Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuisena yliopistoon ilman lukiota taustalla?

Lähettäjä: Alanvaihtaja 
Päivämäärä:   13.2.26 07:47:47

Onko kukaan onnistunut vai onko ihan haihattelua päästä sisään?

Amk-tutkinto ja ammattikoulu löytyy taustalta ja duunaritason käytännön suorittavia töitä tullut tehtyä 20 vuotta. Nyt 4-kymppisenä tajusin, että tätä samaa pitäisi jaksaa vielä toiset yli 20v, eikä kroppa varmasti pysty. Myöskään tulotasossa ei korotusta ole näköpiirissä, vaikka se nykyään työn vaativuuteen (tai siis vaatimattomuuteen) nähden onkin kohtuullinen 2700-3200€/kk.

Mielessä on pyörinyt siis totaalinen alan vaihto. Kauppista lähinnä mietin. Perheellisenä toki myös kuinka opinnot ylipäätään rahoitan, kun päätoimista opiskeluahan se vaatisi.

Mutta onko kukaan tosiaan ilman lukiotaustaa edes onnistunut tässä vanhemmalla iällä?

Re: Aikuisena yliopistoon ilman lukiota taustalla?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   13.2.26 07:52:28

Mä en selvinnyt amk tutkinnosta pelkällä amis pohjalla.
Jos ammattikorkeassa pärjäsi niin miksei kokeilisi yliopistoa, eihän sitä tiedä pääseekö edes sisälle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.26 08:00:08

Nykyään korkeakouluopiskelu on niin helppoa että onnistuminen on todellakin mahdollista. Varsinkin jos lähtee opiskelemaan alaa josta on aidosti kiinnostunut.
Kannattaa kokeilla! Harmillisesti nykyään ei enää saa yhtä hyviä tukia kuin muutama vuosi sitten.

Päivämäärä:   13.2.26 08:08:07

Mi

Päivämäärä:   13.2.26 08:09:12

Ten meinasit rahoittaa opinnot? Työn ohessa voi käydä rankaksi amispohjalta.

Lähettäjä: Blakely 
Päivämäärä:   13.2.26 08:24:26

AMK pohjalta hyvin varmasti kauppisopinnot sinulta onnistuu. Itse lähdin yliopistooon opiskelemaan biologiaa vain merkonomin paperit pohjalla. Amiksen jälkeen olin pari vuotta työelämässä välissä. Ja nyt on maisterin tutkinto taskussa ja olen sen myötä työssä, joka ihan oikeasti kiinnostaa minua. Ja noh palkkakin siitä on aika mukava. Ja varmaan se vahva kiinnostus alaa kohtaan auttoi selviytymään opiskeluista läpi suht kivuttomasti. Ei ollut lainkaan mahdoton homma. Toki olen aina ollut ns luonnostaan hyvä opiskelemaan, esim ysiluokan ka oli yli 9 ilman vaivannäköä. Amikseen alunperin lukion sijaan itse ihan menin vain ja ainoastaan siksi, että pääsin muuttamaan pois lapsuudenkodista (oli aika vaikeat kotiolot). Opiskeluajan rahoitin itse ihan opintolainalla. Mutta minulla ei kyllä ollut lapsia tms haasteita mukana kuviossa, joten se oli siksi helppoa.

Päivämäärä:   13.2.26 08:37:32

Jos opintotuet on käytetty amk-tutkintoon, ei ole tukia tulossa päätoimiseen opiskeluun (ainakaan työlliselle ihmiselle).

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   13.2.26 09:18:43

Moni menee AMKsta yliopistoon tekemään maisterin, joten luulisi onnistuvan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.