Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Haavan"hoitajaa?

Lähettäjä: Olga 
Päivämäärä:   13.2.26 10:51:03

Kaaduin joulukuussa pahasti liukkaalla ja sain ruhjeita kasvoihini. Olen ymmärtänyt että ihon uusiutuminen kestäisi n. kuukauden, mutta punoitus ei ole vieläkään kokonaan kasvoista lähtenyt. Välillä arpi/kohta on vaaleampi, mutta toisinaan taas heloittaa kirkuvan punaisena, kipuileekin. Onko jollain tietoa kauanko tälläisessä voi mennä aikaa, vai onko vaan tyydyttävä siihen että iho ei ehkä palaudukkaan koskaan normaaliksi? Joku suositteli mikroneulausta, mutta en voi kuvitellakkaan sitä ainakaan vielä, koska kohta on kuitenkin kosketusarka ja punainen. Olisin iloinen jos joku tietäisi asiasta ja saisin jotain toivoa, internet kahlattu läpi enkä tullut viisaammaksi. Olen hoitanut aluetta apteekista saatavalla kaura+sinkkivoiteella.

Re: "Haavan"hoitajaa?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   13.2.26 10:57:40

Ei varmaan lohduta, mutta se on todella yksilöllistä.
Mm ikä ja perussairaudet vaikuttavat. Mitä vanhempi olet, sitä hitaammin iho uusiutuu. Diabetes vaikuttaa.

Päivämäärä:   13.2.26 11:04:13

Olen alle 40 ja perusterve. Terveelliset elämäntavat. Siksikin ihmetyttää tämä hitaus :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.26 11:05:54

Kokeile nyt ainakin kollageenilisää.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   13.2.26 11:07:23

Oletko koittanut etanavoidetta? Sillä on moni saanut ihmeitä aikaan.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   13.2.26 11:16:50

Arpi muuttaa väriään ja haalistuu vielä pitkään. Nyt pakkasella rasvaa ettei kuivu, ja kesällä kunnon aurinkorasvat. Vuoden päästä tapahtuneesta se on ehkä sellainen, ettei muutu enää.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   13.2.26 11:18:12

Valitettavasti alle 40 ei ihon paranemisen kannalta ole nuori. Toki parempi kuin 80, mutta silti.

Päivämäärä:   13.2.26 11:23:19

Kiitos paljon ohjeista, kokeilen varmasti niitä! Kollageenista hyvin ristiriitaista tietoa, onko ihmisen mahdollista imeyttää sitä kehon ulkopuolisista lähteistä, saati ulkoisesti käytettynä. Tiedä sitten, voisin ottaa silti kokeiluun! Ja sekin on totta, että 40 ei ole iholtaan nuori.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.2.26 11:26:22

Missä kohtaa kasvoja haava on?
Eihän ole mahdollista, että haavan alla on ollut murtumaa?

Joka tapauksessa iskusta/kolauksesta tulleen haavan paraneminen kestää kauemmin kuin pinnallinen viiltohaava, koska alla oleva kudos on myös vaurioitunut.
Iho on varmasti siis jo parantunut, mutta alla oleva kudos ei vielä kokonaan.

Kasvojen haavojen/ruhjeiden paranemiseen vaikuttavat myös sää (pakkanen) ja ihon kuivuus näin talvella. Haavat kun tarvitsevat parantuakseen kehon lämmön, eikä haava saisi koskaan jäähtyä. Mutta kasvoillahan se on talvella mahdotonta.

Yritä siis pitää haavakohta aina lämpimänä, ja rasvaa hierovin liikkein perusvoiteella tai Bepanthenilla aamuin illoin, jotta verenkierto elpyy kunnolla. Ja unohda kaikki kollageenit ja etanat nyt joksikin aikaa.
Perusvoiteen päälle voi hyvin laittaa päiväksi suojaavan ja peittävän meikkivoiteen.

-auktorisoitu haavahoita, sairaanhoitaja-

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   13.2.26 11:29:18

Minulla jäi leikkaushaava auki 8 kuukaudeksi. 49v, ei perussairauksia. Lopulta se parani laserhoidolla. Jonka siis itse määräsin itselleni googlettelun perusteella, kun haavahoitajat, plastiikkakirurgi jne käskivät vain odottaa. Vuokrasin (ja sittemmin ostin) B-cure laitteen. Kokeilisin tuohonkin, tosin laite on melko arvokas.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   13.2.26 11:31:32

Minulla auttoi aknearpiin c vitamiini voide

Päivämäärä:   13.2.26 11:40:28

Haava on poskipäässä. On kuvattu, murtumaa ei ollut, mutta se olisi hyvinkin voinut olla mahdollinen.

"Joka tapauksessa iskusta/kolauksesta tulleen haavan paraneminen kestää kauemmin kuin pinnallinen viiltohaava, koska alla oleva kudos on myös vaurioitunut.
Iho on varmasti siis jo parantunut, mutta alla oleva kudos ei vielä kokonaan."

Tämä selittää paljon! Koska kasvoissa on aika ajoin outoja oireita kirvelystä pistelyyn ja sähköiskun kaltaisiin kivun välähdyksiin. Pakkasella ei ole mitään asiaa ollut ulos ilman jotain kangasta naaman edessä, kirvely alkaa välittömästi. Olen suojannut kohdan hyvin ja välttänyt ulkona ylim. oleilua.

Kiitos paljon ohjeista, tämä jotenkin lohdutti minua kovasti!

Päivämäärä:   13.2.26 11:45:03

"Lähettäjä: Auts
Päivämäärä: 13.2.26 11:31:32

Minulla auttoi aknearpiin c vitamiini voide"

Tätä olin itseasiassa menossa apteekista ostamaan, mutta farmaseutti suositteli tuota kaurasinkki-voidetta ruhjeen nähtyään. Myös Locobasen repair ollut käytössä, ennen sitä. Mainittavaa hyötyä tästä kaurasinkkivoiteesta ei ole ollut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.26 11:52:57

Kollageeni ilman muuta ravintolisänä, ei voiteena.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.