimistopäivän saa yleensä ottaen päättää itse, kerran kuukaudessa on yhteinen toimistopäivä joka kerrotaan hyvissä ajoin milloin se on.

Ei kannata tuudittautua siihen, että "alun jälkeen" saa olla etätöissä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.2.26 19:37:20

Eikö sinulla ole työpaikalla kaappia, jossa voisit pitää työvaatteita? Jos olisit mies, olisi paljon helpompaa niin ehostuksen, kampauksen kuin korkkareitten suhteen. Mutta mitäpä jos vaihteeksi leikkisit miestä? Jos olisit metsänhoitaja tai rakennusmestari, ei varmaan olisi edes vaikeaa.

Lähettäjä: EQ 
Päivämäärä:   16.2.26 19:38:24

Mikä estäisi auton ostamisen?

Päivämäärä:   16.2.26 19:42:42

Mitään mustaa valkoiselle en saanut noista lähipäivistä, niin voi hyvin olla että niitä on sitten välillä enemmän kuin 4 kertaa kuukaudessa sen perehdytyksen jälkeen. Mutta kuten totesin niin ei mulla olisi oikein varaa tästä kieltäytyäkkään kun tämä työ todella kiinnostaisi.

Kaupungista toki pari läheistäkin on sanonut että voin heidän luona majoittua jos joudun täällä kaupungissa olemaan. Mutta onko sekään järkevää jos tulisi useita lähipäiviä putkeen niin ottaisi airbnb:n aina niille viikoille? se saattaisi silti olla ihan rahallisesti järkevän rajoissa.

Lähettäjä: Petra 
Päivämäärä:   16.2.26 19:47:41

Aika hankalalta kuulostaa. En itse ainakaan lähtisi noin monimutkaiseen systeemiin. Etkö voisi hommata jotain suht edullista pikku bensa-autoa, jolla suhaisit tuon välin tarpeen mukaan? Tai oletko siis ajokortiton?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.