Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi haluaisi kaverisynttärit, mutta en tiedä

Lähettäjä: Ketä kutsua 
Päivämäärä:   15.2.26 17:59:29

Lapsella on ajoittain aika pahoja haasteita kaverisuhteissa. Hänellä on autismi mikä osaltaan aiheuttaa haastetta. Ei oikein osaa olla isommassa porukassa eikä oikein osaa tulkita muiden viestintää. Ajoittain on sitten taas mukana koulun tyttöjen jutuissa ja hänellä näyttää menevän kivasti kavereiden kanssa. Hänellä on ollut koulussa yksi tietty hyvä kaveri 1-4 luokilla, mutta tämä kaveri on alkanut vaihtamaan ”parasta kaveria” viikon tai kahden välein jolloin ei kuulemma suostu puhumaan kenellekkään muulle. Lisäksi näin sivusta seuranneena olen huomannut, että tästä tytöstä on kasvanut aikamoinen oman edun tavoittelija joka ei ajattele mitään muuta kuin itseään ja miten hyötyy eniten kavereistaan. Esimerkkejä on lukuisia. No nyt on taas ollut varmaan siitä asti kun lukukausi syksyllä alkoi tilanne, että muut koulun tytön katsovat lapsemme mukaan häntä oudosti, pyörittelevät vain silmiään jos hän koittaa mennä juttelemaan eikä kukaan vastaa hänelle.

Ikävä tilanne, mutta tätä tämä on ollut kausittain koko koulun ajan. Lapsella on harrastus jossa viihtyy, mutta ne ovat sellaisia jossa ei oikein taida tutustua muihin vaan jokainen tekee omaa suoritustaan yksilönä vaikka ryhmässä onkin useampia lapsia. Eli harrastuksistakaan ei ole kavereita tullut.

Lapsella on kohta synttärit ja suunittelee täyttäpäätä kaverisynttäreitä. Mitä siellä tehdään, tarjoiluja, koristeita, asuaan jne. Minua ei kuitenkaan rehellisesti sanottuna huvittaisi kutsua näitä lapsen ”kavereita” koulusta enkä tiedä tulisivatko he edes. On käsittääkseni nähnyt tätä ”parasta kaveriaan” kaksi tai kolme kertaa lukukauden aikana koulun jälkeen. Kävelevät usein samaa matkaa kouluun (näin ovat tehneet ensimmäisestä luokasta lähtien), mutta lapseni usein suree sitä, että tämä kaveri ei puhu hänelle mitään vaan pyörittelee silmiään tai kävelee nopeasti maata tuojottaen.

Tottakai haluaisin, että lapsi saisi kivat juhlat, mutta en tiedä miten tässä olisi fiksua toimia. Lapsi on suht pienessä koulussa ja hänen ikäluokkaansa tyttöjä on vain 8 eli kaikki on kutsuttu aina synttäreille ja olivat pienempinä usein yhtenä porukkana leikkimässä ymv. Ennen lapseni sai aina kutsun muiden synttäreille, mutta nyt ei ole ainakaan vuoteen tullut kuin yksi kutsu. Eikä hän ole nähnyt ketään muuta kuin ”parasta kaveriaan” vapaa-ajalla ja häntäkin vain muutaman kerran. Ennen nökivät milloin kenenkin kanssa lonta kertaa viikossa. Kuitenkin lapsi kuvittelee heidän olevan edelleen hänen hyviä kavereitaan, vaikka minusta meno näyttää suoraataan kiusaamiselta ja syrjinnältä.

Miten te muut tekisitte tilanteessani? Pitäisikö vain kehittää lapselle jotain spesiaalia ohjelmaa perheen kesken synttäreiden aikaan kaverisynttäreiden sijaan vai pitää ne kaverisynttärit (mitä lapsi toivoo) ja katsoa tuleeko ketään paikalle?

Re: Lapsi haluaisi kaverisynttärit, mutta en tiedä

Päivämäärä:   15.2.26 18:12:54

Viime vuonna kaverisynttärit peruuntuivat viime hetkellä. Olimme sopineet, että lapsi kutsuu kaksi kaveria koulusta joita oli nähnyt vapaa-ajallakin. Muutama viikko ennen synttäreitä kuitenkin paljastui, että heille oli tullut pahat riidat jo useamman kuukauden eivätkä olleet puhuneet toisilleen sen jälkeen mitään ja tätä jatkui pitkälti yli synttäreiden.

