Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Flatti vai kihara OK

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.2.26 11:15:14

Millaisia kokemuksia kyseisistä roduista? Hakusessa koira erilaisiin harrastuksiin ja kisaamiseen. Tällä hetkellä itsellä on paimen ja liian usein kamppaillaan ohjaajapehmeyden kanssa. Kisoissa olen nähnyt huolettoman näköisiä flatteja jotka tekevät aina häntä heiluen ja iloisella mielellä. Kiharat taas miellyttävät turkinhoidon helppouden kannalta.
Ovatko kovia häsläämään? Onko sukupuolten välillä suuria eroja? Osaavatko ottaa rennosti vaikka mitään ei tapahtuisi?

Re: Flatti vai kihara OK

Päivämäärä:   15.2.26 11:32:29

Flätti ja kihara ovat niin eri ääripäissä noutajina ettei mitään rajaa. Flätti on tosiaan iloinen ja ystävällinen häslä, kihara taas voi olla todella jyrkkä, vahtiviettinen ja vakava.

Lähettäjä: Tuikku 
Päivämäärä:   15.2.26 11:58:51

Harrastuskoirana flätti varmasti paljon helpompi kuin kihara, jos vaan jaksaa sitä ikuista ylioptimistisuutta. Tosiaan ihan ääripäät noutajissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.2.26 12:31:23

Flatti ei ihan helposti ota rennosti jos mitään ei tapahdu. Rauhoittumisen opetteluun pitää panostaa ihan kunnolla jo pentuna. Ihan älyttömän kivoja koiria ovat kyllä:)

Lähettäjä: Kii 
Päivämäärä:   15.2.26 13:04:47

Harkitsin flattia harrastuskoiraksi muutama vuosi sitten ja perehdyin rotuun. Huono terveystilanne, etenkin syövät, tuli minulle yllätyksenä. Monet flatti-ihmiset siitä varoittelivat ja moni jopa kertoi suunnitelmista vaihtaa rotua. Päädyin tästä syystä lopulta eri rotuun, vaikkakin flatti olisi muutoin ollut mieleinen. Kannattaa aloittaja kuitenkin miettiä tätäkin näkökulmaa. Sitä en tiedä, onko kiharoiden terveystilanne yhtään parempi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 13:21:05

Minä yllätyin myös flattien terveystilanteesta, mutta toisaalta flattiharrastajien eduksi on todettava, että harvassa muussa rodussa on saanut yhtä rehellistä ja avointa tietoa rodun tilanteesta. Minulla on epäilykseni, että monessa muussakin rodussa ollaan samassa tilanteessa tai ainakin lähellä sitä, mutta asiaa ei suostuta näkemään tai ainakaan myöntämään.

Päivämäärä:   15.2.26 13:25:35

Jotenkin muistelin, että fläteille oli joskus suunnitelmissa roturisteytysohjelma käyttökultaisten kanssa, että saataisiin terveystilannetta paremmaksi, mutta nyt en googlella löytänyt siitä mitään tietoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 13:39:26

Kiharat ovat omapäisiä ja itsenäisiä koiria. Toki niidenkin kanssa kisataan suht menestyksekkäästi sitä sun tätä, mutta onhan se tosiasia, että kiharat ovat itsenäisiä työskentelijöitä ja uskovat useimmiten tietävänsä itse ohjaajaa paremmin, mitä tulee tehdä. Haasteita siis luvassa, jos kisakoiran kiharasta haluaa. Turkkikaan ei mikään helppohoitoisin ole ja sitä kiharaa karvaa on sitten tosiaan pilvinä kaikkialla. Terveys on kyllä huomattavasti parempi on fläteillä.

Kumpaakaan rotua en ehkä itse aloittajan tapauksessa ottaisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.