Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Poni onkin kantavana

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   15.2.26 22:18:56

Ostettiin syksyllä tytölle poni, tuommoinen 130 säkäinen rotevampi karvapallo. Nyt talven aikana olen ihmetellyt, kun tuntuu et poni vain paisuu, vaikka heinää ei oo vapaasti tarjolla. Sit ajattelin jos karva hämää, sitä kun on paljon. Nyt sitten tajusin, et olisikohan tuo kantavana. Ensi viikolla selviää, eläinlääkäri tarkistaa.

Edelliseen omistajaan olin yhteydessä, niin selvisi et poni on tullut hänelle välittäjän kautta vain hetkeä aiemmin. Oli liian raaka heidän lapselle, niin pisti eteenpäin.

Nyt sitten kauhistuttaa, ei kokemusta kantavista tammoista saati mistään varsomishommista. Toki voi olla, että ei olisi kantava, mutta oon kyllä aika varma asiasta, taisin tuntea liikettäkin. Oon nyt enemmän mahaa kokeillutviikonlopun aikana.

Mut oletetaan et varsa on mahassa. Emä on huzul poni, liettuan tuonti. Miten varsominen, muualle varsomaan? Meillä ihan kotona hepat, ponin kaverina 3 muuta. Vähän tietysti harmittaa tytön puolesta, kun saatiin isompi poni shettiksen tilalle. Tai on shettis edelleen, mut on jo vähän nafti ratsu.

Re: Poni onkin kantavana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 22:37:18

Veisin varsomaan todennäköisesti paikkaan, missä se on tuttua hommaa. Eläinlääkäri pystyy kuitenkin arvioimaan ajankohdan varsomiselle.

Tamma kotiin takaisin varsan kanssa, mutta onhan se ponin käyttö rajattua pidemmän aikaa. Varsan voi sit aikanaan myydä jos haluaa

Re: Poni onkin kantavana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.26 00:03:07

"Vähän tietysti harmittaa tytön puolesta, kun saatiin isompi poni shettiksen tilalle. Tai on shettis edelleen, mut on jo vähän nafti ratsu."

Reilu puoli vuotta siinä vaan menee "hukkaan" ja toisaalta varsa voi olla ihana ikimuistoinen kokemus tyttärelle. Ja mistä sen tietää kuinka hurmaava ja hieno otus sieltä on tulossa.

Alkukantainen poni on melko hyvä synnyttäjä, mutta monien komplikaatiomahdollisuuksien vuoksi veisin ehkä tamman varsomaan osaaviin käsiin mikäli kotiin ei pystytä järjestämään valvontaa ja asiantuntevaa apua. Kannattaa kuitenkin huomioida, että poni olisi siirrettävä viimeistään kuukautta ennen varsomista toiseen talliin jotta tamman elimistö ehtii valmistaa vasta-aineita maitoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.