Viime vuotta ennen olemme kutsuneet aina kaikki koulun samaa ikäluokkaa olevat tytöt paikalle. Viime vuonna oli ollut koko lukuvuoden muiden paitsi näiden kahden taholta syrjintää lastamme kohtaan niin siksi päädyimme silloin kutsumaan vain nämä kaksi joita lapsi näki vapaa-ajallakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 18:18:32

Kiusaajat eivät ansaitse kutsua mihinkään!
Järjestäisin perheen kesken jotain erityistä. Tuossa on sellainenkin riski, että ”kaverit” eivät tule paikalle ja silloin on tilanne vielä vaikeampi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 18:28:58

Kun olin lapsi, olin tuo sinun lapsesi. Aivan sama tarina.
Olin tietämättäni kirjolla, en ymmärtänyt sosiaalisia pelejä ja luokan tytöt eivät ottaneet minua mukaan. Siitä huolimatta olin myös lapsi joka unelmoi isoista, suureellisista synttäreistä tykötarpeineen ja herkkuineen sekä juhla-asuineen.

Äitini järjesti minulle näitä kaverisynttäreitä toiveestani ja luokan tytöt kyllä tulivat. Muistan syntymäpäivien päättyneen aina itkuuni kun huomasin että omassa kodissani, omilla juhlillani he eivät vieläkään leikkineet kanssani vaan keskenään. Ja sitten häpesin että itkin, kaikki tuijottivat ja äiti paheksui mutta en voinut sitä estääkään. Ulkopuolisuuden kokemus (eikä se ollut siis vain kokemus vaan minut ohitettiin konkreettisesti) oli niin voimakas ja musertava.

Kun olin esiteini, eräs näistä tytöistä paljasti että olivat käyneet syntymäpäivilläni vain siksi, että äitini oli niin mahtava leipuri ja herkut ja juhlat olivat niin ylenpalttiset. Että ei he oikeasti minusta välittäneet. Toki tämän jo tiesin.

Nyt aikuisena aikuisen järjellä olisin toivonut että äitini ei olisi järjestänyt näitä kaverisynttäreitä jotka olivat nöyryyttäviä ja jättivät surulliset muistot. Loppujenlopuksi sitä kaipasi vain sitä "juhlahumua," ei niinkään näitä lapsia jotka kohtelivat minua kaltoin.

Äitinä järjestäisin itse lapselle kotona ylenpalttista muistamista, koristelisin kotia, tekisin erikoisen synttäriaamupalan vaikka tarjottimelle, sitten synttäritekemistä kodin ulkopuolella, perheenjäsenille juhla-asut, sitten lahjoja ja kunnon herkkuja kuin juhlissa konsanaan.

Lähettäjä: Solla 
Päivämäärä:   15.2.26 18:30:23

Jos joskus aiemmin saman koulun 8 tyttöä ovat leikkineet yhdessä, niin mielestäni voit kutsua nämä samat tytöt uudelleenkin teille juhlimaan. Laita kutsut esim. wa:ssa vanhemmille, ja pyydä ilmoittamaan etukäteen hyvissä ajoin (tiettyyn päivämäärään mennessä) pääsevätkö vieraat tulemaan vai onko este.
Jos koulukavereista useampi pääsee tulemaan, niin järjestäkää vaan juhlat, kun kerran teillä lapsi niin kovasti niitä toivoo ja odottaa.

Jos lapsella on ollut ongelmia kaverisuhteissa, niin voi kyllä tosin käydä niinkin, että kavereista ainakaan kaikki eivät halua tulla. Vanhemmat ovat toivottavasti sen verran kohteliaita, että vastaavat synttärikutsun vastauspyyntöön ja ilmoittavat juhliin saapumisesta tai esteestä. Jos alkaa näyttämään siltä, että vain 1-2 kaveria pääsee paikalle, niin tämä on hyvä tietää etukäteen, ettei tule sitten pettymystä kun vieraita onkin vähemmän. Ja niinkin voi käydä, jos kaverisuhteet ovat oikein solmussa, että kukaan ei halua tulla juhliin. Jos lasten vanhempien kanssa on oltu yhteydessä etukäteen, niin tämäkin asia on tiedossa etukäteen ja voitte sitten siinä tapauksessa sitten järkätä tytölle jotain muuta kivaa oman perheen kanssa. Teette vaikka viikonloppureissun tai retken jonnekin.

