|
Lähettäjä: JS
Päivämäärä: 14.2.26 09:22:09
Syklotymia diagnosoitu 2009 kun olin 21-vuotias. Oli vaikeuksia työelämässä jaksamisessa, raha-asioissa yms. tämänkin takia. Pitkiä sairaslomia ja ennen diagnoosia olin yhden työpaikan menettänytkin.
Hypomaniajaksoilla mm. nukuin vähän, tein impulsiivisia päätöksiä omaan elämään liittyen (onneksi en ikinä mitään rikollista ja muita satuttavia asioita). Masennusjakso tuli yleensä perässä, totaalinen romahdus univajeen yms. takia.
Etsittiin sopiva lääkitys, pääasiassa epilepsian hoitoon käytetty lamotrigiini sopi minulle hyvin.
Terapiassa koitin käydä mutta en saanut siitä mitään irti, omien läheisten kanssa keskustelun ja ihan arkisen ajan viettämisen kavereiden kanssa koin mielekkäämpänä. Olin todella avoin sairaudestani joten kaikki kyllä tiesivät.
Mielekkäät harrastukset, ihmissuhteet, liikunta, säännöllinen elämänrytmi, alkoholittomuus, stressin vähentäminen ja ehkä ihan iän myötä tullut itsevarmuus & henkinen kasvu on ollut omasta mielestäni avainasemassa omassa parantumisessa.
Löysin itseni hevosten parista myöhemmällä iällä hieman alle kolmekymppisenä ja se olikin sitten menoa, minusta tuli ihan heppahullu hevosmies. Hevoset ovat olleet myös isossa roolissa omassa hyvinvoinnissa ja olen myös hyviä ystäviä niiden parista löytänyt.
Nykyään olen ihan hyvissä oman alan töissä, on oma kiva koti maalla, työpaikat on viimeisen n. 10 vuoden aikana vaihtunut ihan omasta halusta (nykyisessä tosin viidettä vuotta joten ei turhan usein), hyviä ihmisiä elämässä, hyvä terveys / fyysinen kunto, olen opiskellut toisen tutkinnon työni ohella ja elämä on muutenkin hyvin.
Lääkityksen lopettamisen viisivuotisjuhlat on tänä vuonna.
|