|
Lähettäjä: s
Päivämäärä: 12.2.26 17:42:41
Mulla oli diagnoosiviive noin 21 vuotta. Yleisimmin endossa dg-viive on 8-15 vuotta. Luultavasti mulla on ollut se jo heti kun menkat alkoi 11-vuotiaana, muistan meinaan todella pahat kivut silloinkin.
Mulla endometrioosin peitti välillä se, kun söin e-pillereitä ja se pysyi kurissa. Aina kun yritin olla ilman, niin se villiintyi ja kivut oli pahat. Myös vuoto oli tosi runsasta (tämähän ei aina liity endoon, mutta mulla oli samaan aikaan ilmeisesti jotain myoomia tai kystia).
Lopulta kaksi vuotta sitten menin päivystykseen enkä itsekään tajunnut, että tämä oikeasti on endoa. Olin kyllä epäillyt sitä, mutta ajattelin että onko sittenkään. Olisi pitänyt mennä tutkimuksiin jo teininä. Olin tosi raudanpuutteinen ja kesti vuosia että sain ferritiinin ja hemoglobiinin ylös. Muistan edelleen sen totaalisen uupumuksen varsinkin menkkojen aikaan, ihan hirveetä p.askaa yrittää jaksaa koulussa tai töissä, vielä lisäksi ne runsaat vuodot...
Lopputuloksena, ei tarvinnutkaan leikata mitään, kun kokeiltiin vielä vaan e-pillereitä ja ne pelastivat elämäni, oikeasti!!! Löysin tarpeeksi vahvat pillerit, joita syön ilman taukoja. Parissa kuukaudessa endo rauhoittui ja tutkimusten mukaan kudos oli pienentynyt selkeästi! Jatkan näitä niin pitkään kuin ikinä pystyn. Ei enää menkkoja, ei enää kipuja. Niin hienoa!
Eli nyt elän TÄYSIN oireetonta elämää, jota en olisi voinut silloin kuvitellakaan.
|