Tsemppiä kovasti tilanteeseen! Pitemmän päälle olisi varmaan hyvä, jos tytölle löytyisi myös sellaisia harrastus- tai muita vapaa-ajan kuvioita, mistä voisi löytää uusiakin kavereita, jos kerran koulussa näyttää siltä että on jäämässä vähän kuvioiden ulkopuolelle.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.2.26 18:34:29

Eikö voisi soittaa kavereiden vanhemmille ja kysyä tuleeko nämä tytöt syntymäpäiville jos kutsutte? Kerrot kiusaamisepäilyistä ja keskustelet hyvässä hengessä näiden vanhempien kanssa asiasta.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   15.2.26 18:43:32

Tuossa on tosi iso riski siihen että ketään ei tule ja se on lapselle ihan hirveää. Vaikka kuinka toivottaisiin etukäteen ilmoittamista, niin ne vieraat ei silti välttämättä tule.

Saisiko sieltä harrastuksesta vieraita? Oletko niiden lasten vanhempien kanssa tekemisissä edes wa-ryhmän tai facen kautta?

Päivämäärä:   15.2.26 18:57:37

Minusta tuntuisi todella oudolta alkaa tässä tilanteessa soittelemaan näiden lasten vanhemmille. Kiusaamisia ja riitoja on puitu niin monta kertaa heidän kanssaan ja tilanne tuntuu vain pahenevan tai ei ainakaan muutu. Kaikki heistä suhtauvat vähän eritavalla, mutta oikeastaan vain yhden tytön vanhemmat ovat enemmän tarttuneet asiaan/ lähteneet selvittämään sitä. Muiden vastaukset ovat olleet ”voi kuinka ikävää, olen pahoillani” ja asia on jäänyt siihen tai ”ei ole yhtään meidän lapsen tapaista, mutta täytyy keskustella sopivassa hetkessä”. Yhdelle vanhemmalle lähetin kuvakaappauksen whats app ryhmästä johon oli hänen lapsensa toimesta tehty useita kyselyitä tyyliin ”kuka on maailman tyhmin/ kuka on maailman rumin/ kuka on maailman ärsyttävin ja kaikissa vastausvaihtoehdoissa oman lapsemme nimi. Lisäksi tämä oli muokannut lapsemme kuvaa todella törkeästi ja julkaissut sen ryhmään. Kerroin, että tyttöjen whatsapp ryhmä on täynnä vastaavia viestejä ja olisi kiva jos hän voisi keskustella näistä lapsensa kanssa. Vastauksena tuli ainoastaan kysymys, että millä oikeudella minä olin mennyt lukemaan lapseni ryhmiä ja loukannut samalla muidenkin lasten yksityisyyttä. Tämän jälkeen lapseni poistettiin muiden tyttöjen toimesta yhteisistä ryhmistä.

Toki suurinosa vanhemmista on mukavia ja kohteliaita kun heitä näkee, mutta jotenkin eivät osaa suhtautua tähän kiusaamis asiaan ja monen asenne on, että lapset hoitakoon keskenään asiansa ja välien selvittelynsä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.2.26 19:07:21

Kutsuisin ne pari ja niille järjestäisin jotain superhienoa, mistä riittää koulussakin puhuttavaa.

Oma lapsesi on kirjolla ja ei osaa toimia sosiaalisten normien mukaan ja varmaan välillä on myös itse tökerö näille muille tytöille. 8 vuotiaat on vielä turhan nuoria, että voisi vastuuttaa osaamaan toimia aina oikein yhden erilaisen kanssa, eihän hänkään osaa. Kaveri- ja tunnetaidot kesken kaikilla. Paras olisi vahvistaa näiden suhdetta, joiden kanssa homma toimii.

