|
Lähettäjä: sähköpostilla?
Päivämäärä: 13.2.26 16:08:46
Perintönä tuli asunto alueelta, jossa ei kauppa käy, mutta vuokralainen löytyi. Ilmoitin isännöitsijälle, että asuntoon muuttaa 1.3. vuokralainen. Isännöitsijä pyysi kopiota vuokrasopimuksesta.
Kiinteistönvälittäjä teki sopimuksen, joten se on allekirjoitettu VismaSignilla ja on minulla sähkösenä. Sopimuksessa näkyy vuokralaisen henkilötunnus.
Pyysin isännöitsijää lähettämään minulle suojatun sähköpostiviestin, että voin vastata siihen suojatusti ja laittaa vuokrasopimuksen liitteeksi. Näin toimimme omassa työssäni, jos asiakkaan pitää lähettää esim. henkilötunnuksia sisältäviä tietoja. Isännöitsijä vastasi, ettei käytä suojattua sähköpostia ja pyysi lähettämään vuokrasopimuksen tavallisena sähköpostina.
Minulla on käytössä gmail, joka ei todellakaan ole tietoturvallinen. Työspostia en saa käyttää henkilökohtaisiin viesteihin, lisäksi työsähköpostin käyttöä varten vuokrasopimus pitäisi siirtää omalta läppäriltäni työkoneelle usb-tikulla ja työpaikan tietoturvaohjeet kieltävät käytettyjen usb-tikkujen yhdistämisen työkoneeseen.
Voiko todella olla näin GDPR-aikana niin, ettei iso isännöintitoimisto pysty tarjoamaan tietoturvallista tapaa toimittaa henkilötunnus?
|