Päivämäärä:   15.2.26 19:12:32

En tiedä, mistä päätin, että lapsi on 8 vuotias :D

Mutta siis ei kaverisynttäreitä enää isommille lapsille pidetä, vie leffaan, kylpylään tms kotona teette jotain spessua isosti.

Päivämäärä:   15.2.26 19:17:11

"Yhdelle vanhemmalle lähetin kuvakaappauksen whats app ryhmästä johon oli hänen lapsensa toimesta tehty useita kyselyitä tyyliin ”kuka on maailman tyhmin/ kuka on maailman rumin/ kuka on maailman ärsyttävin ja kaikissa vastausvaihtoehdoissa oman lapsemme nimi. Lisäksi tämä oli muokannut lapsemme kuvaa todella törkeästi ja julkaissut sen ryhmään. Kerroin, että tyttöjen whatsapp ryhmä on täynnä vastaavia viestejä ja olisi kiva jos hän voisi keskustella näistä lapsensa kanssa. Vastauksena tuli ainoastaan kysymys, että millä oikeudella minä olin mennyt lukemaan lapseni ryhmiä ja loukannut samalla muidenkin lasten yksityisyyttä. Tämän jälkeen lapseni poistettiin muiden tyttöjen toimesta yhteisistä ryhmistä."
Ja tälläisen vanhemman vastauksen jälkeen veisin asian koulussa kuvakaappauksineen sekä opettajalle, rehtorille että poliisille. Lasten viestit saa aikuinen tuossa tilanteessa lukea ja etenkin jos lapsi antaa luvan ja ilman lupaahan lapsi ei tietenkään saa edes koko puhelinta.

Lähettäjä: Solla 
Päivämäärä:   15.2.26 19:23:12

Ok, jos tilanne on tuo että sinun lasta on haukuttu jossain some-ryhmissä, niin tällaiseen haukkumiseen osallistuneita lapsia en ainakaan kutsuisi lapsen synttäreille.

Onko sinulla itselläsi äitikavereita, joilla on lapsia, ja joita voisit kutsua tyttösi juhliin, tai sukulaislapsia? Nämä äitikavereidenkin lapset ja sukulaislapset voisivat sopia vieraiksi kaverisynttäreille.

Jos tuntuu, ettei ketään kutsuttavaa ole, niin tehkää vaan joku kiva perhereissu. Tyttösi voi sille reissulle pukea valitsemansa synttäriasun jne. Ymmärrän, että hän haluaisi kaverijuhlat, mutta sellaiset voi yrittää järjestää jonain toisena vuotena, jos vaikka silloin kaveritilanne sattuisi olemaan yhtään parempi.

Päivämäärä:   15.2.26 19:37:06

"Hänellä on ollut koulussa yksi tietty hyvä kaveri 1-4 luokilla, mutta tämä kaveri on alkanut vaihtamaan..."

Luokilla 1-4 ollaan 7-10-vuotiaita.

Eli ap:n tyttö täyttää vähintään 12 vuotta.
Tuossa iässä lapsi jo kutsuu ihan itse synttärivieraansa. Äidin ei pidä enää välissä hösätä.
Jossakin vaiheessa sille lapselle pitää itselleenkin antaa vastuuta, ja jossakin vaiheessa ne sosiaaliset taidot 9n lapsen opeteltava.

Eli annat jokoblapsennkutsua ketä haluaa, tai viet lapsen perheen kesken vaikka leffaan.

Lähettäjä: HooGee 
Päivämäärä:   15.2.26 19:48:40

Minkä ikäinen lapsi nyt on? Täällä päin kaverisynttärit loppuvat 10v:na. Sen jälkeen käydään parhaan kaverin kanssa leffassa/keilaamassa/minigolffaamassa tms.

Olisiko 2-3 vuotta nuoremmista koulukavereista kaveriksi ja tulisivatko he synttäreille? Jos oman ikäisten sosiaaliset suhteet ovat liian moninutkaisia, nuorempien kanssa voisi pärjätä paremmin.

Kuulutteko mihinkään paikalliseen autismiyhdistykseen? Käyttekö vertaistukitapahtumissa? Voisiko sieltä löytyä synttärivieraita, varmasti muillakin autisteilla on vaikeuksia saada kutsuja muiden synttäreille tai vieraita omille synttäreille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.